ZW veel duurder geworden?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Joke
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 12 jul 2004, 19:56

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Joke »

Ik reis de laatste zes jaar elk jaar zo'n 6 weken door Amerika. Ik woon in het zuidwesten, dus ga naar andere en koelere delen van het land. Deze zomer naar Montana gereden, toen naar South Dakota en langzaam terug naar Arizona, en elk hotel waar ik logeerde was veel duurder dan de vorige jaren Voor mij heeft het niets met de dollarkoers te maken, want ik wissel niets, maar het viel mij ook op.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Mrvanilla »

Het heeft vanzelfsprekend óók met de dollarkoers te maken, tenminste; voor diegene die in euro's z'n geld verdient. Een duurdere dollar zorgt per definitie voor een duurdere vakantie. Maar klopt, ook als je simpelweg de hotelkamers in dollars bekijkt is de stijging er ook. Dat zal een combinatie van inflatie en vraag en aanbod zijn, zoals Marc en Rivercola al terecht aandroegen.

Het geldt overigens ook voor andere landen; ik was in 2003 in Thailand en in 2012 weer. Ook daar waren in die periode de prijzen enorm gestegen.

Overigens herken ik van Elly zegt ook: vliegtickets zijn niet duurder geworden, in mijn beleving zelfs goedkoper. Het lijkt met name te gaan om de hotelkamers. Eten en drinken lijkt me vooral enkel onderhevig aan inflatie. Mijn opa zegt ook nog steeds: (krakende stem:) 'vroeger kon je een brood kopen voor 9 cent'. Hij vergeet er dan wel bij te zeggen dat zijn maandsalaris destijds een tiende was van het gemiddelde nu. :wink:
Groetjes,
Daniel
michelvd
Amerikafan
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2011, 11:30
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Amsterdam

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door michelvd »

Ook al denkt niet iedereen er zo over, maar het gaat economisch in principe gewoon goed en mensen gaan meer en meer op pad. Per keer zie ik het de laatste jaren drukker worden op reizen naar Amerika en dat zijn niet alleen buitenlanders.
Dan is het een heel eenvoudig verhaal van vraag en aanbod. Ik heb het idee dat in dollars de gemiddelde stijging zo'n 30% t.o.v. voorgaande jaren voor wat betreft de kamers.
Vlucht en autohuur waren volgens mij niet veel verschillend in prijs, boodschappen in de supermarkt wel. Daar vergis ik mij elke keer weer in, wat zijn die altijd duur in Amerika.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door boonens »

Statista heeft hier wat leuke cijfers over:
The average daily rate of hotels in the United States rose steadily from 83.62 U.S. dollars in 2001 to 107.42 U.S. dollars in 2008. After taking a dip of over nine U.S. dollars in 2009, the average daily rate has increased each year reached 120.01 U.S. dollars in 2015.
In 2015, the occupancy rate of hotels in the United States was 65.6 percent. This figure was much higher than the one seen during the global recession of 2009, which was 54.6 percent. The revenue per available room had also increased since 2009 in the U.S. from 53.57 U.S. dollars to 78.67 U.S. dollars in 2015. In 2014, the most expensive city in the U.S. in terms of average daily rate was New York, followed by Honolulu, Hawaii and San Francisco, California.
Overigens kan je op deze website de jaarlijkse gemiddelde prijsstijging vinden van hotelkamers in de 50 populairste steden: http://hpi.hotels.com/us-h22015/travel-in-the-u-s-a/
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
troetelbeer79
Amerikafan
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 aug 2011, 19:45
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door troetelbeer79 »

Mijn man en ik waren van plan om dit jaar Death Valley in de herkansing te doen. Vorig jaar geweest, maar we konden vrijwel nergens heen omdat alle wegen 'flooded' waren (en dat was nog vóór de vele regen die 2 weken later kwam....). We wilden 2 nachten in de ranch - Furnacecreek slapen. We hebben de plannen maar gewijzigd want de prijsstijging was maar liefst meer dan 150 euro(!!!) meer dan vorig jaar, voor hetzelfde soort kamer in dezelfde periode (oktober), voor 2 nachten. Komt er nog resort fee bij (bedankt Xanterra...), dus zo'n 200 euro meer dan vorig jaar. Dat vind ik echt te idioot voor woorden, dus ons zien ze er dit jaar niet.

Andere overnachtingen zijn ook duurder dan vorig jaar, maar dan gaat het om enkele dollars tot enkele tientjes. Dat calculeren we in (inderdaad, we begonnen met overnachtingen van 60 dollar in 2010 en in 2016 is dat 80 dollar bij dezelfde keten), houden we rekening mee.
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door IngridZw »

Het is mij ook opgevallen dat de vliegtickets goedkoper zijn geworden. Wij hebben nu rechtstreekse tickets geboekt met Air Berlin van 605 euro pp naar LA terwijl we in 2011 (was wel hoogseizoen) nog over de 1000 euro betaalden.
Waar ik mij wel over verbaas zijn de hotelprijzen in Las Vegas. Deze zijn volgens mij enorm gestegen. Terwijl we hier in 2011 voor een prikkie konden overnachten. Wij boeken meestal via booking.com maar zelfs voor hotels net buiten de strip betaal je al gauw omgerekend zo'n 100 tot 150 euro voor een kamer. En dat niet eens in het weekend.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door SanFran »

Je hebt in Las Vegas ook soms grote evenementen of conferenties, hierdoor kunnen de prijzen voor een hotel ook enorm stijgen in een bepaalde week/weken. Als ik kijk wat wij voor The Venetian hebben betaald eind Augustus vind ik dat bijna een prikkie.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Martin & Marianne »

troetelbeer79 schreef: We wilden 2 nachten in de ranch - Furnacecreek slapen. We hebben de plannen maar gewijzigd want de prijsstijging was maar liefst meer dan 150 euro(!!!) meer dan vorig jaar, voor hetzelfde soort kamer in dezelfde periode (oktober), voor 2 nachten. Komt er nog resort fee bij (bedankt Xanterra...), dus zo'n 200 euro meer dan vorig jaar.
Een resort fee in Furnace creek Ranch? Waar zie je dat? En ik denk dat het inderdaad duurder is geworden, maar toch echt geen 100 euro per nacht (en dat de dollar duurder is geworden kun je Xanterra niet verwijten :wink: ). Dan zit je waarschijnlijk verschillende kamers met elkaar te vergelijken.
Je zou ook nog naar Stovepipe Wells kunnen kijken, dan zit je ook op een mooie locatie.

Marianne
Miquel
Amerikafan
Berichten: 238
Lid geworden op: 26 aug 2014, 21:27
Locatie: Alkmaar

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Miquel »

Het is te hopen dat de euro een beetje bijtrekt en de dollar wat zakt...
Gebruikersavatar
Doockles
Amerika-expert
Berichten: 2383
Lid geworden op: 31 jan 2008, 12:57
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Wilrijk - België

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Doockles »

LeenG schreef:ik had ook ergens gelezen dat de Amerikanen zelf ook veel meer op reis gaan en de NP (her)ontdekken, dus ja, de vraag stijgt ook....
Het is er inderdaad veel drukker geworden heb ik de indruk. 8 jaar geleden konden wij in februari nog rustig hotels boeken vlakbij de parken voor juni. Toen mijn ouders dit jaar in juni wilden gaan en eind vorig jaar al dingen begonnen te boeken, was er al veel volzet. :shock:

Je kan er dus best op tijd aan beginnen. :-)
troetelbeer79
Amerikafan
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 aug 2011, 19:45
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door troetelbeer79 »

Martin & Marianne schreef: Een resort fee in Furnace creek Ranch? Waar zie je dat? En ik denk dat het inderdaad duurder is geworden, maar toch echt geen 100 euro per nacht (en dat de dollar duurder is geworden kun je Xanterra niet verwijten :wink: ). Dan zit je waarschijnlijk verschillende kamers met elkaar te vergelijken.
Je zou ook nog naar Stovepipe Wells kunnen kijken, dan zit je ook op een mooie locatie.

Marianne
Nee hoor, dezelfde kamers, dezelfde data: 2015 totaalbedrag van 404,44 (inclusief de resort fee van 2x 13,44) (heb de rekening bij de hand...)
Nu 2016: totaalbedrag (met AAA-rate!) voor 538,94, EXCLUSIEF resort fee (zit niet in de gewone taxes).(https://secure.furnacecreekresort.com/review
De bedragen zijn trouwens voor 2 nachten voor 2 personen.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Ruud2004 »

Doockles schreef:
LeenG schreef:ik had ook ergens gelezen dat de Amerikanen zelf ook veel meer op reis gaan en de NP (her)ontdekken, dus ja, de vraag stijgt ook....
Het is er inderdaad veel drukker geworden heb ik de indruk. 8 jaar geleden konden wij in februari nog rustig hotels boeken vlakbij de parken voor juni. Toen mijn ouders dit jaar in juni wilden gaan en eind vorig jaar al dingen begonnen te boeken, was er al veel volzet. :shock:

Je kan er dus best op tijd aan beginnen. :-)
Vergeet de Chinezen niet, die zie je de laatste jaren overal en in groten getale (thanks). Soms tot vervelends aan toe...
Laatst gewijzigd door Ruud2004 op 06 sep 2016, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door GJ »

Als ik zo eens naar de wisselkoers kijk, is Canada inmiddels goedkoper dan de VS. Wie had dat een paar jaar geleden verwacht?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door mtl »

Klopt. Ik ga dit jaar naar Canada en het is een flink stuk goedkoper dan naar de VS. Terwijl dat vroeger omgekeerd was.
Gast

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Gast »

Ruud2004 schreef:Vergeet de Chinezen niet, die zie je de laatste jaren overal en in grote getalen. Soms tot vervelends aan toe...
Net als Brabanders, die kom je ook overal tegen :lol:

(het is trouwens in groten getale)
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door RiverCola »

Ik heb trouwens niet het idee dat de tickets goedkoper geworden zijn. Even uit mijn hoofd:

- In 2008 vlogen wij in april/mei retour op LAX voor ongeveer €800, met tussenstop (volgens mij was het met United en hadden we een tussenstop in Washington)
- In 2009 vlogen we in juli/augustus heen op NY en terug vanaf LA, dit was met BA en we hadden een tussenstop in London. Erbij boekten we een binnenlandse vlucht (los, van American Airlines) van NY naar Denver. Het totaal voor beide tickets kwam wederom op €800 pp. De intercontinentale vlucht moet iets van €680 pp gekost hebben.
- In 2009 vlogen we in oktober naar LAX en terug vanaf SFO, dit was met Delta en we hadden op de heenweg een stop in Atlanta, terugweg weet ik niet meer maar de prijs was €350 pp :clap:
- In 2014 vlogen we in augustus naar Orlando, maar dit keer was het een Fly+Drive van Tui en betaalden we een totaalprijs incl huurauto, zo om en nabij de €900 pp (waar we achteraf weer €100 van terugkregen wegens problemen met het vliegtuig op de terugweg en het daardoor niet kunnen leveren van economy+ stoelen die we zouden hebben).

Ik hou de ticketprijzen altijd wel een beetje in de gaten en vervolgens mij fluctueren ze nog altijd net zoveel als een aantal jaren geleden.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4815
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door michelly »

eoms schreef: Net als Brabanders, die kom je ook overal tegen :lol:
Dan is het in ieder geval gezellig :thumbup:
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door HennyCox »

eoms schreef:Net als Brabanders, die kom je ook overal tegen :lol:
Chinezen en Brabanders beide grote bevolkingsgroepen :thumbup:
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door PSVwally »

eoms schreef:Net als Brabanders, die kom je ook overal tegen :lol:
Wij Brabanders lopen dan ook graag in polonaise achter elkaar aan... :thumbup:
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: ZW veel duurder geworden?

Bericht door Hans B »

Met m'n campertje heb ik alles bij me en zit ik afgezien van eerste en laatste overnachting niet aan h(m)otels vast.
Maar de Econo Lodge in Phoenix is altijd nog maar $50 dus dat mag geen naam hebben.

We koken elke dag zelf, ik merk wel dat de prijzen in de supermarkt steviger zijn geworden, maar zijn de dagelijkse producten in NL nou zó veel goedkoper. Hier weet je je prijsdiscounters, daar stap ik de supermarkt binnen die ik tegenkom.

Ook campings meer vragen dan enkele jaren terug, maar we boondocken ook veel.

Gelukkig is de gas / diesel voor mijn campertje sinds 2014 / 2015 ongeveer $1 per gallon gezakt.

Met vliegtickets is het elke dag zoeken en misschien ook wel wat geluk hebben.
Ik vlieg in maart 2017 voor € 490 met United naar Phoenix (tussenstop Washington).
Foutje van United ?? of gewoon geluk gehad. Ik heb nog nooit zo goedkoop gevlogen.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer