Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Sandra Bormans
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2014, 13:54

Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door Sandra Bormans »

Hallo!
Wij, mijn man en ik + onze twee kinderen! zijn van plan om in juli te verhuizen naar Houston.
De knoop is doorgehakt, en nu beginnen de concrete acties!
Heeft iemand op dit forum ervaring in het kiezen van scholen in Houston, en dan met name in het district Cypress-Fairbanks?
Of misschien ken je wel iemand die dat heeft? Graag zou ik dan ervaringen willen uitwisselen.
Ook andere tips over wonen in Houston / Amerika zijn welkom!

Alvast bedankt!
Sandra Bormans
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door hemmie »

Wij hebben in Sugar Land gewoond, ik weet weinig over Cy-fair.
Maar zoek je public of private schools, elementary, middle of high? Ik denk dat je bij de public schools wel goed moet oppassen, een kennis van me woont er, en ze is heel tevreden over de elementary school, maar voor hun oudste zagen ze de public middle school niet zitten, dus die gaat naar private school.
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LittlePhoenix »

Heb je al op greatschools.com gekeken? Die score zegt niet alles, maar is een goed begin.
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LittlePhoenix »

http://www.cfisd.net/

Maar die website heb je waarschijnlijk al gezien.
bergmeid
Amerika-ontdekker
Berichten: 96
Lid geworden op: 08 jun 2009, 20:25

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door bergmeid »

Ik kan je niets vertellen over de individuele scholen maar Cy Fair is altijd een uitstekend schooldistrict geweest en is het waarschijnlijk nog. Ik ben al weer een tijdje weg maar heb 20 jaar in Houston gewoond, in de Memorial area. (Westelijk gedeelte).

Houston is een prima stad om te werken en uit te gaan en natuurlijk het winkelen. Je kunt er ook een heel redelijk huis kopen voor relatief weinig geld vergeleken met de rest van het land. De stad is heel uitgestrekt. Hou er rekening mee dat het verkeer erg druk is en het zou fijn zijn als je de HOV lane kan gebruiken, de tollroad (Beltway) of de Park n Ride bussen. Over het algemeen worden reiskosten niet vergoed door Amerikaanse werkgevers, uitzonderingen daargelaten.

Het weer is erg heet en benauwd van april tot september maar dat wist je waarschijnlijk al. Restaurants zijn overal want men eet graag buiten de deur. Speel je golf toevallig? Banen zat. Er zijn ook goeie professionele sportteams en faciliteiten alsmede uitstekende musea. Een nadeel vond ik de muggen, die wisten me altijd te vinden......
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Cy-Fair ISD is een goed ISD. Op dit moment wordt er ontzettend veel gebouwd daar en dus ook de scholen moeten mee met die groei.
CyRanch is een hele goede highschool. Zie ook hier.
Dus als je een middle school of lager zoekt dan kun je ook een school zoeken die instroomt in die High School.

Verder is er een stuk noordelijker nog The Woodlands. Daar wonen behoorlijk veel Nederlanders. Conroe ISD is ook heel goed en de high schools daar zijn de betere scholen van Texas. Maar het ligt er natuurlijk ook aan waar je moet gaan werken en of het qua afstanden te doen is.
Wij wonen zelf in Klein ISD en dat is ook een goed ISD. Wel wat minder populair bij Nederlanders hier, omdat die (als ze zo noordelijk willen wonen) dan liever in The Woodlands gaan wonen.

Voor verdere tips moet je wat specifieker zijn. Ik kan je wel vertellen dat er mooie musea zijn en een mooie dierentuin, maar misschien hou je daar helemaal niet van.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door Hockey »

De vraag is nog niet gesteld. Maar hoe gaan jullie naar de VS, dus op basis van welk visum?
Sandra Bormans
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2014, 13:54

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door Sandra Bormans »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, ik realiseer me dat ik mijn vraag nogal breed heb gesteld.
Inmiddels is de knoop doorgehakt voor de wijk; Bridgeland. De scholen daar staan goed aangeschreven op de greatschools-site, dus die keuze is dan ook helder. Het gaat bij ons om Elementary en middle school.
Ik kreeg verder de tip om de inentingsboekjes niet te vergeten, het zou kunnen dat ze nog prikken nodig hebben voor school. Iemand daar recent ervaring mee?
Groetjes, Sandra
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door Hockey »

Sandra, nogmaals de vraag op basis van welk visum jullie naar de VS verhuizen. Voor jouw vragen maakt het niet uit, maar het is altijd interessant hoe mensen die kant op gaan. (Hoe is dan: Amerikaanse partner, of via werkgever, of DV Lottery gewonnen, of grote investering gedaan of ...)
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door hemmie »

Je kinderen zullen vast inentingen nodig hebben, waterpokken in elk geval, en Hep B en A volgens mij. Het staat vermoedelijk wel op de website van het schooldistrict. Zonder de vereiste inentingen mogen ze niet naar school.
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LittlePhoenix »

Waterpokken-prik is alleen nodig als ze de ziekte nooit gehad hebben. Onze oudste dochter heeft in Nederland waterpokken gehad en heeft daarom de inenting niet op haar lijst. Heel lastig want elke keer als ze naar een nieuwe school gaat moeten we weer het hele verhaal uitleggen en helaas hebben we geen doktersverklaring dat ze chickenpox had.

Om kinderen in te schrijven op een school heb je meestal hun inentingsbewijs nodig, een gezondheidsverklaring ondertekent door een plaatselijke dokter (hier in Florida accepteerden ze het formulier uit Utah niet terwijl dat maar een paar maanden oud was), en 2 dingen met je adres (huurcontract, chequeboek, waterrekening enz). En natuurlijk de info van hun oude school, maar sommige scholen vragen alleen het telefoonnummer van de school zodat ze zelf de info kunnen aanvragen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door hemmie »

Die gezondheidsverklaring hadden wij in Texas niet nodig (alleen op de preschool).

@LittlePhoenix, ik ben verbaasd dat ze dat van die waterpokken zonder doktersverklaring accepteren, dat heb ik wel eens anders gehoord!
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LittlePhoenix »

Hemmie, ja daar hebben we tot nu toe geluk mee gehad. Heb verhalen gehoord over kinderen die een bloedtest moesten laten doen om naar school te kunnen. Blijkbaar kan je laten testen of je kind het echt heeft gehad?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door hemmie »

Ja, klopt.
Een vriendin van me is 2 weken geleden naar Houston verhuisd, en toevallig had haar jongste een maand geleden waterpokken. Ze heeft op mijn aanraden wel de huisarts gebeld, die heeft geloof ik wel iets van een brief opgesteld dat ze waterpokken heeft gehad, maar het is maar de vraag of ze daar wat mee kan. Want er is geen bloedtest gedaan.
En als je moet bloedprikken kun je misschien nog beter gewoon inenten, ik vind zelf 2 prikjes minder belastend dan 1x bloedprikken.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door DixieChick »

En voor waterpokken mag je zelfs twee keer bloed laten prikken ;)

Dat heb ik laten doen en heb nu een mooi ziekenhuis verslagje dat ik inderdaad waterpokken gehad heb..
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door hemmie »

Oh echt? Dan zou ik zeker gewoon voor die inenting gaan!
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door DixieChick »

Ja, maar bloedprikken was gratis, inenting niet. Ahem. Zuunige Hollander he? ;)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
LinB
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jan 2016, 18:52

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LinB »

Hallo, zoals het er nu naar uit ziet verhuizen wij in de zomer van 2016 voor een paar jaar naar Houston met ons gezin. We hebben 2 zoons en een dochter van (dan) 13-10-7 jaar oud. Kan iemand mij misschien vetellen hoe het zit met het Amerikaanse schoolsysteem? De oudste zou hier in Nederland in sept op het VO (HAVO) beginnen, de middelste gaat naar gr 7, de jongste dan naar gr 4. Onze voorkeur gaat voor alsnog uit naar de Britse Internationale School, heeft iemand hier ervaring mee? Of hebben jullie juist voor een Amerikaanse school gekozen en wat was hier de reden van? Ik hoor graag wat ervaringen. In mei komen mijn man en ik een week naar Houston om wijken en scholen te bezoeken. De kinderen krijgen trouwens binnenkort al Engelse les tot ons vertrek. Alvast bedankt voor reacties. Groet Linda
Gebruikersavatar
Erwin74
Amerikafan
Berichten: 117
Lid geworden op: 21 jun 2015, 12:56
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Sugar Land (Houston) TX
Contacteer:

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door Erwin74 »

Leuk, wij gaan daar ook wonen m.i.v. juli. Wij hebben Cypress, Spring, Katy, Sugar Land, Woodland en Kingwood bekeken. In al deze regio's zijn best veel goede scholen te vinden. Voor ons geldt in principe dat de kinderen naar de plaatselijke (public) school zullen gaan maar dat komt omdat wij niet als expat gaan. Over de internationale scholen weet ik dus niet zo veel. Als je huizen gaat zoeken kan je via bijvoorbeeld zillow.com ook uitvinden wat de samenstelling van de buurt is en of de scholen in orde zijn. Let wel op de reistijden bij het kiezen van een woning (regio). Een goede tip die ik kreeg van één van de forumleden was om eens tijdens de spits de afstand af te leggen die je straks wellicht iedere dag moet doen. Geeft een alleraardigst beeld van de situatie. Wij zijn meerdere malen in Houston geweest en wij hebben er i.i.g zin in! Succes met jullie voorbereidingen en de ervaringen/vragen delen via dit forum is een aanrader al begint iedereen altijd direct over dat 'verrekte' visum :wink: :roll: :lol:
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Emigreren naar Houston, Texas; schoolkeuze tips?

Bericht door LittlePhoenix »

Voor kerst ben ik met de kinderen naar Cypress gereden om familie te bezoeken, en wist meteen weer 100% zeker: ik wil never nooit in Houston wonen! Maar als het echt zou moeten, dan zou ik naar wijken zoals Cypress kijken.
Als je een wijk uitkiest, rij dan inderdaad voor je een contract tekent een keer in de spits om een realistisch beeld van het verkeer te krijgen. Verkeer in Houston is altijd knudde, maar tijdens de spits is het helemaal een ramp. Verkeer in de buitenwijken valt vaak wel mee, behalve dan in de spits.

Heb geen ervaring met de Britse school. Onze oudste ging in Nederland naar een Montessori school en is zonder problemen over gestapt op een DoDEA Kindergarten. Wij hebben voor het Amerikaanse systeem gekozen omdat ze dan op de basis naar school kon gaan, en we hoopten dat de overstap naar een Amerikaanse school, als we hierheen zouden verhuizen, makkelijker zou zijn. (dat viel helaas heel erg tegen, maar dat kwam door de waardeloze school in Utah. in Florida en Texas hebben we veel betere scholen gevonden.) We wisten dat de kans heel klein was dat we naar Nederland terug zouden gaan.

Wij wonen nu in een klein stadje vlakbij Austin en zijn superblij met de scholen hier. Maar toen we nog overwogen om naar Houston te gaan heb ik verschillende scholen in Cypress uitgezocht en op basis daarvan naar huizen gekeken.
www.greatschools.org is een goede website om info over scholen te vinden. Hou er wel rekening mee dat de cijfers die scholen krijgen gebaseerd zijn op standardized testen, en niet alles zeggen over hoe goed een school is qua leerkrachten en principal. Onze school hier scoort een 6, maar de principal en leerkrachten zijn minstens een 10! De lage testscore komt omdat er veel rural en veel low income students zijn, en die testen minder goed.

Naast greatschools.org kijk ik ook altijd naar MOMS en MOPS clubs om ervaringen van ouders te lezen, en ik zoek naar Facebook pagina's over de scholen. Zo was er een Facebook pagina die gemaakt was door ontevreden ouders over 1 school in Utah waar m'n dochter op zat. Daar werd bijv. advies gegeven over het zoeken naar een advocaat i.v.m. lichamelijk letsel door bullies. Als je dat soort pagina's vind over een school...tja, zoek dan liever een andere school eh?

Zillow.com en homes.com zijn goede sites om huizen te zoeken. En Craigslist, ik heb al 2 keer een huis gevonden via Craigslist. Maar wel heel goed oppassen want er zitten ook heel veel oplichters tussen. Toen ik dit huis op Craigslist zag heb ik eerst flink geGoogled om uit te zoeken of de makelaar echt bestond, of ze betrouwbaar was, en daarna pas contact opgenomen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer