F1 Tips Consulaat (+ Artikel 214B?)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
dutchie-classof2021
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2017, 19:04

F1 Tips Consulaat (+ Artikel 214B?)

Bericht door dutchie-classof2021 »

Aanstaande dinsdag is het dan zo ver, mijn afspraak bij het consulaat. De 17e vlieg ik (als het goed is!) naar de Verenigde Staten voor International Student Orientation. Ik wil dan ook dat mijn visumaanvraag in één keer goed gaat en hoop via dit forum nog even de puntjes op de 'i' te zetten.

Dit is het lijstje van spullen die ik meeneem:

- Print DS-160 Confirmation Page;
- American style paspoort foto's;
- Proof of SEVIS payment;
- Appointment confirmation print out from website;
- I20 form;
- bewijs familiebanden;
- paspoort;
- proof of financial funds
- acceptance letter universiteit;
- scholarship letter universiteit.

Is dit genoeg om mee te nemen? Hoe kan ik familiebanden aantonen in verband met artikel 214B? Zijn foto's daar echt genoeg voor? Ik heb er al rekening mee gehouden dat ze willen horen dat ik van plan ben terug naar Nederland te komen, dus ik zal als zij mij vragen naar mijn reden om naar de Verenigde Staten te gaan ook zeggen dat de manier van onderwijs mij aanspreekt (wijder georiënteerd) en dat een studie in de Verenigde Staten op mijn CV mij bij terugkomst zal differentiëren van mijn leeftijdsgenoten.

En tot slot: zijn er nog tips waar ik rekening mee moet houden als ik naar het consulaat ga? Ik ben al van plan om een net jurkje aan te doen om representatief voor de dag te veschijnen en alle spullen geordend in een mapje mee te nemen.
Gast

Re: F1 Tips Consulaat (+ Artikel 214B?)

Bericht door Gast »

Hierbij de lijst met requirements voor je interview:

https://travel.state.gov/content/visas/ ... udent.html

Heb je ook hier naar gekeken:
Additional Documentation May Be Required
Review the instructions for how to apply for a visa on the website of the embassy or consulate where you will apply. Additional documents may be requested to establish that you are qualified. For example, additional requested documents may include evidence of:

Your academic preparation, such as:
Transcripts, diplomas, degrees, or certificates from schools you attended; and
Standardized test scores required by your U.S. school;
Your intent to depart the United States upon completion of the course of study; and
How you will pay all educational, living and travel costs.
Gezien je vertrekdatum de 17e (augustus???) hoop ik wel dat je je bewust bent van de volgende waarschuwing op de website:
We cannot guarantee that you will be issued a visa. Do not make final travel plans or buy tickets until you have a visa.
After your visa interview, your application may require further administrative processing. You will be informed by the consular officer if further processing is necessary for your application.
Je bent dus erg voorbarig geweest met het boeken van je ticket, en hebt nauwelijks 1,5 week tijd om de toekenning van het visum af te wachten, in het geval van mogelijke ‘additional administrative processing’. Ik zou op geen enkele manier tijdens het interview laten blijken dat je a. Haast hebt met het toekennen van je visum, en b. Dat je al een ticket hebt gekocht.

Ik vrees dat dit in je nadeel zou kunnen werken... (een vriend van mij heeft ooit tijdens zijn rij examen heel enthousiast aan de examinator verteld dat hij een week later al met zijn pas aangeschafte auto naar Frankrijk zou afreizen, en de examinator heeft hem daarom alsnog laten zakken, omdat hij gezien zijn afgelegde examen een twijfelgevalletje was....)

Als je visum afgewezen zou worden, kun je niet zomaar meer een ESTA aanvragen, immers: een van de vragen op de ESTA is, of je ooit een visum is geweigerd....

Succes iig met het interview. Ik hoop oprecht dat het je lukt!

Laat je nog even weten hoe het afgelopen is en wat je ervaringen zijn?
dutchie-classof2021
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2017, 19:04

Re: F1 Tips Consulaat (+ Artikel 214B?)

Bericht door dutchie-classof2021 »

@ Terpies,

Bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad mijn ticket al geboekt omdat als ik hem dinsdagavond pas zou boeken (na mijn visumaanvraag) ik bang was dat ik voor een ticket meer geld kwijt zou zijn dan als ik deze ver van tevoren zou boeken. Ook wist ik al dat ik 17 augustus aan zou moeten komen, omdat dat de arrival day voor de internationale studenten op onze universiteit is. De universiteit was laat met het vergeven van mijn I20 form omdat zij erop stonden mijn diploma te hebben. Ik dacht toen dat ik nog in aanmerking zou komen voor een expedited appointment, omdat ik aan de eisen voldeed, maar deze aanvraag is helaas niet gehonnoreerd, waardoor ik pas 8 augustus terecht kon.

Ik zal indien er niet naar gevraagd wordt niks over vermelden tijdens het gesprek bij het consulaat. Bedankt voor het advies. Ik hoop dat ze me daardoor niet meteen in een kwaad daglicht zullen stellen. Verder heb ik namelijk alles goed op een rijtje voor mijn vertrek naar Amerika.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: F1 Tips Consulaat (+ Artikel 214B?)

Bericht door hemmie »

F1's worden volgens mij niet vaak afgekeurd als je aan alle eisen voldoet. Ik zou ook al geboekt hebben, last minute boeken is erg duur. Wij hebben ook wel eens bij de balie gestaan voor ons L1/L2 interview terwijl we al tickets hadden geboekt (die we in 1 geval alsnog hebben moeten uitstellen omdat het te lang duurde), komt vast vaak genoeg voor.
Terug in Texas!
Gast

Re: F1 Tips Consulaat (+ Artikel 214B?)

Bericht door Gast »

Ik hoop wel dat je zo verstandig bent geweest om voor een paar tientjes een annuleringsverzekering af te sluiten, die hopelijk voorziet in een 100% refund in het geval je geen visum kunt krijgen...

Alhoewel ik me aanvraag of dit überhaupt kan, want uiteindelijk zal je (eventueel vertraagd) wel een visum krijgen, dus ik hoop echt dat alles lukt. Hopelijk voor jou heeft het uitsparen van het geld op een ticket niet tot gevolg dat je al je geld van je ticket kwijt bent....
Gast

Re: F1 Tips Consulaat (+ Artikel 214B?)

Bericht door Gast »

hemmie schreef:F1's worden volgens mij niet vaak afgekeurd als je aan alle eisen voldoet. Ik zou ook al geboekt hebben, last minute boeken is erg duur. Wij hebben ook wel eens bij de balie gestaan voor ons L1/L2 interview terwijl we al tickets hadden geboekt (die we in 1 geval alsnog hebben moeten uitstellen omdat het te lang duurde), komt vast vaak genoeg voor.
Afwijzen zal niet gauw gebeuren idd, maar eventueel verder onderzoek naar de aanvraag gebeurt nog wel eens...en dat zorgt voor een mogelijke vertraging in het verstrekken van het visum...
newyorkgirl
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 29 mar 2015, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: F1 Tips Consulaat (+ Artikel 214B?)

Bericht door newyorkgirl »

Voorafgaand aan mijn F1-visumafspraak in 2015 had ik ook al een ticket geboekt, om dezelfde reden als jij. Zou het niet melden tijdens het gesprek. Verder, let erop dat je bepaalde items niet mee naar binnen mag nemen. In mijn geval was dat een smartphone maar wat ik heb begrepen is dat nu veranderd.

Zorg ervoor dat je ruim op tijd bent. Ik was een half uur te vroeg en mocht eerder naar binnen voor een gesprek. Zorg dat je alles netjes geordend hebt, netjes gekleed bent en alvast wat korte zinnen oefent. Ik had het gevoel dat de check voorafgaand het gesprek al was gedaan maar het is toch fijn wat standaard antwoorden te oefenen. Je hoort na afloop direct of je het visum krijgt en je moet je paspoort inleveren. Bij mij duurde het toch echt wel een week voordat ik mijn paspoort + visum terughad dus hoop dat je de 17e met een gerust hart naar de VS kan afreizen.
dutchie-classof2021
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2017, 19:04

Re: F1 Tips Consulaat (+ Artikel 214B?)

Bericht door dutchie-classof2021 »

Update: visumaanvraag is goed gekeurd! Mijn paspoort wordt vanmiddag bezorgd.
Gast

Re: F1 Tips Consulaat (+ Artikel 214B?)

Bericht door Gast »

Gefeliciteerd! Veel plezier in de US!
newyorkgirl
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 29 mar 2015, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: F1 Tips Consulaat (+ Artikel 214B?)

Bericht door newyorkgirl »

Wat fijn! Moet zeker een enorme opluchting zijn. Gefeliciteerd. En alvast veel plezier en succes gewenst in de VS :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer