Appartementje op half uurtje treinen van New York?

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
wolfje0806
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2017, 14:56

Appartementje op half uurtje treinen van New York?

Bericht door wolfje0806 »

Hallo iedereen!
Wij gaan met ons gezin (dochter van dan 12) volgend jaar een reisje maken naar Amerika! :D Aangezien het met mijn gezondheid niet echt mogelijk is dagen na elkaar een drukke stad te bezoeken, vroegen we ons af of het een idee zou zijn om een apartementje net buiten NY te huren, zodat we afwisselend de ene dag NY kunnen doen en de andere dag rustig wat rondtoeren met de gehuurde auto. We hebben dit in Rome ook zo gedaan; daar reden we 10' naar het station en zaten we na een half uur trein in Rome. Nu kan ik moeilijk inschatten waar we dan best zitten en of iemand ervaring heeft met dat soort logement. En dus dacht ik van het hier even te vragen.

Alvast bedankt! :D
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7773
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Appartementje op half uurtje treinen van New York?

Bericht door mtl »

Dan zul je een appartementje moeten zoeken in een plaats dat vlakbij een treinstation ligt. En dan nog moet je rekening houden dat die treinen minder frequent rijden dan in Europa.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Appartementje op half uurtje treinen van New York?

Bericht door Bennogr »

De treinen die Manhattan verbinden met de omstreken zijn de MTA (MTA.info) van Grand Central Station (42e straat en Lexington Avenue), de LIRR (Long Island Railroad) en de PATH (Manhattan naar New Jersey).

Ik woon even ten noorden van Manhattan (White Plains) en we hebben een sneltrein waarmee je binnen drie kwartier op Grand Central bent. Wij gaan eigenlijk nooit meer met de auto, te druk en te duur (als je alleen maar kijkt naar een parkeergarage in Manhattan kost je dat al gauw $20 bij wijze van spreke).

Je kunt het natuurlijk aan de rand van Manhattan proberen (achterin de Bronx, Queens, Brooklyn of op Staten Island, maar dan zit je ook al gauw een uurtje in de ondergrondse (of in het geval van Staten Island met het pontje), groter New York is echt groter.

Long Island City wordt vaak aangeraden, iets goedkoper dan Manhattan, maar toch vrij snel (met de ondergrondse) naar de stad omdat het net even over de East River is.

Eigenlijk is er geen echt advies te geven. Zoek een kaart van de stad op, kijk wat er beschikbaar is, en kijk naar de PATH naar New Jersey (eigenlijk de enige haalbare oplossing waarmee je redelijk snel in de stad bent).

Prettig puzzelen! En alvast welkom.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
wolfje0806
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2017, 14:56

Re: Appartementje op half uurtje treinen van New York?

Bericht door wolfje0806 »

Heel erg bedankt Benno voor je uitgebreid antwoord! Rond het station van New Jersey (Newark Penn) verschillende betaalbare appartementen gevonden! (bvb deze https://www.airbnb.be/rooms/8116202?loc ... 2017-09-29) Maar ik ken die buurt natuurlijk helemaal niet. Is dat niet nog altijd verschrikkelijk druk? Is wel maar 20 minuutjes met de trein..

Jij sprak van 45 minuten; tegen welk station zit jij dan als ik vragen mag? White Plains Metro North waarschijnlijk? Ik zie die wel niet staan in de lijst van Path-stations: http://www.panynj.gov/photo/path/PATH-S ... 216-lg.jpg ?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Appartementje op half uurtje treinen van New York?

Bericht door Bennogr »

Ik zit vlak bij White Plains. Metronorth (www.mta.info staat ook de ondergrondse op en ze hebben een handige app) heeft drie grote lijnen: langs de Hudson Rivier, in het midden en langs de oostkant (door naar Connecticut. Elk met z'n eigen voor en nadelen (langs de Hudson is wel erg mooi). Path is alleen New Jersey. En volgens mij de enige bruikbare oplossing die kant op, anders moet je met de bus en die staat nog wel eens vast.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7773
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Appartementje op half uurtje treinen van New York?

Bericht door mtl »

Trein met NJ Transit of Amtrak is het snelst maar ook het duurst. Metro met PATH is het goedkoopst maar het langzaamst, met name s'avonds laat, s'nachts en de weekends als er via een omweg wordt gereden. Hou er ook rekening mee dat een weekkaart voor het OV in New York niet geldig is in de PATH.
wolfje0806
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2017, 14:56

Re: Appartementje op half uurtje treinen van New York?

Bericht door wolfje0806 »

OK, merci voor de antwoorden! We waren ondertussen ook naar Maplewood aan het kijken; is 40 minuten met de trein maar erg leuke suburb met prijselijke vakantiewoningen. Iemand ervaring hiermee?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer