Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Visum voor vakantie na 3 maanden werken

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

UsaDutch schreef:Dat is ook het moeilijke aan antwoorden geven. Ook door discussies als deze komen er gelukkig reacties van mensen die zoiets bij de hand hebben gehad en blijkt dat er inderdaad meer is dan je denkt. Het is en blijft een grijs gebied.
Dit alles maakt het er voor de oorspronkelijke vragensteller niet echt overzichtelijker op. Kunnen we stellen dat hij een B1-visum moet aanvragen, en dat voor de rest van het gezin een B2-visum nodig is?

--john
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

JohnNJ schreef: Dit alles maakt het er voor de oorspronkelijke vragensteller niet echt overzichtelijker op. Kunnen we stellen dat hij een B1-visum moet aanvragen, en dat voor de rest van het gezin een B2-visum nodig is?

--john
Dat is sowieso het antwoord, want de vraag was of de persoon in kwestie na 3 maanden werk nog mocht reizen in de VS. Als hij en familie op VWP komen, moeten ze hoe dan ook na 90 dagen het land uit.
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Re: Visum voor vakantie na 3 maanden werken

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Remmelt schreef:Hallo,

A.s. 14 feb. 2007 vertrek ik voor 3 maanden naar USA om daar te werken voor het bedrijf waarvoor ik ook in NL werk. Mijn vriendin en mijn 2 dochters gaan ook mee (1,5 en 4 jaar). Na de 3 maanden moeten we in principe naar huis (90 dagen grens). Maar wat als we nog een paar weekjes vakantie willen vieren daar. Wat voor soort visum/visa moeten ik, mijn vriendin en mijn kinderen dan aanvragen ? (kan het uberhaupt nog ?)

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Remmelt
Simpel gezegd mag je op een I-94 niet langer dan 90 dagen blijven, dus zul je na die 90 dagen het land uit moeten. Haal het in elk geval niet in je hoofd om langer te blijven, want dat kan ervoor zorgen dat je de volgende keer dat je de US in wilt problemen gaat krijgen.

Het is niet verboden om op een I-94 te werken, maar dan moet je wel betaald worden door je Nederlandse werkgever en niet in de US op een loonlijst staan. Mijn vriend heeft dit ook zo gedaan (meerdere keren voor een aantal weken gewerkt bij de Amerikaanse vestiging van het bedrijf waar hij in Nederland voor werkte en gewoon door zijn Nederlandse werkgever betaald) voordat hij hier permanent kwam wonen en dit zijn geen illegale praktijken.

Wil je langer blijven dan zul je een visum aan moeten vragen, met alle wachttijd en papierwinkel die daarbij hoort. Ik zou overleggen met je baas wat de mogelijkheden zijn.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Remmelt
Amerika-newbie

Kosten verbonden aan aanvragen

Bericht door Remmelt »

Hoi,

Heerlijk. Het wordt er niet duidelijker op !!

Voor business mag je 90 dagen in USA verblijven. Mijn business is dat ik werk bij een Nederlands bedrijf dat veel vestigingen heeft zitten in USA.

Wat zijn de kosten verbonden aan een visum wanneer ik bv. 2 weken langer wil blijven.

Dan is er nog niet de optie genoemd om bv. even een lang weekend, vlak voordat de 90-dagen voorbij zijn, de USA te verlaten (Mexico, Canada, iets in Midden Amerika ?). Is dat een optie ? Na het weekend weer terug om weer 90 dagen er te kunnen verblijven ?

Alvast bedankt voor jullie nieuwe reactie's !!

Remmelt
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Re: Kosten verbonden aan aanvragen

Bericht door Rob »

Remmelt schreef:Dan is er nog niet de optie genoemd om bv. even een lang weekend, vlak voordat de 90-dagen voorbij zijn, de USA te verlaten (Mexico, Canada, iets in Midden Amerika ?). Is dat een optie ? Na het weekend weer terug om weer 90 dagen er te kunnen verblijven ?

Remmelt
Dat wilde vroeger nog wel eens lukken maar 9/11 is dat over.
Hou er rekening mee als ze je daarop snappen je de eerste jaren helemaal het land niet meer in komt.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Remmelt schreef:Heerlijk. Het wordt er niet duidelijker op !!
Daar was ik al bang voor :-) Het beste is zo spoedig mogelijk naar het consulaat in Amsterdam te gaan, en die B1- en B2-visums aan te vragen. Je hebt nog voldoende tijd, maar de tijd gaat nu wel dringen. Bestudeer eerst uitgebreid de informatie op de web site van het consulaat: http://thehague.usembassy.gov/how_to_apply2.html
Voor business mag je 90 dagen in USA verblijven.
Maar jij wil zes maanden blijven en kunt dus maar beter een visum aanvragen.
Mijn business is dat ik werk bij een Nederlands bedrijf dat veel vestigingen heeft zitten in USA.
En je krijgt dan hoogstwaarschijnlijk gewoon in Nederland je salaris uitbetaald. Voor die gevallen wordt een B1-visum verstrekt.
Wat zijn de kosten verbonden aan een visum wanneer ik bv. 2 weken langer wil blijven.
Een B1 of B2 kost $85, dacht ik.
Dan is er nog niet de optie genoemd om bv. even een lang weekend, vlak voordat de 90-dagen voorbij zijn, de USA te verlaten (Mexico, Canada, iets in Midden Amerika ?). Is dat een optie ?
Ik zou het niet doen. Je loopt daarbij altijd de kans niet meer te worden toegelaten. De Amerikaanse autoriteiten zijn nogal beducht voor "vestigingsgevaar".

--john
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

UsaDutch schreef: Dat is ook het moeilijke aan antwoorden geven. Ook door discussies als deze komen er gelukkig reacties van mensen die zoiets bij de hand hebben gehad en blijkt dat er inderdaad meer is dan je denkt. Het is en blijft een grijs gebied.
Ik denk dat onder "work" word verstaan dat je werk verzet ten bate van een werkgever op dagelijkse basis, of je nu betaald word in de VS of niet.

"Business" kan van alles betekenen, zoals al gesteld het bezoeken van een seminar, een orientatiegesprek met notarissen of advocaten voor het opzetten van een Amerikaans filiaal, een market-research bedrijf betalen om voor jou market research te doen op de Amerikaanse markt, het afsluiten van een leveringscontract aan een Amerikaanse winkelketen voor jouw in Europa geproduceerde producten, etc, etc.

Maar in principe mag je dus op een Visa Waiver niet zondermeer werken. Naar de VS komen voor 8 weken om een applicatieserver te programmeren en installeren in een bedrijf valt denk ik volledig onder werken, en niet onder "business".

Maar zoals al gesteld, er zijn duizenden bedrijven die het zo doen, en niemand die er echt achter komt wat nou de precieze begizheden zijn geweest van iemand die 90 dagen in de VS blijft op een VWP. ;)

De topicstarter zal toch echt na 90 dagen (en eigenlijk na 88 dagen ofzo om te voorkomen dat je opeens 2 dagen op een vliegveld zit na een enorme sneeuwstorm, orkaan of tornadoschade of iets dergelijks. Om na die 90 dagen in het land te blijven kun je het beste kijken naar de B2 (en/of B1) visum opties. Maar hou er rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat de aanvraag rond is, dus enige spoed is wel vereist op dit moment.

Wat betrefd "even naar Canada gaan", ik zou het niet doen. Ik hoor steeds vaker dat mensen na een weekje Canada opeens geweigerd worden, omdat bijvoorbeeld veel Canadezen zelf op die manier voor langere tijd in de VS verblijven. Ik vlieg nog wel eens naar Detroit om daar de grens over te rijden naar onze Canadese familie, en toevallig werkt een familielid bij de tax-free shop bij de brug over de St. Clair river naar Canada, en die vertelde 2 jaar geleden al dat de Amerikaanse douane steeds strenger word.

Sinds het US-Visit programma wordt ook nog eens elke toegang met vingerafdrukken en foto geregistreerd, en bij het volgende bezoek weet men precies wanneer je de vorige keer binnen kwam en wanneer je de vorige keer vertrok. Ik heb me laten vertellen dat zelfs heen en weer vliegen naar Nederland niet altijd veilig is, en alhoewel het meestal wel goed gaat (zeker de eerste keer) loop je wel een risico.

Als je langer in de VS wil blijven is het belangrijk dat je de juiste visums hebt, want als je op een gegeven moment geweigerd wordt mag je in het gunstigste geval 3 jaar lang niet meer de VS in, en mag je nooit meer van het VWP gebruik maken voor een simpel bezoekje.

Ik zou het dus gewoon goed regelen van te voren in plaats van de gok te nemen. Zeker gezien de betrekkelijk lage prijs van de B1/B2 visums vergeleken met vliegtickets en het risico dat je kunt lopen.
"I reject your reality, and substitute my own!"
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Remmelt schreef:Dan is er nog niet de optie genoemd om bv. even een lang weekend, vlak voordat de 90-dagen voorbij zijn, de USA te verlaten (Mexico, Canada, iets in Midden Amerika ?). Is dat een optie ? Na het weekend weer terug om weer 90 dagen er te kunnen verblijven ?

Remmelt
Je I-94 gaat niet weer opnieuw in na het verlaten van de US voor een land als Canada of Mexico. Je mag dus best de US verlaten, maar moet bij binnenkomst nog een geldige I-94 hebben voor de tijd dat je de US gaat verlaten (meestal datum op je ticket). Kortom...binnen de 90 dagen grens mag je best een keer een dagje naar Canada of Mexico, maar die 90 dagen tellen gewoon door en je moet dus 90 dagen nadat je de US bent binnengekomen weer naar Nederland vliegen.

meer is te vinden via de volgende link: http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/vwp/vwp.xml
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Remmelt schreef:Hoi,

Remmelt
Remmelt,

Wat ik me afvraag and misschien vele met mij, is waarom je je gezin aan een illegaal verblijf in de US zou willen blootstellen?

Als je single bent kan ik me daar nog iets bij voorstellen, dan kan het je misschien allemaal niet zo schelen. Maar als je een gezinnetje heb ben je daar toch voor verantwoordelijk? Stel je je wordt opgepakt wat gebeurd er met je vrouw en kind hier in de US? Als mijn man zoiets zou willen doen zou ik me als vrouw toch zorgen maken over verzekering, ziekenfonds, wat als je kind ziek wordt, ongeval etc.
Als er iets met je gebeurd staat ze er alleen voor en ze is illegaal hier.

Ik en ik weet zeker mijn man ook zou dit nooit doen alleen omdat het goedkoper zou zijn voor de werkgever? Omdat die geen zin heeft door alle rompslomp van een visa aanvraag heen te moeten? Nou jammer dan, ik zou daar geen criminal record voor over willen hebben en m'n gezin daar aan bloot stellen zodat het bedrijf wat extra Euro's kan maken.

Is het niet beter voor de gemoedsrust van jou en je gezin om je werkgever gewoon een B1/B2 aan te laten vragen?

Je mag niet werken met een VWP voor 90 dagen, het maakt niet uit wat je business is. Als je voor een conferentie gaat duurt dat meestal geen 90 dagen, ook een werkoverleg niet langer dan dat.

Wat voor werk ga je daar eigenlijk doen?
--
Tink
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer