Meer salaris in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Dude »

10 hele dagen !! :lol:
En 2 betaalde sick days per jaar. That's it.

Wel kunnen wij (als het kalm is) onbetaald verlof nemen. Als het megakalm is moedigen ze dat zelfs aan maar dat is zeldzaam.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door dutch_in_seattle »

Bij mijn werkgever hebben sinds 1 juni alle managers helemaal geen vakantiedagen meer! Zonder gekheid, je neemt in overleg met je baas vakantie op wanneer je dat wil, zoveel en zolang je wil, mits je baas dat uiteraard goedkeurt. Je bouwt dus geen vakantie-uren meer op. Dat begin je nu binnen de IT-wereld wel meer te zien. Is win-win voor iedereen. De werkgever hoeft niks geen administratieve rompslomp meer bij te houden en de werknemer heeft er ook baat bij.
Plus ik werk fulltime thuis, vanuit een kantoortje in mijn achtertuin, dus allemaal heerlijk flexibel! Aan de keerzijde betekent dat wel dat ik nu bijvoorbeeld om 9 uur 's avonds een meeting met een team in India heb, dat 12.5 uur later dan Seattle is. Hoort er tegenwoordig gewoon bij, maar het betekent ook dat ik 's middags met onze meiskes naar het park kan als ik dat wil.
(Dit zou ik in Nederland ook allemaal niet zien gebeuren.)

--Ron
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
gastxyz

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door gastxyz »

Hoezo niet? Ik werk ook thuis waarbij ik mijn eigen uren kan indelen?
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door dutch_in_seattle »

Wij bouwden eerst formeel vakantiedagen op, maar nu hebben we dat niet meer. We hebben dus geen x dagen vrij meer per jaar. Je bepaalt nu zelf wanneer en hoelang je vrij neemt, uiteraard in overleg met je baas.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door vana »

Zijn dat betaalde vakantiedagen?
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door dutch_in_seattle »

Ja, dat zijn betaalde vakantiedagen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door dutchie_in_boston »

ik heb 24 werkdagen betaald vrij, daar komt volgend jaar een weekje bij (tenzij ik dit jaar de loterij win :lol:). Met 10 betaalde feestdagen en we zijn betaald dicht tussen kerst en nieuwjaar wat niet telt tegen mijn betaalde vrije dagen. En dan neem ik ook nog onbetaalde vrije dagen. 't Is bijna europees LOL.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door dutch_in_seattle »

Da's niet verkeerd, hoor! Zeker niet voor Amerikaanse begrippen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Fellow2012

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Fellow2012 »

Bij mij - de eerste & tweede dienstjaren 15 betaalde vakantiedagen en als je ziek bent neem je je vrije dagen op. Na 3 jaar in dienst wordt het 4 weken en na 5 jaar 23 dagen. Mocht je langer dan 2 weken ziek zijn dan vragen ze short term disability aan. Verder heb ik na de geboorte van onze dochter 5 weken Paid Family Leave genomen, in totaal mag je 6 weken betaalde verlof nemen aaneengesloten of in blokjes van 2 weken gespreid over 1 jaar.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door dutchie_in_boston »

Het zijn inderdaad een goed aantal vrije dagen voor amerikaanse begrippen, en dat na 'maar' 4 1/2 jaar.

Adam, is dat verlof alleen voor familie redenen? Want daar liep ik in mijn laatste baan tegenaan, wij hebben geen kinderen, geen hulpbehoevende ouderen, en zijn zelf gezond en aktief. Ik wilde na 10 jaar meer-dan-fulltime werken bij mijn laatste bedrijf wel es een sabbatical van een maand of 2 - ook onbetaald was prima. Kon niet, mocht niet, wilden ze niet doen. Dat was 5 jaar geleden :lol:.
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Rachel. »

Ik krijg er elke tien jaar bij heg bedrijf vijf dagen bij...

En inderdaad, extra verlof alleen om familieredenen.
Fellow2012

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Fellow2012 »

Paid family leave is inderdaad enkel voor familieredenen zoals het zorgen voor een ziek familielid, geboorte, adoptie etc. Overigens, in het MKB is men veel minder flexibel en minder gul inzake betaalde of onbetaalde verlof. Zes jaar geleden werkte m’n vrouw voor een klein bedrijf en het was allemaal karig; slechts twee weken betaalde vakantie en ze deden ook nog moeilijk over als je alle 2 tegelijk nam :x Haar ziektekostenverzekering was alleen voor haar en kon niemand toevoegen.

Voor onze bruiloft en huwelijksreis wilde ze 3 weken vrij; 2 betaalde en 1 onbetaald aanvragen maar wist vrijwel zeker dat het niet geaccepteerd zou worden. Mijn tip: laten we nu meteen “my two-week notice” schrijven. Eerst vraag je de vakantie aan en als ze beginnen te mopperen haal je de ontslagbrief tevoorschijn. Ze kon niet geloven dat ik haar vroeg ontslag te nemen terwijl ik zelf geen werk had.
Gebruikersavatar
Joke
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 12 jul 2004, 19:56

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Joke »

Ik ben nu met pensioen, maat bij m'n laatste baan, waar ik bijna 20 jaar heb gewerkt (het was m'n 28ste baan, dus had nooit gedacht dat ik ooit lang ergens zou werken), had ik veel vakantie, maar voor mij nooit genoeg, dus nam ik om de 3 jaar of zo, 6 weken onbetaald verlof. Nooit een probleem, behalve dat HR het altijd nodig vond om me erop te wijzen dat het me veel geld kostte en dat ik aan m'n pensioen moest denken. Ben op m'n 63ste gestopt met werken want toen wilde ik weer veel meer, en langer, gaan reizen. Tot nu toe bevalt dat prima.

Of je wel of niet een sabbatica/lange vakantiel kan nemen hangt helemaal van het bedrijf af, en bij grote is het meestal makkelijker.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Fellow2012

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Fellow2012 »

Joke, wat moet ik mij bij een pensioen in Amerika voorstellen? Social security payments + 401k withdrawals en wellicht eigen spaarcenten?
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Max Kool »

Ik probeer het te snappen, dit is wat ik tot nu toe begrijp. Social security bouw je op met credits. Daar doe je minimaal 10 jaar over. Maar er wordt bij de hoogte gekeken naar wat je over de laatste 35 jaar verdiend hebt als ik het goed begrepen heb (wie kan dit bevestigen?).

Ik denk dat je meer haalt uit je 401k, spaargeld, beleggingen en bezittingen...

Ik kom ook dit verdrag tegen. In hoeverre dit van toepassing is weet ik niet.
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door goldenhills »

Niet de laatste 35 jaar, maar de 35 jaren met het hoogste inkomen. Verder lijkt het nogal ingewikkeld, als ik zo op de ssa.gov website rondkijk. De leeftijd waarop je start met ontvangst van benefits maakt ook uit. Hoe later je start, hoe hoger het jaarlijkse bedrag.

Als je deze calculator gebruikt kun je eerst wat globale dingen invullen, en dan in een volgend scherm aanpassen wat je per jaar verdiende ("see the earnings we used"):
https://www.ssa.gov/OACT/quickcalc/index.html

Een goed gevulde social security is toch een paar duizend per maand, dus een leuke aanvulling op een 401k. Aangezien ik de 35 jaar werken in de VS niet ga halen en sowieso een pensioengat heb èn een leuke 401k match heb zet ik maximaal op mijn pre-tax 401k in. En dan heb je ook nog Roth 401k. En als je minder dan $196k (jointly) verdient ook IRAs. En verder kun je ook je HSA maximalizeren, dat is 'triple tax advantage' als je het straks voor qualified expenses gebruikt: inleg, rente en opname.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Old Faithful »

Als ik dit zo lees, word ik steeds blijer met mijn pensioen van het ABP.
Ik acht mezelf wel in staat om een en ander uit te vogelen, maar of dit voor bijvoorbeeld een doorsnee bouwvakker ook geldt? Dit is zeker niet denigrerend bedoeld.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door RiverCola »

Die laatste alinea van goldenhills' post zou zo in een cabaret voorstelling voorbij kunnen komen als parodie op een gesprek tussen twee financiële professionals die over een onderwerp praten dat behalve hen verder geen hond snapt.
Fellow2012

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Fellow2012 »

Dit valt wel mee. Als je hier een tijdje woont en werkt zal je ongetwijfeld termen als 401k/IRA/etc gehoord hebben. Ik geloof dat dit ook een onderdeel is van high school programma maar weet het niet zeker. Hoe dan ook, het is je eigen verantwoordelijkheid om keuzes te maken liefst in vroege stadium van je carrière. Grote bedrijven zullen je meestal over 401k/IRA etc informeren gedurende de onboarding fase. Bij ons bedrijf bijvoorbeeld Vangaurd het bedrijf dat 401K beheert zal meerdere webinars houden om je over allerlei opties te informeren.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Meer salaris in Amerika?

Bericht door Loek »

Ik ben sinds November vorig jaar ook met pensioen, en mijn vrouw sinds April van dit jaar. Wij hebben nooit veel vertrouwen gehad in het bestaan Social Security als wij oud zijn, dus wij zijn er vanuit gegaan dat we overal zelf voor op moesten draaien. Dat betekende dat er een behoorlijke hap uit ons inkomen naar 401k, IRA, beleggingen e.d. is gegaan. Wij waren dat al gewend vanuit Nederland waar we destijds ook in de hoogste belastingschaal zaten, dus daar ging het naar de overheid en hier ging het naar de oudedagsvoorziening. Nu blijkt uiteindelijk dat we er beter voorstaan dan we dachten omdat Social Security nog steeds bestaat en we ook nog in aanmerking komen voor AOW als we 67 zijn. Dus net als Joke hebben we de pet maar aan de wilgen gehangen en gaan wat vaker op reis nu we het fysiek nog aankunnen. Als het zo uitkomt neem ik weleens een los klusje aan, maar echt fulltime werken doe ik niet meer.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer