'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Sand0rf
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 jul 2016, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door Sand0rf »

De Amerikaanse regering zal in de komende paar weken mogelijk een beslissing nemen over de uitbreiding van het verbod op laptops in de cabine van passagiersvliegtuigen die van Europese luchthavens vertrekken naar Amerikaanse bestemmingen.

Volgens bronnen binnen het Amerikaanse departement van Binnenlandse Veiligheid zijn ambtenaren de voor- en nadelen van de maatregel tegen elkaar aan het afwegen. Verschillende ambtenaren hebben gezegd dat een beslissing binnen enkele weken zou kunnen volgen. Dat meldt CBS News. Dat betekent dat er binnenkort mogelijk duidelijkheid komt of het verbod op laptops en elektronica groter dan een smartphone ook gaat gelden voor vluchten die vertrekken vanaf Europese luchthavens.

Het mogelijke verbod op het meenemen van laptops en andere elektronica groter dan mobiele telefoons, zou een uitbreiding zijn van het al bestaande verbod dat in maart is ingesteld voor een tiental landen waarvan de bevolking overwegend moslim is. Hierbij gaat het om grote luchthavens die zich bevinden in Jordanië, Egypte, Turkije, Koeweit, Marokko, Saudi-Arabië, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Waarom de VS dit verbod mogelijk wil uitbreiden naar Europa is niet duidelijk.

Leden van de regering zouden volgens de bronnen wekelijks met Amerikaanse vliegmaatschappijen hebben overlegd. Waarom dit overleg steeds plaatsvindt is niet duidelijk. Oorspronkelijk zijn Amerikaanse maatschappijen uitgezonderd van het huidige Arabische verbod om laptops in de cabines te verbieden.

Het Verenigd Koninkrijk heeft ook al een dergelijk verbod ingesteld voor elektronische apparaten op vluchten uit Egypte, Jordanië, Libanon, Saudi Arabië, Tunesië en Turkije. Passagiers mogen apparaten groter dan smartphones alleen nog meenemen in ruimbagage. De regering van de VS heeft een verbod ingesteld, omdat de overheid vermoedt dat terroristen anders bommen in elektronica mee aan boord kunnen smokkelen.

Eerder werd al bekend dat de Amerikaanse overheid overweegt om dit verbod uit te breiden naar Europa. Een woordvoerder van het Amerikaanse departement van Binnenlandse Veiligheid zei toen tegen The Guardian dat er nog geen definitieve beslissing is genomen over het uitbreiden van de maatregel, dat de regering het dreigingsbeeld blijft evalueren en dat er op basis daarvan beslissingen worden genomen.
Bron Tweakers

Lekker is dat, kan ik straks mijn iPad + Spiegelreflex in mijn koffer stoppen...
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door Bushmaster »

handig, eindelijk oplaadpunten en wifi aan boord van het vliegtuig,
mag je de apparatuur niet meer meenemen. :thumbdown:
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door Njit »

Leuk man. Je apparatuur is niet verzekerd tegen schade en diefstal als hij in het ruim zit. Want je wordt geacht deze in het zicht te houden.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door Marenko »

Als dit echt gaat gebeuren wordt dit jaar echt de laatste keer. Juist op vakantie heb ik tijd en geniet ik van het fotograferen en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn spullen in de koffer te stoppen.
Gast

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door Gast »

Jammer dat er niet in het artikel staat waarom ze dat overwegen.

EDIT: ah, overheen gelezen... :oops:
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door headhunterke »

Deze regel krijgt binnen de luchtvaartsector heel wat rare blikken toegeworpen. Zelfs toen men het de eerste keer oplegde voor vluchten die vertrokken uit het Midden Oosten. Het is extreem simpel om te omzeilen: nl. reizen met een connectievlucht via een land dat het verbod (nog) niet had gekregen.
Het lijkt vooral een economische, protectionistische maatregel te zijn om de home-carriers een voordeel te geven.
Ik vraag me dan af wat men doet met vluchten die een pre-clearance. Geeft men daar dan gewoon flagrant toe dat de eigen diensten ook niet naar behoren werken? Vluchten vanuit Abu Dhabi, bijvoorbeeld, hebben een pre-clearance maar worden ook getroffen door het verbod op electronica.
Ik ben helemaal verliefd op de US, maar als deze ban er door komt, dan ga ik wel eens erg goed nadenken over m'n volgende reizen.

Als de Amerikanen hun toerisme willen zien kelderen, moeten ze dit verbod vooral uitbreiden. Vluchten uit de landen die de maatregel moeten volgen zien drastische dalingen in hun passagiersaantalen op de US routes.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Sand0rf
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 jul 2016, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door Sand0rf »

Het bizarre is ook dat bij de originele ban de Amerikaanse maatschappijen werden uitgezonderd. Dat is natuurlijk helemaal bizar aangezien de security door de vertrekkende luchthaven wordt gedaan en niet door de maatschappij zelf. Deze maatregel lijkt dan ook vooral protectionisme voor de Amerikaanse maatschappijen. Gelukkig vlieg ik 13 juni naar de US met Delta op een Delta vluchtnummer dus als ze nu weer de Amerikaanse maatschappijen uitzonderen zou ik geluk hebben.

We wachten het wel af
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door mtl »

Het lijkt erop dat Trump zijn belofte van America First hard aan het inlossen is. Dit kan voor mij een reden zijn om de VS te vermijden.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door Pete.Z »

Net als vroeger, boeken en tijdschriften mee! :lol:
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door mtl »

Daar gaat het niet om voor mij. Ik wil zaken als tablets en laptops in mijn handbagage meenemen. Absoluut niet in ruimbagage.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door moon29 »

Ik hoop toch ook echt over 8 weken mijn laptop en fototoestel in handbagage mee te mogen nemen! En over 11 weken op terugreis ook....
Dus duimen maar dan.... :wink:
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door heidem »

Sand0rf schreef:Het bizarre is ook dat bij de originele ban de Amerikaanse maatschappijen werden uitgezonderd. Dat is natuurlijk helemaal bizar aangezien de security door de vertrekkende luchthaven wordt gedaan en niet door de maatschappij zelf. Deze maatregel lijkt dan ook vooral protectionisme voor de Amerikaanse maatschappijen. Gelukkig vlieg ik 13 juni naar de US met Delta op een Delta vluchtnummer dus als ze nu weer de Amerikaanse maatschappijen uitzonderen zou ik geluk hebben.
Hoewel overal te lezen valt dat er een uitzondering is gemaakt voor Amerikaanse maatschappijen, is dit feitelijk onjuist. Amerikaanse maatschappijen vliegen zelf niet naar het Midden-Oosten en naar Noord-Afrika. Om die reden hebben ze geen last van het verbod. Als het huidige verbod wordt doorgetrokken naar luchthavens waarop Amerikaanse maatschappijen wel vliegen, dan geldt het verbod ook voor die maatschappijen.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door Tipsy_1 »

oei oei :-( Ik volg deze topic graag mee.
Wij gaan in juni.
Ook met veel electronica...
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door SuzieQ »

Pete.Z schreef:Net als vroeger, boeken en tijdschriften mee! :lol:
Handig als je voor je handbagage moet betalen.....
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gast

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door Gast »

Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door Marcopstal »

Voor zover ik kan uitmaken horen fototoestellen hier alsnog niet bij, maar dat kan er altijd van komen uiteraard.

De laptops zouden een echt probleem kunnen worden aangezien ze vervoeren in de cargo ruimte onveilig is.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door heidem »

Camera's vallen toch echt onder het huidige verbod voor de tien luchthavens in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Het verbod geldt voor alle elektronische apparaten groter dan een smartphone. Quote van de website van de TSA:
Electronic devices larger than a cell phone/smart phone will not be allowed to be carried onboard the aircraft in carry-on luggage or other accessible property. Electronic devices that exceed this size limit must be secured in checked luggage. Necessary medical devices will be allowed to remain in a passenger’s possession after they are screened.

The approximate size of a commonly available smartphone is considered to be a guideline for passengers. Examples of large electronic devices that will not be allowed in the cabin on affected flights include, but are not limited to:
Laptops
Tablets
E-Readers
Cameras
Portable DVD players
Electronic game units larger than a smartphone
Travel printers/scanners
https://www.dhs.gov/news/2017/03/21/fac ... e-airports

Ervan uitgaande dat dit verbod wordt doorgetrokken naar Europa, dan geldt het dus ook voor camera's.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door Marcopstal »

Tja,

Als men dat uitbreidt is het hek van de dam natuurlijk. Ik verwacht dat er van de FAA richtlijnen zullen komen die laptops e.d. in de bagageruimte verbieden. Ik vermoed niet dat men op een incident gaat wachten.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door heidem »

Dat zou me ook niet verbazen, zeker niet als je deze lijst met incidenten bekijkt: https://www.faa.gov/about/office_org/he ... _chart.pdf

Doet me er overigens aan denken dat het verbod mogelijk ook tot gevolg zou hebben dat je geen reserve accu voor bijvoorbeeld een camera mee kunt nemen. Losse accu's mogen nu namelijk al niet in de ruimbagage ...
Laatst gewijzigd door heidem op 10 mei 2017, 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 'VS kan in komende weken beslissen over verbod op laptops in Europese vluchten'

Bericht door moon29 »

En dan? Dan kun je dus helemaal geen laptop en fototoestel meer meenemen? :shock: of begrijp ik dat verkeerd?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer