Ervaring/tips vliegen met krukken

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
AnneRobin
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 apr 2015, 21:11

Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door AnneRobin »

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het vliegen, terwijl je met krukken loopt?

Over 3 weken vertrekken we en het is nu wel duidelijk dat mijn krukken mee moeten. Ik kan op zich wel redelijk lopen, niet heel snel alleen en ik kan geen uur in de rij staan.
Ik heb al contact opgenomen met de airlines, en ik mag als eerste boarden. Verder kun je wheelchair assistance aanvragen, maar dat is niet nodig. Ik vraag me alleen af hoe het gaat bij security/immigrations etc. Als er een lange rij is, mag/kun je die dan voorbij? En misschien een stomme vraag :oops: : ga je meestal met zo'n trap het vliegtuig in/uit of wordt je door zo'n 'buis' geleid? Trap op lukt wel, maar trap af is ietje lastiger nog.

We gaan in ieder geval ruim op tijd aanwezig zijn en hebben ook genoeg tijd om over te stappen, maar een klein beetje spannend vind ik het wel :wink:
Eerste keer Amerika in 2016 - Florida & de zuidelijke staten
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door nieuwenoord »

Ik moet eerlijk zeggen dat het in- en uitstappen via een trap meestal alleen gebeurt bij kleinere maatschappijen, zoals hier in Alicante en op vliegveld Eindhoven bij Ryanair.

Naar Amerika heb ik het één keer meegemaakt op de terugweg in Londen, toen er geen plaats was aan de gates (vliegtuig was vertraagd) en we elders moesten landen en met bussen vervoerd werden. Verder eigenlijk altijd al met een slurf.

Maar maak je geen zorgen, mijn dochter vliegt vaker met krukken en wordt altijd uiterst correct behandeld. Krijgt voorrang, wordt geholpen en als het echt nodig is, halen ze je zelfs met een lift van boord. Zeker in de USA zal je met alle egards behandeld worden!
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door BonnyR »

Hier ook alle keren alleen maar goede ervaringen. Nog nooit intercontinentale vlucht gehad waarbij je de trap op /af moest. Vaak wordt er even gekeken wat de beste plek is om je krukken te parkeren, zodat een ander z'n benen er niet over breekt.
Wij zijn op plekken geweest op vliegvelden overal ter wereld, waar je anders niet komt ( met de rolstoel ) :lol:
Verder alleen maar service in Amerika.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
AnneRobin
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 apr 2015, 21:11

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door AnneRobin »

Bedankt voor jullie reactie! Heel fijn om te horen dat er wel rekening mee wordt gehouden. :thumbup: Dat stelt wel gerust.
Ik had al zo'n vermoeden van die trap, maar goed om even zeker te weten. Sta liever niet voor dat soort verrassingen in deze situatie haha!
Eerste keer Amerika in 2016 - Florida & de zuidelijke staten
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door LittlePhoenix »

Maak gebruik van de wheelchair service. Vliegvelden zijn groot, reizen is vermoeiend, en als het erg druk is loop je altijd de kans dat iemand je krukken per ongeluk omschopt als ze langsrennen.
En zeker bij aankomst in Amerika moet je lang wachten overal. Met de rolstoel mag je langs de rij en wordt je sneller geholpen.

Niet dat ik mensen aanmoedig om misbruik te maken van de rolstoelen! Maar als je moeite hebt met lopen en/of staan is het echt niet overdreven om er gebruik van te maken.
Jody
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 05 mei 2012, 14:48

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door Jody »

Helemaal eens met de voorgaande schrijver.
Toen ik m'n heup brak in New York mocht ik 5 dagen na de operatie op krukken terug. We hadden een rolstoel geregeld omdat ik mezelf geen uur in de rij zag staan wachten. Hij stond klaar met assistentie. We "vlogen" langs alle rijen. Kwamen inderdaad via korte lijntjes op plaatsen waar je anders nooit komt en zaten zodra het kon in het vliegtuig. Onhandig is het gedoe op de WC. Maar...............ook daar werd geregeld dat ik naar de businessclass toilet mocht.
Op Schiphol was er weer assistentie waar m'n man en ik dankbaar gebruik van maakten voor een keertje.
AnneRobin
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 apr 2015, 21:11

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door AnneRobin »

Ik snap wel dat jullie het aanraden, maar in mijn geval is een rolstoel echt niet nodig. Ik kan ook zonder krukken aardig uit de voeten, alleen is het nog wel fijn voor iets meer balans/stabiliteit. Ik neem ze juist mee zodat ik de langere stukken beter kan lopen en ook voor wat meer zichtbaarheid (Heb een niet zichtbare spierziekte). Vooral stilstaan en traplopen (af) is lastig, maar ik begrijp dat je met krukken dus ook wel voor mag en ik had opgezocht dat er overal wel liften zijn..
Ik zal er nog wel even goed over nadenken. Ik vond mijn krukken meenemen ook al een hele stap namelijk.
Eerste keer Amerika in 2016 - Florida & de zuidelijke staten
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door LittlePhoenix »

Met krukken krijg je lang niet altijd voorrang, zeker niet in de situaties waar je heel lang moet staan. Zoals bij aankomts in Amerika, daar moet je soms gruwelijk lang in de rij staan.

Ik had ernstige bekkeninstabiliteit en vond het overdreven om een rolstoel te vragen. Jeetje, wat had ik daar later spijt van!
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door babarage »

denk inderdaad nog eens goed na over de wheelchair assistance! vergooi niet al je energie aan lopen en in rijen staan (en die zijn er zat!). ik snap dat het een stap is (was het voor mij ook) maar poeh wat had ik er profijt van. ipv een uitgewrongen dweil kwam ik redelijk okselfris aan en kon gelijk genieten van de vakantie ipv twee dagen bij hoeven te komen van de reis.

welke route vlieg je? [edit] ik zie dat je van Amsterdam via Philadelphia naar Tampa vliegt. daar is de kans erg klein dat je met trap er in en uit moet.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
beabert
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2014, 09:47
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door beabert »

Ook ik ben naar Amerika gevlogen met krukken . Had van tevoren assistentie gevraagd op Schiphol, en dan gaat dit gelijk voor de hele rit ( dus ook terugvlucht) Ik vloog ook alleen ,en in combinatie met bagage was dit best comfortabel . Ik werd op Schiphol met een Golf karretje naar gate gebracht. En vergis je niet ,maar wat zijn het soms lange stukken om te lopen . ( ook ik kon toen al lopen met krukken). Ik mocht als eerste boarden en werd met een rolstoel naar vliegtuig gebracht.
Bij aankomst in USA staan ze terug met rolstoel klaar. Gelukkig maar ,want de rij aan de immigrations was best lang. Ik zou zeggen spaar je energie voor als er geen hulp meer is . Lopen moet je nog genoeg. Verder is een stoel aan het gangpad wel handig; dit kan je ook aanvragen .
je hebt daardoor net iets meer privileges en alles kan je wat rustiger doen.
En ook ik dacht ,ik kan het wel lopen.....maar afstanden en wachtrijen zijn soms erg lang . Wel fijn als je dan kan zitten .
Mijn krukken had ik in bagagerek gedaan ( aardig geholpen door stewardess). Ik zat aan gangpad en ging regelmatig een stukje lopen gedurende de vlucht.
beabert
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2014, 09:47
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door beabert »

Ik lees trouwens van een trap . Naar USA is er geen trap naar vliegruig. Vanuit Athene ben ik teruggevlogen met gebroken heup en toen hebben ze mij in een soort lift gezet, want daar moest ik anders wel via trap naar vliegtuig .Met assistentie heb je net iets meer voordelen waar je op dat moment graag gebruik van maakt. Trouwens in de USA zijn er goede voorzieningen voor mensen met mobiliteit beperkingen.
Gebruikersavatar
avsboz
Amerikakenner
Berichten: 602
Lid geworden op: 23 nov 2011, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door avsboz »

Als er ergens een land is waar men moeite doet om je te helpen in geval van krukken of rolstoel, dan is het de USA wel. Ondanks dat je aangeeft geen rolstoel nodig te hebben, zou ik het toch overwegen om deze assistentie aan te vragen bij een eventuele overstap.

4 jaar geleden had mijn vrouw haar heup gebroken en kon onze vakantie bijna niet doorgaan. Maar ze was een harde voor zichzelf en herstelde snel. We hadden toen op de heenweg echt een rolstoel nodig, maar op de terugweg een stuk minder. Elk nadeel heeft z'n voordeel: bij Universal Studio's werden we telkens naar voren gehaald uit de rij. Ook bij Inchecken, security etc. Op ons blog heb ik een speciaal stukje geschreven over onze rolstoel/krukken ervaringen.
Grt,
Andries


2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/
AnneRobin
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 apr 2015, 21:11

Re: Ervaring/tips vliegen met krukken

Bericht door AnneRobin »

Ik denk dat ik het dan toch maar ga aanvragen. Het is fijner als ik het wel heb aangevraagd en het blijkt niet heel erg nodig te zijn, dan dat ik het niet heb en het is toch wel nodig. Het is wel even een drempeltje over :wink: Ik voel me vaak bezwaard om van al dit soort faciliteiten gebruik te maken, omdat ik wel kán lopen. Maar het is idd wel zo dat als ik een dag veel moet staan ik de volgende dag veel minder kan. En op vakantie wil ik natuurlijk gewoon zo veel mogelijk genieten en niet te moe zijn/te veel pijn hebben..

Ik ga jullie blog eens lezen Andries. Wij gaan ook naar Univeral, alleen dan in Orlando. We hebben daarvoor Express passen gekocht om zoveel mogelijk de rij al voorbij te kunnen. Het is blijkbaar een erg drukke periode en ik wilde niet riskeren om overal een uur in de rij te moeten wachten. Ik ben heel benieuwd hoe onze ervaring daar gaat zijn!

Stoel aan het gangpad lijkt me idd het fijnste. Voor de heenweg had ik die al vastgelegd, even kijken of dat voor de terugweg ook kan.

Bedankt voor jullie ervaringen!
Eerste keer Amerika in 2016 - Florida & de zuidelijke staten
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer