Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door nieuwenoord »

Big_Mo schreef:Mag ik er een uit Nederland delen? :oops:
Graag, ben benieuwd :-)

Die tassen verzamelen we inderdaad altijd, in de camper dienden ze als afvalzakjes. Kijken wat we er deze keer mee gaan doen nu we met de auto reizen.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Felicitas »

Power lines. Niet echt een ergernis, maar die mogen wat mij betreft vaker onder de grond in Amerika. Een enkele keer zijn ze wel fotogeniek, maar meestal niet.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door PSVwally »

Tik ik een heel verhaal, is het ineens verdwenen?

Ik heb er toch één gevonden uit mijn 2e Amerika reis. Indianen... Om de een of andere reden stoorde ik me daar echt aan. Behalve die in Antelope Canyon en de dame achter de balie bij the view hotel zijn wij zo ongeveer alleen maar Indianen tegengekomen die heel opdringerig spullen probeerde te verkopen, zwaar naar drank roken (zelfs de uitbater van het tankstation), duidelijk onder de drugs zaten en ergens op een viewpoint bij monument valley vonden wij er 1 slapend (met een aantal flessen sterke drank langs hem) te midden van 100-den kogelhulzen. Ik heb het wapen zelf niet gezien, maar daar waren wij dus snel weer weg. Ook in Kayenta en bij four corners monument ervaarden wij ze als niet bepaald vriendelijk.
Een jaar later in het Yellowstone/Bighorn/Black Hills gebied ben ik me eens wat meer gaan inleven in hun geschiedenis en cultuur, wat natuurlijk geen pretje was/is en begrijp ik ook wel dat velen van hun ook niet echt veel hebben om voor te leven. Vooral in het grensgebied tussen South Dakoto en Nebraska veel indianen zittend of liggend (of wandelend in the middle of nowhere) langs de weg. Velen zwaar aan de drugs of alcohol. Armoede ten top, wat je niet op deze schaal verwacht in dit land. Op dat moment, met dus mijn leercurve in het achterhoofd, ging het wel meer van een ergernis naar een soort van medelijden, maar het blijft me ergens wel storen.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door nieuwenoord »

Felicitas schreef:Power lines. Niet echt een ergernis, maar die mogen wat mij betreft vaker onder de grond in Amerika. Een enkele keer zijn ze wel fotogeniek, maar meestal niet.
Gek genoeg wen je daar aan. Wij hebben ze hier in Spanje ook, langs ons huis zelfs. Maar je hebt wel gelijk, op de foto is het niet echt fijn.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Big_Mo »

Felicitas schreef:Power lines. Niet echt een ergernis, maar die mogen wat mij betreft vaker onder de grond in Amerika. Een enkele keer zijn ze wel fotogeniek, maar meestal niet.
Wat betreft de power lines, en utility poles. Dit is overigens niet alleen maar hier in de VS hoor. Rij de grens over naar Belgie en je ziet ze genoeg. Ik denk dat het redelijk uniek is aan Nederland dat meeste van die kabels onder de grond liggen. Wat ik heb begrepen hier van is dat de grond niet overal accessible is. Of te wel meer rots dan modder.

@Nieuwenoord:
Mijn Nederland ergernis was laatste keer dat ik terug in Nederland was (vorig jaar januari). Het voelt te druk en de jongeren met hun immitatie accentjes met hun petje hoog op het hoofd.
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door SpaceAce »

dutch_in_seattle schreef:In Nederland: Verboden te roken
In de V.S.: Thank you for not smoking

In Nederland: Kassa gesloten
In de V.S.: Please allow us to help you at a different cash register
Totaal offtopic, maar zo heeft Guido Weijers in zijn cabaretvoorstelling ook een paar mooie:

"Denkt u eraan om na de film uw telefoon weer áán te zetten?" of "Ook uw telefoon is een avondje uit"
Klinkt toch veel mooier als "Vergeet u niet om de telefoon uit te zetten tijdens de voorstelling?"
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door meyem »

ja, moet je voor de grap eens in Japan gaan kijken .... daar zie je door de kabels in de lucht de wolken niet meer .... ik heb de conclusie getrokken dat dat dan weer met al die aardbevingen te maken heeft .... (kleine bevinkjes van 3 op de schaal van Richter komen wekelijks voor op zowat elke locatie)
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door meyem »

LittlePhoenix schreef:
meyem schreef:ik heb wel al standaard bestek en plastic zakjes bij me om het zoveel mogelijk te beperken ....
Bestek mee? Die snap ik niet echt?
Ik haal in NYC veel take-away om dan in een park oid op te eten ..... als ik al (plastic) bestek in mijn tas heb zitten, hoef ik dat niet steeds opnieuw te accepteren bij de deli :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door SpaceAce »

Oh, dat hebben wij inderdaad ook. Eigen bestek mee! Super handig ook in de auto voor een lunch/snack onderweg (bakje yoghurt bv. Zonder lepel eet dat erg lastig :) ). Of als we eigen ontbijt hebben gekocht, dan is het ook wel handig op de kamer.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Njit »

:offtopic: :offtopic: :offtopic:

Deze dus :)

Afbeelding
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Petra/VS »

Steve & Patty schreef:De plastic tasjes zijn wel erg inderdaad, volledig mee eens. Maar dat zit er nu eenmaal 'in'.
Het is misschien per gebied verschillend, maar hier kun je bij iedere supermarkt of grote ketenwinkel (hoewel, ik ga nooit naar Walmart dus daar weet ik het niet) voor 99 cent een permanente tas kopen. Vrijwel iedereen neemt hier zijn eigen boodschappentassen mee. In Washington DC moet je trouwens ook per tasje betalen, heel Nederlands ;) (al sinds 2010). En bij andere bedrijven, zoals Whole Foods, krijg je 5 cent terug als je je eigen tas gebruikt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door nieuwenoord »

Toch nog even over die toiletten .... dat is mijn ergernis in Nederland: winkels die zeggen dat ze geen toilet hebben (ja, duh!!) of plaatsen waar je ervoor moet betalen. Dát is in Amerika en ook hier in Spanje een stuk beter geregeld!
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door PSVwally »

:offtopic:

Ik weet niet of dat een Nederlands probleem is, maar ik, als supermarktmanager, snap dat probleem. Om de een of andere reden krijgen veel gebruikers van dit soort openbare toiletten het voor elkaar om hun behoeften overal te doen in zo'n hok, behalve daar waar het terecht hoort te komen. En aangezien ik het echt vertik om dagelijks meerder malen andermans ontlasting op te ruimen of te laten opruimen gaan die deuren dus op slot of tegen een bepaald bedrag open. Dan krijg je namelijk alleen de mensen die dat hokje opzoeken en wel normaal gebruik tonen. Jammer dat he zo moet, maar als de stront letterlijk tegen het plafond plakt vraag ik me echt af hoe ze dat voor elkaar krijgen, om nog maar niet te praten over het staan op de bril??? :offtopic:
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door nieuwenoord »

Ha ja, dat heb je pas in een ander topic ook al zo uitgelegd. Gek genoeg vindt men het hier gewoon heel normaal dat je in de supermarkt naar het toilet kan, vaak zijn er (zeker bij de grotere supermarkten) meerdere toiletten. Andere mentaliteit dan?
Gebruikersavatar
Steve & Patty
Amerikafan
Berichten: 360
Lid geworden op: 08 aug 2011, 13:40
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Zug (Zwitserland)
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Steve & Patty »

Petra/VS schreef:
Steve & Patty schreef:De plastic tasjes zijn wel erg inderdaad, volledig mee eens. Maar dat zit er nu eenmaal 'in'.
Het is misschien per gebied verschillend, maar hier kun je bij iedere supermarkt of grote ketenwinkel (hoewel, ik ga nooit naar Walmart dus daar weet ik het niet) voor 99 cent een permanente tas kopen. Vrijwel iedereen neemt hier zijn eigen boodschappentassen mee. In Washington DC moet je trouwens ook per tasje betalen, heel Nederlands ;) (al sinds 2010). En bij andere bedrijven, zoals Whole Foods, krijg je 5 cent terug als je je eigen tas gebruikt.
Dat is echt wel een goede ontwikkeling inderdaad. Ik moet zeggen dat als we in Amerika zijn we ons zelf er ook wel schuldig aan maken. Gezien, zoals meerdere al aangeven, het handig is voor vuilnis. Kwestie van pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet vrees ik :oops: . Al blijft het gelukkig alleen bij die paar weken vakantie... in het thuisland weer netjes 'scheiden'!
2006 - CA, NV
2010 - CA, NV, ID, MT, WY, UT, AZ
2011 - FL, GA, SC, NC, TN, VA, DC, MD, PA, Ontario, NY
2012 July - CA, NV, ID, WY, MT, AB, BC, WA, OR
2012 September - CA, NV, UT, AZ, CO
2013 - Las Vegas
2016 - CA, UT, WY, MT, AB, BC, WA
Gast

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Gast »

PSVwally schreef:maar als de stront letterlijk tegen het plafond plakt vraag ik me echt af hoe ze dat voor elkaar krijgen, om nog maar niet te praten over het staan op de bril??? :offtopic:
Die mensen hebben overal schijt aan? Ik kan daar trouwens echt niet bij, waarom iemand dat doet. Om maar niet te spreken over het schoonmaken van je handen... :shock:
smittenimmigrant
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 02 feb 2012, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door smittenimmigrant »

PSVwally schreef:Tik ik een heel verhaal, is het ineens verdwenen?

Ik heb er toch één gevonden uit mijn 2e Amerika reis. Indianen...
Op sommige van de reservaten is het echt 'derde wereld niveau armoe' en zie je verschrikkelijke dingen, maar tijdens de rest van je reizen zullen de Indianen je wellicht niet opgevallen zijn. Ze wonen overal en vallen dan tussen de andere Amerikanen gewoon helemaal niet op. Op "the rez" is het soms echter net als in andere gebieden met veel armoe (zeg: een trailer park ergens op het platteland) een ware wildernis van drugs en drank en medicijnmisbruik, overgewicht, chronische ziekten en huiselijk geweld. Daarvoor kun je dan overigens net zo goed in een durrepie in West-Virginia gaan zitten. Daar zie je exact diezelfde problemen ook, maar dan met blanke mensen. Zo wete je dat je op het platteland bent, he, als er gaten van 'buckshot' in de verkeersborden zitten :P

Ik vind hett hier in DC bij het National Museum of the American Indian altijd grappig dat mensen bij ons binnenkomen met vragen over of Indianen nou echt rooksignalen gebruiken. En wij maar uitleggen dat ze heden ten dage mééstal wel een mobiele telefoon hebben. En een pickup truck, in plaats van een paard. En een petje in plaats van adelaarsveren. Oh, en ze hebben ook niet allemaal lang zwart haar en hoge jukbeenderen. Nee, nee, niet oewoewoe doen en met je hand voor je mond wapperen, oke? Of dat je bezoekers vooral maar willen weten over 'Clovis Points' en 'Mound Builders', en dat ze zich eigenlijk niet goed realiseren dat je gewoon, vandaag de dag een hele hoop 'natives' hebt die in de stad in een appartement wonen en naar de universiteit gaan en bij Whole Foods boodcschappen doen en.. nou ja. Oh, en wil je misschien je Redskins mutsje even afzetten en in je jaszak doen? Is wel zo beleefd, he ;) Ja.

T is een gek stuk Amerikaans leven. Het lijkt alsof er een hele diepe kloof van kennis en beeldvorming zit tussen de 'Reel Injuns' zoals we die kennen van de schilderijen en de TV en de mensen die heden ten dage ofwel vrijwel helemaal geassimileerd zijn, en de mensen aan wie je duidelijk merkt dat ze zich toch niet kunnen vinden in de 'blanke cultuur', maar die ook niet al tomahawk-slingerend en gebroken Engels sprekend aan de zijkant van een paard langs komen galoperen onder het uitstoten van ijselijke kreten. Of stoicijns zwijgend met knijpoogjes in kleermakerszit in de woestijn uithangen en peyote eten om vervolgens wijsachtige uitspraken te doen over totemdieren en wat al niet.

Om over de godvergeten toestanden op die reservaten nog maar eens te zwijgen, trouwens. Mozeskriebel.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door boonens »

Ik moest ineens denken aan een andere 'ergernis' die wij hebben ervaren tijdens onze vierde Amerika-reis. Eentje die helemaal niets met Amerikaanse gebruiken te maken heeft: de vertrouwdheid van het land.

Tijdens de eerste reizen ben je het land echt nog aan het verkennen. Je favoriete restaurants, wanneer tippen, de verkeersregels, do's & dont's in steden en parken etc.. Ondanks het feit dat er qua bezocht gebied geen overlap was in de vier reizen, viel er simpelweg minder te ontdekken. Je hebt je routine ontwikkeld en ondanks de enorme indruk die de steden en parken maken, neemt het gevoel dat je een verre reis aan het maken bent hierdoor af.

Dit was voor ons de reden om dit jaar naar Japan te gaan. Een totaal andere cultuur, andere manier van reizen (openbaar vervoer) en ander type bezienswaardigheden (tempels). Echter, Amerika blijft roepen en voor 2017 staan er alweer twee vakanties in de planning naar dit continent. :lol:
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Njit »

Vind de vertrouwdheid juist wel lekker. Zeker omdat je weet dat alles makkelijk te regelen is. Maar ook wij zijn wel eens vreemd gegaan, oa naar Australie en ook Japan. Maar daarna snel weer naar Amerika ;)

We hadden de afgelopen vakantie wel 2 USA newbies mee die zich nog overal over konden verbazen. Dat maakte ons ook weer bewust van de 'afwijkende' gebruiken.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door Vito »

Ik herken dat dan weer niet. Ik kan me blijven verwonderen over bepaalde dingen in de USA, maar vooral genieten :thumbup:
Maar dat heb ik na 20 keer Griekenland ook nog steeds :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer