Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Sentinel
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 mar 2006, 11:20
Locatie: Amersfoort

Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Sentinel »

Ik lees net onderstaande artikel op nu.nl:

http://www.nu.nl/economie/4881155/air-b ... ement.html

Ik ben benieuwd hoe de afhandeling gaat.
Hopelijk zijn er niet veel mensen die hier de dupe van worden.
Laatst gewijzigd door Sentinel op 15 aug 2017, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan

Bericht door mtl »

Ze blijven gewoon vliegen.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan

Bericht door Queste »

The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan

Bericht door Carolien123 »

Voorlopig wordt er nog wel gevlogen, want Air Berlin heeft een overbruggingskrediet van 150 miljoen euro gekregen van de Duitse overheid, zodat reizigers die nu op vakantie zijn niet stranden. Het bedrag zou genoeg zijn voor een paar weken. Ook blijven alle geboekte tickets geldig.

De kans is groter dat het bedrijf wordt overgenomen als het doordraait. De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa is al in gesprek met Air Berlin over een overname. Lufthansa besloot in december al om voor haar dochtermaatschappij Eurowings toestellen van Air Berlin te leasen. Ook de Oostenrijkse maatschappij Austrian Airlines tekende een leasecontract met Air Berlin.

Wij zouden eind november vliegen, dus de eerste weken zijn dan wel voorbij. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Carolien123 »

Nach Angaben der Bundesregierung wäre Air Berlin aufgrund insolvenzrechtlicher Regelungen verpflichtet gewesen, den Flugbetrieb unmittelbar nach Einreichung des Insolvenzantrags einzustellen. Um dies zu verhindern, kündigte das Wirtschaftsministerium einem Übergangskredit von 150 Millionen Euro an. Dadurch könne der Flugbetrieb in vollem Umfang fortgeführt werden – bis Ende November, wie Bundesverkehrsminister Alexander Dobrindt (CSU) ergänzte.

We hebben geluk, de heenreis gaat in ieder geval door en terug, wie weet....
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
Sentinel
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 mar 2006, 11:20
Locatie: Amersfoort

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Sentinel »

Dan heb je een goed excuus om de baas te bellen dat je de vakantie verlengt omdat je geen ticket naar huis hebt :D
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Carolien123 »

De kinderen zijn al bezig om onze spullen te verdelen, die gaan ervan uit dat we helemaal nooit meer terug komen.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
Gebruikersavatar
ohjajoh?
Amerikafan
Berichten: 238
Lid geworden op: 17 mei 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door ohjajoh? »

Toch balen als je zo op vakantie gaat. Ik had ook bijna een directe vlucht geboekt naar LA vanuit Düsseldorf. Blij dat ik het niet heb gedaan.
Hebben jullie wel een ticket verzekering?
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Carolien123 »

Wij hebben gekozen voor deze vlucht omdat hij rechtstreeks was. En onze ervaring vorig jaar was prima. Overstappen is in ons geval lastig. We gaan in ieder geval heen en zien dan wel hoe we terugkomen. Als we eerder te horen krijgen dat de vlucht niet vertrekt, boeken we nieuwe tickets. Jammer maar helaas.

We zijn niet verzekerd, maar in het geval van faillissement kan de creditcard maatschappij nog wel iets. En het gaat wel om veel geld (totaal 800 euro), maar hoewel we daar geen overschot aan hebben, het is maar geld. We moeten gewoon een wat langer zuinig zijn. En behalve dat onze kinderen onze spullen verdelen, zeiden ze ook meteen dat zij wel zouden zorgen voor het retourticket, want ze kunnen niet zonder ons...
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Harry »

Het kon ook niet zo doorgaan natuurlijk, als een maatschappij al jaren en jaren achter elkaar grote verliezen lijdt dan houd het een keer op. Gelukkig heeft de Duitse overheid er nu belasting geld ingestopt om de boel even draaiende te houden.
Het is voor iedereen die met Air Berlin gaat vliegen te hopen dat Lufthansa er uit gaat komen om de boel over te nemen, maar ik zou er zeker rekening mee houden dat vlucht tijden en routes gaan veranderen, en de vraag is dan natuurlijk of Lufthansa Düsseldorf in de toekomst blijft gebruiken voor lange afstand vluchten, ze hebben tenslotte Frankfurt en München als hubs voor de lange afstand vluchten.
Gebruikersavatar
leonl
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 sep 2012, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door leonl »

Balen!
ik heb nog een claim bij AirBerlin liggen van mijn gecancelde vlucht van mei jl.
Extra kosten van overnachting, eten drinken en vergoeding voor de gecancelde vlucht, tesamen ruim € 2.700,- (!)
Maar mijn claim zal nu wel helemaal onderaan het lijstje van schuldeisers komen te liggen, oftwel... niet meer aan de beurt komen.
2000: 3 weken West USA (Los Angeles)
2013: 16 dagen West USA (Los Angeles)
2014: 26 dagen West USA (Las Vegas)
2016: 17 dagen Florida (Miami)
2017: 16 dagen West USA (Los Angeles)
2018: 25 dagen Noord West USA/Canada (San Francisco)
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Vito »

Hier nog een slachtoffer. Tjaa, stom dat we niet via een tussenpersoon hebben geboekt met ticket verzekering maar ik wilde heel graag de stoelen direct vastleggen, dus rechtstreeks geboekt. Op het moment van boeken was het stil rondom AirBerlin en wij hadden echt super ervaring met ze, dus het 'gevaar' leek wat geweken. Helaas niet ...
Hopelijk doet Lufthansa nog wat en anders moeten we bedenken wat te doen.
Zouden jullie al andere tickets boeken als er nu leuke prijzen zijn, of afwachten?
Het betreft een reis in maart.
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Limburg

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door ronenivonne »

Ook wij zijn de klos met een vlucht in Januari als ze niet overgenomen worden. Het is even afwachten nu. Hopelijk neemt Lufthansa ze over. Dan is het natuurlijk afwachten wat er gebeurt met onze rechtstreekse vlucht naar Orlando. Extra hiervoor gekozen omdat we rechtstreeks wilde vliegen met onze kleine meid.
2010: Rond reis Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA:
2013: Orlando en West USA
2014: Orlando en Zuid florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018: Orlando/ Davenport
2019: Orlando/ Davenport
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Carolien123 »

Zouden jullie al andere tickets boeken als er nu leuke prijzen zijn, of afwachten? Het betreft een reis in maart.

Wij wachten in ieder geval nog af tot half september. Ik denk dat voor die tijd meer duidelijk is en als het moet kunnen we dan altijd nog iets gaan boeken, misschien wat duurder en eventueel toch die door mij gevreesde overstap, maar we komen er echt wel. Ik hoop dat Lufthansa de verplichtingen zal overnemen. De regering stopt er geen 150 miljoen in zonder dat het voor Duitsland de moeite waard is.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door SuzieQ »

Carolien123 schreef:.

We zijn niet verzekerd,
Helemaal geen reis en annuleringsverzekering? Wat dit betreft zat het er ook aan te komen. Ik durfde geen tickets naar Orlando te boeken ermee.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Carolien123 »

Jawel zowel reis als annuleringsverzekering met werelddekking, maar daaronder valt niet een faillissement van een luchtvaartmaatschappij, daarover heb ik vanmiddag al gebeld.

Hoewel het eraan zat te komen, maar voor een rechtstreekse vlucht had vond ik het de moeite waard om te boeken.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Limburg

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door ronenivonne »

Net gebeld met de CC maatschappij en hier is wel eea mogelijk bij een faillissement.
We wachten het maar af, meer kunnen we niet doen.

Hoop ook dat Lufthansa de boel overneemt. En dat de rechtstreekse vlucht dan blijft! De kans op dat laatste is denk ik vrij klein.
2010: Rond reis Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA:
2013: Orlando en West USA
2014: Orlando en Zuid florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018: Orlando/ Davenport
2019: Orlando/ Davenport
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Frasi »

Ik heb ooit (13 jaar geleden) een paar tickets geboekt bij V-bird. En die gingen 2 maanden voor vertrek failliet. Gelukkig met Visa betaald en van hen alles terug gekregen. Dus inderdaad redelijke kans dat met CC betaalde tickets door de CC maatschappij vergoed worden.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door vinceG »

Frasi schreef:Ik heb ooit (13 jaar geleden) een paar tickets geboekt bij V-bird. En die gingen 2 maanden voor vertrek failliet. Gelukkig met Visa betaald en van hen alles terug gekregen. Dus inderdaad redelijke kans dat met CC betaalde tickets door de CC maatschappij vergoed worden.
Nou ik denk dat ervaringen van 13 jaar geleden niet echt representatief zijn voor het heden. Sorry. Zeker niet in de financiële wereld.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Vito »

En zelfs dat heb ik niet gedaan, sukkel die ik ben. Kwamen nog best wat kosten bij als je met de CC betaalde, dus gewoon per bank betaald :sadcry:
Dus dat 'geluk' heb ik ook niet. Geld kwijt vrees ik. Ik zag op de WDR dat Lufthansa vooral aast op de landingsrechten in Spanje en Portugal.
Aan de andere kant hebben ontzettend veel Duitsers een huis in Cape Coral dus misschien blijft de rechtstreekse vlucht naar Fort Myers wel bestaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer