Wat is wijsheid?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
freshdrops
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mei 2016, 18:29

Wat is wijsheid?

Bericht door freshdrops »

Hallo,

Sinds een aantal maanden zijn mijn vriend en ik verloofd. Super natuurlijk! Onderzoek gedaan naar het K1 VISA en alvast wat documenten verzameld. Nu weten we sinds kort dat ik zwanger ben. De aanvraag voor een K1 visum duurt natuurlijk best lang. Nu zijn we tijdens onze zoektocht naar informatie over emigreren zijn ook best wat mensen (emigranten) tegen gekomen die aanraden om gewoon te trouwen en dan de green card aan te vragen. Volgens hun de snelste manier en kan het haast niet mis gaan.

Ik twijfel of dit de juiste weg is om te bewandelen, maar natuurlijk wil ik ook heel graag samen zijn en van de zwangerschap genieten. Mijn vraag is, heeft iemand van jullie ervaring met deze volgorde? Het lijkt me sterk dat het echt zo simpel is.

Mijn vriend (verloofde!) gaat sowieso deze week even een advocaat bellen die ervaring heeft met emigraties om iets meer informatie te winnen. Ik reken er op dat het waarschijnlijk een K1 word, maar ik kan het idee van eerder samen zijn nog niet helemaal loslaten!
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door sundaysue »

Naar Amerika afreizen op jouw ESTA of toeristen visum met de plannen om te trouwen en te blijven is immigratie fraude. De aanvraag van een K1 visum duurt eigenlijk niet zo lang, een half jaartje heeft het voor de meeste hier geduurd.

Lees deze topic van MISZCHANTAL eens door. Ik raad je echt sterk aan om te bevallen in Nederland. De kosten hier in Amerika zijn niet fraai want jij zal niet meteen een zorgverzekering hebben bij binnenkomst, maar dat is niet het enige waar je naar moet kijken wanneer je dit proces start of al in Amerika zit. Verdient jouw verloofde minimaal $20.000 op een jaar basis? Dit is het minimale inkomen dat hij moet verdienen wanneer hij hem en jou moet onderhouden tijdens je Adjustment of Status (Greencard aanvraag). Voor drie personen is het al $25,200 op een jaarbasis, nu jullie een kindje onderweg hebben. Er komt enorm veel bij kijken. Het is niet 'even trouwen' en gaan maar. Hij moet het minimale van de poverty guideline verdienen anders kom jij niet aanmerking voor een greencard.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door hemmie »

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik weet weinig van deze visa af, maar zoek eerst goed uit of je wel een goede ziektekostenverzekering hebt in de VS. Zelfs als je mee kan op de verzekering van je verloofde, is je zwangerschap wellicht niet gedekt, en de kosten kunnen in de VS enorm oplopen. Een complicatieloze bevalling zal al vele duizenden dollars kosten, maar als er iets mis gaat ben je echt de pineut. Het kan het om die reden beter zijn in NL te bevallen en daarna pas te gaan.
Terug in Texas!
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door Queste »

Er zijn recent een aantal topics geweest met hetzelfde dillema. Wat me daarvan vooral bijgebeleven is, is dat het medische examen en de röntgenfoto afgeraden wordt tijdens zwangerschap. Wat er dus automatisch op neerkomt dat je in Nederland bevalt.
Dit is bijvoorbeeld een post hierover http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 1#p1078332

Gebruik ook de zoekfunctie, er is al meer over geschreven.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
freshdrops
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 mei 2016, 18:29

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door freshdrops »

Klopt, ik heb die topics gelezen. Ik kon er alleen niet veel vinden over trouwen en dan greencard aanvragen. Dat het frauduleus is, waren ook mijn zorgen. De persoon met wie ik daarover in gesprek was wuifde dat weg; eenmaal getrouwd, halen ze je niet meer uit elkaar. Ja ja. Ik wil toch eerst even drie dubbel checken hoe dat zit :blink:

Ik heb inderdaad begrepen dat de bevalling zonder verzekering al ca. $25.000 kost, niet iets om zo maar aan voorbij te gaan. Misschien zal ik uiteindelijk alsnog in Nederland bevallen.

Bedankt voor jullie reacties overigens, meer informatie blijft altijd welkom!
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door Queste »

Eerst trouwen en dan GC aanvragen kan natuurlijk, maar dat zou je dan vanuit Nederland moeten doen. Voor de bevalling getrouwd zijn maakt een aantal zaken waarschijnlijk wel een stuk makkelijker.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door kastelke »

Je kan trouwen, en dan terugkeren naar Nederland om daar de bevalling en de administratieve procedure af te wachten?
Of je kan ook gewoon trouwen in Nederland, waarna je Amerikaanse echtgenoot terugkeert naar de US en je verder de administratieve procedure afwacht.

Of er kans is dat je huwelijk afgekeurd gaat worden als je 'zomaar' ginder trouwt? Wel, voor een Nederlander of een Belg die zoiets doet, is het risico waarschijnlijk kleiner dan wanneer iemand uit een derde wereld land dat doet, of iemand uit 'niet-bevriende' naties.
Het zal ook afhangen van een aantal factoren zoals: hoe lang ken je elkaar al? Hoe lang heb je al een relatie? Is er een (groot) leeftijdsverschil tussen beide partners? Is er een strafblad? Hoe vaak hebben jullie elkaar al gezien? Hebben de partners met de families van de partner kennis gemaakt? Kan je dit allemaal bewijzen met bijvoorbeeld foto's/brieven/vliegtickets/...?
(en:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door hemmie »

freshdrops schreef: Ik heb inderdaad begrepen dat de bevalling zonder verzekering al ca. $25.000 kost, niet iets om zo maar aan voorbij te gaan. Misschien zal ik uiteindelijk alsnog in Nederland bevallen.
Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar volgens mij is het zo dat als je in de VS zou trouwen, blijven en GC aanvragen, dat je dan ook tijdens de procedure niet terug naar NL kunt, dus dan moet je, ongeacht de kosten, in de VS bevallen. Maar ik kan het mis hebben. Sowieso is het een risico om nog tot later in de zwangerschap in de VS te blijven, mocht je vroegtijdig bevallen dan gebeurt dat dus alsnog in de VS, en dan is die $25000 waarschijnlijk een schijntje van de daadwerkelijke kosten. Dus dan moet je goed uitzoeken wat je NLse zorgverzekering en evt reisverzekering zouden vergoeden.
Terug in Texas!
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door sundaysue »

^ Klopt Hemmie. Tijdens je Adjustment of Status proces kan je het land niet verlaten tenzij je een I-131 applicatie hebt lopen.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door sundaysue »

OP, dit is geen aanval maar waarom niet de legale weg ondanks een zwangerschap? Dit soort acties van allerlei mensen wereldwijd van VWP privilege countries zorgt ervoor dat veel VWP gebruikers die alleen maar hun vriend/vriendin komen bezoeken nog meer onder de loep genomen worden. ESTA gebruiken met de bedoeling om te blijven is en blijft fraudulent en hoewel vele het vergeven worden omdat ze helemaal niet de bedoeling hadden om te blijven maar gedachtes kunnen veranderen, kan je alsnog flink gegrild worden tijdens je greencard interview. Je zult of heel veel bewijs moeten aanleveren dat jij geen enkele bedoeling had om te blijven OF het wordt je vergeven. 50-50 kans en dat ligt maar net aan de officier die jouw interviewt. Is er een mogelijkheid dat jouw verloofde hier naar Nederland kan komen bijvoorbeeld tijdens de bevalling? Ik raad de K1 route aan. Ik wilde ook niet weg bij mijn toen-verloofde maar we moeten allemaal even op die kogel bijten, welke route je ook gaat.

Even benadrukken dat ik niet gemeen wil doen :lol: Jouw situatie ligt net wat anders omdat je zwanger bent en daar ben je in Nederland al achter gekomen. Officier kan dus heel duidelijk in zijn hoofd al het rekensommetje maken.
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door Dakloze »

sundaysue schreef:Ik raad je echt sterk aan om te bevallen in Nederland.
Zo, ik zal mijn vrouw eens aan accountje aan laten maken hier.

In Nederland heeft mijn vrouw als verpleegkundige gewerkt in het ziekenhuis, waarvan ook een tijd op de kraamafdeling. Ongeveer 7 maanden na de verhuis naar de VS raakte ze zwanger, en dat was iets langer dan een jaar nadat haar zus (mijn schoonzus dus) in Nederland was bevallen van een jongetje (wij waren toen nog in Nederland).

Om een lang verhaal kort te maken: als je in een fatsoenlijk ziekenhuis kan bevallen, is de bevalling in de VS veel beter geregeld. Een aantal zaken die ons opviel:

- de begeleiding tijdens de zwangerschap was veel beter: waar zuslief met prenatale diabetes rondliep, en dus beviel van een supergroot kind, werd dit bij mijn vrouw op tijd opgemerkt en werd ze op dieet gezet;
- eveneens wegens de pregnancy diabetes werd onze dochter opgewekt ongeveer een week voor de uitgerekende datum;
- in het ziekenhuis was haar eigen arts (OB/GYN) aanwezig;
- ze had een eigen kamer met vaste RN;
- waar zuslief in Nederland geen ruggeprik kon krijgen omdat de anesthetist al naar huis was, was deze 24/7 beschikbaar (on-site) in de VS;
- na 24 uur inductie kreeg mijn vrouw heftige contractions, en had veel pijn ondanks de ruggeprik; de arts was er in 2 minuten, en 10 minuten later stonden we (ik ook, want mevrouw was haar Engels vergeten en ik mocht vertalen) in de OR voor een keizersnee.

Probeer dat in Nederland te krijgen. Mijn vrouw, die dus in Nederland vele bevallingen heeft meegemaakt, was zwaar onder de indruk. Men neemt hier gewoon veel minder risico. Sterrekijkers en stuitbevallingen doen ze niet, dat gaat lekker safe via een keizersnee. Uiteraard kan dat ook een gevolg zijn van de claimcultuur, maar het voelde allemaal erg goed gesmeerd aan.

Kosten waren niet voor de poes: de totale rekening van het ziekenhuis bedroeg $42,000 voor 24 uur bevalling, ruggeprik, keizersnee en 4 dagen aftercare. Mijn out of pocket costs waren ongeveer $1,500. De rest is door de verzekering betaalt.

Eerlijkheidshalve moet ik hier wel bij vermelden dat de bevalling plaats vond in het El Camino Women's hospital in Mountain View, CA, en dat we uitermate goed verzekerd waren. Hoe dan ook, ik vind het wel een typisch gevalletje van you get what you pay for. En dat geldt in het algemeen wel voor onze ervaringen met de medische zorg hier: het is allemaal een beetje prijziger dan in Nederland, maar de zorg is wel heel veel beter. En nogmaals, dat komt uit de mond van iemand die in Nederland 15 jaar in de zorg heeft gewerkt.
--
I route, therefore you are.
sundaysue
Amerikakenner
Berichten: 488
Lid geworden op: 18 mar 2015, 14:31
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Tennessee

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door sundaysue »

^

Ik ben het met je eens! Maar ook omdat ik de laatste vijf dagen drie-maal de dokter en een women's clinic heb moeten bezoeken (en het dus heb kunnen meemaken wat je nu vertelt) en ik vond ze toch echt veel aardiger en verzorgender dan in Nederland. In NL werd ik vaak snel weggewuifd maar hier hebben ze er alles aan gedaan om er achter te komen wat er precies aan de hand is, en wat ook gelukkig gebeurd is vandaag. Fijne mensen hier.

Ik raadde het meer aan omdat ze beter verzekerd zal zijn in NL waarschijnlijk. :lol:
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door hemmie »

Ik ben zowel Nederland als in de VS bevallen (en in India) en als ik moest kiezen zou ik ook voor de VS kiezen. Maar niet als ik daarvoor zelf de rekening van minstens $25000 en misschien wel vele malen meer moest betalen. Bevallen in de VS kan heel fijn zijn, maar als je niet de juiste verzekering hebt, of bulkt van het geld, dan ben je stukken beter af in NL.
Terug in Texas!
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door Dakloze »

sundaysue schreef: Ik raadde het meer aan omdat ze beter verzekerd zal zijn in NL waarschijnlijk. :lol:
Helemaal mee eens! Net als wat Hemmie zegt, als je een rekening van 25k krijgt ben je niet blij. Alles zal afhangen van de verzekering. Als TS kan trouwen voor de bevalling (shotgun wedding :)) dan zal ze in principe onder de verzekering van haar man vallen, er vanuit gaande dat manlief een "standaard" werkgevers verzekering heeft.

Zo niet, dan ja, bevallen in een derde-wereldland ;)
--
I route, therefore you are.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door Dutchess »

thenextdtrump schreef:Sterrekijkers [...] doen ze niet
Met die term ben ik niet bekend, wat betekent dat?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Fellow2012

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door Fellow2012 »

hemmie schreef:Zelfs als je mee kan op de verzekering van je verloofde, is je zwangerschap wellicht niet gedekt, en de kosten kunnen in de VS enorm oplopen.
Dat was in het verleden het geval, de weigering op basis van pre-existing condition maar dit is sinds de invoering van ObamaCare wettelijk verboden. Maw, verzekeraars mogen geen zwangere vrouwen weigeren. Bijvoorbeeld, toen mijn vrouw ontslag nam van haar werk en ik haar wilde toevoegen aan mijn polis, hoefde ik helemaal niets over haar gezondheidssituatie te beantwoorden. Geen formulier, geen handtekening – alleen haar naam, geboortedatum en SSN online ingevuld en een week later was ze gewoon meeverzekerd.

Overigens, ik heb vernomen dat Expat-verzekeringen die door NL/BE bedrijven worden aangeboden deze uitsluiting van zwangere vrouwen wil maken. Ik vraag me sterk af of zij niet de Amerikaanse wet overtreden. Ze bieden namelijk services in de VS en moeten zich, zo denk ik, aan de wet hier houden. Misschien tijd om dit aan een journalist door te geven om verder te onderzoeken.

Ik vraag me tevens af waar dat bedrag van $25.000 vandaan komt. Wat doen vrouwen die geen verzekering hebben voor uiteenlopende redenen; te arm, te jong en geen zin, illegaal in het land etc? Die gaan meestal naar spoedeisende hulp waar ze niet geweigerd worden en bevallen in hetzelfde ziekenhuis. De rekening krijgen ze uiteindelijk wel thuis gestuurd en wordt doorgaans niet betaald. Uiteindelijk de staat of charities betalen de rekening.

Bevallen in Amerika is helemaal top. In NC, op de dag dat moeder wordt ontslagen loopt een van de zusters mee tot de parkeerplaats, hand in hand, en ze checkt of de baby goed in de car seat zit voordat ze het gezin uitzwaait.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door PSVwally »

Dutchess schreef:
thenextdtrump schreef:Sterrekijkers [...] doen ze niet
Met die term ben ik niet bekend, wat betekent dat?
Dat is als de baby wel met het hoofd omlaag ligt, maar omhoog kijkt/met de neus omhoog ligt. Dit kan de bevalling pijnlijker maken
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door Dutchess »

Ah, occipital posterior of "sunny-side up". Bedankt voor de uitleg! Er zijn trouwens ook in de VS wel doktoren of verloskundigen die zo'n bevalling zonder keizersnee doen, hangt van de specifieke omstandigheden af.
adam747 schreef: Ik vraag me tevens af waar dat bedrag van $25.000 vandaan komt. Wat doen vrouwen die geen verzekering hebben voor uiteenlopende redenen; te arm, te jong en geen zin, illegaal in het land etc? Die gaan meestal naar spoedeisende hulp waar ze niet geweigerd worden en bevallen in hetzelfde ziekenhuis. De rekening krijgen ze uiteindelijk wel thuis gestuurd en wordt doorgaans niet betaald. Uiteindelijk de staat of charities betalen de rekening.
Maar zo wil je natuurlijk niet beginnen als immigrant, zonder prenatal care en met zulke rekeningen in de brievenbus (en dan kan je je credit rating voorlopig ook wel vergeten). Bovendien, zelfs als je wel verzekerd bent, kan de eigen bijdrage nog tot boven de $6000 oplopen, afhankelijk van de polis.
adam747 schreef: Dat was in het verleden het geval, de weigering op basis van pre-existing condition maar dit is sinds de invoering van ObamaCare wettelijk verboden. Maw, verzekeraars mogen geen zwangere vrouwen weigeren.
Tja, maar wie weet wat er uiteindelijk met "Obamacare" gaat gebeuren, met de nieuw administratie. Voor 2017 (en dus de zwangerschap van de topic starter) zit je waarschijnlijk nog wel goed, maar daarna? Who knows.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door hemmie »

adam747 schreef:
hemmie schreef:Zelfs als je mee kan op de verzekering van je verloofde, is je zwangerschap wellicht niet gedekt, en de kosten kunnen in de VS enorm oplopen.
Dat was in het verleden het geval, de weigering op basis van pre-existing condition maar dit is sinds de invoering van ObamaCare wettelijk verboden. Maw, verzekeraars mogen geen zwangere vrouwen weigeren.

Ja, daar had ik idd niet bij stilgestaan. Maar dan nog, zoals al genoemd, als je $6000 of meer aan eigen risico moet betalen kan dat nog steeds reden zijn om in NL te bevallen. Maar goed, het hangt er allemaal vanaf of en hoe de verloofde van TS verzekerd is.
Terug in Texas!
Fellow2012

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door Fellow2012 »

Zoals je schrijft het hangt sterk van de polis af. Wij hebben, bijvoorbeeld, voor een lage premie en hoge eigen bijdrage gekozen ($5000). We hadden toen ook gelijk een HSA (Health Saving Account) geopend.. zo 18 maanden voor de zwangerschap. Je mag maximaal $6500 per jaar sparen - dat was het bedrag in 2012, verandert elk jaar. We sparen bruto, dus netto is dat 25 of 26% in mindering van de 5000. Daarnaast stopt de zaak $1200 per jaar in onze HSA. Uiteindelijk wat we daadwerkelijk netto betalen is $2550. Voor de kwaliteit van zorg dat we gekregen hebben in het Fair Oaks Hospital in Fairfax, VA vind ik het een koopje.

Daarnaast mogen we de HSA debit card voor allerlei andere over-the-counter medicaties of middelen gebruiken, dus geld uitgeven waarover je geen belasting hebt betaald.

https://hsastore.com/
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer