citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
rozijntje
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 feb 2007, 00:44
Locatie: Portland, OR

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door rozijntje »

Om welke reden Hemmie? Mijn kinderen zijn 15 en 12 jaar. Het nadeel daarvan is dat de wet dan misschien wel weer anders is.
rozijntje
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 feb 2007, 00:44
Locatie: Portland, OR

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door rozijntje »

Ik ga uitzoeken of ik voor mijn kinderen ook een bewijs van Nederlandschap kan aanvragen. Dat zou toch ook een mogenlijkheid kunnen zijn?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Bennogr »

Op een rijtje:

- je kinderen zijn onder de 18, jij bent Nederlander, dus je kunt voor je kinderen een Nederlands paspoort aanvragen. Je man is Amerikaan (geworden) en kan de kinderen "meenemen". Vraag zsm een Nederlands paspoort voor die kinderen aan (als ze dat nog niet hebben). En dan hebben ze de dubbele nationaliteit en kunnen ze die houden als jij (nog) Nederlander bent op de dag dat zij 18 geworden zijn.

- Dubbele nationaliteit geldt als je OP DE DAG DAT JE AMERIKAAN WORDT met een Amerikaan getrouwd bent (of aantoonbaar in een lange relatie met een Amerikaan(se) verkeert). Of en hoe lang je getrouwd bent doet er niet toe.

Conclusie: laat je niet bang maken, verzamel alle documenten die van je vereist worden. Dat is alles (voor zover ik weet). Maar laat je vooral niet opjutten door mensen (inclusief ik) die het allemaal denken te weten. Even wat werk om dat allemaal precies uit te zoeken, maar best de moeite waard. En met je "Verklaring van behoud Nederlanderschap" hoef je dat maar 1 keer te doen, de volgende keer is een kopie van die Verklaring genoeg om een nieuw paspoort te halen.

Overigens: reizen vanuit en terug naar de VS doe je met je Amerikaanse paspoort. Europa ga je binnen met de Nederlandse paspoort. Geef aan de luchtvaartmaatschappij waarmee je van en naar de VS vliegt, je Amerikaanse paspoortnummer door, maakt het voor hen eenvoudiger. En voor jezelf ook. Ik ben nog nooit gevraagd waarom ik geen Europees stempel in mijn Amerikaanse paspoort heb. En als ze dat wel vragen, kan ik eenvoudig mijn Nederlandse paspoort trekken. Amerikanen zijn wel gewend aan dubbele nationaliteiters.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
rozijntje
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 feb 2007, 00:44
Locatie: Portland, OR

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door rozijntje »

Mijn kinderen zijn in Nederland geboren en zijn hier naar toe gekomen toen ze 3 jaar en de jongste 11 weken was. Ze hebben gelukkig al een Nederlands paspoort en zijn nu Amerikaan geworden omdat hun vader Amerikaan geworden is.
Ik neem zeker de tijd, het is goed zo. Het is voor mij niet echt een noodzaak om Amerikaan te worden. Maar je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd en dit bedoel ik niet negatief. Dus daarom leek het mij ook misschien wel handig om ook een Amerikaans paspoort te hebben. Maar ik wil natuurlijk wel zeker weten dat ik Nederlandse kan blijven. Ik heb ooit wel eens op de Nederlandse Ambasade gevraagd, maar ik heb soms het gevoel dat die evenveel als mij weten.
pietjekanarie
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jan 2015, 11:15
Locatie: United Kingdom

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door pietjekanarie »

hemmie schreef:Op het moment dat je je Nederlandse paspoort wil verlengen bij een ambassade of consulaat (en ik neem aan ook op Schiphol of 1 van de gemeentes waar NLers in het buitenland dat kunnen doen) moet je je legale verblijfstatus in het buitenland aantonen. Voor de VS dus een visum of greencard. Als je US citizen bent geworden heb je dat niet meer, je Amerikaanse paspoort toont dan immers je verblijfstatus aan, en daarmee is dus duidelijk dat je een 2e nationaliteit hebt.
Niet altijd. Ik heb mijn paspoort destijds in Londen verlengt en er werd niks gevraagd. Was ook moeilijk geweest, want je krijgt geen verblijfsvergunning en een visum heb je niet nodig voor VK. Ik had dus best ook de Britse nationaliteit kunnen hebben of Amerikaans (je mag daar namelijk ook verlengen als je niet in de VK woont, werd dus ook geen bewijs gevraagd van woonplaats). Hier in de VS is dat wellicht anders, hier kunnen ze immers vragen om greencard of visum.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door hemmie »

rozijntje schreef:Om welke reden Hemmie? Mijn kinderen zijn 15 en 12 jaar. Het nadeel daarvan is dat de wet dan misschien wel weer anders is.
Dat is natuurlijk waar. Maar als er iets verandert (ten nadele van de dubbele nationaliteit) dan verwacht ik dat dat als eerste een wijziging in die uitzonderingen is. En wat als dat dan net gebeurt als je in je naturalisatietraject zit? Ik verwacht niet dat er snel een wijziging zal komen waardoor kinderen met ouders met 2 verschillende nationaliteiten hun dubbele nationaliteit niet mogen behouden, voor mijn gevoel (maar ik kan het mis hebben) gaat dat een stuk verder, en zal dat voorlopig niet veranderen. Ik zou dus, als ik enige twijfel had, eerder er voor zorgen dat mijn kinderen met grote zekerheid hun dubbele nationaliteit kunnen behouden, dan dat ik zelf een dubbele nationaliteit zou willen hebben. Voor mij zou het minder belangrijk zijn dan voor mijn kinderen die nog hun hele leven voor zich hebben.
Terug in Texas!
rozijntje
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 feb 2007, 00:44
Locatie: Portland, OR

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door rozijntje »

Ik ben het met je eens hoor.
Gebruikersavatar
bello
Amerikakenner
Berichten: 1188
Lid geworden op: 06 jan 2010, 20:28
Locatie: NL

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door bello »

Ben even benieuwd...

Hebben kinderen van Nederlandse paspoorthouders eigenlijk tot in de eeuwigheid recht op een Nederlands paspoort? Ik heb Canadese familie wier kleinkinderen een Nederlands paspoort hebben, alleen omdat hun opa in de jaren '60 als kind met zijn ouders vanuit Nederland is gekomen.

Zijn kinderen (nu dertigers) hebben zijn Canadees en Nederlands en ook (sommige van) hún recent geboren kinderen hebben inmiddels de Canadese en Nederlandse nationaliteit. Op een neef na, die hier heeft gestudeerd, heeft geen van hen ooit in NL gewoond, ze vinden het gewoon leuk om twee paspoorten te hebben. Kunnen de achterkleinkinderen van mijn oom ook weer een NL paspoort aanvragen?
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Bennogr »

Volgens mij (maar zoals gezegd, wie ben ik) mag je een Nederlands paspoort altijd houden als je daarvoor in aanmerking komt en het telkens op tijd (binnen de 10 jaar) verlengt.

Overigens: niet om vervelend te doen, maar wij zijn niet onsterfelijk en als je als je Amerikaanse partner overlijdt en jij geen Amerikaan bent, gaat erven niet even makkelijk als wanneer je beide Amerikaan bent. Je kunt eventuele problemen met erfenissen een beetje oplossen via speciale regelingen (raadpleeg een advocaat), maar het is iets makkelijker als je beide Amerikaan bent.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
rozijntje
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 feb 2007, 00:44
Locatie: Portland, OR

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door rozijntje »

Nou inderdaad jij zegt het juist Benno. Dat is ook een van de redenen dat ik een Amerikaans paspoort wil. Niet zo zeer om problemen met een erfenis, maar niemand is onsterfelijk. Ik ga het waarschijnlijk gewoon aanvragen. Ik heb er recht op om Amerikaan en een Nederlands paspoort te hebben. Waarom zouden mijn kinderen daarmee in de problemen kunnen komen als ze 18 worden. Ik voldoe aan de richtlijnen.

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje onzin dat kleinkinderen ook een paspoort voor de leuk kunnen hebben. Ik doe het voornamelijk om problemen te voorkomen. Niet alleen voor mijn kinderen maar ook voor mij zelf. Mocht de wet veranderen terwijl ik met het paspoort bezig ben dan kan ik er nog altijd uitstappen.
Fleuro$
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:10

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Fleuro$ »

Bennogr schreef: Overigens: reizen vanuit en terug naar de VS doe je met je Amerikaanse paspoort. Europa ga je binnen met de Nederlandse paspoort. Geef aan de luchtvaartmaatschappij waarmee je van en naar de VS vliegt, je Amerikaanse paspoortnummer door, maakt het voor hen eenvoudiger. En voor jezelf ook. Ik ben nog nooit gevraagd waarom ik geen Europees stempel in mijn Amerikaanse paspoort heb. En als ze dat wel vragen, kan ik eenvoudig mijn Nederlandse paspoort trekken. Amerikanen zijn wel gewend aan dubbele nationaliteiters.
Ga je Europa/Nederland binnen met je NL paspoort omdat het vlugger gaat, of is er nog een andere reden? Datzelfde zou ik ook wel kunnen doen als ik alleen op reis was, maar met mijn Amerikaanse spouse erbij gaan we altijd gezellig samen in de rij voor niet-EU paspoorten, met onze Amerikaanse paspoorten. Ik heb dus geen stempels in mijn NL paspoort.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door hemmie »

Je mag ook bij de niet EU-paspoorten balie (volgens mij heet die ook Alle paspoorten) met je NLse paspoort gaan staan. Volgens mij maakt het op zich niet uit op welk paspoort je NL in reist, maar doe je dat op je Amerikaanse dan mag je maar beperkte tijd blijven.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Bennogr »

Als we op Schiphol vliegen, lopen we door de EU rij en ik zeg dan tegen de marechaussee dat mijn vrouw (Amerikaanse, Ohio) een ere-Nederlander is omdat ze het al 35 jaar met me uithoudt. De man/vrouw grijnst dan en stempelt haar paspoort. Scheelt soms best wat tijd. In andere Europese landen, waar ik de taal niet goed genoeg ken om grapjes te maken, lopen we samen door de niet-europese rij.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door nieuwenoord »

Een paar weken geleden kwamen wij na een USA-reis in Amsterdam aan en sloten we netjes aan bij de EU-paspoorten. In de rij naast ons, voor alle paspoorten, zag ik diverse reizigers met een Nederlands paspoort in de hand. Die rij ging ook veel sneller, maar het kan dus ook gewoon.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Dakloze »

adam747 schreef:
thenextdtrump schreef:In het kort: oud-Nederlanders krijgen een verblijfsvergunning en na een jaar kan je dan via de optie-procedure (lees: 1 handtekening op het stadhuis) weer Nederlander worden. Geen centje pijn dus
Dus moet ik eerst naar Nederland daar 1 jaar gaan wonen en weer terug in de US om weer verder te gaan met mijn leven?

Trouwens, op basis waarvan vraag je een verblijfsvergunning aan? En wat als het niet toegekend wordt?
Als je de link had gelezen die ik had toegevoegd, had je kunnen zien dat er een speciale verblijfsvergunning voor oud-Nederlanders is. Daar heb je wettelijk recht op wanneer je bent geboren en getogen in Nederland, dus die wordt niet afgewezen.

Daarnaast was mijn post meer gericht op het aantonen dat het verlies van het Nederlanderschap niet permanent is. Wanneer je je U.S. citizenship kwijtraakt is dat permanent: je mag dan eerst een GC aanvragen, 3 tot 5 jaar wachten en opnieuw naturaliseren. Nederland is met dank aan Wilders en co zeer onvriendelijk ten opzichte van de dubbele nationaliteit, maar in de praktijk maakt het niet zoveel uit als je weer terug wilt keren naar Nederland. Je kan altijd terug.

Persoonlijk zie ik het nut er niet van in om twee nationaliteiten te hebben als volwassene. Mijn dochter heeft wel een US en NL paspoort omdat ze hier geboren is, en da's vooral handig als ze in Europa wil studeren. Voor mij en de baas maakt het niks uit.
--
I route, therefore you are.
rozijntje
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 feb 2007, 00:44
Locatie: Portland, OR

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door rozijntje »

Bedankt voor je toelichting thenexttrump..Hoe kom je trouwens aan je nickname?
De Amerikaanse paspoorten van de kids zaten vandaag bij de post. Toch wel een beetje een vreemd gevoel.
Van het weekend gaat waarschijnlijk mijn aanvraag de deur uit.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door smittenimmigrant »

thenextdtrump schreef:
adam747 schreef: Persoonlijk zie ik het nut er niet van in om twee nationaliteiten te hebben als volwassene.
Ik vind het toch wel voordelen hebben - je hebt als paspoorthouder / staatsburger een hoop meer rechten dan als houder van een verblijfsvergunning (al is het maar de zorgen over steeds veranderend inburgeringsbeleid die je in NL bespaard blijven, maar zelf vind ik stemrecht toch ook wel heel belangrijk), maar ook maakt het je een stuk flexibeler. Oke, partner 1 krijgt een toffe baan aangeboden in de VS, tjoep, dan ga je héén. Partner 2 komt daar slecht aan de bak, maar krijgt een aanbod in het voormalig thuisland en partner 1 kan inmiddels de baan 'op afstand' doen. Nou, dan ben je zo weer terug zonder visa en ander ge-eikel.

En ook, met (schoon)ouders in twee landen kan het toch heel makkelijk zijn als je vrijelijk heen en weer kunt. Als er dan straks iemand zorg nodig heeft, kunnen we op stel en sprong verkassen zonder dat er eerst ergens iemand een baan moet vinden alvorens ze de betreffende partner mee kunnen nemen of zonder je nog zorgen te maken over hoe je een sponsor vindt.

Plus, met het (aanhouden van) de Nederlandse nationaliteit heb je niet alleen rechten in Nederland, maar in de gehele EU. Ik vind die flexibiliteit zelf bijzonder prettig en houd graag de optie aan om over een aantal jaar vanuit Tjechië of Kroatië of Griekenland zaken te doen. Daar koop je voor je eurootje of je dollartje eventueel nog wat meer ook, dus da's ideaal als je nog eens met pensioen wilt, of je liever niet meer voltijds aan de bak gaat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer