Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gast

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door Gast »

Ok, maar werken die SMS berichtjes ook als je niet in NL woont?
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door vana »

Volgens mij wel. Ik kan in ieder geval in Europa gewoon SMS-jes ontvangen.
En ik heb deze zomer in Italië nog ingelogd met DigiD via een SMS code.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door hemmie »

Het probleem voor buitenlanders is dus dat je een mobiele telefoon nodig hebt die overal smsjes kan ontvangen. Dat is, zeker met een Amerikaanse telefoon, helemaal niet zo vanzelfsprekend. Voor ons komt er nog bij dat wij de laatste 10 jaar 4x internationaal verhuisd zijn, dus elke keer een nieuwe mobiele telefoon en nieuw nummer. Dan loop je dus weer vast.
Mijn man heeft een jaar of 2 geleden een DigiD aangevraagd toen hij in NL was, er was op dat moment een test dat je dat op meer plaatsen kon doen. Geen idee of het bij hem nog werkt, ik denk dat hij dat mobiele nummer helemaal niet meer heeft. Ik probeer het zelf niet eens, als ik ooit die DigiD absoluut nodig heb ga ik me er verder in verdiepen, tot die tijd is het mij veel te ingewikkeld.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door Old Faithful »

bedeve schreef:
nlinny schreef: - Pensioen gaat in op leeftijd 65 tenzij anders vermeld
Tsja, 65 dat was eens....
Tel er maar 5 jaar bij op
Je moet verschil maken tussen A.O.W. en pensioen. A.O.W. ging vroeger in als je 65 werd. Die leeftijd is en wordt verhoogd door de overheid. Pensioen staat daar los van. Mijn pensioen ging in toen ik 65 werd, mijn A.O.W. pas enkele maanden later. De ingangsdatum van pensioen is zaak van het pensioenfonds. Er zijn steeds meer pensioenfondsen waar je zelf mag beslissen wanneer het pensioen ingaat.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door bedeve »

@ Old Faithful ; bedankt .

betreft het niet overeenkomen van AOW datum en pensioendatum ;
Is dat nu dan niet rechtgetrokken ?
Ik kijk naar mijn pensioen voorzieningen en zie daar alleen maar mijn AOW datum bij staan als pensioengerechtigde leeftijd
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door vana »

Nee hoor, dat is niet altijd gelijkgetrokken.
Omdat het bedrijf waar mijn man werkt een aantal jaren geleden is overgestapt naar een andere pensioenfonds en soort pensioen is zijn tot dan toe opgebouwde pensioen gestopt. Omdat de pensioenleeftijd op dat moment 65 was krijgt hij dat (grootste) deel van zijn pensioen al op zijn 65e terwijl hij tot zijn 67e moet doorwerken. Het nieuwe stukje pensioen dat hij nu opbouwt gaat op zijn 67e in (behalve als hij eerder wil stoppen daar zijn ook regelingen voor)
Omdat ik momenteel niet meer werk krijg ik mijn opgebouwde pensioen ook op mijn 65e uitgekeerd.
AOW krijgen we pas op ons 67e
nlinny
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 mar 2014, 19:09

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door nlinny »

"Iedereen in NL gebruikt Whatsapp".

Misschien.

Maar ik woon niet in Nederland.
Gebruikersavatar
bello
Amerikakenner
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 jan 2010, 20:28
Locatie: NL

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door bello »

nlinny schreef:Ik heb volgens mijn 13 jaar (sinds mijn 18e) in Nederland gewerkt, ofwel ik heb 2x13=26% opgebouwd. Als de AOW-leeftijd 70 jaar tegen de tijd dat ik met pensioen ga, betekent dat dan dat de korting 70-31=39x2=78% is? Ofwel 26-78=negatief? Begrijp ik dat goed? Niet dat ik AOW nodig heb, maar belastingtechnisch ben ik nieuwsgierig.
Je bouwt AOW op voor ieder jaar dat je vanaf je 15e in Nederland woont. Dat betekent in jouw geval dat je (anno nu) recht hebt op 16 jaar * 2% = 32% van een volledige AOW-uitkering. Als je nu begin 40 bent, krijg je rond je 70e verjaardag voor het eerst betaald. Dat heeft niks te maken met een eventueel opgebouwd pensioen. Als je nu AOW zou krijgen zou dat bijna 400 euro bruto per maand zijn (32% van ruim 1.200 euro bruto). Geen idee hoeveel daarvan je netto in de VS krijgt.

Overigens, mocht je als gepensioneerde wel terugkeren naar Nederland, dan zul je - als je geen inkomen uit de VS ontvangt en ook geen pensioen hebt - gecompenseerd worden voor het AOW-gat (AIO-regeling). Dat betekent dat je (anno 2016) verzekerd bent van bijna 1,100 euro bruto per maand als alleenstaande (of 1,500 euro als echtpaar). Dit is exclusief zaken als eventuele huur- en zorgtoeslag, kwijtschelding gemeentelijke/provinciale belastingen, ouderenkorting, stadspas, bijzondere bijstand etc.

(Nee, dit alles geeft geen enkele garantie voor de/onze toekomst. Het is altijd verstandig ook een deel van je inkomen opzij te zetten voor barre tijden).
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
nlinny
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 mar 2014, 19:09

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door nlinny »

Bedankt allemaal!

Allereest probeer ik mijn adres te wijzigen... Heb een email gestuurd... Vervolgens digiID.... We komen er wel!
Gast

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door Gast »

nlinny schreef:"Iedereen in NL gebruikt Whatsapp".

Misschien.

Maar ik woon niet in Nederland.
Ik ook niet, maar daar ging die (bewerkte) quote niet over. Ik vroeg me af of de overheid Whatsapp gebruikt, omdat het zo populair is in NL.
nlinny
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 mar 2014, 19:09

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door nlinny »

De vraag is of het secure is. Zelfs SMS is niet secure.
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door heidem »

Van alle mogelijkheden om berichten te versturen is sms nog de meest veilige. De overheid maakt voor zover ik weet geen gebruik van WhatsApp. Dat ligt gezien de eigenaar van WhatsApp ook niet echt voor de hand.
USA89044
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jul 2017, 13:38

Re: Nederlands pensioen/AOW voor een expat?

Bericht door USA89044 »

Ik heb een soortgelijke vraag wbt waardeoverdracht van mijn Nederlandse werkgeverspensioen naar de VS. Heeft iemand hier ervaring mee? Zie mijn forum post:

viewtopic.php?f=12&t=68178
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer