Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martine1979 »

Hallo allemaal,

na 2 reizen naar het zuidwesten, 1 trip Florida en een reis naar west Canada denken we er nu over om volgend jaar of het jaar erna naar Yellowstone te gaan. Ik twijfel alleen enorm over de periode. Ik werk in het onderwijs en ben dus gebonden aan de schoolvakanties. In dat opzicht zou de zomervakantie perfect zijn en dan zouden we 3 weken (ivm werk van mijn man) kunnen gaan. Maar ik lees echter overal dat het zo verschrikkelijk druk is in yellowstone in de zomer. Busladingen vol toeristen, daar zitten we niet echt op te wachten. Een alternatief qua tijd is oktober (herfstvakantie en week ervoor). We zouden dan twee weken kunnen gaan. De herfstkleuren lijken me prachtig maar zijn we daar dan niet te laat voor? Sneeuw is geen probleem (mooi zelfs) maar we moeten wel het park in kunnen. en is er nog wildlife te zien in oktober? en is er nog goede accommodatie open?

ik denk dan aan de volgende route:

1. Amsterdam-Salt lake city
2. Salt lake city- grand teton
3. Grand teton
4. Grand teton- yellowstone
5. Yellowstone
6. Yellowstone
7. Yellowstone (cody)-Buffalo
8. Buffalo-Custer/ Rapid City via devils tower
9. Custer ( custer state park, badlands)
10. Custer ( custer state park, badlands, mount rushmore)
11. Custer- Cheyenne
12. Cheyenne- Rocky mountain NP
13. Rocky mountain np
14. Rocky Mountain Np- Denver-AMS

Hebben we zo voldoende tijd voor deze parken? We zijn wandelaars (tot 4 uur) maar geen diehards ;). Als we toch in de zomer zouden gaan zouden we waarschijnlijk nog wat andere parken erbij pakken zoals arches ed. maar hier zijn we al geweest en dit is dus niet noodzakelijk.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen. Alvast bedankt.

groet, Martine
Groet, Martine
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Mrvanilla »

Die drukte is er wel; ik vond het zelfs in september druk. Ook toen bussen toeristen. Meestal raak je die echter kwijt als je wat gaat wandelen.

Qua weer is het risicovol. Anderhalf jaar geleden was ik er begin september en toen vroor het en waren er hevige sneeuwbuien. Er werden ook wegen gesloten. In oktober zul je hier meer kans op hebben. Natuurlijk kun je ook mazzel hebben en zit het weer mee.

Enkele faciliteiten sluiten al halverwege september.

Qua wildlife zou ik me geen zorgen maken. Beren trekken rond die tijd wel naar hoger gelegen gebieden maar veel kans om die te zien heb je toch al niet. Bizons en elk zul je nog steeds veel kunnen spotten.

Ik zou ook goed onderzoeken of RMNP in die periode nog goed toegankelijk is.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door elninjoo »

Ik was er in 2011 de eerste week van september. Heerlijk zonnig weer met nachtvorst en middagen van rond de 20 graden. Prachtig qua natuur met ochtendmist e.d. Druk is het er denk ik altijd wel buiten het sneeuwseizoen. Begin september was er helaas nog wel een feestdag waarop het extra druk was met ook veel enorme families/kinderen. Dat was echt wel wat minder. Zou de week na die feestdag pakken om in elk geval de gezinsdruktes te vermijden maar zeker niet wachten tot oktober. Kans dat het dan vooral heel koud en guur is lijkt me vrij aannemelijk.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Mrvanilla »

Ze zijn gebonden aan schoolvakanties :wink:
Groetjes,
Daniel
Fre en Isa
Amerikafan
Berichten: 202
Lid geworden op: 05 jan 2006, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Fre en Isa »

Wij zijn vorig jaar in juli in Yellowstone geweest. Druk is het er wel, maar nou niet om te zeggen dat het enorm stoort. Al is zoiets natuurlijk persoonlijk. Ik zou eerlijk gezegd eerder voor juli kiezen en minder voor oktober. Ten eerste kan je een week langer gaan en ten tweede is de zomer in Yellowstone in oktober al lang achter de rug.
Mijn advies: kies voor juli en bereid je een beetje voor op de drukte. Dan kan het alleen maar meevallen. En zoals gezegd: eens van de klassieke toeristische paadjes, ben je er alweer helemaal alleen op de wereld. Geniet ervan!
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Old Faithful »

En probeer minstens één overnachting bij Old Faithful te regelen. Dan kun je in ieder geval daar 's avonds en/of 's morgens de grootste drukte ontlopen.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martine1979 »

Dank voor jullie reacties. Blijf het wel lastig vinden. Het heeft allebei voor en nadelen. En zowel bij Yellowstone als RMNP wordt op de sites van de parken aangegeven dat oktober (groten) deels toegankelijk is en dat het een mooie periode is om de parken te bezoeken. Maar het risico op veel sneeuw en afgesloten wegen is natuurlijk wel vrij groot, Zeker eind oktober.
Hebben jullie ervaringen met de old faithfull snow lodge en cabins? zou hier verwarming in zitten?
En klopt het dat ik in mei kan/moet boeken voor de zomer erna? (zomer 2018 zit al zo goed als vol geloof ik). Dan moeten we idd nu al gaan plannen voor 2019 ;).

groetjes Martine
Groet, Martine
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Old Faithful »

Ik heb geen ervaring maar de Old Faithful Snowlodge & Cabins zijn ook in de winter open. Ik denk dus wel dat ze verwarming hebben, gezien de winters in Yellowstone. :wink:
Wij logeerden in juli in een cabin in Canyon Village en daar werd elke morgen de verwarming door housekeeping aangezet (en door ons meteen na thuiskomst weer uitgezet). De cabins bij Canyon Village zijn alleen tijdens het zomerseizoen open.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Fre en Isa
Amerikafan
Berichten: 202
Lid geworden op: 05 jan 2006, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Fre en Isa »

Martine1979 schreef:Dank voor jullie reacties. Blijf het wel lastig vinden. Het heeft allebei voor en nadelen. En zowel bij Yellowstone als RMNP wordt op de sites van de parken aangegeven dat oktober (groten) deels toegankelijk is en dat het een mooie periode is om de parken te bezoeken. Maar het risico op veel sneeuw en afgesloten wegen is natuurlijk wel vrij groot, Zeker eind oktober.
Hebben jullie ervaringen met de old faithfull snow lodge en cabins? zou hier verwarming in zitten?
En klopt het dat ik in mei kan/moet boeken voor de zomer erna? (zomer 2018 zit al zo goed als vol geloof ik). Dan moeten we idd nu al gaan plannen voor 2019 ;).

groetjes Martine
Ik denk dat boeken voor mei 2018 nog zou moeten lukken als je regelmatig de websites in de gaten houdt. Dikwijls reserveren mensen accommodaties om 'iets' in handen te hebben die later weer vrijkomen omdat het reisschema aangepast wordt.
En anders uitkijken naar 2019 é
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martine1979 »

De voorpret is zeker al aanwezig! Het is nu al genieten van jullie reisverslagen en het voorbereiden van een reis die we misschien pas in 2019 gaan maken :lol: :thumbup:

Ik denk idd dat we toch voor de zomervakantie gaan. We hebben dan meer tijd en als we vroeg opstaan en echt gaan hiken zal de drukte idd wel meevallen. De busladingen Aziaten blijven toch meestal vooral bij de viewpoints hangen :wink:

Maar met meer tijd komen ook weer meer keuzes... Zo zouden we Moab kunnen aandoen of via Las Vegas terug (en dan Zion en Bryce meepakken). Nu hebben we alle parken in deze gebieden al (2x) gezien en is het qua temperatuur natuurlijk bloodyhot. Ik lees ook veel reizen die vanuit Yellowstone doorgaan naar Glacier. Ziet er ook geweldig uit. Maar waar zouden we dan het beste naar toe door kunnen rijden om weer terug te vliegen? Calgary is het dichtste bij maar ja dat is Canada en ik weet niet of dat kan met de auto. Weten jullie dat? Dan zouden we misschien nog een stukje Banff mee kunnen pakken. Of is het verstandiger door te rijden naar Portland of Seattle? Maar dat is dan wellicht weer langer/verder reizen.

Hebben jullie ook tips voor lodges/cabins (behalve de tips die gegeven zijn over cabins in yellowstone) in de buurt van eerder genoemde parken? Of is een camperreis meer aan te raden? We vinden de vrijheid en het gemak van een auto altijd erg fijn maar we willen graag gaan voor een volle natuurbeleving (voor zover mogelijk qua budget).

Alvast weer bedankt.

groet, Martine
Groet, Martine
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9250
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door markro »

Voor accommodaties zou je eens kunnen kijken bij de beoordelingen, die door de forumleden zijn gegeven.
Een link vind je bovenaan de forumpagina, en voor het gemak ook hier: https://beoordelingen.allesamerika.com/
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
Iwan & Evelien
Amerikafan
Berichten: 264
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:47
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Iwan & Evelien »

Is de Mei-vakantie geen optie voor je ? Dan zijn er ook veel jonge dieren. Nog een voordeel is dat het dan veel langer licht is, kijk maar:

01-mei-2018: 14:12 daglichturen
15-okt-2018: 10:58 daglichturen

Kortom, in de Mei-vakantie heb je drie uur en een kwartier meer licht per dag dan in de Herfstvakantie. Op die manier krijg je 30% meer tijd om dingen te bezichtigen.
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Hans B »

Als ik naar de schoolvakantie in mei kijkvoor 2018 of 2019 is die maar 1 week maximaal 10 dagen, gaat em dat dus niet worden of je moet daarbuiten extra vrij kunnen krijgen.
Bovendien ben je dan erg afhankelijk van het weer. Afgelopen winter is er erg veel sneeuw gevallen.
Iedereen heeft het over de Tioga Pass (Yosemite), maar ook de weg tussen Jackson en West Yellowstone (via Old Faithful) is nog niet sneeuw vrij, evenals de Trail Ridge (RMNP). En we zitten al in Juni, niet abnormaal, maar toch.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martin & Marianne »

Martine1979 schreef: Ik denk idd dat we toch voor de zomervakantie gaan. We hebben dan meer tijd en als we vroeg opstaan en echt gaan hiken zal de drukte idd wel meevallen. De busladingen Aziaten blijven toch meestal vooral bij de viewpoints hangen :wink:
Maar bij Yellowstone heb je nu eenmaal wel veel viewpoints; je kunt ook langere wandelingen maken, maar bij de geisers en bijvoorbeeld Mammoth Hot Springs zul je toch wel struikelen over de busladingen toeristen. Het bete is om in het park te overnachten, zeker een nacht bij Old Faithful, zodat je daar in de ochtend of avond de drukte kunt ontlopen.
Martine1979 schreef:Hebben jullie ervaringen met de old faithfull snow lodge en cabins? zou hier verwarming in zitten?
En klopt het dat ik in mei kan/moet boeken voor de zomer erna? (zomer 2018 zit al zo goed als vol geloof ik). Dan moeten we idd nu al gaan plannen voor 2019 .
Je kunt inderdaad vanaf 1 mei boeken voor het jaar daarop. Dus je hebt nog bijna een jaar om te gaan plannen als je in 2019 gaat.
In 2015 zaten wij zowel in de OF Inn als in de Snow Lodge. Zie daarvoor ons reisverslag.

Marianne
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door PSVwally »

Overigens is het in de ochtend en avond rond Old Faithful ook nog best druk, maar het scheelt al wel veel tov de rest van de dag.

Mbt de snow lodge vond ik het een prima cabin. Alleen jammer dat mijn buren (of beter gezegd de kinderen daarvan) de hele nacht aan het spoken waren..
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martine1979 »

Bedankt weer voor de reacties en links naar reisverslagen. Ik heb weer genoten. Fijn ook om meer te lezen over de accommodatie mogelijkheden in Yellowstone, zeker in jullie reisverslag, Marianne.
Ik heb de site ontdekamerika.nl (wederom dank, Marianne) er weer eens bijgepakt en hoe meer ik lees, hoe enthousiaster ik word.

De meivakantie is idd lastig. Ik zou dan ook hooguit 2 weken vrij kunnen krijgen. En door me te verdiepen in alles ben ik inmiddels zo ver dat twee weken geen optie meer is :wink:

Zo veel moois te zien zoveel leuks te doen...

Ook het reisverslag (2016) van Kalaman bood weer zulke goede tips dat ik ben afgeweken van het plan om toch een stukje Utah of Glacier NP mee te pakken. Colorado biedt ook zoveel moois (dat we nog niet gezien hebben) dat we hebben besloten om meer tijd in deze regio door te brengen.

De voorlopige route is dan als volgt:

1. AMS - SLC
2. SLC- Grand Teton (jackson)
3. Grand Teton (colter Bay)
4. Grand Teton- Yellowstone
5. Yellowstone
6. Yellowstone
7. Yellowstone (cody)-Buffalo
8. Buffalo-Custer/ Rapid City via devils tower
9. Custer ( custer state park, badlands)
10. Custer ( custer state park, badlands, mount rushmore)
11. Custer- Cheyenne
12. Cheyenne- Rocky mountain NP verblijf Estes Park
13. Rocky mountain np verblijf Estes Park
14. RMNP Estes Park -Grand Lake
15. RMNP Grand Lake
16. RMNP Grand Lake- Glenwood springs (rifle falls of hanging lake)
17. Glenwood springs (rifle falls of hanging lake)- Black Canyon of the Gunnison
18. Black Canyon of the Gunnison
19. BCG- Aspen
20. Aspen- Denver
21. AMS

Hoe vinden jullie dit reisschema? Hebben jullie nog tips? Ik twijfel een beetje over Black Canyon of the Gunnison. Ziet er geweldig uit maar of het qua tijd te doen is (te veel?, is het de omrit waard?) vraag ik me een beetje af. Hebben jullie ervaring met dit park? Is dit ook de meest logische route?
We gaan idd proberen om de overnachtingen in Yellowstone te doen (iig bij Old Faithful).

groet, Martine
Groet, Martine
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Hans B »

Waarom vanaf Gunnisson weer terug naar Denver
Is het niet handiger naar SLC (dus rondje) ook ivm drop off kosten van de auto. SLC is 200 mile verder rijden.
Als een rondje een optie is, kijk dan eens naar Denver - Denver is met de vluchtprijzen misschien aantrekkelijker.

Houd je bij de highlights.
Yellowstone, Black Hills, RMNP met niet te veel uitschieters, dan is het wel te doen.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martine1979 »

Dank je, Hans. Ik zie nu idd dat Salt lake City niet veel verder is dan Denver (voor mijn gevoel ligt het verder). Zou dus een optie zijn om via Vernal (overnachting) terug te gaan naar SLC en Dinosaur NM nog mee te pakken. (en dan vanuit glenwood springs naar Maroon Bells? is dit te doen?)

Denver-Denver zou dan ook een optie zijn maar ik wilde bewust aan het eind van de reis naar RMNP ivm mogelijke hoogtezieke. Hebben jullie daar last van gehad?

Zou misschien wel kunnen via de volgende route:
1. Ams-denver
2. Denver- Cheyenne- Custer ( 5 uur 15 minuten)
3. Custer
4. Custer
5. Custer- Buffalo
6. Buffalo- Cody
7. Yellowstone
8. Yellowstone
9. Yellowstone- Grand Teton
10. Grand Teton
11. Grand Teton- Vernal
12. Vernal- Black Canyon of the Gunnison (via dinosaur NM)
13. Black Canyon of the Gunnison
14. BLC- Glenwood springs
15. Glenwood springs
16. Glenwood springs/Aspen
17. Glenwood springs- Grand lake
18. Grand lake
19. Grand Lake- Estes Park
20. Estes Park
21. Estes Park-Denver- AMS

Maar ik twijfel over Black Canyon of the Gunnison. Ziet er mooi uit maar ik kan die dag misschien toch beter in Yellowstone besteden en een dag minder in glenwood springs aangezien ik nu een dag te veel heb. (en rifle falls hopelijk te doen is op een reisdag. )

Het zou dus idd rondje Denver of rondje SLC kunnen worden, afhankelijk van de prijzen van de vliegtickets.
hebben jullie verder nog tips?

Groet, Martine
Groet, Martine
gastxyz

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door gastxyz »

Dag 12 kan niet. Of het nu in Mei is of in Oktober. Kost je alleen al 7 uur rijden.
Flaming Gorge ligt boven Vernal, qua Dinosaur heb je dan geen tijd ingecalculeerd voor of de Quarry, het canyon gedeelte gaat je helemaal niet lukken.
Black Canyon of the Gunnison National Park is prachtig, maar ik zou het geen doel maken. Het is leuk voor onderweg.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Old Faithful »

Ik weet niet of Cheyenne een must is. Wij reden de dag na aankomst in Denver meteen naar Custer. Dat is een behoorlijke rit maar goed te doen in één dag en waarschijnlijk ben je die eerste dag vanwege het tijdverschil toch al vroeg wakker.
De gewonnen dag kun je heel goed gebruiken bij Yellowstone. Daar heb je naar mijn mening minstens één overnachting extra nodig.
Dag 12 zou je in Montrose kunnen overnachten, dat is volgens goed mij haalbaar.
Ik vind Black Canyon Of The Gunnison beslist de moeite waard, maar we hadden aan een paar uur genoeg. Je zou dag 13 na het bezoek aan BCOTG al door kunnen rijden naar Glenwood Springs.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer