Buurten in de CA Bay area

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Libo
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2017, 20:55
Aantal x V.S. bezocht: 1

Buurten in de CA Bay area

Bericht door Libo »

Hoi allemaal,

Ik lees al een paar weken mee op het forum en ben ook een aantal berichten tegen gekomen over de Bay area. Binnen een aantal weken zal ik samen met mijn man en 2 kinderen verhuizen naar de Bay area. We zijn nu hard op zoek naar een woning en ik heb hier al wat nuttige informatie over de de buurten gevonden.
Mijn man zal gaan werken in Oakland. Ik was erg benieuwd of jullie nog meer tips hebben qua buurten.
Mijn man heeft al wat tips gekregen en is gaan kijken naar Alameda, Piedmont, Montclair en Rockbridge. Hij zelf vind Rockbridge heel erg leuk.
Nu ben ik door de vele negatieve verhalen over Oakland wel een beetje bang geworden en aangezien ik voorlopig een stay at home mom zal zijn met 2 kleine kinderen en ook leuke dingen wil doen vind ik het echt fijn als de buurt wel veilig is.
Ben benieuwd of jullie nog wat tips hebben alvast bedankt!
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Buurten in de CA Bay area

Bericht door FlipjeBTiel »

Rockridge, niet Rockbridge. Ja, allemaal mooi wonen, al is Alameda even heel wat anders dan de andere in je lijstje. Van je lijstje hebben Rockridge en Montclair het meeste uitgaansleven. Piedmont is waar vroeger de Profs van UC Berkeley woonden. Piedmont heeft ook de beste scholen in lijstje (Oakland is een verhaal apart). Alameda is een (voormalig marine) eiland en heeft een paar restaurants waar we speciaal voor daar naartoe trekken, maar voor al het andere moet je de tunnel door, het eiland af (zit je wel mooi direct centraal in Oakland). Mocht je daarentegen van zeilen houden dan is Alameda paradijs ... (Uiteraard wel gesteld dat zeilen op de Baai eventjes wat anders is dan je gewend zult zijn.)

De heuvels in Oakland zijn veilig. Ja, criminelen kunnen auto-rijden, maar dat geldt voor alle buurten. 'Veilig' betekent hier: geen moordenaars, verkrachters, en roofovervallen, wat weinig tot niet voorkomt in de betere buurten. Diefstal/inbraak is een ander verhaal, wat nou niet zo heel veel minder is dan het CA gemiddelde. Inbrekers bellen aan om zeker te zijn dat je niet thuis bent (andere strafmaat). De ring.com deurbel is dan ook zeer populair (daarmee kun je via je internet/smartphone antwoorden).

De Bay Area heeft veel 'micro-klimaten'. De lokatie maakt veel uit omdat b.v. de heuvels mist tegenhouden, maar direct erachter je wel weer de koele lucht krijgt. Verder landinwaarts weer niet en is het warmer. Je moet dat meemaken: ik heb gehad dat ik met een jas aan en de verwarming op hoog wegreed in dikke mist uit Berkeley, en bij Oakland aangekomen die jas had weggesmeten en de airco op vol had. Is niet altijd zo extreem, maar het geeft je een beetje een idee. (Berkeley krijgt die mist als deze van de Pacific komt, omdat het recht voor de Golden Gate ligt, terwijl SF het voor Oakland tegenhoudt.) Evengoed kan, vanwege de mist, de Oakland zijde van de heuvels zo 5 graden koeler zijn dan de Orinda kant.

Houdt er verder rekening mee dat gedurende commute hours de afstanden vanuit de Oakland hills heel erg lang zijn: de wegen in de heuvels zijn vaak erg ongelukkig aangelegd (vanwege geografie en "geschiedenis" zeg maar), zodat je diverse verkeersverstikkingen krijgt bij op- en afritten, kruispunten, etc. Bekijk dat dus op het juiste tijdstip op google maps (i.e. met actuele verkeersinformatie).

Gr., Flipje
Libo
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2017, 20:55
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Buurten in de CA Bay area

Bericht door Libo »

Dank je wel Flipje voor je reactie en handige tips! En ja ik was iets te snel met typen het moest Rockridge zijn.
Mag ik vragen waar je zelf woont?
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Buurten in de CA Bay area

Bericht door FlipjeBTiel »

Wij wonen in het tweede vriendelijkste stadje in de VS (en vriendelijkste in CA). Ligt tegen Oakland aan (de heuvels over of de tunnel door via Hwy 24).

Gr., Flipje
Libo
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2017, 20:55
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Buurten in de CA Bay area

Bericht door Libo »

Hi Flipje, leuk stuk over Orinda en volgens mij ook een prachtige buurt om te wonen. Nogmaals dank voor de tips! groeten.
Gebruikersavatar
emsny
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 mei 2011, 02:40
Locatie: Na 9 jaar NYC nu in de Bay Area

Re: Buurten in de CA Bay area

Bericht door emsny »

Hoi Libo,

Kijk ook vooral "over the hills" in inderdaad Orinda, Lafayette, Walnut Creek en Concord. Die plaatsen zijn veilig en kind-vriendelijk. Het is daar een stuk meer suburban dan in Oakland / Berkeley maar vooral WC heeft een leuk centrum met alles erop en er aan en het klimaat is er vaak een stuk beter dan aan de andere kant van de heuvels in Oakland en Berkeley.
Libo
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 feb 2017, 20:55
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Buurten in de CA Bay area

Bericht door Libo »

Hi Emsny, dank voor je tips en reactie. We vliegen waarschijnlijk volgende week om te kijken naar de buurten en houden ook zeker deze tips in gedachten. Dat van het klimaat klinkt goed. Mijn man is ook in Walnutcreek geweest en vond het centrum daar ook heel fijn. Hoe zit het met het reizen via de BART? Is dat te doen tijdens de spits vanuit Walnutcreek, Orinda etc?
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Buurten in de CA Bay area

Bericht door FlipjeBTiel »

De Orinda BART parkeerplaats is vol rond 7:30am, tenzij je een reserveringsplaats hebt (aan iets van $110/maand ofzo plus de normale parkeerkosten; iets wat overigens pre-tax betaald kan worden als de werkgever dat aanbiedt). De wachtlijst voor een reserveringsplaats is een jaar of 8 lang. Walnut Creek (en Lafayette) zijn een ietsje beter. De gereserveerde plaatsen worden om 10am algemeen vrijgegeven.

Walnut Creek is heet in de zomer. Betekent weer wel dat je in het centrum 's avonds laat nog op een terrasje kunt zitten (itt. Berkeley waar ze buitenverwarmers nodig hebben). Je schreef eerder over "kleine kinderen" en scholen zijn nog niet ter sprake gekomen dus ik neem aan dat het een non-issue is, maar Walnut Creek is gesplitst over verschillende schooldistricten (volgens mij ondertussen een stuk of 5). De kwaliteit is van "goed" tot "uitstekend" en dat heeft zo z'n effect op de prijzen van woningen. Als je van rust en natuur houdt, dan zit je fantastisch aan de voet van Mt. Diablo.

Concord is "aan de andere kant van het spoor." Ik weet niet waarom emsny dat aan het lijstje toevoegde. Plus verder weg ... De goede buurten na Walnut Creek volgen het pad Alamo, Danville, en ten dele San Ramon, langs Interstate 680 in een "halve maan" vorm op de kaart. Maar Alamo en Danville zijn, hoe druk ik dat uit ... wel, denk "Zonnedael" uit de film "Flodder." I-680 zit potdicht gedurende de spits (car-pool is okay).

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
emsny
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 mei 2011, 02:40
Locatie: Na 9 jaar NYC nu in de Bay Area

Re: Buurten in de CA Bay area

Bericht door emsny »

Ik noemde Concord ook omdat ik er collega's heb wonen die het er fijn vinden. Tja, het is verder weg maar dus ook goedkoper en de BART bijvoorbeeld is daar nog leger. Kan je met geluk nog zitten itt tot Orinda ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer