Hoeveel fooi

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
RKNS
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoeveel fooi

Bericht door RKNS »

Wat een absolute onzin zeg. Als je het 'hoort' te betalen dan moeten ze het mandatory maken of zoals ze het in London doen de service er al bijrekenen. Dit hele zieligheids-gedoe over niet genoeg betaald krijgen blijft in stand door dit soort opmerkingen.

Het is optioneel, als je maar 10% wilt betalen dan doe je dat, wil je 40% betalen, dan doe je dat. Als ik in Amerika ben gebeurd het op exact dezelfde manier als in Nederland, vind ik dat je het verdiend, dan krijg je een fooi. Maak je het echt te bont, dan krijg je echt helemaal niets. Dit is vorig jaar in Atlanta ook gebeurd en dan kunnen ze boos kijken wat ze willen, je krijgt fooi naar mate de kwaliteit van de service en dan is de kwaliteit van het eten nog niet eens meegerekend.

Dus je opmerking over 'zin heeft daar weinig mee te maken' raakt echt kant noch wal.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hoeveel fooi

Bericht door SuzieQ »

Ik ervaar fooi in een restaurant echt niet optioneel hoor.

Ik blijf het lastig vinden welk bedrag je nu geeft aan gidsen, massages, buschauffeurs (hop off) etc.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Hoeveel fooi

Bericht door M Kactus »

RKNS schreef:Wat een absolute onzin zeg. Als je het 'hoort' te betalen dan moeten ze het mandatory maken of zoals ze het in London doen de service er al bijrekenen. Dit hele zieligheids-gedoe over niet genoeg betaald krijgen blijft in stand door dit soort opmerkingen.

Het is optioneel, als je maar 10% wilt betalen dan doe je dat, wil je 40% betalen, dan doe je dat. Als ik in Amerika ben gebeurd het op exact dezelfde manier als in Nederland, vind ik dat je het verdiend, dan krijg je een fooi. Maak je het echt te bont, dan krijg je echt helemaal niets. Dit is vorig jaar in Atlanta ook gebeurd en dan kunnen ze boos kijken wat ze willen, je krijgt fooi naar mate de kwaliteit van de service en dan is de kwaliteit van het eten nog niet eens meegerekend.

Dus je opmerking over 'zin heeft daar weinig mee te maken' raakt echt kant noch wal.
Absoluut niet waar. Wij noemen het fooi, zij noemen het "service fee".
Als je de zeden van hier wilt volgen, moet je hier blijven. Als je op vakantie gaat, volg je de zeden van dat land. Jij past een situatie van Nederland toe op die in de VS. Er is geen sprake van zieligheidsgedoe. De loonsconstructie is nu eenmaal zo dat de dienster een deel van haar loon van het restaurant krijgt, en een deel van jou. Zo werkt het economische systeem. Dan kun jij nog vinden dat het hetzelfde is in Nederland, maar dat is het niet.

Als je groep groot genoeg is, wordt de service er al bijgerekend. Maar in Amerika willen ze de keuze krijgen hoeveel ze betalen, afhankelijk van hoe goed de service was. Niks optioneels aan (behalve puur wettelijk gezien), hoe je het ook wilt rationaliseren.

Misschien interessant: http://freakonomics.com/podcast/should- ... o-podcast/
RKNS
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoeveel fooi

Bericht door RKNS »

Om mee te beginnen:
Federal law
The American federal government requires a wage of at least $2.13 per hour be paid to employees that receive at least $30 per month in tips.[4] If wages and tips do not equal the federal minimum wage of $7.25 per hour during any week, the employer is required to increase cash wages to compensate.[5] As of May 2012, the average hourly wage – including tips – for a restaurant employee in the United States that received tip income was $11.82.
Van: https://en.wikipedia.org/wiki/Tipped_wa ... ted_States

Verder bepaal ik gelukkig volledig zelf wat ik waar doe, je opmerking om dan maar hier te blijven sluit goed aan bij de rest van je posts hierover tot nu toe. Zij noemen het Service Fee nu het je uitkomt, het zijn tips. Zij noemen het tips, wij noemen het tips. Het feit dat het volgens jou 'alleen maar wettelijk' dus niet daadwerkelijk optioneel is laat al het failliet van je 'argumenten' zien.

Het is heel simpel, aanpassen naar de omgeving prima, maar er blijft zoiets als common sense. Als ik een uur zit te wachten voor ik geholpen word tussen alle courses door, iemand constant enorm negatief en zeikerig is en de service all around ondermaats, wordt er gewoon geen tip gegeven. Doen ze het prima, dan is het geen probleem om een tip te geven, echter is het '25% verplicht' zoals je hiervoor al riep wederom gewoon absolute onzin. Laat mensen zelf beslissen wat ze willen geven, zo werkt het systeem, dus ook als je niets wilt geven als de service bagger is.
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Hoeveel fooi

Bericht door M Kactus »

Mijn opmerking is: When in Rome, do as the Romans do. Niets meer of minder. Ik apprecieer je argumentatie op de man helemaal niet, en ga er dan ook niet op in.

Je leest bijzonder selectief, dat lijkt me het probleem. Nergens heb ik geschreven dat 25% verplicht zou zijn. Dat zou mooi zijn. Een fooi is wel verplicht in elk opzicht (behalve het puur juridische, en dan nog). Een fooi van 10-25% als je geholpen bent, heb ik geschreven. Mensen mogen zelf beslissen wat ze geven, maar niet uit "zin". Dat was mijn oorspronkelijke post dan ook. Het heeft niets met zin te maken, het heeft met de dienst te maken die je kreeg.

Ben je bediend? Dan hoor je een fooi te geven. Je fooi wordt ook nog eens verdeeld onder het personeel. Een deel gaat naar de hoofdkelner, een deel naar jouw kelner, een stuk naar de keuken, en een deel naar de schoonmaker. Was de bediening slecht, maar het eten goed? Dan hoor je een fooi te geven. Heb je een geldige reden om dat niet te doen, doe gerust. Maar "zin" of "dan wordt het wel erg duur" heeft daar niks mee te maken.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hoeveel fooi

Bericht door SuzieQ »

En ik heb begrepen dat slecht eten geen reden is voor een lage tip.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
RKNS
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoeveel fooi

Bericht door RKNS »

Kwaliteit van het eten heb ik dan ook buiten het geheel gehouden.

Het komt heel simpel neer op doe waar je je zelf fijn bij voelt en trek je niets aan van mensen die het nodig vinden je te vertellen wat je 'moet' doen. Dat bepaal jij namelijk, en verder niemand.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Vito »

Oneens, je hebt je te voegen naar "'s lands wijs 's lands eer" , ik sluit me aan bij M Kaktus in deze.
Je Nederlandse gedrag moet je in Nl. laten. Reizen is ook een kwestie van je aanpassen.
RKNS
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoeveel fooi

Bericht door RKNS »

Je zou dus nooit 0% tip geven ook al is het de meest belabberde service die je ooit gehad hebt? Erg apart, mensen belonen voor negatief gedrag.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1679
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Hoeveel fooi

Bericht door SemJes »

Dan spreek je de mensen daarop aan! Vraag naar de manager en vertel wat het probleem is geweest. Een 0% tip achterlaten is echt belachelijk passief voor het krijgen van dermate slecte service.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6641
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Mrvanilla »

Jij blijft het steeds zien als beloning, jouw Nederlandse projectie op het fooiensysteem. Hier werkt dat inderdaad zo. In mijn optiek moet je dat los laten als je de grenzen oversteekt.

In Amerika is het niet zozeer een beloning alswel een compensatie voor de karige lonen die ze verdienen.

Verdwijn je achter tralies als je geen fooi geeft? Zeker niet. Maar ethisch/moreel gezien ontrek je je aan de gewoontes van een land en je kunt je afvragen of dat terecht is.

Overigens ben ik, mede dankzij het Amerikaanse fooiensysteem, nog nooit zó slecht behandeld dat ik het vervelend vond toch fooi achter te laten.
Groetjes,
Daniel
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7591
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Marcopstal »

RKNS schreef:Het komt heel simpel neer op doe waar je je zelf fijn bij voelt en trek je niets aan van mensen die het nodig vinden je te vertellen wat je 'moet' doen. Dat bepaal jij namelijk, en verder niemand.
Bijzonder grof en zeker niet passend bij de Amerikaanse mentaliteit. Ik kan begrijpen dat je dan reacties krijgt als "ga er dan niet heen".

De officiële benaming is overigens "gratuity".
Een tip van 10% wil eigenlijk zeggen dat de service beter kon. Behoudens bvb. in een buffet waar men enkel drank brengt, daar is 10% de "regel".
Voor een degelijke service wordt 15 tot 20% getipt.
Voor een excellente service wordt al eens meer dan 25% gegeven.

Wil dit nu zeggen dat je nooit eens mag buitenwandelen zonder tip te geven ? Nee, als de service ronduit slecht is, onvriendelijk, beledigend,... dan heb je ook wel dat recht. Op meer dan 20 reizen naar de VS en talloze restaurantbezoekjes heb ik zo een situatie 2 maal meegemaakt.

Maar, in ieder geval wordt er toch verwacht dat je meegaat in het "gebruikelijke" systeem. Je bepaalt aldus zelf of je 15 of 20% geeft of iets ertussen, maar als je tevreden bent over de service dan hoort het niet om minder dan 15% te betalen. Dan ben je als klant het "probleem".
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hoeveel fooi

Bericht door SuzieQ »

Hoeveel houden jullie voor een buffet aan? Ik lees dat veel mensen 1 tot 3 dollar pp geven. Daar zitten wij altijd boven.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Dude »

Dat hangt er een beetje vanaf hoe je bedient wordt vind ik. Stel dat je een kop koffie neemt en ze komen voldoende langs om te vragen of je nog koffie wenst. En je bord wordt snel weggenomen nadat je klaar bent. Dan kan je dus gerust iets beter tippen dan als je zelf achter koffie moet gaan vragen en ze verder niet omkijken naar jouw tafel. In het eerste geval kan je gerust 3-5$ laten liggen op tafel, in het laatste geval 1 of 2$. Gelukkig kan je dus zelf kiezen naargelang de service die je krijgt.
Idem voor je vraag of opmerking over het tippen van massage, nagelstudio, gidsen , ... Vind jij dat je heel goed geholpen bent, met een leuke vriendelijke babbel, dan tip je wat meer. Vond je het een minder leuke ervaring dan tip je minder of weinig.

Ik vind dat als je weinig tip geeft, spreek dan de ober (of gids of ...) aan over waarom je dit doet.
Ik woon hier nu drie jaar en kan eigenlijk niet zeggen dat wij ooit gedacht hebben om maar 10% te geven op restaurant. De mensen zijn wel erg vriendelijk hier in Tucson, dat hoor ik ook van rondtrekkende mensen die bij ons op bezoek komen.
Het komt ook wel een beetje vanuit jezelf, hoe je met mensen omgaat en als je positief in het leven staat krijg je meestal ook dezelfde respons terug van andere mensen, een uitzondering daar gelaten.

Met de ingesteldheid zoals sommige leden doorheen de jaren over dit systeem praten, zou ik niet hier op vakantie komen maar lekker in Nl/B blijven waar alles toch zoveel beter is.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
RKNS
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoeveel fooi

Bericht door RKNS »

Volgens mij is dit hetzelfde wat ik zeg, echter behoud ik mezelf de vrijheid om niets te geven als het ondermaats op een nieuw niveau is wat zoals ik aangaf ook pas maar eenmaal is gebeurd. Aanpassen naar de omgeving sta ik helemaal achter, maar dat betekend niet dat ik mijn manier van denken volledig verander. Tips geven is prima, maar wel volgens de maatstaven die ik persoonlijk aanhoud, dat heeft niets te maken met dat het hier beter is, zeker in de horeca is Nederland absoluut bagger qua service en is de VS op vele fronten een verademing. Dat staat m.i. verder los van wat ik 'moet' tippen.
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Hoeveel fooi

Bericht door M Kactus »

Dan zeg je in feite toch niets anders dan ik in de post waartegen je zo van leer trok. Het is niet optional, en heeft niks met "zin" te maken. Als je bediend bent en eten hebt gekregen, hoort daar een fooi bij, afhankelijk van hoe goed alles was.
Heb je een geldige reden om 10% (of minder) te geven, dan is dat je recht. Maar dan hoort daar eigenlijk ook een uitleg bij, als je het fatsoenlijk witl doen (of als je er nog ooit wilt terugkomen :)).
RKNS
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoeveel fooi

Bericht door RKNS »

Er zit een enorm verschil in het 'moeten want zo is het' en het 'met een goede reden kan het wel' verhaal wat je nu post. Dat eerste kan ik het absoluut niet mee eens zijn, het tweede stuk deel ik.
Linda85
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 feb 2012, 14:29
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Linda85 »

Nou dan zijn we er uit :lol:
Afbeelding
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hoeveel fooi

Bericht door SuzieQ »

Vorig jaar bij een massage moest je dus minimaal 15 dollar per persoon tippen.
Je kreeg een papier en daar op moest je aanwijzen of je 15 20 of 25 dollar tipte (misschien ging ie nog wel hoger weet ik niet meer).
Ze keken ook vol verwachting....
Dit was in Las Vegas........
Achteraf denk ik dat ze gewoon niet betaald kregen verder.

Ergens anders ook een massage gehad, daar gewoon naar eigen inziens getipt en ze waren er me toch blij mee, kreeg zelfs een stempelkaart.
Dit was in Ventura (denk ik) of iniedergeval richting Santa Barbera.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gast

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Gast »

Wat een discussie weer hier, iedereen weet het zogenaamd beter. Ik volg mijn gevoel en geef soms ook 20 % tip. Maar niet als ik als een hond wordt behandeld.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer