Half jaar naar de States onder B1 visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Hav1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 mar 2012, 19:05
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Hartland, WI

Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Hav1983 »

Ik hoop dat mijn vragen nog niet gesteld zijn. Ik heb eens rondgeneusd op het forum, maar omdat mijn vragen nogal specifiek zijn heb ik niet overal een antwoord op gevonden.

Ik werk voor een Belgisch bedrijf dat sinds kort een office in de US heeft. Omdat ze daar nog niet over voldoende kennis beschikken wil mijn werkgever me een half jaar "uitlenen" om hun afdeling op punt te zetten. Ik blijf gewoon betaald door mijn werkgever in België en keer na de uitleenperiode ook gewoon terug. Mijn volledig verblijf in de States wordt door mijn werkgever betaald, ik draai enkel op voor mijn persoonlijke uitgaven. Na wat rond te neuzen lijkt me dat ik best hiervoor een B1 visum aanvraag. Ik zit met nog wat vragen, hopelijk zit hier voldoende kennis om die te beantwoorden:

1) Na de termijn van 6 maand keer ik terug. Het kan zijn dat ik nog eens een half jaar terug moet. Moet ik dan opnieuw een B1 aanvragen? En zit daar een minimal tijd tussen?

2) Als ik nadien als toerist eens twee weken op vakantie wil, kan ik opnieuw onder de VWP vliegen of hang ik voor eeuwig aan een visum vast?

3) Ik zal zo te zien mijn banden met België moeten bewijzen. Volstaat een contract van mijn werkgever? Ik huur momenteel een woning en had gedacht die huur op te zeggen terwijl ik in de States verblijf. Zou ik hierdoor in de problemen komen om mijn link met het moederland te bewijzen?


Hartelijk dank voor alle advies.
Afbeelding
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Hockey »

Aangezien dit voor je werk is zou ik jouw werkgever het uit laten zoeken door een immigratieadvocaat. Als je dit fout doet zit jij met de gebakken peren.

Op jouw vragen durf ik geen antwoord te geven. Zoals ik het lees ga je werken in de VS voor een Amerikaanse werkgever.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Queste »

Dit op een B1 doen is erg tricky, je komt er waarschijnlijk mee weg maar het is niet binnen de regels. Wat mag met een B1 is zeer specifiek:
  • consult with business associates
  • attend a scientific, educational, professional, or business convention or conference
  • settle an estate
  • negotiate a contract
Voor dit plan zal echt een L1 aangevraagd moeten worden.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door hemmie »

Officieel mag je niet werken op een B1, enkel zakelijke besprekingen voeren, conferenties bijwonen e.d. Dat gaat dus niet werken.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door goldenhills »

Een 'B-1 in lieu of an H-1B' is mogelijk een optie maar tricky, en zou ik zeker via een advocaat aanvragen. Op een gewone B-1 mag je niet doen wat je voorstelt, zoals hemmie en Queste al aangeven.
Hav1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 mar 2012, 19:05
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Hartland, WI

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Hav1983 »

Aha, ik had al een vermoeden dat het te simpel ging zijn. Het is een bescheiden KMO dus speciale advocaat hiervoor hebben we niet.
Het idee was mij gewoon in België op de payroll te houden omdat dit administratief het eenvoudigst is. Ze wilden mij vooral voor een periode van maximaal 6 maand sturen om te vermijden dat ik daar belastingplichtig word. Dat zal met een L-visum wel anders zijn wellicht. Voor mij maakt het niet uit hoe, als ik maar op de correct manier ga. Ik ga er ook al jaren op reis, dus het zou jammer zijn mocht dit door dergelijke zaken niet meer kunnen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door hemmie »

Je werkgever zal hoe dan ook een immigration lawyer in de arm moeten nemen, werkvisa kun je niet zelf regelen. En ik kan je uit ervaring vertellen dat de situatie waarschijnlijk wat complexer en langduriger is als je voor een klein bedrijf werkt. Als je netjes voldoet aan alle eisen komt het uiteindelijk wel goed, maar er worden vaak meer bewijzen gevraagd.
Terug in Texas!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Dakloze »

Hav1983 schreef: Ik werk voor een Belgisch bedrijf dat sinds kort een office in de US heeft. Omdat ze daar nog niet over voldoende kennis beschikken wil mijn werkgever me een half jaar "uitlenen" om hun afdeling op punt te zetten. Ik blijf gewoon betaald door mijn werkgever in België en keer na de uitleenperiode ook gewoon terug. Mijn volledig verblijf in de States wordt door mijn werkgever betaald, ik draai enkel op voor mijn persoonlijke uitgaven. Na wat rond te neuzen lijkt me dat ik best hiervoor een B1 visum aanvraag. Ik zit met nog wat vragen, hopelijk zit hier voldoende kennis om die te beantwoorden:
Er vanuitgaande dat je al langer dan een jaar bij dat bedrijft werkt, kom je in aanmerking voor een L1-A visum. Een L1-A is te vergelijken met een H1-B. Je mag er wonen, hoeft niet. Je mag een rijbewijs aanvragen, hoeft niet. Je mag een SSN aanvragen, hoeft niet tenzij je werkgever je daar ook uitbetaalt (in $ dus).

Met een L1-A heb je een maximum verblijfsduur van 7 jaar, en de tijd die je buiten de VS doorbrengt telt niet mee.

Als je toch een visum gaat aanvragen, doe het dan goed en ga voor de L1.
--
I route, therefore you are.
Hav1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 mar 2012, 19:05
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Hartland, WI

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Hav1983 »

thenextdtrump schreef:Er vanuitgaande dat je al langer dan een jaar bij dat bedrijft werkt, kom je in aanmerking voor een L1-A visum. Een L1-A is te vergelijken met een H1-B. Je mag er wonen, hoeft niet. Je mag een rijbewijs aanvragen, hoeft niet. Je mag een SSN aanvragen, hoeft niet tenzij je werkgever je daar ook uitbetaalt (in $ dus).

Met een L1-A heb je een maximum verblijfsduur van 7 jaar, en de tijd die je buiten de VS doorbrengt telt niet mee.

Als je toch een visum gaat aanvragen, doe het dan goed en ga voor de L1.
Ik werk hier al 5 jaar dus dat is zeker geen probleem. Zoals gezegd blijf ik gewoon in loondienst hier in België. Dus mijn Belgische werkgever betaalt mijn loon (€) via een Belgische bank op mijn Belgische rekening. Ik ga in principe enkel op een ander bureau zitten. Daarom dat we dachten dat het relatief eenvoudig zou moeten zijn, gezien ik niet voor een Amerikaans bedrijf ga werken.
Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door kastelke »

Dat is fout gedacht.
Op die manier kan je een gans amerikaans bedrijf inschrijven in het buitenland en het loon laten storten op een buitenlandse rekening en zo zou niemand 'in de US werken'.
Jij bent fysiek in de US voor een langere periode en doet het werk dat op dat moment geen Amerikaan kan doen omdat jij het doet. Dat mag dus niet zonder visum.
Je werkgever kan kijken naar E2 visum als alternatief als zij een aanzienlijke financiele investering doen die rechtstreeks meer werkgelegenheid gaat opleveren voor Amerikanen. Dan mogen ze jou als hun vertegenwoordiger uitsturen naar de US.
1 advies: raadpleeg een advocaat die ervaring heeft met bedrijfsgerelateerde visa. Als jou b1 afgewezen wordt omdat wat jij wilt niet gedekt is, dan mag jij zelfs de komende jaren niet eens meer naar de US voor een vergadering of als toerist zonder expliciet visum. De gevolgen voor jou zijn dus groot en duren lang.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Hockey »

Hav1983 schreef:... gezien ik niet voor een Amerikaans bedrijf ga werken.
Je gaat wel voor een Amerikaans bedrijf werken, alleen zijn zij niet degenen die je betalen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door mtl »

Tja, op die manier zou het voor iedereen wel makkelijk worden om in de VS te werken. :D
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Dakloze »

Hav1983 schreef:
thenextdtrump schreef: Als je toch een visum gaat aanvragen, doe het dan goed en ga voor de L1.
Ik werk hier al 5 jaar dus dat is zeker geen probleem. Zoals gezegd blijf ik gewoon in loondienst hier in België. Dus mijn Belgische werkgever betaalt mijn loon (€) via een Belgische bank op mijn Belgische rekening. Ik ga in principe enkel op een ander bureau zitten. Daarom dat we dachten dat het relatief eenvoudig zou moeten zijn, gezien ik niet voor een Amerikaans bedrijf ga werken.
Ik snap je gedachtengang. Helaas zijn de Amerikanen ietsje strenger. Het aanvragen van een L1A petition kan binnen een maand geregeld zijn. Als je werkgever niet al te krenterig is kunnen ze een immigration attorney inhuren die de petitie opstelt, en dan met premium processing laten afhandelen. Premium processing garandeert een reactie binnen 2 weken, en dat is dan een approval, reject of RFE (request for evidence, oftewel meer informatie).

Mijn werkgever heeft destijds balglobal.com gebruikt. Groot en professioneel kantoor, zeer aan te raden.
--
I route, therefore you are.
Hav1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 mar 2012, 19:05
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Hartland, WI

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Hav1983 »

Dankjewel aan allen. Het ziet er naar uit dat we het inderdaad te simpel zagen. Ik heb intussen aan mijn werkgever laten weten dat ik best onder een L1 reis, anders liever niet. Tijd is geen issue, dat hebben we nog. En krenterig zijn ze normaal gezien niet.
Afbeelding
Hav1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 mar 2012, 19:05
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Hartland, WI

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Hav1983 »

Kleine update.

Mijn L1-A visum is zonet goedgekeurd. Blijkbaar had mijn werkgever in de States een migratie advocaat. Die heeft wel ruim z'n tijd genomen voor het dossier en de USCIS vroeg "Extra Evidence" waardoor alles wat langer aansleepte. Maar uiteindelijk is het toch in orde gekomen en vertrek ik volgende maand naar mijn nieuwe werkplek. Mijn appartement en wagen zouden al klaarstaan.

Bedankt voor de tips, ze hebben zeker geholpen!
Afbeelding
RKNS
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 mar 2017, 19:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door RKNS »

Super gaaf man, succes en veel plezier en vergeet niet regelmatig te posten hoe e.e.a. loopt!
Gebruikersavatar
MDeckers
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 okt 2014, 00:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door MDeckers »

Knap! Mooi om te horen, en bedankt voor de update!
Hav1983
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 mar 2012, 19:05
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Hartland, WI

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Hav1983 »

Dankjewel allemaal,

Ik ben hier nu 4 weken en tot dusver valt alles enorm mee. Nu vraag ik mij wel af of ik een SSN moet aanvragen. Ik sta niet op een US payroll en alle kosten (huur, electricity, water, verzekeringen, tv, telefoon, internet, wagen, ...) worden door het bedrijf betaald.
Ik heb contact opgenomen met mijn Migration Attorney en die zei: "However, even if you are not on US payroll, many of our clients find an SSN is needed for opening a bank account, obtaining a driver license, internal company records, signing a lease, etc. "
Ik zie me geen van die dingen direct doen dus is de vraag, heb ik dat ergens anders nog voor nodig, of is dat een "Waste of time"? Bij Home Depot konden ze me geen klantenkaart geven zonder SSN maar als het maar daarvoor nuttig is in mijn geval vraag ik me af of ik het echt nodig heb.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door hemmie »

Het zal misschien per regio wat verschillen, maar het aanvragen van een SSN is niet veel moeite, het kost je hoogstens een paar uurtjes als je een tijdje moet wachten. Ik zou het gewoon doen.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Half jaar naar de States onder B1 visum

Bericht door Dutchess »

Er is absoluut geen reden voor Home Depot om je SSN nodig te hebben tenzij je via hun een credit card aanvraagt. Voor een gewone klantenkaart is dat overbodig en zelfs af te raden.

Je moet wel even uitzoeken of je niet een driver license moet aanvragen. Er zijn bv staten waar je maar 30 dagen op je buitenlandse rijbewijs mag rijden. En als je een driver license moet aanvragen, is dat met een SSN veel makkelijker.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer