Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Weichie
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2016, 12:48
Aantal x V.S. bezocht: 3

Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door Weichie »

Dag allen,

ik ben een 23-jarige student die in Februari voor 6 maanden stage gaat lopen in New York. Hiervoor heb ik een J-1 Visum nodig en mijn school heeft mij aangeraden via een organisatie te werken dat de aanvraag voor u regelt. Als ik via zo een organisatie werk lopen de kosten al direct op tot +$1.500.

Mijn stage in onbetaald dus ben ik op zoek gegaan of er voor het aanvragen van een J-1 visum geen goedkopere alternatieven zijn. Zo ben ik ook op dit forum terecht gekomen, maar de berichten die ik hier vond van andere studenten zijn ook allemaal via een agentschap gegaan. Ik kan online wel een visa aanvraag starten via de site van de ambassade (https://ceac.state.gov/ceac/) maar daar loop ik vast op een SEVIS document dat ik nodig heb. Als ik dan via een andere site een SEVIS document wil aanvragen / aanmaken loop ik opnieuw vast op andere vereiste documenten...

Mijn vraag is nu of het mogelijk is om zelf een J-1 visum aan te vragen bij de ambassade + SEVIS fee voor een stage in de VS en of dit dan ook degelijk goedkoper is of niet. Of is de beste (en voordeligste) manier voor het aanvragen van een J-1 visum om via een agentschap te gaan?

Als je nog andere tips weet over het aanvragen van visums hoor ik ze graag!

Alvast bedankt!
Bob
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door Rachel. »

Zeker kan dat zelf en is het goedkoper. Het is alweer een paar jaar geleden dat ik het gedaan heb maar vooral een kwestie van je goed inlezen en netjes het stappenplan volgen.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door kastelke »

Op de overheidswebsite lijkt het op het eerste zicht toch dat je een sponsor moet hebben:
How To Apply

To take part in one of the J-1 Visa programs, locate and contact a designated sponsor.

The designated sponsors supervise the application process and are the main point of contact throughout the exchange program process. Contact the sponsors directly to take part in one of the exchange programs.
http://j1visa.state.gov/participants/how-to-apply/

Ik dacht ook dat het programma goedgekeurd moest zijn door DOS. Dus dat niet zomaar elke stage er aan voldoet.

Ook op andere website:
You cannot apply for a J-1 visa without having such a designated sponsor.
https://www.j1-visum.com/faq.html (German-American Chamber of Commerce California)

Rachel, kan jij ergens nog nakijken hoe jij het zonder sponsor gedaan hebt? Misschien was het in het verleden mogelijk, maar nu niet meer?
Of misschien weten andere forumleden of je het zonder sponsor kan doen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door Rachel. »

Dat klopt, je hebt een bedrijf nodig dat een bepaald formulier mag afgeven...DS-2019 als ik het me goed herinner. Stagebedrijven die ervaring hebben met internationale studenten zullen gewend zijn aan die vraag, het ziekenhuis waar ik destijds stage liep wist direct waar ik het over had. Kleinere bedrijven kunnen dat niet altijd doen.

Ik neem aan dat dat is wat wordt bedoeld met de sponsor, maar je hebt geen bureau nodig dat de aanvraag voor je doet, je kunt zelf de aanvraag insturen wanneer je een bedrijf hebt gevonden dat de DS-2019 mag afgeven. Het kost nog steeds ettelijke honderden euro's aan fees, maar geen 1500. Reken wel op een aantal maanden voor de aanvraag.

Ik heb de J1 3,5 jaar geleden aangevraagd en ben eigenlijk blij dat ik dit forum nog niet kende want ik zat vol naiviteit en zag nog geen beren op de weg :lol: Volgens mij heb ik destijds gewoon deze website gevolgd en honderduit vragen gesteld aan het instituut waar ik stage ging lopen:

https://j1visa.state.gov/participants/
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door hlwoudsma »

Hoi Bob,

Ik ben nu ook bezig met een stage in NYC vanaf februari voor 6 maanden. Enige verschil is dat ik een stagebemiddelingsbureau heb ingeschakeld om mij te helpen aan een stage. Deze verzorgt ook alle bijkomende taken in het visumproces (visa, consulaatafspraak, SEVIS) en huisvesting.

Ik heb gehoord (maar als ik het hierboven lees, is dat dus duidelijk anders!) dat het bijna onmogelijk was om voor normale mensen om dit visum zelf te regelen. Ook door gedoe met sponsors, etc. Ik heb me er verder nooit echt in verdiept. Ik heb dus voor de makkelijke uitweg gekozen door een stagebemiddelingsbureau in te schakelen. Zij zoeken bovendien ook een stageplek voor je en dit kost natuurlijk zoals je zelf hebt omschreven dan ook wat.

Ik betaal 800 euro aan het bemiddelingsbureau (bij een betaalde stage is dat 1100). De kosten volgens hen voor het DS-2019 formulier (nodig voor een J-1 visa) is 1295 euro. Hierbij komen ook nog kosten voor een afspraak bij een consulaat (160$) en een SEVIS fee (180$). Ik zit dus al over 2000 euro en dan is dat alleen nog maar voor het papierwerk.

Een mede-studiegenoot van mij loopt nu stage in NYC en zij heeft via haar eigen netwerk haar stage geregeld, maar heeft hetzelfde bemiddelingsbureau ingeschakeld zodat het bureau haar papieren kon regelen. Nogmaals, als ik het hierboven zo hoor kan dit dus ook zelf, maar dat wist ik zelf nooit.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door SemJes »

hlwoudsma schreef: Ik heb gehoord (maar als ik het hierboven lees, is dat dus duidelijk anders!) dat het bijna onmogelijk was om voor normale mensen om dit visum zelf te regelen. Ook door gedoe met sponsors, etc.
Dat komt omdat het ziekenhuis voor Rachel de DS-2019 heeft aangevraagd. Het "zelf" doen waar Rachel het over heeft (correct me if I'm wrong :wink: ) betekend dat het ziekenhuis de aanvraag heeft ingediend via SEVIS, ze daarmee een DS-2019 hebben uitgegeven, die naar Rachel opgestuurd hebben, zodat ze vervolgens zelf de DS-160 kon invullen en daarna een afspraak mocht plannen op het consulaat. Zo hebben wij het in ieder geval gedaan in 2011. Kosten waren toen $180 voor SEVIS en 105 euro voor het interview op het consulaat. Kon eigenlijk niet makkelijker/goedkoper.

Je kunt dus niet zelf een DS-2019 aanvragen. Universiteiten/andere grote instellingen kunnen dit vaak wel. De stagebemiddelingsbureaus zijn dan eigenlijk ook alleen nodig voor stages bij kleine bedrijven etc. die niet zelf aan een DS-2019 kunnen komen. Dat is dus het eerste wat uitgezocht moet worden.
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door hlwoudsma »

Ah dat maakt het al een stuk duidelijker! Hoewel dit niet mijn topic is, heb ik wel nieuwe vragen na het lezen van je bericht.

Waarom kunnen kleinere bedrijven zelf niet een DS-2019 aanvragen, maar grotere instellingen wel? En als ik door middel van een bemiddelingsbureau aan een stage in de VS kom, wie is dan mijn sponser? Het bureau of het stagebedrijf?
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door SemJes »

De bedrijven moeten aan allerlei strikte regels voldoen die bepaald worden door de Department of State, die het hele SEVIS gebeuren overziet (wat eigenlijk een Homeland Security database is). De bedrijven/instellingen die goedgekeurd zijn en zelf een DS-2019 kunnen aanvragen staan hier: https://j1visa.state.gov/participants/h ... or-search/. Als je via een bemiddelingsbureau gaat dan neem ik aan dat zij dus je sponsor zijn.
@HoustonTX
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2016, 21:09
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door @HoustonTX »

Bedankt voor het delen van de ervaringen! Erg handig om dit allemaal te lezen :). Voor mijn J-1 afspraak bij het consulaat vroeg ik mij af of ik een envelop met aangetekende post sticker mee moet nemen voor mijn paspoort?

Zou super zijn als jullie dat weten!

Thnx :)
hlwoudsma
Amerika-ontdekker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 sep 2016, 22:18
Locatie: San Jose, CA

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door hlwoudsma »

SemJes schreef: Als je via een bemiddelingsbureau gaat dan neem ik aan dat zij dus je sponsor zijn.
Ik heb nu antwoord op mijn eigen vraag. Ik ben namelijk aangenomen voor een stage bij een bedrijf in NY en volgens mijn bemiddelingsbureau zal mijn sponsor Cultural Homestay International (CHI) zijn. Deze non-profit organisatie staat ook in de lijst van jouw link. Ik neem aan dat het bemiddelingsbureau zelf met hun tot een akkoord of iets dergelijks is gekomen.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door SemJes »

Hmm dan weet ik toch niet of ik het zelf zo goed snap eigenlijk. Ik had verwacht dat CHI dan zelf een DS-2019 aan zou mogen vragen aangezien ze in de lijst staan. Misschien is die lijst daar dan toch niet voor. Een andere mogelijkheid is dat ze dat inderdaad zelf mogen, en je het bemiddelingsbureau alleen betaald om jullie in contact met elkaar te brengen (en niet om dingen met het visum te regelen).
jarnodenbrink
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2017, 18:23
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door jarnodenbrink »

Deze post is al een paar maanden oud, maar ik dacht ik reageer toch maar even voor komende studenten die hun J-1 visum moeten aanvragen.

Ik heb zelf ook mijn J1 visum aangevraagd en kwam al snel tot de conclusie dat je als je wat verder zoekt dan de eerste 3 Google resultaten je al snel honderden Euro's kan besparen (dit is geen grap). Net zoals de meeste visa's kan je het J-1 visum ook zelf aanvragen. Het lastige is dat je een sponsor organisatie in Amerika nodig die jouw stage goedkeurt. Als je dit door een Nederlandse organisatie laat doen, dan betaald je vaak 1200 / 1300 Euro aan deze Nederlandse bemiddelingsbureaus. Maar je kan dit gewoon direct bij de Sponsor Organisatie in Amerika doen, vaak voor 800,-!! Deze bemiddelingsbureaus rekening dus een marge voor 400/500 Euro voor het doorvoeren van sponsoraanvraag. Erg zonde van je geld en vooral een hoop geld!
Ik kwam via mijn opleiding bij IO USA uit en heb daar een gratis informatieboekje aangevraagd waarin precies staat hoe ik een sponsorship en het visum moest aanvragen. Aanrader! Maar vooral: zoek wat verder dan de eerste zoekresultaten en bestudeer de verschillende mogelijkheden.
Miranda15
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2019, 21:51
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door Miranda15 »

Hoi ik heb even een vraagje,

Ik heb al een organisatie waarbij ik stage wil en kan gaan lopen (sterker nog ze willen echt super graag dat ik kom), maar het is een kleine organisatie die totaal geen ervaring heeft met buitenlandse stagiairs en dus ook totaal geen idee heeft wat er nodig is voor een visum. Ook zijn zij nergens geregistreerd voor een programma of sponsor o.i.d.
Is het toch mogelijk om bij hen stage te gaan lopen en zo ja, hoe?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Willem1
Amerikafan
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door Willem1 »

Je geeft erg weinig informatie... Wat is je opleidingsniveau, ben je al afgestudeerd of niet, om wat voor soort organisatie betreft het, en wat zou de aard van het werk zijn?

Je zou eens op https://j1visa.state.gov/ kunnen kijken, doorlezen hoe een J1 visum werkt, en een inschatting proberen te maken over of dat tot de mogelijkheden behoort. Voor een J1 is een sponsor nodig, die ervoor garant staat dat aan de J1-voorwaarden voldaan gaat worden. De sponsor hoeft niet hetzelfde te zijn als de werkgever - maar in dat geval zul je (cq: het bedrijf) een sponsor moeten vinden (die dan ongetwijfeld geld zal gaan rekenen).
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door Hockey »

@Miranda15, laat ze contact opnemen met een immigratieadvocaat.
woutd6
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2020, 19:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door woutd6 »

Even een vraagje hierover,

Ik ben zelf student 2e master kinesitherapie en zou volgend jaar een vrijwillige stage willen doen aan een Amerikaanse universiteit als kinesist. ik heb ondertussen een contact bij University of California Berkeley en ze zouden me graag zien komen komende herfst om als volunteer aan de slag te gaan als kine van het football team. Als mijn research klopt zou ik daarvoor een J-1 visa nodig moeten hebben maar ook ik bots op de hoge prijzen van de organisaties. Zou een universiteit als Berkeley mij zo een DS-2019 kunnen bezorgen, zodat ik vanaf kom met enkel de SEVIS en afspraak kosten? Of zijn dit slechts verre dromen en zal het toch sparen worden om de volle pot te kunnen betalen?

Alvast bedankt voor de hulp!
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door babarage »

Als je als student gaat kunnen ze dat in ieder geval. Als je alleen stage volgt weet ik dat niet zeker. Dat kun je wellicht omzeilen door ook college te volgen voor het minimum aantal uren dat verplicht is voor het visum. Daarnaast mag je prima een stage doen, zeker nu die ook op de universiteit is. Je mag immers zelfs werken op de campus met een studenten visum. Ik zou beginnen met mailen naar het international office van de uni. Die weten ws wat mogelijk is.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
woutd6
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2020, 19:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door woutd6 »

Bedankt voor het antwoord!

Waarom zou ik deze les moeten opnemen? Wat maakt het dat dit verschilt van een stage in een ziekenhuis bijvoorbeeld? (niet dat ik niet bereid ben dit te doen hoor, alles om de kosten te kunnen drukken :wink: ) gewoon een vraag uit interesse!
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Kan je zelf een J-1 Visum aanvragen?

Bericht door babarage »

Dan zou je ipv met een J-1 met een F-1 binnenkomen. Een universiteit kan zeker de papieren aanleveren om zo’n visa te kunnen aanvragen. Wellicht is dat eenvoudiger dan een visum voor stage. Het is alleen rendabel als je met de uni een deal kan maken dat je geen tuition hoeft te betalen. Weet niet of ze je überhaupt gaan betalen maar wellicht willen ze dit als tegenprestatie doen. Hoe dan ook, het is misschien een weg die het uitzoeken waard kan zijn. Maar ik zou zoiezo beginnen bij het bureau voor buitenlandse studenten van Berkeley, misschien blijkt dat zij zo de formulieren waarmee jij het J visum kan aanvragen kunnen aanleveren.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer