1 jaar werken in omgeving Chicago

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Zjeraar
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Elgin, IL

1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Zjeraar »

Hallo,

Ik kan binnenkort voor mijn werk verhuizen naar onze afdeling in een stadje zo'n 60km van Chicago. Het plan is om daar komende zomer te starten, en in eerste instantie voor 1 jaar. Daarna evalueren we. Mijn werkgever is juist begonnen met de 1e stappen voor de aanvraag van het visum.

En nu zit ik nog met wat vragen. Qua werken in het buitenland heb ik hier al redelijk wat goede info gevonden.

Gezien ik geen expat contract krijg, maar mijn huidige contract gewoon blijft lopen, wil ik een beetje weten of ik met mijn huidige salaris ginder wel ga toekomen. Ik moet een heel deel zelf zien te vinden en te bekostigen.

Ik moet op zoek naar een woning. Hier is een huurcontract voor een appartement vaak 3-6-9 jaar. Gezien ik er voorlopig maar van uit ga dat ik na een jaar terug moet komen, vraag ik me af of ze daar contracten van kortere duur hebben. En wat kost een appartement? Misschien is een roommate vinden wat handiger, zodat ik wat minder spullen moet kopen die ik na 1 jaar weer moet zien kwijt te raken. Maarja, hoe vind ik die?

Ik moet ginder een auto kopen. De prijzen daarvoor vind ik wel online, maar wat kost de autoverzekering voor een 29 jarige? En waar is de premie nog afhankelijk van? Motorvermogen en rijervaring, zoals hier in België? Van zodra ik een simulatie wil starten op een verzekeraarwebsite, moet ik een hoop Amerikaanse adresgegevens intikken die ik nog niet heb :blink:

Mag ik met mijn Belgische rijbewijs zomaar ginder rijden? Voor een huurauto was dat nooit een probleem, maar dit is een andere situatie, denk ik. Moet ik ginder opnieuw rijlessen nemen en examen doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp :-)
Er zullen ongetwijfeld nog wel vragen komen.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Dutchess »

Wat betreft huurcontracten: in de VS is een huurcontract van 1 jaar heel normaal.

Wat betreft het rondkomen: het is heel belangrijk om de ziektekostenverzekering te regelen. Daar is op het forum al veel over geschreven, dus gebruik even de zoekfunctie.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door hemmie »

Autoverzekering is in het begin duur, want je hebt geen schadevrije jaren (in de VS), maar hoeveel precies hangt van allerlei factoren af, vast ook van waar je woont.
Kijk voor huurprijzen eens op zillow.com, of op apartments.com. Verder kun je gewoon googlen op rent apartment en de plaatsnaam, dan zul je vast apartementencomplezen vinden, prijzen staan meestal wel op de website van zo'n complex.

Je mag in eerste instantie gewoon rijden op je Belgisch rijbewijs, maar zult waarschijnlijk na 30 dagen ofzo een Amerikaans rijbewijs moeten hebben. De exacte regels en eisen verschillen per staat, google dus op dmv en de staat. Dat rijbewijs halen stelt in principe weinig voor, hier in Texas is het een theorietest en een rondje om de kerk rijden. Grootste uitdaging is nog de rij voordat je aan de beurt bent om alles te regelen.

Vergeet ook niet dat je in het begin veel spaargeld nodig zult hebben, borg voor huur, gas, electra, etc, auto kopen (misschien kun je een autolening afsluiten, maar dat is niet vanzelfsprekend want je hebt geen credit history), inboedel (deels) kopen.
Terug in Texas!
Zjeraar
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Elgin, IL

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Zjeraar »

Bedankt voor de reacties!

Ik neus vanavond eens verder op die websites voor appartementen. Huurcontracten van een jaar zijn alvast goed nieuws :thumbup:

Ik had hier op het forum al wat rondgeneusd wat betreft de ziektenkostenverzekering. Wat ik begrepen heb is dat het het beste zou zijn als ik die via mijn werk kan afsluiten. Met ziektekostenverzekering bedoelen jullie wat we in België ziekenfonds of mutualiteit noemen, toch? Ik heb nl. momenteel al via het werk hospitalisatie en ambulante zorgen verzekeringen. Ik moet nog met hen bevestigen of die ook in de VS geldig zijn. Maar een ziektekostenverzekering komt daar dan nog bij.

Wat is veel spaargeld? 10k€, 20k€?

Het zou handig zijn moest er iemand vanuit omgeving Chicago wat indicatieve waarden zou kunnen geven voor een autoverzekering, huurders verzekering, privé ziektekostenverzekering,... Dan krijg ik al een idee (en mss doe ik voor de zekerheid die bedragen dan maar maal 2).

Een autolening heeft volgens mij niet zoveel zin, als ik die na een jaar weer moet verkopen. Leningen gebeuren meestal toch op meerdere jaren?

Veel vragen, ik weet het. Als er zaken zijn waarvan je vind dat ik ze met de zoekfunctie moet kunnen vinden, zeg het gerust :wink:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door hemmie »

Een ziektekostenverzekering via de ACA marketplace kun je hier bekijken, dan heb je een idee van de prijzen. Maar als je werkgever het betaalt zal het je waarschijnlijk veel minder kosten. Ik betwijfel of een Belgische verzekering je voor zo lang in de VS (duur!) gaat dekken, maar ik ken de Belgische regels niet.
Hoeveel spaargeld je nodig hebt hangt natuurlijk ook af van hoe je wil leven. 1 maand huur is natuurlijk erg variabel, en een auto kopen kan ook vanalles kosten, maar reken voor borg van electra e.d. toch zeker honderden dollars. Vergeet ook niet dat je meestal je autoverzekering voor een half jaar vooraf betaalt, dat tikt dus ook aan na aankomst.
Terug in Texas!
Zjeraar
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Elgin, IL

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Zjeraar »

Hallo,

Nog een vraag die ik me zat te bedenken:

Ik word voor een jaar lang overgeplaatst naar de VS, maar blijf vanuit België betaald worden. Word ik in dat geval dubbel belast? In België omdat mijn loon vanuit België betaald wordt, en in de VS omdat ik daar woon en werk?

Ik word er niet wijs uit via de wikifin website. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Old Faithful »

Nederland heeft met Amerika een verdrag om dubbele belastingheffing te voorkomen. Het lijkt me logisch dat er tussen België en Amerika ook zo'n verdrag bestaat. Een ander forumlid zal dit wel kunnen bevestigen (of ontkrachten :wink: ).

Kan je werkgever bij dit soort kwesties niet assisteren?

Succes.
Groet,

Old Faithful
Zjeraar
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Elgin, IL

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Zjeraar »

Ik heb het ook al nagevraagd bij m'n werkgever, maar ze konden er niet meteen op antwoorden. Dus ik dacht mss heeft hier iemand al ervaring en kan heet snel beantwoorden.

Maar als Nederland zo'n overeenkomst heeft, lijkt het er wel op dat België dat ook heeft.

Bedankt!
Zjeraar
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Elgin, IL

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Zjeraar »

Hallo,

Een nieuwe vraag:
Ik word overgeplaatst naar de VS, maar blijf op een Belgisch contract werken. Volgens de info die mijn werkgever heeft, betekent dat dat ik in de VS belastingen zal betalen, maar hier in België mijn RSZ (sociale zekerheidsbijdrage) blijf betalen. En dat betekent dus ook dat ik geen SSN in de VS zal hebben.

Ik vraag me af of dat geen problemen geeft? Ik dacht dat vanaf je in de VS woont/werkt (onafgezien op welk contract) je een SSN nodig hebt. Ik heb bv. al begrepen dat zonder SSN ik geen autoverzekering kan krijgen. Hoe zit dat met een bankrekening? Huur van een appartement? Rijbewijs?

Alvast opnieuw bedankt voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door hemmie »

Op wat voor visum ga je?
Terug in Texas!
Zjeraar
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:31
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Elgin, IL

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Zjeraar »

L1 visum
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Old Faithful »

Ik denk dat je een Tax Identification Number (TIN) krijgt.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door hemmie »

Normaal gesproken kun je op een L1 gewoon een SSN aanvragen, ik heb nog nooit van de situatie gehoord dat dat niet zou kunnen, maar ik ben dan ook niet bekend met de situatie dat je nog vanuit een ander land betaald wordt. Door wie is je dat verteld, door een immigration lawyer?

Maar in principe is er veel mogelijk zonder SSN, rijbewijs kan meestal wel, maar volgens mij zijn er verschillen per staat, dus zoek dat uit. Al vraag ik me af of je tegen het probleem aanloopt dat je wel een SSN MAG aanvragen, en in dat geval is een SSN volgens mij wel vereist voor je rijbewijs. Ook verschilt per staat hoe lang je op een buitenlands rijbewijs mag rijden, dus dat lijkt me ook belangrijk om uit te zoeken. Meestal is het maar 1 of 2 maanden, dus dan moet je zeker weten vooraf dat je zonder SSN een rijbewijs kunt krijgen.
Auto kopen lijkt me geen probleem (zo lang je er geen lening voor wil afsluiten natuurlijk), verzekeren denk ik ook niet, maar daar ben ik minder zeker van.
Bankrekening openen lijkt me geen probleem (Bank of America is bij ons altijd heel makkelijk geweest), maar zonder SSN zul misschien geen credit card kunnen krijgen, dat is wel onhandig in de VS.
Huur woning zou geen probleem moeten zijn.

Ik zou heel goed uitzoeken of de situatie van werken op L1 zonder SSN wel correct is, als ik dit lees zou ik denken dat de IRS een SSN vereist als je in de VS werkt. Sowieso denk ik dat het een heel ingewikkelede situatie zal zijn, aangezien het (zover mogelijk) vrijwel niet voorkomt. Ik zou zelf dus ook goed nadenken of je dit wel zo wil doen, ik denk dat je in de VS in het dagelijks leven regelmatig tegen een muur gaat aanlopen. Er is hier nogal wat bureaucratie, en afwijkende situaties kunnen echt dramatisch zijn. En mocht je uiteindelijk langer blijven (en dus wel echt in de VS gaan werken) dan heb je een jaar verspeeld waarin je geen credit history hebt opgebouwd, iets wat je uiteindelijk dus ook weer geld kan gaan kosten.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Max Kool »

Als je van te voren weet dat dit voor 1 jaar is (en niet langer), zou je van je werkgever echt wel mogen verwachten dat hij een beetje over de brug komt.

Verhuiskosten, of anders een gemeubileerd appartement betalen
Derving die jij hebt omdat je bepaalde spullen niet mee kunt nemen
Ziektekosten vergoeding
En misschien wel een aanpassing van je inkomen naar de levensstandaard ter plekke. Wat zijn de huren in de stad waar je naartoe verhuist?

In Amerika wonen en werken is tof, maar jij moet er niet op achteruit gaan vind ik...

Ik denk dat jij netjes na 10 dagen een SSN aan gaat vragen, een bankrekening opent, rijbewijs halen, en het hele riedeltje dat elke immigrant op een H1, L1 etc doorloopt....
LA, LA, LA....
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Dakloze »

Wanneer je op een L1 in de V.S. werkt en uitbetaald wordt, heb je een SSN nodig. ITIN is alleen voor mensen die belastingplichtig zijn maar niet in aanmerking komen voor een SSN. Met een L1 kom je in aanmerking voor een SSN dus heb je die nodig.

Een L1 geeft ook residency, dus moet je binnen 10 dagen een lokaal rijbewijs halen.

Overigens heb je geen SSN nodig voor een auto, auto-verzekering en bankrekening. Ik had dat allemaal al voordat ik m'n SSN had aangevraagd.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door hemmie »

Hoeveel tijd je hebt om je rijbewijs te halen verschilt per staat, hier in TX bijvoorbeeld is het 30 dagen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Max Kool
Amerikakenner
Berichten: 444
Lid geworden op: 28 jan 2013, 20:02
Locatie: Los Angeles, California

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Max Kool »

En in de praktijk, maken zich maar weinig mensen druk om die 10 of 30 dagen die je maximaal hebt. Mijn vrouw en ik hebben het na een paar maanden gehaald.

Collega van me haalde zijn rijbewijs anderhalf jaar nadat hij aangekomen was. De kentekenplaten van zijn auto waren "zoek" bij de DMV, en er moet een plaat op zitten als je examen doet. Mocht dus niet eerder afrijden. En laat die kentekenplaten nou ook bij de DMV vandaan komen...

Andere collega heeft allang een green card en is hier drie of vier jaar ofzo, hij rijdt gewoon op zijn Britse rijbewijs. Weleens aangehouden, maar nooit een probleem mee gehad.

Het mag niet, maar er lijkt niemand te zijn die zich er druk over maakt...
LA, LA, LA....
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door hemmie »

Klopt, hier in TX waren die 30 dagen destijds voor ons niet eens haalbaar, je kon pas een afspraak maken voor afrijden 6 weken later.
Terug in Texas!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door Dakloze »

hemmie schreef:Hoeveel tijd je hebt om je rijbewijs te halen verschilt per staat, hier in TX bijvoorbeeld is het 30 dagen.
Goed punt, ik zit in Cali waar het 10 dagen is. Overigens doen ze niet moeilijk als je langer wacht, oom agent kan niet eens checken hoe lang je in het land bent.
--
I route, therefore you are.
CHIguy
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2017, 21:44

Re: 1 jaar werken in omgeving Chicago

Bericht door CHIguy »

Ik heb dit ook gedaan voor 1 jaar:

L1 visum omdat ik in us werkte (ik vloog wel iedere 3 weken terug maar België)

Werd betaald in België en stond op payrol in België. Bedrijf betaalde wel hotels / maaltijden / rental car en expat vergoeding.

Wel SSN aangevraagd en makkelijk gekregen omdat ik meer dan 180 dagen in US had gewerkt en daar dus belastingen moest betalen.

Heb geen rijbewijs of auto of verzekering genomen wegens altijd rental car.

Maar zonder SSN zal je geen verzekering krijgen, ook huren wordt moeilijk en bank rekening opdoen wordt ook heel moeilijk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer