Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Fam Slomp
Amerika-ontdekker
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2017, 06:30
Aantal x V.S. bezocht: 1

Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door Fam Slomp »

Hallo,

Wat zijn jullie tips mbt de vliegtijden?
Wij zoeken tickets naar het westen en reizen met 2 jonge kinderen.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door sanook »

Was er maar een standaard remedie/preventie tegen een jetlag maar mijn ervaring is dat het iedere keer weer anders is. Bij mij hakt een reis richting het westen er harder in dan een reis naar het oosten. Naar het oosten mis je wat tijd maar door de dag van aankomst (wat meestal een dag na vertrek is) door te gaan tot een normale bedtijd ben ik de dag daarna vaak wel weer redelijk in orde. Bij een reis naar het westen ben ik echt wel een paar dagen de weg kwijt en dat uit zich in vroeg wakker worden en vroeg moe zijn. Laat opblijven heeft dan bij mij geen zin, dan ben ik alsnog halverwege de nacht weer wakker.
Enige advies wat ik kan geven (omdat jullie met jonge kinderen reizen) is om de reis zo kort mogelijk te houden, dus het lieftst rechtstreekse vluchten.

edit: ik zie dat jullie 2 weekjes naar de westkust willen, dan zijn rechtstreekse vluchten ook van belang zodat jullie zo veel mogelijk van de tijd daar kunnen genieten.
Laatst gewijzigd door sanook op 12 aug 2017, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lyan
Amerikakenner
Berichten: 1238
Lid geworden op: 16 sep 2010, 20:51
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door lyan »

ik heb altijd behoorlijk last van een jetlag, mijn ervaring is inmiddels dat ik er minder last van heb als de terugvlucht 's middags of 's avonds is. Voor volgend jaar hebben we al geboekt met BA, die vliegt dan 's avonds pas terug, dat bevalt erg goed! Je kan dan makkelijker slapen en je komt eind van de middag aan in Amsterdam, vervolgens hoef je niet meer zo lang totdat je weer op bed mag.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1913
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door Frasi »

Ik heb altijd meer last van de vluchten naar het oosten, zeker door de nacht heen.
Op de heenreis ben ik 's avonds wel meer slaperig (kwestie van op tijd naar bed) maar dat vind ik minder vervelend dan de dagen na thuiskomst 's middags al in te storten.
Mijn voorkeur is dan ook:
  • Heenweg (van NL naar VS): vroeg vertrekken om bij aankomst nog een paar uur te hebben (o.a. in het licht rijden en eerste boodschappen doen).
    Terugweg (van VS naar NL): zo laat mogelijke vlucht. Dan heb ik de beste kans te kunnen slapen in het vliegtuig. En dan hoef ik bij aankomst thuis geen hele dag uit te zitten (eerste keer kwam ik om 6u in de ochtend aan en ben uren gaan slapen; dagen last van gehad).
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door mtl »

Een zo laat mogelijke aankomst terug zou wel fijn zijn. Nou is het zo dat vluchten vanuit de westkust naar Europa niet zo gek laat vertrekken en niet zo gek vroeg aankomen. En reken er maar niet op dat je heerlijk slaapt in het vliegtuig, dan kan het alleen maar meevallen.
Sassya
Amerikakenner
Berichten: 828
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:23
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Midden-Nederland

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door Sassya »

Ik sluit me aan bij Frasi. Wij hadden dit jaar voor het eerst een nachtvlucht terug. We hebben beide zowaar een beetje kunnen slapen en doordat we ook 's avonds landden in Nederland, was het ok om naar bed te gaan. De keren dat we 's ochtends aankwamen lukte het ons niet om de hele dag wakker te blijven en duurde het langer voordat we weer in ritme waren.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door PSVwally »

Terug heb ik altijd langer last. Al had ik deze keer ook op de heenweg echt een week last van 's nachts wakker zijn.
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door elninjoo »

Op de terugreis meestal meer last dan op de heenreis (oost én west) omdat ik op de heenreis natuurlijk gebrand ben op zoveel mogelijk uit mijn reisdagen halen. Ik slik dan ook 'n slaappil (zolpidem) en inslaper (oxazepam) om dat nachtelijk wakker worden/liggen zoveel mogelijk te beperken. Maar alsnog krijg ik meestal op de dag na aankomst wel 'n klopke hoor.
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door SanFran »

Vorig jaar voor het eerst geen last gehad van een jetlag. 1e twee keer dat we gingen kwamen we rond 13:00 al aan in Amerika, waardoor we de hele dag nog wakker moesten blijven en ik 's avonds rond 8 uur echt instortte. Resultaat: heel vroeg wakker.
Vorig jaar kwamen we rond 17:30 ofzo pas aan in Amerika. Voor we op bed lagen was het 23:00 en daardoor pas 07:00 wakker de volgende dag. Dus dat beviel erg goed!
Terugweg is altijd lastig. Je komt vaak al redelijk vroeg aan in Nederland. Ik probeer altijd een vlucht te doen die zo laat mogelijk vanuit Amerika vertrekt, zodat je zo laat mogelijk weer in Nederland bent en zo snel mogelijk 's avonds op bed kunt :lol:
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door Vito »

Wij hebben zowel heen als terug last.
Ze geven altijd aan dat het 1 dag per uur tijdsverschil duurt voor je weer in je ritme komt. Dat klopt bij ons wel aardig.
Alleen blijven wij de hele vakantie vroege vogels maar dat zijn we thuis ook. Vind ik ook niet erg, je haalt zoveel meer uit je dag als je vroeg op staat.
Sentinel
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 mar 2006, 11:20
Locatie: Amersfoort

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door Sentinel »

De heen reis (dus naar amerika) hadden wij bijna geen last van een jetlag. Wij vlogen vroeg en kwamen rond de middag aan.
Al met al reden wij rond 14uur weg.
De eerste dag was het slaapritme lastig maar dag 2 ging al veel beter en op dag 3 hadden we het ritme te pakken.

De jetlag van de terugreis was veel beroerder. Hier had ik 3 weken last van. Mijn hele ritme was verstoord.
Kimdum
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jan 2017, 10:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door Kimdum »

Toen ik naar NY ben gevlogen heb ik in de terugreis ook enorm veel last gehad. In het gaan totaal niet maar we waren door omstandigheden dan ook maar om 11 uur 's avonds op hotel en dan zit je praktisch direct in het Amerikaanse ritme.

Nu voor onze reis naar het Westen komen we in de namiddag aan in San Francisco en we vertrekken met een late vlucht waardoor we laat terug in België zijn.

Ik denk dat dat wel gaat helpen. Want met NY waren we om 7 uur 's morgen terug en dan moet je dat zolang nog zien "op te blijven." Ik heb toen ook echt een week last gehad om weer in mijn ritme te komen.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7926
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door Pete.Z »

Is weinig zinnigs over te zeggen, daar het voor iedereen verschillend is.
Zelf ben ik de eerste dagen na aankomst vroeg wakker, verder weinig last, en van de terugreis heb ik helemaal geen last, meestal de volgende dag gewoon weer aan het werk.
Gebruikersavatar
Kokopelli
Amerikakenner
Berichten: 1008
Lid geworden op: 02 jul 2007, 21:55
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door Kokopelli »

Fam Slomp schreef:Hallo,

Wat zijn jullie tips mbt de vliegtijden?
Naar mijn idee moet je vooral kijken naar gunstige vliegtijden, zodat je niet midden in de nacht van huis hoeft bijvoorbeeld.
Lijkt mij belangrijker dan de jetlag, want die is toch voor iedereen verschillend.
Ook de terugreis niet vroeg in de ochtend. Indien je een late vlucht terug neemt (nachtvlucht) hou er dan rekening mee dat je je op de dag nog wel moet kunnen vermaken, of hou het hotel/huisje een dag langer aan, zodat je in de avond relaxt naar het vliegveld kunt gaan.
In september naar het Zuidwesten, te volgen via www.noord-amerika.com/reisverslagen/
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door boonens »

Misschien vergis ik mij volledig en waardeert TS alle persoonlijke jetlag ervaringen enorm :lol:, maar iets zegt mij dat vooral ervaringen v.w.b. de impact van het tijdsverschil op jonge kinderen werd gezocht.

Nu mist bij mij de persoonlijke ervaring, maar ik las toevallig recent een artikel met enkele tips. Heb hem even teruggezocht: https://www.sciencenews.org/blog/growth ... et-lag-too
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
gastxyz

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door gastxyz »

Er staat volgens mij niets over vliegtijden in...
Gebruikersavatar
Matan
Amerikafan
Berichten: 288
Lid geworden op: 08 dec 2011, 07:00
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door Matan »

Op USA trip ben ik doorgaan vroeg wakker de 1e nacht na aankomst. Bij de terugkeer heb ik nooit echt veel last eigenlijk.
Maar algemeen gezien heb ik weinig last van jetlag. Ik slaap ook niet vaak in het vliegtuig
Fam Slomp
Amerika-ontdekker
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2017, 06:30
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door Fam Slomp »

Bedankt voor jullie reacties.

Jetlag is dus voor iedereem anders.

Waar ik ook benieuwd naar ben is wat jullie adviseren mbt de vliegtijden idd. En wel of niet met tussenstop etc...

Ik heb tickets gevonden naar Los Angeles met op de heenreis tussenstop in New York en op de terugweg in Zurich. Vliegen vanaf Düsseldorf.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door hemmie »

Persoonlijk vind ik prijs, reisduur en praktische aankomst- en vertrektijden het belangrijkst, voor de jetlag maakt het maar weinig uit. In alle gevallen jezelf zsm in het nieuwe ritme dwingen werkt het beste. Evt ga ik na een slapeloze nachtvlucht en vroege aankomst nog wel even slapen (als ik het gevoel heb de avond anders echt niet te halen), maar max. 2 uur, wekker zetten dus. Heen naar de VS zal dat niet spelen.
Onze kinderen hebben van jongs af aan regelmatig intercontinentaal gevlogen, het is mijn ervaring dat zij daar minder last van hebben dan ik. Nu zijn mijn zonen beide makkelijke slapers, net als mijn man die vrijwel nooit last van jetlag heeft, maar ook mijn altijd moeilijk slapende dochter is eigenlijk altijd al na 1 dag in het ritme. Ik zou me dus over de kinderen niet druk maken.
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Jullie ervaring met vliegtijden... ivm jetlag

Bericht door roelb »

Meestal heb ik naar het westen nergens last van. Beetje uitrusten in het vliegtuig en niet al te laat naar bed. Maar soms rust je onderweg te goed uit en dan zit je om 04.50am in je hotelkamer een forum te lezen en te reageren in een topic over jet lags :-)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer