geen amerikaans paspoort

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
MartC
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2017, 08:36
Aantal x V.S. bezocht: 2

geen amerikaans paspoort

Bericht door MartC »

wij (nederlandse adoptie-ouders) moeten op korte termijn met onze 5 jarige uit Amerika geadopteerde dochter afreizen naar Amerika.
doordat zij bij haar geboorte geen SSN heeft toegewezen gekregen, kan zij geen amerikaans paspoort aanvragen.
het aanvragen van een ssn hiervoor is in behandeling, maar gaat te lang duren om tijdig een paspoort te krijgen.

weet iemand hoeveel en welke problemen dit gaat opleveren bij aankomst en/of vertrek in/uit de usa?
en hoe dit dan op te lossen?
woutervg
Amerikafan
Berichten: 183
Lid geworden op: 29 feb 2012, 10:01
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door woutervg »

Ik vraag me af of dit echt nodig is. Wij zitten in dezelfde situatie en hebben 4 jaar geleden gewoon het paspoortnvan ons zoontje kunnen verlengenop het consulaat zonder SSN. Sowieso mag je officieel niet naar de VS reizen op een Nederlands paspoortnals je ook de Amerikaanse nationaliteit hebt.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door kastelke »

Is dit een volle adoptie of een gewone adoptie geweest? Bij volle adoptie denk ik niet dat zij nog een SSN of een Amerikaans paspoort kan krijgen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
woutervg
Amerikafan
Berichten: 183
Lid geworden op: 29 feb 2012, 10:01
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door woutervg »

Ook bij een volle adoptie blijft je kind geboren in de VS en dus Amerikaans staatsburger
MartC
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2017, 08:36
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door MartC »

Bedankt voor de reacties.
Navraag bij het consulaat leert dat er inderdaad een mogelijkheid is om zonder SSN een paspoort aan te vragen.
probleem is echter dat dit tot 10 weken kan/zal duren. dat schiet dus niet echt op.
SSN aanvragen duurt trouwens ook een jaar.

Blijft dus de vraag:
heeft iemand praktische ervaring op de luchthaven als je aankomt/ wilt vertrekken ZONDER Amerikaans paspoort?
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door RiverCola »

Kunnen ze aan het voorhoofd van je kind zien dat ze geboren is in de VS? Heeft ze een Nederlands paspoort?

Het lijkt me simpel: of je neemt haar mee op haar NL paspoort en doet verder of je neus bloedt. Of je reist niet met haar naar de VS totdat het paspoort geregeld is.
MartC
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2017, 08:36
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door MartC »

Beste RiverCola,
Ze heeft een geldig Nederlands paspoort, dus dat is het probleem niet
maar hier staat als geboorteplaats L.A.- USA. Dus een oplettende ambtenaar kan dit zien/lezen. En dan zegt de Amerikaanse wetgeving dat je een Amerikaans paspoort moet hebben en kan je de toegang geweigerd worden.
dat laatste is nu ons "probleem" omdat wij niet weten hoe groot deze kans is.
en hoopten/hopen wij dat er iemand iets dergelijks meegemaakt heeft/ aan de hand heeft gehad.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door RiverCola »

Is bewijs van aanvraag van het paspoort dan misschien voldoende om het land binnen te komen (met NL paspoort)? Heb je dat nagevraagd bij het consulaat?
MartC
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2017, 08:36
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door MartC »

Nog niet,
gaan we (snel) doen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door hemmie »

Lijkt mij riskant, doordat ze geboren is in de VS kan ze zonder Amerikaans papoort niet de VS in. Ik denk inderdaad dat het consulaat je enige optie is, als die geen oplossing hebben vrees ik dat je niet zult kunnen gaan. Ik weet niet waarvoor jullie naar de VS moeten, maar als het een aantoonbare noodsituatie is, is er wellicht wel een mouw aan te passen, versnelde procedure of noodpaspoort.
Ik wil ook nog even meegeven dat dingen als een paspoort en SSN aanvragen in de praktijk vaak stukken sneller gaan dan de tijd die ze daarvoor opgeven, ze lijken zich nogal te willen indekken. Toen wij voor onze in de VS geboren in de VS zijn eerste paspoort aanvroegen hadden we dat binnen 2 weken, terwijl er een veel langere periode (ik geloof een maand) genoemd werd.
Terug in Texas!
MartC
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2017, 08:36
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door MartC »

Hennie,
je opmerking m.b.t. de tijdsduur is helaas door de praktijk achterhaald.
wij zijn in augustus vorig jaar gestart met het aanvragen van een ssn en de laatste mededeling van Dublin (waar dit ssn aangevraagd moet worden)
is dat het vanaf nu nog 6 tot 9 maanden zal/kan duren.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door hemmie »

Ja, maar in jullie geval is die SSN aanvraag natuurlijk wel een bijzondere situatie, want een kind geboren in de VS krijgt normaal gesproken automatisch kort na de geboorte een SSN. Aanvraag van een paspoort is in principe heel normaal, tenzij daarbij natuurlijk het ontbrekende SSN een probleem vormt.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door RiverCola »

In dat geval is het dus de vraag (aan het consulaat) of je met bewijs dat de SSN-aanvraag loopt, toegang kunt krijgen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: geen amerikaans paspoort

Bericht door hemmie »

Als ik het zo google zou je kunnen proberen om met Nederlands paspoort en esta te vertrekken, en bij immigrations de amerikaanse geboorteakte gebruiken. Misschien kun je bij ambassade en CBP navragen of dat een optie is?
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer