Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door Almere vak V »

Marcopstal schreef:Als je immigratie reeds gepasseerd bent dan kom je in de VS aan op een andere gate/terminal en ben je beschouwd als een binnenlandse vlucht.
Dank!! Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.

Als ik eerlijk moet zijn heb ik dit dus liever dan het huidige systeem. Je komt in ieder geval een stuk relaxter aan en je bent na de landing meteen onderweg. Zonder dat je nog ergens afhankelijk bent.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door roelb »

Tja.. Maar je draagt als reiziger ook meer verantwoordelijkheid.

Zodra je eenmaal in het toestel van je eerste vlucht op een ticket zit ben je verantwoordelijkheid van de airline. Mis je een connectie, bijvoorbeeld door oponthoud bij US immigrations, dan moeten zij voor je zorgen.

Als dat verplaatst wordt naar Schiphol dan gaat dat niet meer op voor reizigers met een itinerary dat start op AMS. Oftewel: wat gebeurt er als je niet op tijd bij de gate bent doordat je wordt opgehouden door US immigrations op Schiphol?

Een ander issue is dat de MCT (minimum connection time) op AMS voor vluchten via AMS naar een amerikaanse luchthaven omhoog gaan. Immers, die reizigers moeten ook nog door US immigrations en customs heen tijdens hun connectie. Daarintegen gaan de MCT's aan de andere kant van de oceaan weer omlaag. Het heeft dus ook nogal wat invloed op de dienstregelingen van bijvoorbeeld KLM en Delta.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door sanook »

Ik had in Dublin het idee dat ze rekening hielden met passagiers die wat meer tijd nodig hadden. Je werd ook een apart traject ingeduwd dus vandaar hebben ze een redelijk zicht op wat er nog aan zit te komen.
Ik denk dat het voor de maatschappijen ook voordeliger is dat ze mensen die niet toegelaten worden niet mee hoeven te nemen (en op de eerste vlucht terug vanuit de US)
Ik vind het minder erg om op Schiphol iets langer bezig te zijn zodat je bij aankomst in de US sneller op weg kunt. Maar zoals al aangegeven door RoelB kan het in de US best snel gaan met die machines tegenwoordig. 2 jaar geleden om 14:55 geland in Miami (vanuit DUS, dus geen preclearance), om 16:00 reden we de garage uit met de huurauto... Paar jaar daarvoor bij een tussenlanding op Philadelphia onze aansluiting naar JFK gemist vanwege de lange wachttijd bij immigrations.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door roelb »

1 uur en 5 minuten in Miami is zeker ok, maar niet supersnel. Als je een beetje moeite doet om dicht bij uitgang te zitten in het toestel waar mee je aankomt en vlot door te lopen naar immigrations dan is mijn ervaring dat je er in een minuut of 10, hooguit 15 na deplanen door kunt zijn. Beetje afhankelijk natuurlijk van het vliegveld en of er nog andere vluchten in dezelfde immigrations area uitkomen, daar kun je pech mee hebben.

Als de bagage dan al op de band ligt loop je in MIA vervolgens zo door naar de MIA mover en ben je ook wel binnen 15 minuten in het RCC. Dus met een beetje geluk zou het in 30, 35 minuutjes moeten kunnen :-)

Dat gezegd hebbende: ik ben wel iemand die doorloopt. Zorgen dat je op een tactische plek zit, in het vliegtuig nog even naar het toilet gaan en vooral: flink doorstappen zodra je eenmaal uit het toestel bent. Elke persoon die je voorbij loopt levert tijdswinst op bij immigrations.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door Ruud2004 »

roelb schreef:Als je het graag voor je wilt zien kun je bijvoorbeeld via DUB (Dublin) naar de US reizen.

De crux is inderdaad dat de buitengrens van de VS dus formeel verlegd wordt naar een deel van een vliegveld in het buitenland. Als dit geimplementeerd wordt dan ga je dus al het land binnen op Schiphol. De mensen die daar dan werken zijn gewoon US customs & border protection officers. Ik vermoed dat een (deel van) een pier dan wordt "afgestaan" specifiek voor vluchten naar de USA (achterste deel D pier?). Voordat je naar je gate gaat ga je dus in feite al de grens van de US over.

De discussie in Nederland ging, tot aan de inauguratie van Trump, vooral over soevereiniteit en zeggenschap. Immers, als we dit op Schiphol doen staat Nederland daarmee dus in feite een stukje Schiphol af aan de US en wordt dat een soort van Amerikaans grondgebied. Wie heeft het daar voor het zeggen? Onze marechaussee of amerikaanse agenten? En als het amerikanen zijn, wie worden dat dan. De marines zoals op ambassades? Of agenten van het customs & border protection agency? Of beide? Wat als iemand een misdaad begaat op dat stukje grondgebied? Vallen ze dan onder Amerikaans of onder Nederlands recht? etc, etc, etc..

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe bagage afhandeling precies loopt. Iemand al eens in Dublin door de preclearance geweest? Want normaliter moet je je eigen bagage door de douane brengen. Zoals ik het begrijp check je in Dublin gewoon regulier je bagage in en ga je pas veel later door de preclearance. Hoe werkt dat?

Het gerucht gaat dat een aantal Gates (met hun wachtruimte) hiervoor wordt ingericht, niet een stuk pier. Deze Gate met wachtruimte is en blijft gewoon Nederlands grondgebied, waar Nederlandse wetgeving van kracht is, maar de Amerikanen op hun wetgeving hun inreiscontrole/grensbewaking verrichten. Dat moet dus worden uitgezocht en in een verdrag worden vastgelegd. Zal nog wel even duren dus...

Hoe het gaat met de bagage is voor mij ook nog een vraag.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Fellow2012

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door Fellow2012 »

Ik heb vorig jaar Global Entry aangevraagd, na een interview/background checks bij US CBP en $100 fee toegekend gekregen. Sindsdien heb ik twee internationale reizen gemaakt. Uit het vliegtuig gestapt en meteen via de Global Entry lijn even snel paspoort gescand, de bekende foto, kaartje geprint...en tot mijn verbazing stond geen agent bij de balie - bij beide keren - helemaal leeg… kon zo doorlopen naar de bagagehal.

Na het ophalen van bagage kon ik via de Global Entry lijn de hele rij wachtenden voorbij lopen totdat ik voor de agent stond. De agent stopte de andere rij en riep mij om naar voren te komen. Ik was nog nooit zo snel buiten geweest na aankomst in de VS. Heerlijk!
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door heidem »

Naar aanleiding van een ander topic heb ik eens gekeken of er voortgang is met betrekking tot preclearance in Amsterdam. Die blijkt er inderdaad te zijn. In een brief van 22 juni 2018 aan de Tweede Kamer heeft de staatssecretaris het volgende geschreven:
De afgelopen maanden is op ambtelijk niveau voortgang geboekt op een aantal belangrijke voorwaarden die het kabinet heeft gesteld aan een mogelijke introductie van preclearance op Schiphol. Zo is er inmiddels overeenstemming over het introduceren van een innovatief operationeel preclearance proces voor de grens- en douanecontroles door CBP (Customs and Border Protection) officers op Schiphol voor reizigers naar de Verenigde Staten. Daarmee kunnen deze controles op een klantgerichte en effectieve wijze worden uitgevoerd wat ten goede komt aan de mobiliteit van de passagiers en waarmee het hoge veiligheidsniveau op Schiphol kan worden gewaarborgd. Parallel hieraan worden er afspraken gemaakt over de beveiligingsmaatregelen op Schiphol die voor preclearance nodig zijn.
Voor het kabinet is verder van belang dat de private sector haar vertrouwen heeft uitgesproken dat met de Verenigde Staten tot overeenstemming kan worden gekomen inzake de financiering van preclearance. Voor wat betreft de overige in het bilaterale verdrag te borgen onderwerpen geldt dat ook hierop vooruitgang is geboekt. De eerder aan uw Kamer gemelde voorwaarden die Nederland heeft gesteld bij de start van de onderhandelingen worden nog altijd gehandhaafd.
Gelet op het hierboven geschetste positieve verloop van de ambtelijke en technische gesprekken, acht het kabinet het opportuun om de onderhandelingen naar politiek niveau te brengen. De Minister-President zal namens het kabinet tijdens zijn bezoek aan de Verenigde Staten een verklaring afleggen, waarin de intentie wordt uitgesproken de onderhandelingen ook op politiek niveau voort te zetten om zo tot een positieve afronding te komen.
Het kabinet benadrukt dat pas nadat de onderhandelingen op zowel ambtelijk als politiek niveau volledig zijn afgerond, het verdrag ondertekend kan worden. Daarna zal het verdrag ter goedkeuring aan het parlement worden voorgelegd.
In het verslag van het bezoek van Rutte aan Washington DC staat het volgende:
Preclearance: de wederzijdse wens om te komen tot een positief onderhandelingsresultaat in de preclearance onderhandelingen is uitgesproken. Uiteraard geldt dat Nederland bij het sluiten van verdragen zijn internationale verplichtingen in acht neemt en de uitvoering van preclearance in Nederland in overeenstemming dient te zijn met nationaal en internationaal recht.
Gebruikersavatar
Abc123
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 jan 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door Abc123 »

Bedankt voor het posten! :thumbup:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer