Hippie verruilt San Francisco voor LA

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Family5
Amerikakenner
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 sep 2012, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Randstad
Contacteer:

Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door Family5 »

Toen we zelf twee jaar geleden in San Francisco waren, viel het ons al op (zie ons blogbericht: Streets of San Francisco – Rondje Las Vegas 2014 https://rondjelasvegas2014.wordpress.co ... francisco/ )
maar in The Guardian staat het nu ook als nieuwsfeit omschreven: de uittocht van alternatieve bewoners uit San Francisco naar Los Angeles: https://www.theguardian.com/us-news/201 ... are_btn_tw
Misschien iets om in het achterhoofd te houden, wanneer een bezoek aan de unieke Amerikaanse hippiecultuur op de verlanglijst staat.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door RiverCola »

Dank voor het delen Hanneke!

Het komt niet als een verrassing, dat de creatieveling zich meer thuis voelen in LA. Wij bezoeken tijdens onze reizen altijd galeries, musea en 'artistieke communities' en al tijdens onze eerste reis in 2008 was het duidelijk dat LA op het gebied van hedendaagse kunst veel meer te bieden had dan SF. In SF waren destijds al geen goede galleries, wat wij eigenlijk erg opmerkelijk vonden. In 2009 zijn wij nog twee keer teruggeweest naar LA (en in 1 van die reizen ook weer in SF), en hebben ook toen weer veel galleries bezocht. Culver City was toen erg in opkomst, Silver Lake al een hele sfeervolle en creatieve wijk en Downtown stond nog in de kinderschoenen. In die tijd was SF duur, maar niet zo onbetaalbaar als het nu is.

Het is vooral erg triest dat mensen hun thuis moeten verlaten vanwege fors stijgende prijzen. En het lijkt me ook erg triest om je eigen stad een bepaalde identiteit te zien verliezen waar je om geeft. Hetzelfde is trouwens ook al gebeurd in NY. Een vriend van ons uit NY verhuisde van Manhattan naar Brooklyn, en van Brooklyn naar Bushwick en toen ook dat onbetaalbaar werd heeft hij NY helemaal verlaten om zich te settelen in een klein plaatsje een heel eind ten noorden van NY. Hij kon zijn atelier en zijn woning niet meer betalen. Dat goldt niet alleen voor hem maar voor nagenoeg zijn hele vriendengroep.

Ik vind het persoonlijk een slechte ontwikkeling als een stad veranderd van een bruisend en divers geheel in een playground voor enkel de happy few.
Gebruikersavatar
Family5
Amerikakenner
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 sep 2012, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Randstad
Contacteer:

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door Family5 »

Bedankt @RiverCola voor de tip van Culver City, nemen we mee voor onze volgende reis!

Wat betreft de inname van de woningmarkt door de Happy Few: je wordt er gewoon melancholiek van. Alleen valt er weinig aan te doen, vrees ik, tenzij het stadsbestuur bepaalde wijken tot beschermd erfgoed gaat rekenen. Maar ja, dan wordt zo'n stad meer een openlucht museum :-(

Verder hoop ik maar dat jullie kunstenaar vriend weer een eigen kring kan opbouwen met gelijkgestemden. Lijkt me niet eenvoudig in zo'n suburb.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door RiverCola »

Het is geen suburb waar hij zich gevestigd heeft maar echt een oud stadje, dat behoorlijk aan verval onderhevig was. Hij heeft daar, ik vermoed met hulp van zijn ouders, een prachtig oud pand gekocht en is nu al twee jaar bezig het samen met zijn vriendin van top tot teen te renoveren. Het ziet er weer prachtig uit! Uit zijn verhalen maak ik op dat met hem nog meer jonge mensen zich daar hebben gevestigd, waardoor sprake is van een kleine opleving.

Maar dichtbij de hustle en bustle zit hij nu niet meer. Dat lijkt me niet per sé goed voor zijn kunstenaarscarriere, maar eerlijk is eerlijk....ik weet niet of je vandaag de dag nog wel een 'carriere' als kunstenaar na moet willen streven. Er zijn nog altijd nul tekenen van herstel in de kunstsector.

Culver City is wel bijzonder. Geen sfeervolle wijk, het is er erg industrieel. De panden lenen zich erg goed voor galleries. Destijds zaten er ook een aantal leuke restaurants. Ik herinner me dat er een speciale website was waar alle locaties overzichtelijk op stonden. Zeker de moeite van een bezoek waard als je graag hedendaagse kunst ziet!
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door RiverCola »

Ohja, ik wordt inderdaad ook altijd melancholisch van het verdwijnen van historie of cultuur uit een stad. Natuurlijk zijn steden nooit statisch en mógen ze ook meeveranderen met de tijd, maar een stad waar je je niet meer kunt vestigen met een normaal inkomen is in mijn ogen iets zeer extreems. En ik moet er niet aan denken dat die prachtige Victoriaanse huizen uit SF zouden verdwijnen! :shock:

Mark my words: de creatievelingen zullen verdwijnen naar de wat kleinere, betaalbaardere steden die niet alleen goedkoper zijn maar ook veel sfeer en historie hebben. Ik denk dan aan steden als New Orleans en Savannah.
Gebruikersavatar
Family5
Amerikakenner
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 sep 2012, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Randstad
Contacteer:

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door Family5 »

Daar noem je wat: Savannah en New Orleans schijnen nu weer helemaal in trek te zijn bij jonge artiesten en acteurs. Met als extra voordeel een interessante Live Music Scene.
Een bewijs van veerkracht, zeker na de ramp van Katrina, en dat geeft de burger moed :thumbup:
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door RiverCola »

Klopt! Het zijn steden waar nog wat te dromen valt. Waar je nog het gevoel kunt krijgen op de een of andere manier een bijdrage te leveren aan de gemeenschap. Nashville is, vermoed ik, ook zo'n stad. Groot, maar klein genoeg (of andersom :wink:) en rijk genoeg aan cultuur.

In Savannah zit een geweldige kunstacademie, die we destijds bezocht hebben om een kijkje te nemen (het was toevallig open-dag) en er is een mooi museum dat nauw samenwerkt met de Academie. Bovendien is de stad bijzonder gay-friendly, gezien de regio waarin ze ligt. Ik zou er best kunnen wonen -alhoewel ik New Orleans nóg spannender vond!!
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door PSVwally »

Venice wordt ook het nieuwe Silicon Valley genoemd. Steeds meer bedrijven, waaronder bv google, creëren daar ook grote bedrijven. In dat stadsdeel zit je voor een simpel huis ook zo tegen het miljoen dollar getal.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door RiverCola »

Wat ontzettend zonde :|

Venice was altijd een beetje gritty en zo lekker laid back. Dat vond ik er zo charmant aan.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door PSVwally »

Dat is het nog, maar het wordt zo langzamerhand wel onbetaalbaar daar fatsoenlijk te wonen. Venice is overigens ook de airbnb hoofdstad van de wereld. Maar over een jaar of 10 ziet wat het grote publiek LA noemt er waarschijnlijk heel anders uit. Ze zijn deze stad zowel qua infrastructuur (behalve de wegen eigenlijk) als cultuur (buiten de filmindustrie om) flink aan het opknappen en upgraden.

Maar ik moet wel zeggen dat het me bij het laatste bezoek niet echt opviel. Nu heb ik me deze keer ook meer op de gebieden ten noorden en zuiden van het doorsnee LA bezoek geconcentreerd (Long Beach/Noord Hollywood Sherman Oaks/Calabasas). Wel viel me op dat ik viel meer murals zag dan de vorige keren...of ik heb er toen niet zo op gelet misschien. En de honderden schoolkinderen in het Getty Center :shock: Respect voor de leraren om dat zo in toom te houden
Gebruikersavatar
Family5
Amerikakenner
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 sep 2012, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Randstad
Contacteer:

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door Family5 »

Die toename in murals zijn mij ook opgevallen, Paul. Ook lijkt het alsof er steeds meer restaurants bijkomen in mediterrane stijl. Met schaduwrijke binnenplaatsen en 'wining&dining' met bediening in een Europees tempo.

De sfeer die ik vroeger zo typerend vond aan San Francisco en omstreken, en die ik in mindere mate terugzag in Venice Beach, lijkt nu overgewaaid naar andere delen van LA.
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door ANY »

Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door PSVwally »

Family5 schreef:?..met bediening in een Europees tempo.

De sfeer die ik vroeger zo typerend vond aan San Francisco en omstreken, en die ik in mindere mate terugzag in Venice Beach, lijkt nu overgewaaid naar andere delen van LA.
Haha, nou heb ik maar 3 echte restaurants aangedaan deze vakantie, maar allemaal strak tempo. Zelfs de Italiaan in Venice. Water besteld, 30s lager een fles water op tafel. Biertje 3/4e op, hoppa nieuw biertje. Eten bijna op, bam! rekening op tafel.

Ik ben maar 1,5e dag in SF geweest, dus dat kan ik niet erg goed beoordelen. Maar doordat LA zo mega is en alle bezienswaardigheden relatief ver uit elkaar liggen heb ik dat qua sfeer nog niet. SF is wat gemoederlijker en knusser en gezelliger. Het heeft wat meer van Londen en NY in mijn ogen. LA heeft heel veel leuke punten, maar het blijven allemaal losse steden en wijken zeg maar. Bij SF denken mensen vaak ook echt aan de stad (de meesten die er nooit geweest zijn kunnen geen wijk benoemen), Bij LA denken mensen vaak gelijk aan Hollywood/Santa Monica/Venice/Long Beach/Beverly Hills/Bel Air/Compton etc.
In SF straalt de totale stad in mijn ogen wat meer uit, in LA de losse plekken en events. En dat vind ik juist het interessante aan LA.
Gebruikersavatar
Family5
Amerikakenner
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 sep 2012, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Randstad
Contacteer:

Re: Hippie verruilt San Francisco voor LA

Bericht door Family5 »

De namen van de restaurants in LA waar ik echt relaxed heb gegeten zal ik nog opzoeken en ik wil best geloven dat het tempo elders hoog is, vooral bij de ketenrestaurants.
Eens ook met het feit dat LA is opgebouwd uit verschillende op zichzelf staande wijken met een eigen uitstraling en dat wijken van SF meer in elkaar overlopen.

Toch is LA voor mij interessanter geworden, juist omdat ik terugzie wat ik eerst alleen in SF meende te herkennen: een alternatieve, artistieke en laid back sfeer. Verder ben ik echt geschrokken van mijn voettocht door het centrum van SF twee jaar geleden: de saaie appartementen in Florida stijl schoten er als paddestoelen uit de grond.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer