Tips/ervaringen fototoestel?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Jootje1
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Jootje1 »

Voor onze aanstaande Amerikareis wil ik graag een nieuw fototoestel aanschaffen. Tot nu toe had ik altijd een kleine compactcamera van Canon die prima beviel, maar ik zou er nu wel wat meer mee willen.
Ik ben daarom heel benieuwd naar jullie ervaringen en welke camera jullie gebruiken.
Mijn wensen zijn nu: vooral veel bereik/brede groothoeklens, maar ook een flinke zoom, en t liefst in 1 lens samen. Tegelijk natuurlijk ook niet te zwaar, en een kantelbaar lcd scherm ivm selfies ;-). En echt goede kwaliteit sensor, beeldstabilisator, etc.
Ook na heel geel zoeken op internet heb ik mijn ideale camera nog niet gevonden.
Hebben jullie tips, en/of goede ervaringen??
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch Dunes
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 feb 2015, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Dutch Dunes »

Goedemorgen,

Ik ben sinds vorige week in het bezit van een Panasonic Lumix DMC-FZ300 (1/2.3" sensor, 24x optische zoom). Heb lang getwijfeld tussen deze en de Panasonic FZ1000 (1" sensor, 16x optische zoom), maar het is uiteindelijk toch de FZ300 geworden, mede door de stof- en spatwater dichte body.

Na een week heb ik natuurlijk nog niet zo heel veel gefotografeerd, maar tot nu toe bevalt hij prima. En heb nog veel te ontdekken qua mogelijkheden :wink: .

Succes met je zoektocht!

Dirk
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Galapogos »

De camera die je beschrijft zal altijd een compromis zijn. Ik zal je de technische/optische details besparen, maar zo zul je bij één lens met een groot bereik altijd minder beeldkwaliteit/mogelijkheden hebben dan bij een lens met een beperkter bereik. Althans, voor hetzelfde aantal euro's.

Ik zou denk ik gaan voor een systeemcamera. Relatief compact, relatief grote sensor, en te vinden met kantelbaar lcd-scherm. Ik zou me niet blindstaren op één lens die van extreem groothoek naar extreem tele gaat, maar overwegen om een kit met twee zoomlenzen te nemen. Éen voor groothoek, 'normaal' en beperkt tele (zoom), en één voor het echte telewerk. Een systeemcamera kun je later altijd nog uitbreiden met een extra lens hier of daar als je wensen zouden veranderen.

Je kunt eventueel de Buying guides van dpreview.com als startpunt kunnen nemen voor je zoektocht.

Overigens staat de Panasonic die Dirk noemt ook vermeld op die site, als testwinnaar in de categorie 'Consumer Long Zoom Compacts'.
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door BjornStorme »

Mocht ik van u zijn dan zou ik kijken naar de alpha toestellen van Sony of de LUMIX GH5 die binnenkort uitkomt van Panasonic. Allemaal top-toestellen die je zo uitgebreid mogelijk kan gebruiken als je zelf wil ... heel goed in automatisch als het vlug moet gaan. Maar bovenal super als je manueel foto's maakt. Prijs / kwaliteit kun je niet veel beter vinden denk ik momenteel. Ikzelf ben wel een Canon fan maar komt meer doordat ik al wat Canon Lenzen had en je spreekt ook over andere budgetten natuurlijk. :wink: tenzij je naar de top alpha's gaat bv a7RII dan heb je ook redelijk wat centjes nodig :D

Hou er zeker rekening mee dat je een toestel neemt die stof en spatwaterdicht is, zeker als je hem meeneemt op reis ...

Het hangt allemaal af hoe ver je wilt gaan en over welke budgetten we spreken, it is always the money that talks :mrgreen:
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Bij een camera is een budget altijd heel belangrijk. Ik ben zelf hobbyfotograaf. Toen de eerste reactie over die Lumix camera's begon dacht ik ook al, nee, nee, nee, dat zijn niet de juiste camera's die de TS zoekt. Maar je kan het zelf zo duur maken als je wilt. Ik zou eerst een budget willen weten. De body van de Lumix GH5 alleen al is €2000. Het is maar wat de TS ervoor wil uitgeven.
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Inderdaad, wat is je budget?

En koop de camera ruim voor je reis, zodat je kan oefenen met alle nieuwe instelmogelijkheden, vooral als je een spiegelreflex camera koopt.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Galapogos »

Nou, met 'vooral als je een spiegelreflex camera koopt' ben ik het niet helemaal eens. Een spiegelreflexcamera vereist niet meer of minder oefening dan een systeemcamera of een andere camera met een grote sensor. Bij compactcamera's valt de 'inwerktijd' soms mee, maar ook daar hebben fabrikanten tegenwoordig vaak zoveel toeters en bellen toegevoegd dat oefening vooraf op zijn plaats is.
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Bedankt voor de verheldering :thumbup:
Jootje1
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Jootje1 »

Dank al voor jullie reacties, ik neem het mee in mijn overweging en zoektocht.
Dank ook voor de site-tip (dpreview) dat is een goede site, kende ik al wel, maar was een beetje op de achtergrond geraakt. Ik ga er nu weer eens verder op zoeken.
Mijn budget is rond de €1000 totaal, dus incl lens/lenzen etc, liever eronder, maar iets er boven is ook niet onoverkomelijk.
Hoe is jullie ervaring met het wisselen van lenzen buiten in de natuur? We willen in Amerika veel gaan wandelen, is dat dan praktisch wel goed te doen (ik stel me een lenzenwissel op een smal pad op Angels Landing in Zion voor...... :shock: ?!)? In de winkel raadden ze me zowiezo een lenzenwissel in de buitenlucht af, maar dat werkt toch niet in de praktijk?
Ik wil de camera zeker zsm kopen, ik wil vòòr onze reis (juli) hem helemaal onder de knie hebben.
Afbeelding
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Lens wisselen zou ik zeker niet doen in de buitenlucht. En al helemaal niet op een smal pad met tientallen andere wandelaars die zich dan langs je heen moeten wurmen met een afgrond vlak naast ze.
Laatst gewijzigd door Gast op 17 jan 2017, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lyan
Amerikakenner
Berichten: 1238
Lid geworden op: 16 sep 2010, 20:51
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door lyan »

Ik ben heel tevreden over de Sony 77 II met een 16-300 stof en spatwaterdichte lens. Zit wel iets boven het budget :(
Selfies maken met zo'n toestel lukt je waarschijnlijk echter niet, of je moet hem op een statief zetten...of je doet dat gewoon met je telefoon.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Galapogos »

Ik wissel ontzettend vaak van lens, ook in de buitenlucht. Dat is in principe ook helemaal geen probleem. Ik heb een tijd in het bestuur van de plaatselijke fotografievereniging gezeten en heb nog nooit van een lid gehoord dat dit zijn/haar lens of camera heeft beschadigd.

Let wel op wanneer het regent of wanneer er opvliegend zand is. Dan zou ik even beschutting zoeken...
Nick39
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 14 mar 2016, 15:41
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Nick39 »

Over het wisselen van lenzen zou ik me ook niet al te veel zorgen maken. Kan prima. Daar zijn die camera's bovendien voor gemaakt :-)

Ik zit zelf ook nog in dubio over wat te doen qua camera. Optie is om m'n spiegelreflex mee te nemen + 3 lenzen en statief. Maar dat weegt er flink in. Een nieuwe compacte camera kopen is de andere optie. Beide hebben hun voors en tegens... keuzes, keuzes ;-)
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4239
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door ingrid14 »

Zelf heb ik een DSLR Nikon D5100 met een Tamron 18-270mm lens.
Jootje1 schreef:Mijn wensen zijn nu: vooral veel bereik/brede groothoeklens, maar ook een flinke zoom, en t liefst in 1 lens samen. Tegelijk natuurlijk ook niet te zwaar, en een kantelbaar lcd scherm ivm selfies
Allemaal bij bovenstaande configuratie

Misschien heb je ook iets aan deze site: http://www.cameralabs.com/

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door moon29 »

Ik heb sinds 4 jaar een Panasonic Lumix DMC G6 met 14-140 lens.
Ik heb regelmatig situaties dat ik verder in zou willen zoomen.
Mij lijkt dan ook de Sony RX10 III helemaal top! Die komt ook supergoed uit tests.
Hij is wel flink boven je budget.
Ik overweeg zelf wel om deze eventueel te gaan aanschaffen in plaats van een extra lens.
Jootje1
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 10 sep 2016, 22:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Jootje1 »

Als een lenzenwissel geen probleem is, is de Olympus OM-D E-M10 Mark II met 14-42mm + 40-150mm misschien ook een optie. Iig zeer lichtgewicht, maar geen volledig opklapbaar scherm. Hebben jullie daar toevallig ervaring mee?
Ik ga even jullie genoemde camera's googlen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door miccie »

Bij een alles-in-een lens mis je aan de onderkant behoorlijk wat groothoek. Zo'n lens begint vaak bij
16mm of 18mm. Dit terwijl de groothoeklenzen beginnen bij 8mm of 10mm. Dit verschil is behoorlijk
te merken als je ergens redelijk dicht op staat.

Ik heb zelf een 15-85mm op mijn Canon 60D, en grijp nog met regelmaat naar mijn 10-20mm,
omdat het niet past met de eerstgenoemde lens.

Voor kwalitatief nette foto's zou je zeker drie lenzen moeten hebben; een groothoek, een algemene lens
en een telezoom.

Wat ook zeer aan te raden is: neem een extra accu mee. Je wilt onderweg niet zonder electra komen te staan.

btw: Een selfie met een spiegelreflex is goed mogelijk, ook zonder statief. Beetje oefening doet wonderen.
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
Gast

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door Gast »

Afgelopen zomer was er een groep mensen hier met een blog met fantastische foto's. Ik geloof dat ze maar een toestel bij zich hadden, maar ik kan me vergissen.

Ik weet ook niet meer welk topic en/of blog dat was. Ik geloof dat ze uit België kwamen.
Gebruikersavatar
BjornStorme
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 16 mar 2016, 21:06
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Poperinge

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door BjornStorme »

Ikzelf heb dan weer de luxe om 2 Canon 60D body's te hebben. De ene uitgerust met Tokina 11-16 voor landscape met Lee filter set. De andere met Canon 70-200 voor wildlife en close-ups. Zijn mijn 2 favoriete lenzen.

Zal binnenkort waarschijnlijk wel upgraden naar full- frame camera en 16-35 lens wat hetzelfde resultaat zal geven als mijn tokina nu als je de crop factor in rekening brengt. 60D zal dan backup body worden.

Inderdaad batterijen kun je nooit genoeg hebben. De mijne uitgerust met batterygrip en zou niet meer zonder kunnen. Komt ook ten goede voor stabiliteit als je long exposure gaat gebruiken en uiteraard een goed statief is een must ...

Het hangt natuurlijk af wat je wil gaan doen. Je kan natuurlijk groeien maar eenmaal je de microbe te pakken hebt ... kan ervan meespreken. :wink:

Gebruik voor mijn bijberoep Sony RX10 mkii omdat ik video montages maak en kwaliteit die uit die toestellekes komt is fenomenaal. 4K en slowmo's zijn schitterend. Foto's nemen met die toestellen ben ik niet echt fan van. Call me old fashioned maar ik hoor nog graag die spiegel werken als ik een foto neem. En een a7rII is net buiten mijn budget gerekend. :D
2015: West-USA (CA, AZ, NV, UT)
2016: NorthWest-USA (CO, SD, WY, ID, MT, UT)
2017: NorthWest USA + West-Canada (WA, MT, AB, BC)
2018: Namibië
2019: Australië
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Tips/ervaringen fototoestel?

Bericht door moon29 »

eoms schreef:Ik weet ook niet meer welk topic en/of blog dat was. Ik geloof dat ze uit België kwamen.
Bedoel je dat van Kurt10?

Tja, blijft een afweging of je met diverse lenzen wilt gaan sjouwen en steeds wilt wisselen. Ik weet bijvoorbeeld dat de rest van het gezin er hier niet blij mee gaat zijn als naast dat ik al vaker stil sta dan zij zouden willen om foto's te nemen, ook nog regelmatig extra lang zou moeten stoppen om lenzen te wisselen. En ook het dragen van een grote camera tas met allerlei lenzen vind ik niet ideaal voor op rondreis. En juist op rondreis maak ik bijvoorbeeld de meeste foto's. Maar zeker goed om af te wegen! En allemaal afhankelijk van persoonlijke voorkeur.

Ik heb nu een lens van 14-140 en kom inderdaad regelmatig in situaties waar ik graag meer groothoek maar vooral meer zoombereik zou willen hebben. Maar om toch alles redelijk compact te houden en het wisselen te voorkomen spreekt de Canon RX10 Mark III (24-600 mm) mij dus zo aan.
Maar net wat Miccie zegt, dan mis je dus wel wat groothoek en daarvoor een speciale lens kopen is bij deze camera geen optie.

Ik ben benieuwd waarvoor je gaat kiezen!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer