Tips/ervaringen fototoestel?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Ionnie
Amerika-ontdekker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 dec 2015, 13:37
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Ionnie »

@HarmDommisse, dank voor de reactie. Wat is een goede, niet te dure systeemcamera? En wat vind je van de te verwachte Panasonic Lumix DC-FZ82?
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ingrid14 »

Ik had het advies van Kalaman gevolgd en heb me een Panasonic Lumix FZ300 aangeschaft als 2de toestel.
Vorige week in Lapland geweest en ik heb er schitterende foto's mee kunnen maken zowel overdag als 's avonds. Het is qua gewicht een hele verademing tov mijn DSLR en kwalitatief zie ik geen verschil in de foto's. Het toestel ligt goed in de hand. Heel handig vond ik het touchscreen (zeker als het donker is dan kan je gemakkelijk je instellingen aanpassen).

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ina »

Mooie foto's Ingrid, prachtig dat Noorderlicht!
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ingrid14 »

Thanks, het was schitterend.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Danny360
Amerika-ontdekker
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 jul 2016, 18:19
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Danny360 »

Ionnie schreef:@HarmDommisse, dank voor de reactie. Wat is een goede, niet te dure systeemcamera? En wat vind je van de te verwachte Panasonic Lumix DC-FZ82?
Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik twijfel heel erg tussen de Lumix FZ82 en de FZ300 om aan te schaffen voor eerste Amerika reis.
Is er iemand die ervaring heeft met de FZ82 tov de FZ300?
Annemiek94
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jan 2017, 21:28

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Annemiek94 »

Zijn er ook aanraders voor een Nikon DSLR-lens? Wij gaan a.s. zomer naar de Westkust en aardig wat mooie parken bezoeken en ik koop aan het begin van de vakantie graag een nieuwe lens voor landschappen. Heb nu enkel een basis-lens. Hoeft niet super duur te zijn, gewoon goede prijs/kwaliteit-verhouding :-)
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

Wat is 'niet duur' ?
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Annemiek94
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 jan 2017, 21:28

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Annemiek94 »

Maximaal 450 euro, maar als er goede budgetlenzen zijn dan vind ik dat natuurlijk nog beter! :thumbup:
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door M Kactus »

Ik vind het een wat vreemde tekst. Natuurlijk heb je liever een grotere sensor dan minder lichtsterkte... Iedereen toch? Bedoel je niet 'meer lichtsterkte'?

Maar goed, in ieder geval is zo'n Panasonic FZ meer dan alleen een compactje met 'reteveel zoom', en heeft een spiegelreflex wel duidelijke voordelen tegenover een systeemcamera. Misschien niet waar je ze zou verwachten: snellere automatische scherpstelling, je kijkt via spiegels naar het beeld dat je fotografeert, je ziet geen onrechtstreekse weergave van dat beeld, en je batterij gaat heel wat minder lang mee. Ook bieden goekope DSLRs vaak meer dan goedkope mirrorless toestellen. Ik ben het er trouwens wel mee eens dat mirrorless ook duidelijke voordelen heeft tegenover DSLR, dat sowieso.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Ik zal het hier maar nogmaals herhalen: niet het fototoestel maakt mooie foto's, maar wel diegene die op de ontspanknop drukt.
Men moet met het huidige materiaal overigens al heel wat moeite doen om technisch slechte foto's te maken.
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door M Kactus »

Mee eens, Kalaman. Maar het is ook het cliché waar ik het tegelijk het minste mee eens ben :)
Je kunt wel een heel goed fotograaf zijn, maar als je tegen de praktische beperkingen van je toestel aanloopt, zit je vast. Bijvoorbeeld een mooie nachtfoto maken, maar op ISO3200 al ontzettend veel ruis hebben. Of een actiefoto willen nemen, en doordat je een compact hebt, niet goed kunnen timen wanneer je nu precies afdrukt. Er zijn tal van dingen die praktisch gezien wel een verschil uitmaken, daarmee vertel ik jou uiteraard niets nieuws.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Klopt helemaal, maar een slechte fotograaf zal ook nooit een goede foto maken met de duurste DSLR.

Eigenlijk moest ik nog iets toegevoegd hebben, maar ik had niet al te veel tijd, dus daarom nu maar.
Voor 99% van de forumleden/VS-reizigers is een DSLR overkill. Ik zie er niet al te veel midden de nacht opstaan om de melkweg te fotograferen.
Het gaat vooral om leuke landschappen in beeld te brengen en daarvoor zijn de compacttoestellen meer dan voldoende. Als je daar nog eens het prijs- en gewichtsverschil bijrekent dan is de keuze snel gemaakt. Bij de meesten verdwijnt dit toestel na 3 weken vakantie weer voor vele maanden in de kast en dan vind ik het zonde om daar zoveel geld aan uit te geven. Bovendien kent men een DSLR nooit goed als men er niet intensief mee werkt BUITEN de vakantie, zodat je het toestel door en door kent ALS je het effectief nodig hebt.

En om het af te leren...hier nog eentje van mijn zoon van vorig jaar in Glacier NP...met een DSLR :wink:

Afbeelding2016-07-03 Glacier NP - Grinnell Glacier by Kalaman Travel, on Flickr
Binnus
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 06 feb 2017, 11:37
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Binnus »

Danny360 schreef:
Ionnie schreef:@HarmDommisse, dank voor de reactie. Wat is een goede, niet te dure systeemcamera? En wat vind je van de te verwachte Panasonic Lumix DC-FZ82?
Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik twijfel heel erg tussen de Lumix FZ82 en de FZ300 om aan te schaffen voor eerste Amerika reis.
Is er iemand die ervaring heeft met de FZ82 tov de FZ300?
Ik heb nu een tijdje een Panasonic Lumix FZ1000 en vind deze ideaal. Hij heeft een grote zoom zonder dat je van lenzen hoeft te wisselen. Afgelopen weekend in de Apenheul kon ik apen vanaf een afstandje heel mooi dichtbij halen en toch nog scherpe foto's maken. Ik verwacht met onze aanstaande reis naar Amerika veel gebruik te maken hiervan omdat alles zo groot is en je niet overal heel dicht bij kunt komen. Volgens mij is hij wel duurder dan de FZ300 waar ik ook lang naar heb gekeken. Maar vond de meerprijs meer dan waard.

Het 4K filmen gebruik ik niet, heb hier nog geen apparatuur staan die 4K ondersteund.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Hier een vergelijking tussen de 2 camera's (noot: de 80 is eigenlijk de 82): Dpreview

Het grootste verschil (in positieve zin) tussen de 300 en de 82 is dat de eerste een blijvende F-waarde van 2.8 heeft over de volledige zoomlengte, terwijl de 82 naar 5.9 zakt, wat een pak lichtinval scheelt. Maw met de 300 zal je veel minder licht nodig hebben (zodra je begin in te zoomen) dan bij de 82.
Anderzijds heeft de 82 meer megapixels, maar met dezelfde sensor als de 300 biedt dat volgens mij niet echt voordeel, integendeel zelfs, men gaat immers een pak meer pixels op dezelfde sensorgrootte persen.

Voor mij een punt dat direct de doorslag doet geven voor de 300: de 82 heeft enkel een vast scherm terwijl dit van de 300 volledige kantel- en draaibaar is.

+ voor de 82: dubbele zoomlengte, al moet in de praktijk bekeken worden of er met dergelijke zoomlengte nog wel kan gefotografeerd worden zonder statief.
+ voor de 300: weather and dust resistent
+ voor de 300: een state of the art Leica lens (weet niet precies of de 82 ook Leica aan boord heeft)

Prijsvergelijking dient getoetst te worden aan de huidige marktprijzen.
Danny360
Amerika-ontdekker
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 jul 2016, 18:19
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Danny360 »

Kalaman, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Denk dat de knoop doorgehakt moet gaan worden en dat ik voor de Fz300 moet gaan. :thumbup:
FamMandersGoesUSA
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 apr 2015, 12:29
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door FamMandersGoesUSA »

JOEPIE!! Heb al een half jaar om deze camera heen gedraaid en vandaag gekocht/gekregen voor mijn verjaardag: de Panasonic Fz300!
Dank je wel Kalaman en Ina voor de enthousiaste recensies :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Meteen rigoreus besloten om de Nikon D90 thuis te laten en alleen de Panasonic mee te nemen op vakantie door het Westen over 4 weken en 2 dagen gaan we naar het Westen!!! :clap: :clap:
Jootje1
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Jootje1 »

Gefeliciteerd, is superfijn toestel, ik ben er ook zo blij mee. Nu nog even flink mee thuis worden/oefenen en dan in Amerika aan de slag (ik ook, al over 2,5 wk!).
Veel plezier ermee!
Afbeelding
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door kalaman »

Je zal er geen spijt van hebben.
Binnen exact een week gaat hij ook weer mee in de handbagage :thumbup: .
Anonymous123

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Anonymous123 »

Ik heb de Nikon D5500 met de standaard kitlens 18-105, maar wil graag voor tijdens mijn vakantie er een extra lens bij alleen heb ik totaal geen idee wat ik wil.
We gaan 5 weken naar het westen van het land.

Ik heb het vermoeden dat mijn voorkeur bij een soort groothoeklens ligt, maar ik sta open voor jullie expertise :)
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Njit »

En waarom denk je dit? Groothoek is vanaf 10mm. Deze lensen zijn meestal niet echt goedkoop.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer