UsaDutch schreef:
Dat is ook het moeilijke aan antwoorden geven. Ook door discussies als deze komen er gelukkig reacties van mensen die zoiets bij de hand hebben gehad en blijkt dat er inderdaad meer is dan je denkt. Het is en blijft een grijs gebied.
Ik denk dat onder "work" word verstaan dat je werk verzet ten bate van een werkgever op dagelijkse basis, of je nu betaald word in de VS of niet.
"Business" kan van alles betekenen, zoals al gesteld het bezoeken van een seminar, een orientatiegesprek met notarissen of advocaten voor het opzetten van een Amerikaans filiaal, een market-research bedrijf betalen om voor jou market research te doen op de Amerikaanse markt, het afsluiten van een leveringscontract aan een Amerikaanse winkelketen voor jouw in Europa geproduceerde producten, etc, etc.
Maar in principe mag je dus op een Visa Waiver niet zondermeer werken. Naar de VS komen voor 8 weken om een applicatieserver te programmeren en installeren in een bedrijf valt denk ik volledig onder werken, en niet onder "business".
Maar zoals al gesteld, er zijn duizenden bedrijven die het zo doen, en niemand die er echt achter komt wat nou de precieze begizheden zijn geweest van iemand die 90 dagen in de VS blijft op een VWP.
De topicstarter zal toch echt na 90 dagen (en eigenlijk na 88 dagen ofzo om te voorkomen dat je opeens 2 dagen op een vliegveld zit na een enorme sneeuwstorm, orkaan of tornadoschade of iets dergelijks. Om na die 90 dagen in het land te blijven kun je het beste kijken naar de B2 (en/of B1) visum opties. Maar hou er rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat de aanvraag rond is, dus enige spoed is wel vereist op dit moment.
Wat betrefd "even naar Canada gaan", ik zou het niet doen. Ik hoor steeds vaker dat mensen na een weekje Canada opeens geweigerd worden, omdat bijvoorbeeld veel Canadezen zelf op die manier voor langere tijd in de VS verblijven. Ik vlieg nog wel eens naar Detroit om daar de grens over te rijden naar onze Canadese familie, en toevallig werkt een familielid bij de tax-free shop bij de brug over de St. Clair river naar Canada, en die vertelde 2 jaar geleden al dat de Amerikaanse douane steeds strenger word.
Sinds het US-Visit programma wordt ook nog eens elke toegang met vingerafdrukken en foto geregistreerd, en bij het volgende bezoek weet men precies wanneer je de vorige keer binnen kwam en wanneer je de vorige keer vertrok. Ik heb me laten vertellen dat zelfs heen en weer vliegen naar Nederland niet altijd veilig is, en alhoewel het meestal wel goed gaat (zeker de eerste keer) loop je wel een risico.
Als je langer in de VS wil blijven is het belangrijk dat je de juiste visums hebt, want als je op een gegeven moment geweigerd wordt mag je in het gunstigste geval 3 jaar lang niet meer de VS in, en mag je nooit meer van het VWP gebruik maken voor een simpel bezoekje.
Ik zou het dus gewoon goed regelen van te voren in plaats van de gok te nemen. Zeker gezien de betrekkelijk lage prijs van de B1/B2 visums vergeleken met vliegtickets en het risico dat je kunt lopen.