Met gezin terug naar Nederland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door hemmie »

Dat zal met een Amerikaanse moeder wel meevallen lijkt me.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door USInsider »

Plus in Ned. is veel film/tv in het engels, met ondertiteling.

Ik kan me heel erg vinden in wat Ron hier schrijft. Als wij kinderen hadden gehad, waren we niet naar de US gegaan. Heel simpel.

Dat financieel verantwoordelijk zijn voor enz. Het nadeel van kontakt hebben met een US-buur is dat hij/zij en zijn/haar kid om de haverklop voor je deur staan met iets nutteloos dat gekocht moet worden omdat het kind op kamp gaat voor cheerleading oid.en daar geld voor nodig is. Mijn man kwam ook regelmatig thuis met iets dat collega's verkochten om hun kinderen fin. verantwoordelijk te helpen worden. Heel pedagogisch inderdaad.
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door SophiaB »

Spannend! Succes met het maken van keuzes :thumbup:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Gebruikersavatar
dimple
Amerika-expert
Berichten: 3095
Lid geworden op: 21 mei 2006, 14:50
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: De Polder
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door dimple »

Even off topic maar moet echt lachen om de reactie van Hemmie dat Nederlanders bekrompen zijn en raar opkijken van buitenlanders.

Ik denk dat wij als Nederland vreselijk open staan voor alle culturen en iedereen in ons midden opnemen. Zoveel verschillende culturen in 1 klein land, petje af.

Dat wij nu met de enorme hoeveelheid vluchtelingen op ons hoofd krabben of dat wel goed gaat is niet meer dan normaal. Met name botsing qua culturen (lees: hoe gaan we om met vrouwen) is een hot item in Europa.

Maar ik wilde toch reageren op jouw stelling want ik denk dat je daar toch de plank mis slaat. Misschien dat je zelf al te lang weg bent uit Nederland om daar een goed oordeel over te vellen.

Nu weer on topic :wink:
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door LittlePhoenix »

@Dimple, ik ben het toch wel eens met Hemmie. In de praktijk valt het buitenlanders vaak heel erg tegen in Nederland. Heb met zoveel mensen gepraat die altijd het gevoel hadden dat ze nooit echt geaccepteerd zouden worden en altijd als buitenlanders gezien werden. O.a een Engelsman die er al 20 jaar woonde, een Duitse die er al 10 jaar woonde, Australier die er al sinds zn tienerjaren woonde.

Nederlanders beweren over het algemeen graag dat ze open staan voor andere culturen maar in de praktijk valt het vaak tegen. En je ziet dat als Nederlander niet echt tenzij je het van dichtbij meemaakt.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door kastelke »

Misschien hebben Nederlanders die een aanzienlijke verhuis (bv naar andere provincie) in hun eigen land maken, een soortgelijke ervaring? Tenminste, zo heb ik al mijn verhuizen binnen Belgie ervaren.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door hemmie »

@Dimple, misschien zie ik het fout hoor, ik geef toe dat ik niet vaak meer in Nl kom, maar het is toch echt de indruk die ik krijg als ik in NL ben. En er wonen inderdaad veel culturen in een klein landje, maar dat is in mijn deel van Houston absoluut niet anders. En dan krijg ik toch de indruk dat hier meer 'samen' wordt geleefd dan in NL, met meer bergip.

Maar goed, het maakt ook niet uit hoe ik het ervaar, het gaat er om hoe TS het gaat ervaren. Ik wil alleen meegeven dat de praktijk misschien toch anders gaat voelen dan je vanaf een afstand denkt. Nederland heeft immers de naam heel multi-cultureel te zijn, dat buitenlanders makkelijk worden opgenomen, maar ik ben niet de enige die daar wel eens wat aan twijfelt. Overigens denk ik dat een Amerikaans-Nederlands gezin weinig problemen zal ervaren, het gaat mij meer om de algemene sfeer die mij soms wat onplezierig aan doet.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door RiverCola »

Volgens mij heeft het minder met niet-Nederlander zijn te maken als met het op latere leeftijd naar een ander land verhuizen. Ik heb namelijk exact dezelfde ervaringen gehoord van vrienden van me die emigreerden. 1 vriendin van mij emigreerde naar de VS en had enorm veel moeite vriendschappen aan te gaan daar. Na een hele tijd lukte dat wel maar bestond haar vriendenkring voornamelijk uit andere emigranten. Een andere vriendin van mij woont in Oslo, zelfde verhaal. Een vriend van mij woont in Berlijn en zijn vriendenkring bestaat voornamelijk uit andere NL'rs die daar wonen. Dat maakt de Amerikanen, Noren en Duitsers niet minder tolerant of open richting emigranten!

Als je halverwege de 20, of ouder nog, emigreert kom je in een samenleving terecht waar iedereen om je heen gesetteld is, met een vaste vriendengroep, drukke banen, kinderen etc. Dat maakt het lastiger voor de emigrant, nog naast dat er altijd wel een vorm van cultuurshock is.

Ron, ik ga ervan uit dat jullie er goed over nagedacht hebben en vind het wat ongemakkelijk dat er hier mensen zijn die afgeven op Nederland, c.q. jouw waarschuwen. Je bent een intelligente vent, dus slim genoeg te weten waarvoor je kiest. Nederland is een geweldig land, maar hou er rekening mee dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn zal zijn. Mij lijkt dat geen enkele emigratie dat is. Maar je zal ongetwijfeld ook al bedacht hebben!
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door SophiaB »

RiverCola dat herken ik wel hoor, wij waren beiden ook nieuw hier. HIj een paar jaar langer dan ik was al verhuisd uit Engeland, en ik uiteraard vers uit Nederland. Daar zit je dan, niemand zat op je te wachten, niemand heeft behoefte aan nieuwe vrienden, en jouw verhalen over hoe "geweldig" alles was in je oude land zijn ze al heel snel zat (ik ben heel erg verschrikkelijk schuldig aan een enorme culture shock destijds met alle perikelen van dien).

Nu een dikke tien jaar later is iedereen wel gewend aan ons en we voelen ons echt thuis, maar die diepe vriendschappen die ik in Nederland achterliet, nee, die heb ik nooit teruggekregen hier. Niet omdat ze ons niet accepteren, maar omdat het gewoon een heel andere manier van leven is en waar ik als ex-Nederlandse niet 100% in kan duiken. Ik mis sommige dingen echt wel behoorlijk, het gezellig even een vriendin bellen om spontaan een terrasje te pikken, of even "naar de stad" lekker winkelen, effe bakkie doen in de ochtend, groepje kinderen vrolijk in de straat te zien belletje trekken en dan gillend van de lach op hol slaan... of een ukkie met een snotneus spontaan bij m'n vriendin aanbellen "mag ik bij Sem spelen?" Hier zie je ze alleen als oude mannetjes en vrouwtjes vanuit de schoolbus naar huis sjokken met een buik van voren bijna zo groot als hun rugzak van achteren. En maar de hele dag met zo'n flesje desinfecteermiddel in hun handen wrijven want je zal toch eens een bacterie oplopen... En als ze ergens willen spelen moeten ze eerst een "play date" hebben want met die afstanden kan je alleen met de auto ergens heen.

Maar goed, hier leren ze WEL weer op jonge leeftijd om beleefd te zijn tegen anderen en nog een beetje respect te tonen op school. En ik heb nu ander soort "vriendschappen" opgebouwd, zoals in de supermarkt gewoon spontaan een praatje met iedereen die maar toevallig achter of voor je staat... en we kennen alle cashiers bij naam. Je hebt hier ook veel meer sociale clubjes, breikransje, kookles, quilten... maar zoiets moet je wel liggen natuurlijk.

Tis overal wel wat. En dan hangt het er ook nog van af waar je woont, of hoe je in elkaar steekt. Zelf zou ik nu niet meer terugwillen naar Nederland... de ruimte is me toch iets te dierbaar... maar ik snap best waarom anderen daar wel voor kiezen :mrgreen:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Amerikanist
Amerikakenner
Berichten: 437
Lid geworden op: 14 mei 2011, 17:40
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Nederland

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Amerikanist »

- Het Nederlandse onderwijssysteem sluit beter aan bij wat wij voor onze meisjes willen. Deze blogpost verwoordt dit heel goed: http://www.findingdutchland.com/five-im ... al-system/ . Ook de documentaire "Race to Nowhere" laat goed zien wat ons niet aanstaat in het Amerikaanse onderwijssysteem.
Helaas lijkt het Nederlandse (hoger) onderwijssysteem steeds meer op het Amerikaanse: schulden opbouwen voor weinig zekerheid. Dat is in menig Europees land beter geregeld IMHO.

Wat betreft het tweetalig opvoeden van je kinderen juich ik het toe, maar denk eraan dat vanaf ongeveer het zesde levensjaar taalacquisitie minder vanzelfsprekend wordt. Veel Engelssprekers die ik ken hebben moeite met Nederlands leren omdat iedereen meteen Engels (of Dunglish) tegen ze spreekt.

Verder snap ik jullie motieven en moet het volgens mij prima kunnen met jullie achtergrond, maar ik heb geen ervaring met de juridische realiteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door hemmie »

RiverCola schreef: Ron, ik ga ervan uit dat jullie er goed over nagedacht hebben en vind het wat ongemakkelijk dat er hier mensen zijn die afgeven op Nederland, c.q. jouw waarschuwen.
Ik weet niet of je mij nu bedoelt, maar 'afgeven op NL' vind ik wel heel zwaar uitgedrukt. Geen land is perfect, zo ook NL niet, maar ik weet ook wel dat het een prima land is om te wonen, je kunt het heel wat slechter treffer. Feit is echter ook dat remigratie niet zo makkelijk is, en ook heel vaak achteraf niet blijkt te brengen wat mensen er van verwachten. Is het dan zo kwalijk als mensen ook op evt wat negatieve aspecten wijzen, of in elk geval op een ander beeld dan dat van TS? Als TS daar over nadenkt en besluit dat het voor hen niet van belang is, of dat hij/zij het domweg niet ermee eens is, is dat ook prima. Zoals ik al aangaf, ik ben het ook met een aantal punten van TS eens, maar het heeft dus niet zo veel zin dat ik daar mijn visie op geef.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door RiverCola »

Uhm nee, ik sloeg eerder aan op enkele reacties die er al stonden voordat jij reageerde. Daarin wordt NL echt regelrecht afgekraakt en er vervolgens nog een schep politieke meningen bovenop gedaan. Ik vind het vrij bizar dat iemand hier een dergelijk besluit bekend maakt en vraagt om info over emigratie, en dat er dan door enkelen een blik zuur over Nederland wordt opengetrokken.

Dat is iets waar topicstarter misschien wel nog even op gewezen moet worden: let op dat Nederlanders vooral erg weinig chauvinisme kennen, wat erin kan resulteren dat ze erg kritisch en negatief over hun eigen land, 1 van de meest welvarende landen ter wereld, kunnen zijn.
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door biebyip »

Spannend dat je terug gaat. Over je argumenten en de huidige staat van Nederland ga ik niets toevoegen;, volgens mij kunnen jullie dat prima zelf bepalen.
Wel heb ik je zojuist een LinkedIn connect verzoek gestuurd, al kon ik er geen begeleidend schrijven bij doen om je uit te leggen dat ik je via dit forum 'ken'. Mogelijk dat mijn netwerk je kansen biedt. Succes!
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door nieuwenoord »

Ik ben het absoluut eens met Rivercola. Ik ken weinig landen waarover de eigen bevolking zo negatief oordeelt als Nederland. Ook hier in Spanje wordt vaak erg afgegeven op Nederland, juist door Nederlanders. Ja, het is allemaal niet zo royaal meer sinds de crisis, maar mondjesmaat gaat het weer beter en de crisis is overal gevoeld, echt niet alleen in Nederland. En ja, het vluchtelingenprobleem is niet makkelijk maar ook dat is niet alleen daar zo.

Gisteren las ik in het kader van de Brexit het volgende stuk en het heeft veel indruk op me gemaakt. Nederlanders zijn van huis uit klagers (gelukkig niet iedereen natuurlijk!), maar velen beseffen echt niet wat we wél hebben in Europa:

https://decorrespondent.nl/4791/De-Brit ... 4-befc822c
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door PSVwally »

Dat Nederland één van de meest welvarendste landen op deze planeet is wordt door veel inwoners gewoon niet ingezien. De gemiddelde Nederlander heeft het hier itt veel andere landen gewoon prima voor elkaar. Maar het 'toontje' en het negativisme en het afgeven op elkaar voert de laatste jaren helaas steeds meer de boventoon. Je krijgt de tijd amper nog om iets te leren of om foutjes te maken, het wordt direct afgestraft. Mensen hebben direct hun woordje klaar ipv soms tot andere inzichten te komen of zelfs maar op een normale manier over iets te kunnen debatteren. Gezondheidszorg, ouderenzorg, scholing, respect voor hulpverleners, sociale dienstverlening, etc. etc., het is allemaal ondermaats, slecht, te duur, te traag enz. enz. Mij lijkt de negatieve houding en onvrede van veel Nederlanders best lastig om tussen in terug te keren na al die jaren.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door RiverCola »

Ik ga het artikel straks lezen Nieuwenoord (nu eerst een duik nemen in de Griekse zee!). We moesten eigenlijk eens een keer bij jou op bezoek komen, denk dat we een fijne avond zouden kunnen hebben met elkaar :wink:
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door nieuwenoord »

Bij mij of bij Ron?? :D
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door nieuwenoord »

PSVwally schreef: Mij lijkt de negatieve houding en onvrede van veel Nederlanders best lastig om tussen in terug te keren na al die jaren.
Dat is nou ook precies het enige waar ik me zo aan kan ergeren als het om Nederland gaat. Het eeuwige geschop tegen alles, allemaal achter Wilders aan, roeptoeteren zonder je in de materie te verdiepen. Verder hou ik echt nog van Nederland hoor, ik kom graag af en toe een paar weken terug en geniet dan van de mooie groene natuur, gezellige dorpspleintjes, leuke winkels en nog veel meer. O ja, het weer is ook wel een negatief puntje :lol:
Marion K
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 aug 2012, 00:26

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door Marion K »

Ik hoop echt dat Ron berichten blijft schrijven als het eenmaal zo ver is, ben benieuwd naar de ervaringen.
Vergeet trouwens niet om ieder jaar je Amerikaanse belastingaangifte te blijven doen, ook al woon je in Nederland.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Met gezin terug naar Nederland

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik lees deze discussie met heel veel belangstelling en ik ga zeker ook nog reageren, maar ik zit midden in een belangrijke release voor werk en ik moet nog van alles doen voor ik op dinsdag naar Nederland vlieg. Ik kom hier nog zeker terug.
Het ziet er in ieder geval wel naar uit dat ik de overstap via mijn werk kan maken. Dat maakt alles een stuk eenvoudiger (al blijft het natuurlijk niet gemakkelijk en dat realiseren wij ook terdege).
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer