Welke plantage bezoeken?

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
Gast

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Gast »

In deze context lijkt 'interessant' me een toepasselijkere beschrijving dan 'leuk'.
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door EvelienK. »

Leuk om reisverslagen te lezen... (en dan niet alleen over plantages), zo bedoelde ik het....
Interessant om plantages te bezoeken...
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door elninjoo »

Iemand ervaring met de volgende plantages?
Stately Oaks in Jonesboro (vlakbij Atlanta)
Boone Hall (vlakbij Charleston)
Magnolia (vlakbij Charleston)
De moeite waard?
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Henriëtte »

Wij hebben vorige week Boone Hall Plantation bezocht. We vonden deze plantage minder mooi dan de plantages die we in Louisiana hebben gezien. Al moet ik daar wel eerlijkheidshalve bij vermelden dat we geen begeleide tours hebben gedaan (dat kan in de woning, bij de slavenhuizen, en d.m.v. een gemotoriseerde tour over de plantage). Ik kan dus niet over die tours oordelen, misschien zijn die wel heel interessant.

Als je van fotografie houdt: de bomenrij was wel heel mooi, maar binnen in de woning mag je niet fotograferen (die rondleiding hebben we daarom overgeslagen). Wat ons vooral tegenviel, dat was de bloementuin waarover ik vooraf toch wel enthousiaste verhalen had gelezen. Wij vonden die tuin niet echt bijzonder. Ook de vlindertuin viel tegen, de weinige vlinders die we hebben gezien waren niet anders dan de vlinders die we tijdens de rest van onze reis al in de vrije natuur waren tegengekomen. We hebben ook de slavenhuizen bekeken, je kan daar filmpjes afspelen op schermen die in de huizen staan. Maar dat werkte niet goed, op een van de knoppen stond 'defect', een ander filmpje begon wel af te spelen maar stopte steeds na enkele seconden al. Ook dit was dus niet zo'n succes.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door elninjoo »

Ik ben ook van 't fotograferen, dus als er ergens 'n fotoverbod is zal ik ook niet zo snel betalen voor 'n tour. En dat de tuin al tegen viel in deze tijd van 't jaar, dan zal 't in oktober vast niet veel beter zijn.
Die bomenrij lijkt me weer heel gaaf. Is die plantage niet gebruikt in North&South?
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Henriëtte »

Er zijn inderdaad opnames gemaakt voor de serie North & South, daar zal dan de bomenrij vast ook wel bij hebben gezeten, denk ik. In ons reisverslag kan je een paar foto's van de bomenrij zien. Een paar andere fototips: de Angel Oak Tree op John's Island en de Old Sheldon Church Ruins (tussen Charleston en Savannah).

http://ontdek-amerika.nl/usa2017.html
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door elninjoo »

Prachtige foto's zeg!!
Die swamps met met mos beklede bomen zoals jullie in Louisiana hebben gezien, heb je die ook in Georgia of NC/SC?
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Henriëtte »

Wij hebben in deze staten wel mooie bomen met hangende mossen gezien, en ook één swamp (Congaree NP in SC), maar niet de combinatie van die twee bij elkaar. Tijdens de voorbereidingen van onze reis zijn we ook geen locatie tegengekomen waarbij swamp + hangende mossen bij elkaar voorkomen.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Gast

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Gast »

Ter lering ende vermaeck: het hangende mos heet 'Spanish moss'.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Ing »

EvelienK. schreef:Wat fijn alle reacties. Omdat wij een lange reisdag hebben, wil ik 1 plantage echt bezoeken en naar Oak Alley ivm de oprijlaan (de bomen ;-)). Laura Plantation stond hoog op het lijstje, maar door jullie ervaring, wordt het denk ik toch Whitney Plantation. Deze liggen ook niet heel ver van elkaar vandaan, dus als we heel vroeg zijn... Wie weet kunnen we dan allebei nog doen haha..
Ha Evelien (en wellicht anderen die inmiddwls geweest zijn). Ik vroeg me af, welke plantage heb je uiteindelijk bezocht en wat vond je ervan? Ik ga zondag en ik twijfel ook nog een beetje tussen Whitney en Laura en wellicht nog eentje in St. Francisville.

Is het gelukt om Oak Alley alleen even te bezoeken vooe de bomenrij?

Ik ben vorige week in Charleston naar Boone Hall geweest. Indrukwekkende bomenrij, maar niet zon goede tour. Zoals hier ook al wordt verteld. Afknapper vond ik ook de klederdracht en de 'sugarcoating'.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door EvelienK. »

Ik ben gisteren terug gekomen na een fantastische reis! Wij zijn naar Laura Plantation geweest en ik moet zeggen, het was echt super! Een goede gids hadden we die erg enthousiast was en hij vertelde veel over de geschiedenis. We zijn in het grote huis en de slavenhuisjes geweest. Daarnaast zijn we ook op het terrein rondgeleid. Ik vond het echt de moeite waard. In het grote huis werd er vooral over de familiegeschiedenis verteld en in de slavenhuisjes diverse verhalen van de slaven.

Wij zijn ook langs Oak Alley gereden. Het ligt een beetje in een gekke bocht waardoor het moeilijk is om een foto te maken. Maar het is gelukt.

Groetjes, Evelien
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Njit »

Hier ons verslag van de beide Plantations die we bezocht hebben: Whitney Plantation en Oak Alley Plantations.

https://usatour2017.wordpress.com/2017/ ... ie-landin/
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Ing »

Dank voor de suggesties, we zijn uiteindelijk voor Laura Plantation gegaan en dat vond ik erg interessant en blij met de keuze. Zowel vanuit perspectief slavernij, maar ook het leven op de plantage en de creoolse manier van leven.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Vaio32
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 aug 2013, 09:54
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Vaio32 »

Vlakbij Nashville heb je het plaatsje Franklin. Hier heb je de Carnton plantation.

Huis stond in de weg tijdens de battle of Franklin. Zeer interresant.

http://boft.org/visit/
2009 - New York
2012 - New York
2015 - New York - Dominicaanse Republiek
2016 - San Francisco - West-Canada
2017 - Miami - Key West - Nashville - GSM - Atlanta
2018 - Clearwater beach - New York
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door ina »

Zijn er ook combi tickets wat betreft de plantations?
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door elninjoo »

Ben inmiddels bij Boone Hall geweest en het is er werkelijk heel fotogeniek! De huistour heb ik niet gedaan want je mocht niet vrij rondllpen en moest persé met gids mee die alleen maar over de geschiedenis vertelde. Anekdotes over filmopnames hadden ze niet. Ben daarom lekker rond dat meertje gaan wandelen. Btw ook één van de buitenlocaties die gebruikt is in North and South.

De Belle Meade plantage bij Nashville vond ik tegenvallen. Maar de gratis wijnproeverij was dan wel weer een aangename bonus.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door ina »

Ik twijfel tussen Whitney en Evergreen plantation, zijn er voors en tegens welke de voorkeur heeft?? Ik las in het verslag van Njit dat Whitney grotendeels buiten is maar lijkt me mooi wat betreft de beelden. Evergreen zijn weer originele slaven verblijven heb ik gelezen, twijfel....
Ik zag trouwens dat Whitney in de periode dat wij er zijn eind maart op sommige dagen online al bijna volgeboekt is. Wel lastig als je niet precies weet welke dag en tijd je er bent. Dat is weer het nadeel van het online reserveren :roll:
Daan_S
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jun 2014, 18:07
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Daan_S »

wauw, wat fijn al deze tips over te bezoeken plantage's.Ik ben onze reis aan het voorbereiden en loop tegen hetzelfde probleem aan.
Onze vakantie begint eind juli en we rijden van New Orleans naar New York. Uiteraard willen we graag een plantage bezoeken. helaas is Whitney plantage op dinsdag gesloten en denk ik dat we dan maar voor Laura plantage kiezen.
Heeft er iemand ervaring met de drukte in de zomer? moeten we vooraf reserveren voor een rondleiding of is dat niet nodig?
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Ing »

Afgelopen zomer begin augustus naar Laura Plantation geweest. Wij kwamen aan en konden met de tour mee die 10 minuutjes later begon, niet vooraf hoeven reserveren.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer