Vroeg op Schiphol zijn

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door babarage »

@alwayshappy er is een centrale controle waarbij jij en je spullen door de scan gaan en daarna ga je langs de marechaussee. wij hoefden daarna niet nog door een losse veiligheidscheck voor amerika zoals in het verleden. die vragen werden bij de incheckbalie gesteld waar we vervolgens een mooi stickertje op de paspoorten kregen zodat ze ons bij de gate voor die vragen konden overslaan.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Fellow2012

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Fellow2012 »

Afgelopen weekend teruggereisd met Delta. 1.5 uur voor vertrektijd op Schiphol aangekomen. Het was er erg druk. Er stond zelfs file op de afrit Schiphol van de A4. Naast de vertrekhal waar je mensen snel mag afzetten was het zo druk mensen stonden al op de rijbaan. Ik begon zorgen te maken.

Gelukkig heb ik Gold status bij Delta en ging meteen naar de Sky Priority poortje. Het verschil met de andere rijen was al meteen zichtbaar. Er waren slechts 2 mensen voor me. Bagage afgegeven en via de Sky Priority poortje naar security en ook daar viel het reuze mee. Eenmaal door security zag ik een lange rij voor paspoortcontrole. Ik ging om de rij heen naar de Self Check want daar stonden maar weinig mensen. Het lijkt net alsof veel mensen niet in de gaten hebben dat er ook self check mogelijk is.

Alles bij elkaar zo 25 minuten geduurd.

Overigens, alle vluchten vanuit Europa naar Amerika en Canada waren vertraagd op zaterdagochtend en middag wegens een storing bij de Canadese air traffic control. Ondanks een flinke vertraging heb ik mijn vervolgvlucht vanaf Atlanta net op tijd kunnen halen – dankzij Global Entry.
Gast

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Gast »

Je mag blij zijn dat je vlucht vertraagd was Adam want 1,5 uur van te voren voor een vlucht naar de VS is bijna onverantwoord, zelfs met priority. Als er dan maar iets gebeurd (bij inchecken, security, KMAR) wat bij jou extra aandacht behoeft zoals een extra controle van bijvoorbeeld een bagagestuk wat er op de scanner vreemd uit ziet ben je de Sjaak en kan je ook niet rekenen om coulance.
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Little Vixen »

adam747 schreef:
Overigens, alle vluchten vanuit Europa naar Amerika en Canada waren vertraagd op zaterdagochtend en middag wegens een storing bij de Canadese air traffic control. Ondanks een flinke vertraging heb ik mijn vervolgvlucht vanaf Atlanta net op tijd kunnen halen – dankzij Global Entry.

Crap, ik hoop toch niet ook aanstaande zondag. Ik heb maar n uur en 50 minuten in Chicago om over te stappen. Mijn vriend heeft al aangegeven me wel op te komen halen mocht er iets mis gaan, maar das 6 uur rijden voor hem.
K1 status: 7-10-2018 NOA-2 approval after exactly 200 days

***Home is where the heart is***
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door roelb »

stormbreaker schreef:Je mag blij zijn dat je vlucht vertraagd was Adam want 1,5 uur van te voren voor een vlucht naar de VS is bijna onverantwoord
Wat een nonsens. Adam was in 25 minuten bij zijn gate, ruim op tijd dus. De genoemde vertragingen hebben daar geen aandeel in gehad. En anderhalf uur vooraf is helemaal niet "onverantwoord". Het enige "onverantwoorde" is dat Schiphol blijkbaar graag groeit, maar niet vooraf heeft nagedacht over de consequenties en de te nemen stappen om die groei te faciliteren. Je hoort ook aan alles tussen de regels door (en direct) dat KLM er klaar mee is.

File op de afrit: wellicht een gevolg van het feit dat er maar /een/ parkeerplaats is voor lang parkeren, met slechts twee entry poortjes? Extreme drukte bij de Kiss&Ride: wellicht een gemis aan goede OV opties naast de trein? Waarom is die extensie van de Noord-Zuidlijn niet gewoon direct meegenomen inclusief trace naar Hoofddorp met extra parkeervoorzieningen? Sterker nog, waarom is dat deel niet gewoon als eerste aangelegd, jaren geleden?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door roelb »

Little Vixen schreef: Ik heb maar n uur en 50 minuten in Chicago om over te stappen.
Maak je geen zorgen, dat is meer dan genoeg tijd. En mocht je die connectie toch niet halen door een vertraging (of om een andere reden buiten jouw eigen schuld) dan boekt de airline waar je mee vliegt je kostenloos en zonder problemen om naar de eerstvolgende beschikbare vlucht naar je bestemming. Sterker nog, dat gebeurt bij een vertraging bij aankomst waardoor je een connectie niet meer kunt halen zelfs automatisch bij de meeste airlines.
Gebruikersavatar
Souraia
Amerika-expert
Berichten: 2079
Lid geworden op: 03 jan 2005, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Souraia »

Volgende week donderdag is het dan eindelijk zover. Wij vliegen om 07.00 uur naar Zurich. Nav dit topic heb ik een parkeerplek gereserveerd op P3. Hoe laat zouden we moeten vertrekken uit huis? ik zelf dacht om 03.30 - half uur rijden - parkeren - shuttlebus pakken -
Wij komen uit Almere. Ik verwacht niet dat het druk zal zijn op dat tijdstip.
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Little Vixen »

roelb schreef: Maak je geen zorgen, dat is meer dan genoeg tijd. En mocht je die connectie toch niet halen door een vertraging (of om een andere reden buiten jouw eigen schuld) dan boekt de airline waar je mee vliegt je kostenloos en zonder problemen om naar de eerstvolgende beschikbare vlucht naar je bestemming. Sterker nog, dat gebeurt bij een vertraging bij aankomst waardoor je een connectie niet meer kunt halen zelfs automatisch bij de meeste airlines.
Echt waar? Oh dat zou echt ideal zijn. Hopen dat ik het niet nodig ga hebben.
K1 status: 7-10-2018 NOA-2 approval after exactly 200 days

***Home is where the heart is***
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door roelb »

Een mits: het moet wel op een ticket staan. Als je losse vluchten boekt geldt dat natuurlijk niet.

Je vloog met United toch? Hier vind je meer info over wat er allemaal mogelijk is als je een connectie mist, of je vlucht vertraagd is:

https://www.united.com/CMS/en-US/travel ... tions.aspx
Fellow2012

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Fellow2012 »

Little Vixen schreef: ik hoop toch niet ook aanstaande zondag. Ik heb maar n uur en 50 minuten in Chicago om over te stappen. Mijn vriend heeft al aangegeven me wel op te komen halen mocht er iets mis gaan, maar das 6 uur rijden voor hem.
Ik ben het oneens met roelb. 50 minuten is ontzettend krap. Ik vind het eigenlijk te krap zelfs voor binnenlandse vluchten. Stel dat na het landen het vliegtuig 10 minuten moet wachten voor een beschikbare gate (wij hebben 20 minuten stilgestaan), dan heb je nog maar 40 minuten. Je moet nog; door immigration gaan - minimaal 35 minuten, je koffer halen en brengen, daarna nog door security. Als je ook nog in het midden van het vliegtuig zit, weet je hoe lang het duurt voordat 80 of 100 mensen voor je gaan uitstappen?

Voor mijn binnenlandse vluchten met een overstap op een groot vliegveld zoals Atlanta en Chicago neem ik meer dan 1 uur overstaptijd - en zonder immigration en geen bagage - want in 80% van de gevallen gaat er altijd wat mis.
Laatst gewijzigd door Fellow2012 op 17 jul 2017, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Queste »

Het is dan ook een uur en 50 minuten, niet 50 minuten :)
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Fellow2012

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Fellow2012 »

Ooops - misschien net genoeg.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door roelb »

Kom aan, het is echt ruim genoeg. Maak haar nu niet onnodig zenuwachtig. de MCT op O'Hare voor I-D bij UA is 70 minuten. Dit zijn er 40 meer en is gewoon een normale connectie.

Natuurlijk kun je allerlei mogelijke beren op de weg zien en is het altijd mogelijk dat een vliegtuig vertraging heeft, dat er oponthoud is bij immigrations, dat je koffer er bij aankomst niet blijkt te zijn, etc, etc, etc.. En in dat geval zorgt de airline voor je. Maar in 99,9% van de gevallen is er niets aan de hand en daar plan je normaal op. Dit is ook geen late avondvlucht zonder verdere opties, dus niets aan de hand.

edit: En dan nog een ding om @Littlevixen gerust te stellen: ik heb op basis van de eerdere info die je gaf even gecheckt, er zijn nog twee UA vluchten die dag van ORD naar SDF (een om 7.20pm en een om 8.55pm), dus maak je echt geen zorgen.
Gast

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Gast »

roelb schreef:
stormbreaker schreef:Je mag blij zijn dat je vlucht vertraagd was Adam want 1,5 uur van te voren voor een vlucht naar de VS is bijna onverantwoord
Wat een nonsens. Adam was in 25 minuten bij zijn gate, ruim op tijd dus. De genoemde vertragingen hebben daar geen aandeel in gehad. En anderhalf uur vooraf is helemaal niet "onverantwoord". Het enige "onverantwoorde" is dat Schiphol blijkbaar graag groeit, maar niet vooraf heeft nagedacht over de consequenties en de te nemen stappen om die groei te faciliteren. Je hoort ook aan alles tussen de regels door (en direct) dat KLM er klaar mee is.

File op de afrit: wellicht een gevolg van het feit dat er maar /een/ parkeerplaats is voor lang parkeren, met slechts twee entry poortjes? Extreme drukte bij de Kiss&Ride: wellicht een gemis aan goede OV opties naast de trein? Waarom is die extensie van de Noord-Zuidlijn niet gewoon direct meegenomen inclusief trace naar Hoofddorp met extra parkeervoorzieningen? Sterker nog, waarom is dat deel niet gewoon als eerste aangelegd, jaren geleden?
Je weet dat Schiphol een grote luchthaven is en dat je de richttijden van de airlines moet aanhouden anders kan het natuurlijk wel, maar eigen risico. De KMAR doet geen consessies aan de veiligheid, maar staat welwillend tegen betere doorstroming al dient de veiligheid van de Schengen buitengrens altijd gewaarborgd worden. Ook de security heeft hetzelfde standpunt.
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door vinceG »

Heeft niets met de grootte van de luchthaven te maken. De luchthaven is teveel gegroeid in aantallen passagiers zonder de faciliteiten voldoende uit te breiden. En wie zegt dat je de tijden van de airlines aan moet houden? Als je er zelf voor kiest om korter van tevoren aanwezig te zijn omdat je priority incheck oid hebt dan weet de persoon zelf wel of dat kan. En dat kan ook prima, blijkt maar weer in dit geval.
Fellow2012

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Fellow2012 »

VinceG schreef:Als je er zelf voor kiest om korter van tevoren aanwezig te zijn omdat je priority incheck oid hebt dan weet de persoon zelf wel of dat kan. En dat kan ook prima, blijkt maar weer in dit geval.
Klopt 100%. Ik weet alleen niet of ik gehaald zou hebben zonder priority check in want de rij voor baggage drop-off voor reizigers zonder status begon vanaf de gang van vertrekhal 3(naast de kleine desk van KLM) tot vertrekhal 2, het was een lange rij, idem dito voor security.

Trouwens, waarom is Global Entry mogelijk voor Duitsers en niet voor Nederlanders? Komt de vertraging door Schiphol?
Gast

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Gast »

vinceG schreef:Heeft niets met de grootte van de luchthaven te maken. De luchthaven is teveel gegroeid in aantallen passagiers zonder de faciliteiten voldoende uit te breiden. En wie zegt dat je de tijden van de airlines aan moet houden? Als je er zelf voor kiest om korter van tevoren aanwezig te zijn omdat je priority incheck oid hebt dan weet de persoon zelf wel of dat kan. En dat kan ook prima, blijkt maar weer in dit geval.
Soms kan dat maar soms niet. En als het niet gaat gaan mensen miepen. Een meisje wat ik kende was ooit 1,5 uur van te voren (economy). Zij had geen ESTA geregeld en haar koffer vergeten die nog na werd gebracht door haar vader. Zij heeft haar vlucht naar Jamaica met overstap in Amerika toch mooi gemist en een nieuwe ticket van 1000 euro voor eigen risico.
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door jetusa »

Global Entry was mogelijk voor Nederlanderd, mijn man heeft er jaren gebruik van gemaakt.
Google leert mij nu het volgende:
https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... -can-apply
Fellow2012

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Fellow2012 »

"Dutch citizens are currently not able to apply. The U.S. and the Netherlands recently signed a new agrreement that is pending implementation. Please check http://www.globalentry.gov for update"

Hoe lang dat "pending implementation" gaat duren is dus niet bekend?
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door heidem »

Nee, er is niets bekend over hoe lang RTP-NL nog op zich laat wachten. Als de geruchten dat het te maken heeft met de onderbezetting van de KMar op Schiphol kloppen, dan kan het volgens mij nog wel even duren.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer