The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Melody
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2016, 19:23
Aantal x V.S. bezocht: 12

The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door Melody »

Hallo!

Mijn vriend en ik willen trouwen; we hebben ons inmiddels verloofd. Sinds januari zijn we in Florida; we hebben hier samen een appartement gekocht; ik ben nog op een toeristenvisum in het land. We houden allebei van reizen. We willen graag een deel van het jaar in Nederland zijn; ik heb daar nog een huurhuis en familie. We hebben beiden een eigen bedrijf. Ik nog in NL, hij hier in de U.S. waardoor we vrij zijn om een deel van het jaar te reizen of elders te verblijven. Het grootste deel van het jaar zullen we echter in de US moeten zijn vanwege zijn bedrijf. Waardoor ik waarschijnlijk mijn bedrijf zal opgeven en op den duur met hem samen ga werken.

We wilden deze zomer in NL trouwen maar dat wordt ons ten sterkste afgeraden; we zijn al bij een immigration lawyer te rade gegaan. Die adviseerde ons om zo snel mogelijk hier in de US te trouwen en de aanvraagprocedure voor een Green Card in gang te zetten. Tijdens die procedure mag ik echter niet reizen of alleen maar heel kort op een Advanced Parole. 4 maanden naar NL zal dan dus niet lukken tot ik mijn green card heb.
Trouwen in Nederland zit er dan dus niet in en op korte termijn (zo snel mogelijk hier trouwen) mijn familie over laten komen is lastig. We voelen ons nu enigszins onder druk staan. Hier zo snel mogelijk trouwen lijkt de beste weg maar het is niet onze favoriete keuze; we zouden zo graag mijn familie erbij hebben!!

Verder punt: ik heb begrepen dat ik minimaal 4 maanden per jaar in NL moet verblijven om mijn ingezetenschap niet te verliezen. Dat wil ik (nog) niet kwijt vanwege mijn huis daar. Wie heeft daar ervaring mee? Een soort internationaal burger zijn dus: zowel rechten in Nederland behouden als rechten in de US krijgen?

Mijn vriend mag als toerist maar 3 maanden per 180 dagen in NL zijn tenzij ik voor hem een verblijfsvergunning aanvraag. Dat lijkt ons niet handig omdat hij dan minimaal 6 mnd per jaar in NL moet zijn en dat is dus voor hem te lang. Maar ook daar lijkt ons het 'internationaal burgerschap' heel fijn zodat hij ook gewoon kan gaan en staan in Nederland waar hij wil. We hebben al te horen gekregen dat een verblijfsvergunning voor hem geen probleem zou moeten zijn maar de minimaal 6 maanden is een te grote beperking.

Wie heeft er ervaring met deze zaken? In beide landen wonen en werken? Je ingezetenschap niet verliezen door een green card? Het land (USA) verlaten terwijl je verloofd bent en getrouwd terugkomen op een toeristenvisum? En: heeft er iemand ervaring met twee keer trouwen? In beide landen bedoel ik met dezelfde persoon? :P

Dankjewel voor het lezen en graag hoor ik je feedback!
Judy (alias Melody;)
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door hemmie »

Ik ben er niet heel erg bekend mee, maar ik begrijp niet helemaal waarom je niet in NL kunt trouwen? Daarna zou je toch een CR1 visum kunnen aanvragen, daar is hier op het forum wel het een en ander over te vinden. Ik weet niet hoe makkelijk je dan in de periode van de visumaanvraag naar de VS kunt. Je kunt ook een K1 verloofdenvisum aanvragen, en pas als dat rond is in de VS trouwen. Volgens mij zijn dit de echt 'officiele' wegen, niet op een toeristenvisum trouwen in de VS. Dus verrassend dat een immigration lawyer dat aanraadt.
Maar er zal vast wel iemand reageren die er meer van weet.

2 keer trouwen kan sowieso niet, want als je in het ene land bent getrouwd geldt dat ook in het andere land.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
SophiaB
Amerikafan
Berichten: 317
Lid geworden op: 12 jul 2013, 01:44
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Canada

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door SophiaB »

Melody schreef:Verder punt: ik heb begrepen dat ik minimaal 4 maanden per jaar in NL moet verblijven om mijn ingezetenschap niet te verliezen. Dat wil ik (nog) niet kwijt vanwege mijn huis daar. Wie heeft daar ervaring mee? Een soort internationaal burger zijn dus: zowel rechten in Nederland behouden als rechten in de US krijgen?
Ik weet er ook het fijne niet van, maar zolang jij de Nederlandse nationaliteit hebt, heb je geen enkele verplichting om zelfs maar een dag in NL te verblijven. Je mag te allen tijde weg/terug en zo lang/kort als je wilt. Als de wetgeving niet wijzigt zal dit ook altijd zo blijven voor je, want zelfs als je US citizen wordt ben je door je huwelijk met een Amerikaan in staat Nederlandse te blijven.

Ook volgens mij maakt het niets uit waar je trouwt, snap dus niet waarom je wordt aangeraden om in de US te trouwen. Getrouwd is getrouwd - het kan maar een keer :mrgreen:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door LittlePhoenix »

Wij zijn in Nederland getrouwd zodat mijn familie erbij kon zijn. Heeft geen enkel probleem gegeven met de Green Card aanvraag. Nou ja, je moet de internationale trouwakte aanvragen maar dat is niet moeilijker dan een gewone akte aanvragen.

Maar hoe kan een verblijfsvergunning voor hem geen probleem zijn? Is dat dan zoveel veranderd in de afgelopen jaren? Mijn man heeft met heel veel moeite een verblijfsvergunning gekregen maar dat was echt een heel gedoe. Net als in Amerika moet je je partner kunnen sponseren, en volgens mij moet je tegenwoordig ook een test doen? Of is dat alleen als je burger wilt worden? Weet niet meer precies hoe het zat, maar weet nog wel dat het ontzettend lastig was. De meneer van de vreemdelingenpolitie gaf zelfs als advies om gewoon illegaal in Nederland te blijven omdat dat veel makkelijker was :roll:

En tuurlijk kan je in allebei de landen een feest en ceremonie houden, maar je kan maar 1 keer echt trouwen. Als je in Nederland trouwt kan je in Amerika een renewal of your vows doen, is bijna hetzelfde als nog een keer trouwen.

En als je je citizenship krijgt op basis van je huwelijk kan je ook Nederlands blijven. Maar je Green Card is dus niet hetzelfde als citizenship. Met je Green Card ben je gewoon Nederlandse die legaal in Amerika verblijft, je bent nog geen Amerikaan.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door Dutchess »

Melody schreef:Verder punt: ik heb begrepen dat ik minimaal 4 maanden per jaar in NL moet verblijven om mijn ingezetenschap niet te verliezen. Dat wil ik (nog) niet kwijt vanwege mijn huis daar.
Bedoel je dat je, als je 8 maanden wegblijft uit Nederland, je moet laten uitschrijven en dus je huurhuis kwijtraakt? Dit heeft dus niets met je Nederlandse nationaliteit te maken. Maar je laten uitschrijven heeft wel andere consequenties, o.a. ook met je ziektekostenverzekering, heb ik begrepen uit andere verhalen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Melody
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2016, 19:23
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door Melody »

hemmie schreef:Ik ben er niet heel erg bekend mee, maar ik begrijp niet helemaal waarom je niet in NL kunt trouwen? Daarna zou je toch een CR1 visum kunnen aanvragen, daar is hier op het forum wel het een en ander over te vinden. Ik weet niet hoe makkelijk je dan in de periode van de visumaanvraag naar de VS kunt. Je kunt ook een K1 verloofdenvisum aanvragen, en pas als dat rond is in de VS trouwen. Volgens mij zijn dit de echt 'officiele' wegen, niet op een toeristenvisum trouwen in de VS. Dus verrassend dat een immigration lawyer dat aanraadt.
Bedankt voor de reacties! De reden waarom de immigration lawyer aanraadt nu in de VS te trouwen is dat je wel van gedachten mag veranderen, dus als toerist het land binnen mag komen en dan ten huwelijk gevraagd mag worden en vervolgens mag trouwen en de hele procedure in gang kunt zetten. Dat houdt dus dan wel in dat je hier moet blijven tijdens de procedure.
De reden waarom hij ons afraadt in NL te trouwen is dat de CR1 via een ander kanaal loopt en idd wel eens heel lang kan gaan duren voordat dat allemaal rond is. Voor veel mensen duurt het wel een jaar voordat het rond is. Ook heb ik een issue gehad aan de grens in 1985 (je zou zeggen: allang verjaard maar ze kijken naar alles) dus dat maakt mijn geval extra probleemgevoelig zeg maar. Ik kan door wat er indertijd gebeurde ook niet op een ESTA reizen maar heb een visum nodig. En hij zegt dat de procedure als je eenmaal in de VS bent anders is dan wanneer je die opstart vanuit het buitenland. Je krijgt te maken met een andere tak van de instantie. een K1 verloofdenvisum raadt hij af; dat kan ook lang duren.
SophiaB schreef:zolang jij de Nederlandse nationaliteit hebt, heb je geen enkele verplichting om zelfs maar een dag in NL te verblijven. Je mag te allen tijde weg/terug en zo lang/kort als je wilt.
Dat begrijp ik; het gaat mij om het ingezetenschap dat ik (nog) niet kwijt wil zolang ik mijn huis nog wil aanhouden. Nederlandse nationaliteit behoud je bij huwelijk met een Amerikaan. Maar wat ik wil weten is of ik mijn ingezetenschap kwijtraak door een green card te krijgen hier.
LittlePhoenix schreef:Wij zijn in Nederland getrouwd zodat mijn familie erbij kon zijn. Heeft geen enkel probleem gegeven met de Green Card aanvraag. Nou ja, je moet de internationale trouwakte aanvragen maar dat is niet moeilijker dan een gewone akte aanvragen.
LittlePhoenix, ben je na je huwelijk dan gelijk naar de VS gegaan en daar de Green Card aangevraagd of heb je die in NL afgewacht?
LittlePhoenix schreef:Maar hoe kan een verblijfsvergunning voor hem geen probleem zijn? Is dat dan zoveel veranderd in de afgelopen jaren? Mijn man heeft met heel veel moeite een verblijfsvergunning gekregen maar dat was echt een heel gedoe. .
Blijkbaar heeft het voor 1 keertje voordeel om 100% arbeidsongeschikt te zijn.... in mijn geval hoef ik niet te bewijzen dat ik mijn partner kan sponseren en hij hoeft als Amerikaan blijkbaar geen test te doen. Ik weet van mensen uit mijn omgeving die met partners trouwden uit andere landen dan Amerika het heel moeilijk hadden en zelfs zijn uitgeweken naar andere Europese landen omdat het zo ingewikkeld was in NL.
Die renewal of your vows doen klinkt als een goede mogelijkheid!

Dat ik mijn Nederlandse nationaliteit niet zomaar kwijtraak begrijp ik. Het ingezetenschap is inderdaad anders dan de nationaliteit. Je uit moeten schrijven uit het bevolkingsregister is nu net wat ik voorlopig nog wil voorkomen. Het heeft veel gevolgen: niet meer ingeschreven kunnen staan dus geen huis meer kunnen huren, je ziektekostenverzekering verloopt, je AOW telt niet meer door etc.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door Dutchess »

Hou er wel rekening mee dat een green card dus bedoeld is als "permanent residency" - het moet de bedoeling zijn dat jij je in de VS vestigt. Als jij je huurhuis in NL wil aanhouden (en de Amerikaanse immigratiedienst daarachter komt) is dat bepaald een rode vlag wat betreft jouw intentie om je in de VS te vestigen. Zo'n "internationaal burgerschap" is idd niet een concept dat makkelijk in de regels van deze twee landen past.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door PSVwally »

ik ben nog op een toeristenvisum in het land.
Welk visum heb je dan? Hou er rekening mee dat een Esta geen visum is en dan een evt. overstay wel kan zorgen dat alles flink vertraagd gaat worden (en je tot alles rond is de VS niet meer binnen kan). Je zal het wrs. allemaal wel weten, maar toch even de waarschuwing :wink:
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door Dutchess »

Paul - ze is hier niet op een ESTA:
Melody schreef:Ook heb ik een issue gehad aan de grens in 1985 (je zou zeggen: allang verjaard maar ze kijken naar alles) dus dat maakt mijn geval extra probleemgevoelig zeg maar. Ik kan door wat er indertijd gebeurde ook niet op een ESTA reizen maar heb een visum nodig.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door PSVwally »

Dat stuk heb ik ergens gemist, dank
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door nieuwenoord »

Tja, dat internationaal burgerschap klinkt leuk, maar feit is gewoon dat je maar in één land ingeschreven kan staan. Je wilt eigenlijk het beste van twee werelden en zo werkt het helaas niet.
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door LittlePhoenix »

Melody schreef:LittlePhoenix, ben je na je huwelijk dan gelijk naar de VS gegaan en daar de Green Card aangevraagd of heb je die in NL afgewacht?
Dat was het plan, maar het liep allemaal een beetje anders. We hebben eerst in Nederland gewoond, en daarna in Duitsland, en vanuit Duitsland naar Utah. Mijn Green Card aanvraag was wel een beetje anders dan de standaard procedure. M'n man kreeg orders voor CONUS en dat betekende dat mijn aanvraag via de versnelde procedure ging.
Marion K
Amerikafan
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 aug 2012, 00:26

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door Marion K »

Waardoor ik waarschijnlijk mijn bedrijf zal opgeven en op den duur met hem samen ga werken.
Blijkbaar heeft het voor 1 keertje voordeel om 100% arbeidsongeschikt te zijn....
?
Melody
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2016, 19:23
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door Melody »

LittlePhoenix schreef:?
In Nederland is het mogelijk om arbeidsongeschikt te zijn én een eigen bedrijf(je) op te starten. Een kans om je weer langzaam naar de arbeidsmarkt te begeven. Naargelang je meer inkomsten hebt krijg je minder uitkering en op den duur word je weer herkeurd. Maar zolang je officieel nog 100% arbeidsongeschikt bent val je onder een speciale regeling wat betreft je partner sponsoren. Ik zal er hier niet verder op ingaan omdat dit forum over emigratie gaat; als je er meer van wilt weten zou je kunnen kijken bij de UWV en de kansen om weer aan het werk te gaan.
Melody
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2016, 19:23
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door Melody »

Dutchess schreef:Hou er wel rekening mee dat een green card dus bedoeld is als "permanent residency" - het moet de bedoeling zijn dat jij je in de VS vestigt. Als jij je huurhuis in NL wil aanhouden (en de Amerikaanse immigratiedienst daarachter komt) is dat bepaald een rode vlag wat betreft jouw intentie om je in de VS te vestigen. Zo'n "internationaal burgerschap" is idd niet een concept dat makkelijk in de regels van deze twee landen past.
Daar was ik al bang voor... in Nederland kreeg ik ook al zo'n soort van antwoord toen ik vroeg hoe het zat met het reizen van mijn lief.
"U zult moeten kiezen mevrouw".
Misschien gemakkelijker dus om voorlopig nog op een toeristenvisum heen en weer te reizen maar dat levert bij de grens dan weer veel vragen op als je te vaak komt :roll:

Je moet je aan de regeltjes houden overal. Ik denk dat de nieuwe generatie nog meer gaat reizen en nog meer geconfronteerd zal worden hiermee. Ik hoorde al van een vrouw die ze hadden uitgeschreven uit het bevolkingsregister in haar woonplaats in Nederland omdat ze niet vaak genoeg thuis was. Een koophuis nota bene. Iemand die haar werk gemakkelijk vanuit waar dan ook ter wereld kan doen. Ik hoorde dat ze een boek had geschreven over haar 'internationale burgerschap' maar helaas weet ik niet hoe dat boek heet.
Ik hoopte dat er ergens wel iets was waardoor dit zou kunnen tussen de VS en Nederland......
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door nieuwenoord »

Dat je in Nederland uitgeschreven bent, wil niet zeggen dat je er geen huis meer kan hebben. Ik heb een appartement in Nederland, ben ingeschreven in Spanje en ben Spaans belastingplichtig. Dat mag, zolang ik in Nederland mijn huis aangeef in box 3 en netjes mijn gemeentelijke lasten betaal.

Particulier huren zal ook geen probleem hoeven zijn, maar dat woningstichtingen regelingen hebben voor huizen die maar heel tijdelijk bewoond worden door niet-ingezetenen kan ik me ook weer voorstellen. Bepaalde voorzieningen gelden nu eenmaal voor inwoners van het land en de 8-maandenregeling wordt dan vaker gehanteerd, zoals bij ziektekostenverzekeringen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door hemmie »

Precies, je kunt toch gewoon een huis in Nl hebben maar niet meer ingeschreven zijn in NL? Dat is geen enkel probleem. Ingescheven zijn in NL heeft alleen gevolgen voor dingen als zorgverzekering en AOW, maar in theorie zul je dat soort dingen sowieso allemaal in de VS gaan regelen als je daar woont met een greencard. AOW kun je evt vrijwillig zelf doorbetalen.
Terug in Texas!
Melody
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2016, 19:23
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door Melody »

Bedankt hemmie en nieuwenoord, dat geeft weer wat meer duidelijkheid, ik begin het een beetje op een rijtje te krijgen nu :D
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door smittenimmigrant »

Wat er voor jou mogelijk is, zal eerder afhangen van de regels van de woningcorporatie waar je huurt dan van de gemeente.

Mogelijk staat de woningcorporatie een beperkte periode van onderhuur toe, als je van plan bent om weer naar Nederland terug te keren. Mocht je die optie hebben, dan kun je hem natuurlijk gebruiken en je huur alsnog laten vervallen als je in de VS blijft. Daar is niks mis mee.

Daar staat tegenover: het verzwijgen van verblijf in het buitenland en / of het samenwonen met een partner zodat je je gesubsidieerde woning kunt aanhouden, is natuurlijk niet fair. Het gebeurt vaak genoeg en er is een levendige illegale onderhuurmarkt gaande in sociale huurwoningen, maar de vraag is of je daar zelf mee kunt leven. Het haalt tenslotte een zeer gewilde en zeer noodzakelijke sociale huurwoning van de markt, jaagt de overheid op kosten en maakt de wachtlijsten voor anderen dan jouzelf alleen maar langer.

Als jij een partner hebt, niet in Nederland woont, een koopappartement en een onderneming hebt (die je in principe ook best vanuit de VS kunt runnen) dan klinkt het mij in de oren alsof je de de mogelijkheid hebt om voor jezelf te zorgen. Met dat in je achterhoofd kun je het dan rechtvaardigen om toch die woning aan te houden?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: The best of both worlds: trouwen in Amerika of NL; ingezetenschap in NL niet verliezen.

Bericht door hemmie »

Sorry, ik had even gemist dat het om een huurwoning gaat. Ja, dan ligt het natuurlijk anders, je kunt denk ik niet in een huurhuis wonen maar je tegelijkertijd uitschrijven bij de gemeente.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer