Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door Big Al »

Het komt regelmatig voor dat Nederlandse journalisten de plank misslaan m.b.t. berichtgeving over de Verenigde Staten, maar Trouw maakt het nu wel heel bont:
De meerderheid van de elf miljoen illegal aliens – letterlijk: illegale buitenaardse wezens – in de VS, wiens aanwezigheid jarenlang gedoogd is, loopt nu het risico op uitwijzing.

https://www.trouw.nl/samenleving/hoe-ze ... ~ad5746de/
Het geeft blijk van een groot hiaat in de kennis van het (Amerikaanse) Engels. Geen wonder dat Nederlanders een vreemde indruk hebben van de V.S.

Voor de goede orde, "alien" is domweg het algemen gangbare woord om zaken (en mensen) aan te duiden die niet behoren tot dezelfde groep of hetzelfde land. Van het Latijns "alienus".
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door PSVwally »

Wat me stoort is dat er staat 'letterlijk' en dan 'illegale' buitenaardse wezens. Dat illegaal hoort er letterlijk niet bij in de letterlijke vertaling volgens mijn van dale
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door Bennogr »

Mijn zoon was juist altijd heel trots op het feit dat zijn vader officieel een buitenaards wezen was. Stond immers op mijn door de regering verstrekte "groene" kaart, die overigens wit was en in die tijd nog geen verloopdatum had.

Ook: hoe weten we dat buitenaardse wezens erg intelligent zijn? Ze hebben nog steeds geen contact met ons opgenomen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door Big Al »

Ha! Het artikel is gecorrigeerd. Nu staat er:
De meerderheid van de elf miljoen illegal aliens in de VS, wiens aanwezigheid jarenlang gedoogd is, loopt nu het risico op uitwijzing.
Echter, er is geen enkele aanwijzing dat het artikel gecorrigeerd is. Een zeer kwalijke zaak die de integriteit van de journalistiek zeker niet ten goede komt en het vertrouwen in de media ondermijnt.

Het originele artikel heeft als datum:
Sybilla Claus– 16:29, 22 februari 2017
Echter, de gecorrigeerde versie heeft dezelfde datum en tijd.

Zeker nu de discussie over "nep-nieuws" en de vraag welke media nu wel en welke niet te vertrouwen zijn is het zorgwekkend dat artikelen na publicatie worden aangepast zonder dit te vermelden.

Vorige week stond er bij de NOS nog een grote fout in een artikel over de VS. Ik ben benieuwd of die fout ook stilletjes gecorrigeerd zal worden in de toekomst.
Fellow2012

Re: Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door Fellow2012 »

Je woont in Amerika en daarom ben je in staat dit snel op te merken. Hoe zit het met de rest van wereld in de ogen van de Nederlandse media?

De NOS, in mijn optiek, is een van de meeste oppervlakkige media outlets. De buitenlandse verslaggeving is erop gericht om de kijker de indruk te geven dat overal ter wereld het een zootje ongeregeld is maar in Nederland is alles tot op de details netjes geregeld. Wellicht daarom hebben veel van ons landgenoten de houding van ‘we are God’s gift to earth, we weten hoe alles beter en efficiënter kan'

Het verbaasde mij altijd hoe vaak het NOS journaal met een buitenlands nieuws item opende zelfs wanneer het niet een major event betrof. Veel verslaggeving over Amerika gaat dan ook over armoede, criminaliteit, etc.

De laatste keer dat ik naar een NOS Podcast keek was in 2013. Toen had de NOS een prominent item in het nieuws namelijk het faillissement van stad Detroit. Een lange reportage gevolgd door een live! interview met een correspondent ter plaatse – dat was blijkbaar echt nodig! Volgens de NOS was de stad “volledig bankroet”! Terwijl de stad een verzoek tot “chapter 9 bankruptcy protection” bij de rechtbank had ingediend en dit verzoek was nog niet eens door de rechter toegekend! In de Amerikaanse media,bijvoorbeeld ABC News, was dat bericht in de categorie “overig nieuws” en besteedde er minder dan 1 minuut aan!

http://nos.nl/video/531399-detroit-in-f ... lemen.html
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door Bennogr »

Is een heel oud fenomeen. Heb het zelf ook wel eens meegemaakt. Ik meldde wat vanuit de VS, maar omdat het persbureau Associated Press er nog niet over geschreven had, "bestond" dat dus niet. Dezelfde functie heeft CNN ook al lang.

En de Nederlandse redacties hebben vaak het idee: als iets uit Amerika komt, dan moet het wel groot nieuws zijn. De rest van de wereld doet er niet zoveel toe. Vooral niet als ze geen Engels spreken, want dat is voor "alle" Nederlanders "natuurlijk" de eerste taal zo langzamerhand. En als buitenlanders geen Engels spreken hoe kun je dan een behoorlijk verslag maken?

Met excuses aan de collega buitenlandse correspondenten, die de taal en de geschiedenis van hun land wel kennen en waarschijnlijk vaak te horen krijgen dat wat er in hun land gebeurt niet zo interessant is voor Nederlanders.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door LittlePhoenix »

Als er hier illegale buitenaardse wezens zijn, betekent dat dat er ook legale buitenaardse wezens hier rondlopen?
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door Big Al »

Als er hier al buitenaardse wezens rondlopen dan zijn ze zeker niet gedocumenteerd! :lol:

Maar de verslaggeefster van Trouw heeft de verwijzing naar die wezens toch met succes weggemoffeld...
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2245
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door Big Al »

Bennogr schreef:En de Nederlandse redacties hebben vaak het idee: als iets uit Amerika komt, dan moet het wel groot nieuws zijn.
Het gekke is dat het de media niet zoveel uitmaakt waar in 'Amerika' het 'grote nieuws' nu vandaan komt. Ik krijg nog regelmatig paniek-telefoontjes (of e-mail) uit Nederland van kennissen/familieleden die willen weten of het nog goed met ons gaat. Vanwege het noodweer in Richmond. Of een grote schietpartij. Nee hoor, het is hier prachtig weer. Dat noodweer? Tja, dat is in Richmond, CA. Zo'n 5,000 km hiervandaan...

Jaren geleden had ik een discussie met de hoofdredacteuren van twee Nederlandse dagbladen. Beide kranten hadden gerapporteerd over een overtreding van de grondwet in de VS. Echter, de Amerikaanse grondwet rept met geen woord over deze vermeende overtreding.
Een van de hoofdredacteuren bedankte mij voor de informatie en beloofde dat hij zich erin zou verdiepen. De andere vertelde me doodleuk dat hij de deskundige was en dat ik niets van dit soort zaken wist. Ik heb hem maar niet verteld dat ik journalistiek gestudeerd heb (in Nederland)...
Gebruikersavatar
Raziel
Amerikafan
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:30
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Den Helder

Re: Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door Raziel »

Bennogr schreef:Ook: hoe weten we dat buitenaardse wezens erg intelligent zijn? Ze hebben nog steeds geen contact met ons opgenomen.
Dat is juist het bewijs van intelligentie ;-)
Gast

Re: Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door Gast »

Fake News! (Bad!)
Fellow2012

Re: Trouw: VS noemen buitenlanders "buitenaardse wezens"

Bericht door Fellow2012 »

Top-level trolling overloads ICE's undocumented immigrant hotline with calls about space aliens

"Callers have been flooding the Trump administration's new illegal immigration hotline with stories about aliens. Only not the kind the administration was thinking of. People are trolling the line with calls about space aliens"

http://www.cnn.com/2017/04/28/politics/ ... anks-trnd/
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer