De Amerikaanse regering zal in de komende paar weken mogelijk een beslissing nemen over de uitbreiding van het verbod op laptops in de cabine van passagiersvliegtuigen die van Europese luchthavens vertrekken naar Amerikaanse bestemmingen.
Volgens bronnen binnen het Amerikaanse departement van Binnenlandse Veiligheid zijn ambtenaren de voor- en nadelen van de maatregel tegen elkaar aan het afwegen. Verschillende ambtenaren hebben gezegd dat een beslissing binnen enkele weken zou kunnen volgen. Dat meldt CBS News. Dat betekent dat er binnenkort mogelijk duidelijkheid komt of het verbod op laptops en elektronica groter dan een smartphone ook gaat gelden voor vluchten die vertrekken vanaf Europese luchthavens.
Het mogelijke verbod op het meenemen van laptops en andere elektronica groter dan mobiele telefoons, zou een uitbreiding zijn van het al bestaande verbod dat in maart is ingesteld voor een tiental landen waarvan de bevolking overwegend moslim is. Hierbij gaat het om grote luchthavens die zich bevinden in Jordanië, Egypte, Turkije, Koeweit, Marokko, Saudi-Arabië, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Waarom de VS dit verbod mogelijk wil uitbreiden naar Europa is niet duidelijk.
Leden van de regering zouden volgens de bronnen wekelijks met Amerikaanse vliegmaatschappijen hebben overlegd. Waarom dit overleg steeds plaatsvindt is niet duidelijk. Oorspronkelijk zijn Amerikaanse maatschappijen uitgezonderd van het huidige Arabische verbod om laptops in de cabines te verbieden.
Het Verenigd Koninkrijk heeft ook al een dergelijk verbod ingesteld voor elektronische apparaten op vluchten uit Egypte, Jordanië, Libanon, Saudi Arabië, Tunesië en Turkije. Passagiers mogen apparaten groter dan smartphones alleen nog meenemen in ruimbagage. De regering van de VS heeft een verbod ingesteld, omdat de overheid vermoedt dat terroristen anders bommen in elektronica mee aan boord kunnen smokkelen.
Eerder werd al bekend dat de Amerikaanse overheid overweegt om dit verbod uit te breiden naar Europa. Een woordvoerder van het Amerikaanse departement van Binnenlandse Veiligheid zei toen tegen The Guardian dat er nog geen definitieve beslissing is genomen over het uitbreiden van de maatregel, dat de regering het dreigingsbeeld blijft evalueren en dat er op basis daarvan beslissingen worden genomen.
Als dit echt gaat gebeuren wordt dit jaar echt de laatste keer. Juist op vakantie heb ik tijd en geniet ik van het fotograferen en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn spullen in de koffer te stoppen.
Deze regel krijgt binnen de luchtvaartsector heel wat rare blikken toegeworpen. Zelfs toen men het de eerste keer oplegde voor vluchten die vertrokken uit het Midden Oosten. Het is extreem simpel om te omzeilen: nl. reizen met een connectievlucht via een land dat het verbod (nog) niet had gekregen.
Het lijkt vooral een economische, protectionistische maatregel te zijn om de home-carriers een voordeel te geven.
Ik vraag me dan af wat men doet met vluchten die een pre-clearance. Geeft men daar dan gewoon flagrant toe dat de eigen diensten ook niet naar behoren werken? Vluchten vanuit Abu Dhabi, bijvoorbeeld, hebben een pre-clearance maar worden ook getroffen door het verbod op electronica.
Ik ben helemaal verliefd op de US, maar als deze ban er door komt, dan ga ik wel eens erg goed nadenken over m'n volgende reizen.
Als de Amerikanen hun toerisme willen zien kelderen, moeten ze dit verbod vooral uitbreiden. Vluchten uit de landen die de maatregel moeten volgen zien drastische dalingen in hun passagiersaantalen op de US routes.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Het bizarre is ook dat bij de originele ban de Amerikaanse maatschappijen werden uitgezonderd. Dat is natuurlijk helemaal bizar aangezien de security door de vertrekkende luchthaven wordt gedaan en niet door de maatschappij zelf. Deze maatregel lijkt dan ook vooral protectionisme voor de Amerikaanse maatschappijen. Gelukkig vlieg ik 13 juni naar de US met Delta op een Delta vluchtnummer dus als ze nu weer de Amerikaanse maatschappijen uitzonderen zou ik geluk hebben.
Ik hoop toch ook echt over 8 weken mijn laptop en fototoestel in handbagage mee te mogen nemen! En over 11 weken op terugreis ook....
Dus duimen maar dan....
Sand0rf schreef:Het bizarre is ook dat bij de originele ban de Amerikaanse maatschappijen werden uitgezonderd. Dat is natuurlijk helemaal bizar aangezien de security door de vertrekkende luchthaven wordt gedaan en niet door de maatschappij zelf. Deze maatregel lijkt dan ook vooral protectionisme voor de Amerikaanse maatschappijen. Gelukkig vlieg ik 13 juni naar de US met Delta op een Delta vluchtnummer dus als ze nu weer de Amerikaanse maatschappijen uitzonderen zou ik geluk hebben.
Hoewel overal te lezen valt dat er een uitzondering is gemaakt voor Amerikaanse maatschappijen, is dit feitelijk onjuist. Amerikaanse maatschappijen vliegen zelf niet naar het Midden-Oosten en naar Noord-Afrika. Om die reden hebben ze geen last van het verbod. Als het huidige verbod wordt doorgetrokken naar luchthavens waarop Amerikaanse maatschappijen wel vliegen, dan geldt het verbod ook voor die maatschappijen.
Camera's vallen toch echt onder het huidige verbod voor de tien luchthavens in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Het verbod geldt voor alle elektronische apparaten groter dan een smartphone. Quote van de website van de TSA:
Electronic devices larger than a cell phone/smart phone will not be allowed to be carried onboard the aircraft in carry-on luggage or other accessible property. Electronic devices that exceed this size limit must be secured in checked luggage. Necessary medical devices will be allowed to remain in a passenger’s possession after they are screened.
The approximate size of a commonly available smartphone is considered to be a guideline for passengers. Examples of large electronic devices that will not be allowed in the cabin on affected flights include, but are not limited to:
Laptops
Tablets
E-Readers
Cameras
Portable DVD players
Electronic game units larger than a smartphone
Travel printers/scanners
Als men dat uitbreidt is het hek van de dam natuurlijk. Ik verwacht dat er van de FAA richtlijnen zullen komen die laptops e.d. in de bagageruimte verbieden. Ik vermoed niet dat men op een incident gaat wachten.
Doet me er overigens aan denken dat het verbod mogelijk ook tot gevolg zou hebben dat je geen reserve accu voor bijvoorbeeld een camera mee kunt nemen. Losse accu's mogen nu namelijk al niet in de ruimbagage ...
Laatst gewijzigd door heidem op 10 mei 2017, 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.