Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Jasmino
Amerika-expert
Berichten: 7090
Lid geworden op: 15 mar 2004, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Jasmino »

In januari zullen wij in 2 weken van San Francisco naar San Diego rijden en onderweg willen we met goed weer graag een stuk highway 1 doen, en de tijd nemen voor de mooie kust bij Big Sur. Ik weet echter niet zo goed hoeveel tijd ik moet nemen voor enkele stukken route, state parks en andere plekjes aldaar, en wat dus logische overnachtingsplaatsen zullen zijn.

Mijn dilemma's/vragen/voorstellen:

1.
We zullen eerst (ivm een congres) een week in San Francisco doorbrengen. Waarschijnlijk zullen we op de laatste dag aldaar vanuit de stad een klein rondje doen waarbij we Stanford university, Año Nuevo SP en Bean Hollow State Beach bezoeken, daarna rijden we dan weer terug naar SFO. Mogelijk nemen we dan ook nog La Honda mee. Is dat te doen op 1 dag?
En is het de moeite waard?

In Año Nuevo moeten we 3-4 mijl enkele reis wandelen (na verkrijging van een permit) om de parende zeehonden te kunnen zien daar. We kunnen best een stuk wandelen (ligt ook aan de conditie van mijn vriend's voeten die dag vanwege zenuwschade door dm2) maar is dat echt goed te doen ook? Iemand ervaring ermee?

2.
Als we de stad verlaten is het plan om vanuit SFO de Skyline Drive (CA-35) te rijden naar Santa Cruz, omdat het een mooie route zou zijn las ik ergens. Heeft iemand ervaring met deze route? Hoeveel tijd moeten we ervoor uittrekken? Moeten we overnachten in Santa Cruz, of kunnen we nog een stuk verder, tot bijv. Carmel? In Santa Cruz zullen we wellicht even de benen willen strekken, maar ik denk niet dat het een must is. De Boardwalk zal toch gesloten zijn in januari.

3.
In Carmel willen we even door het stadje wandelen, verder staat de missie op het programma en ik zou ook even willen stoppen bij Point Lobos. Of is dat niet de moeite waard? Hoeveel tijd moeten we daarvoor uittrekken?

4.
Vanuit Carmel willen we de tijd nemen voor Big Sur. Er staan langs dat deel van de kust enkele gebieden op mijn verlanglijstje, in volgorde van afstand vanaf Carmel naar het Zuiden:
- California Sea Otter Game Refuge (is het de moeite waard?)
- Pfeiffer Big Sur SP (is het de moeite waard?)
- Nepenthe / Kiva Café (voor lunch of koffie)
- Julia Pfeiffer Burns SP (hier willen we graag de wandeling naar de waterval maken)
- Limekiln SP (is het de moeite waard?)
- Elephant Seals bij San Simeon (stop langs de route)
- Hearst Castle
Monterey slaan we over, het aquarium hebben we al gezien, we gaan deze keer meer voor de natuur op dit deel. Maar hoe moeten we dit verdelen en waar zouden we dan moeten overnachten? We zijn geen kampeerders, reizen met een SUV waarschijnlijk, en houden van comfort. Vanaf Carmel is het nog een uur rijden voordat je bij Big Sur bent, dus het lijkt me niet logisch om daar 2 nachten te blijven en weer terug te rijden. Maar wat dan wel?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Gebruikersavatar
katrienenluc
Amerikakenner
Berichten: 836
Lid geworden op: 30 aug 2010, 11:56
Partner van: Luke21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Lokeren, België

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door katrienenluc »

Heb je het volledige artikel op dit forum over de coastway al gelezen? Daar staat wel wat in.
Verder kan ik je geen tips geven, want wij hebben de coastway geschrapt uit onze planning volgend jaar...
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door PSVwally »

Moet ik het zien dat je totale reis 2 weken is waarvan de 1e week in SF is en je dus een week hebt voor de rit naar San Diego? Of wil je in 2 weken van SF naar San Diego komen? En hoeveel dagen wil je dan nog in San Diego doorbrengen?

Met betrekking door het stuk tussen SF en Monterey, lees dit topic: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=7&t=57660 eens door. Laat je niet leiden door de titel, maar lees de pagina's even, want een heel stuk gaat over de route die je evt. zou kunnen rijden.

Als je Hearst Castle wilt bezoeken moet je een tour boeken. Hou er rekening mee dat je in de winter maar tot 17u naar binnen kunt. Het lijkt me dus verstandig om bv in Cambria een overnachting te hebben om de volgende ochtend een tour daar te kunnen doen.
Gebruikersavatar
Jasmino
Amerika-expert
Berichten: 7090
Lid geworden op: 15 mar 2004, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Jasmino »

@Katrien: Dat heb ik inderdaad gelezen, maar daar staan niet alle parken in die ik wil bezoeken, dus ik kom er nog niet echt uit. Vandaar mijn vraag.

@PSVwally: In totaal reizen we 3 weken, waarvan 1 week SFO. Blijft over 2 weken voor de route naar en het verblijf in San Diego (waarbij we ook LA willen aandoen en de parken Joshua Tree en Anza Borrego).

Dat topic waarnaar je verwijst gaat voornamelijk over whale watching, dat begrijp ik niet zo goed, want dat hebben wij niet in de planning. Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt en verschillende topics doorgekeken hier, maar de meeste reizigers trekken veel minder tijd uit en bezoeken minder parken langs de kust heb ik de indruk.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Gebruikersavatar
Jasmino
Amerika-expert
Berichten: 7090
Lid geworden op: 15 mar 2004, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Jasmino »

Ik zie dat ik het Sea Otter Game Refuge beter kan schrappen, dat is geen spotters locatie. op de site vind ik wel enkele andere plekken waar otters gespot kunnen worden, die ga ik wel inplannen in de route. Ik vind het zo'n leuke beestjes!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Anneleen »

Wij hebben afgelopen zomer overnacht en gewandeld in het Pfeiffer Big Sur SP. Ik vond het er wel mooi, maar na alles wat we al tijdens onze reis gezien hadden, waren we niet meer enorm onder de indruk. Maar dat lag meer aan ons en aan een zeker verzadigingsgevoel na 3 weken, dan aan het SP. Het is er echt wel mooi. Volgens wat ik vooraf gelezen had, is Julia Pfeiffer Burns SP nog mooier. Dat paste bij ons niet zo goed in onze route, anders waren we daar zeker gaan wandelen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben twee keer gekampeerd bij Big Sur maar jammer genoeg nog nooit de omgeving goed bekeken. Naast de McWay Falls trail zou je misschien een stukje van de Ewoldsen Trail kunnen doen.
Hearst Castle vonden wij erg leuk, je kunt uit meerdere tours kiezen. Een overnachting in Cambria is dan wel handig, dan kun je een vroege tour doen en kun je de rest van de dag naar eigen inzicht indelen. Of een late tour als je er op tijd bent natuurlijk.

Marianne
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door ingrid14 »

Op deze site staat ook nog heel wat info over Big Sur: http://www.bigsurcalifornia.org/index.html
Ze hebben ook een gids: http://www.bigsurcalifornia.org/pdf/big ... 015-16.pdf

Stanford university, Año Nuevo SP en Bean Hollow State Beach en La Honda: lijkt me een drukke dag

Skyline Drive + kort bezoek Santa Cruz + kort bezoek Carmel + missiepost : dit is haalbaar op 1 dag
Ook nog Point Lobos bezoeken wordt te veel (het is ook vroeg donker)

Misschien 2 nachten in Carmel doen. Op de volle dag zou je dan Point Lobos en Pacific Grove (bij Monterey) kunnen bezoeken.
Bij Pacific Grove liggen de otters gewoon in de baai (ook bij Point Lobos). Dit was wel telkens in juli, ik weet niet hoe het zit in januari.

Met je wensen voor het stuk Carmel-San Simeon zou ik ook eerder voor 2 nachten San Simeon of Cambria doen.
Dag 1 Pfeiffer Big Sur SP, Pfeiffer Beach (een aanrader vind ik), Nepenthe, Julia Pfeiffer Burns, eventueel nog Limekiln
Dag 2 Hearst Castle en Elephant Seals (eventueel nog Limekiln)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Jasmino
Amerika-expert
Berichten: 7090
Lid geworden op: 15 mar 2004, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Jasmino »

Dank voor de tips, mooie links ook Ingrid! Thnx!

Zoals Ingrid het adviseert, heb ik vanmiddag ook ongeveer het voorlopige schema ingevuld. 2 overnachtingen in Carmel, 1 overnachting in San Simeon en dan bezoeken we Hearst Castle en de zee-olifanten voordat we naar LA rijden. Limekiln kunnen we dan kiezen op de dag van aanrijden naar San Simeon of de dag van vertrek. Ten zuiden van Hearst Castle hebben we verder geen bezienswaardigheden en stops gepland.

Zie hier onze voorlopige route van de hele trip, met de nadruk op voorlopig.
Afbeelding

Klik hier voor een groter plaatje.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Jody
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 05 mei 2012, 14:48

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Jody »

Ik kan me niet echt herinneren dat het zo ver was om de zeeolifanten te zien. Zeker geen 5 km. Het is wel 10 jaar geleden dus het zou veranderd kunnen zijn. Het was geweldig om te zien.
Gebruikersavatar
Jasmino
Amerika-expert
Berichten: 7090
Lid geworden op: 15 mar 2004, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Jasmino »

Jody, die zee-oilfanten zijn heel dichtbij San Simeon en Hearst Castle, dat klopt. Ik denk dat jij verkeerd kijkt op het overzichtje? De afstand die er staat is de afstand van San Simeon naar Santa Monica, na een bezoek aan de zee-oifanten en Hearst Castle.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Jody
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 05 mei 2012, 14:48

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Jody »

Ik bedoel dat vanaf de PP bij Ano Nuevo het wandelen naar de zeeolifanten geen 5 mijl maar korter is.
Gebruikersavatar
Jasmino
Amerika-expert
Berichten: 7090
Lid geworden op: 15 mar 2004, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Jasmino »

Aaaah.... sorry Jody! Dat is goed om te weten. Op de website las ik ergens dat het 3-4 mijl zou zijn. Goed te weten dat het minder is! Maar ik begrijp dus uit jouw verhaal dat Aña Nuevo wel een goed idee is? Mooi park?

Hebben jullie ook de zee-olifanten gezien bij Hearst Castle destijds? Was dat nu heel anders dan in dit park?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Jody
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 05 mei 2012, 14:48

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Jody »

Wij wisten van niets van zeeolifanten toen bij Hearst Castle.
Bij Ano Nuevo zie je ze in hun natuurlijke omgeving. Duingebied en aan het water ontzettend veel zeeoliefanten. Hoe de populatie toen was kan anders zijn dan nu. Het is al even geleden.
Het is geen groot park. Je bent 2 á 3 uurtjes bezig met alles.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door nieuwenoord »

Jacqueline, op de Facebookpagina van Año Nuevo State Park kan je zien dat ze net klaar zijn met een nieuwe trail, die makkelijker toegankelijk is dan voorheen. Ziet er prachtig uit, sowieso is die pagina zeer de moeite waard.
Gebruikersavatar
Jasmino
Amerika-expert
Berichten: 7090
Lid geworden op: 15 mar 2004, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Jasmino »

Oh leuk Monique, ik ga kijken!
Die zeeolifanten bij Hearst Castle zijn ook in hun eigen habitat Jody, dat is zo'n beetje gelijk naast de weg. Maar het park schijnt echt meer te bieden, en het is in januari paringsseizoen, dat maakt het wel interessant. Lijkt me echt gaaf!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door PSVwally »

Dat topic waarnaar je verwijst gaat voornamelijk over whale watching, dat begrijp ik niet zo goed, want dat hebben wij niet in de planning....
Ik doelde eigenlijk op de beschrijving van de route tussen SF en Moss Landing van Bedeve en Markenko, maar je hebt nu al een hele dagindeling die er prima uitziet

Bij Hearst Castle trekken die zeeolifanten wel een massa toeristen natuurlijk. Toen wij daar stonden waren we zeker met 50/100 andere mensen. De parking stond ramvol. Overigens bij een uitkijkpunt net voor Hearst Castle (komende vanuit LA) zagen wij er ook al een heel aantal op het strand liggen.

Misschien dat wij overigens geluk hebben gehad, maar wij hebben zowel in Monterey Bay (op de whalewatch boot) als bij Morro Rock toen we er een beetje aan de zijkant langs liepen, zeeotters gezien. Bij Morro Rock zaten ook zeeleeuwen. Ik weet niet in hoeverre die er in Januari ook zitten.
Gebruikersavatar
Jasmino
Amerika-expert
Berichten: 7090
Lid geworden op: 15 mar 2004, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door Jasmino »

Dank PSVWally! Ik ben zelf bij die zeeolifanten bij San Simeon geweest in 2002, dat is dus al heel wat jaren geleden, en toen waren wij zo'n beetje alleen daar (was in oktober). Ik denk dat januari niet echt hoogseizoen is daar, maar ik vermoed ook dat het park Año Nuevo nog mooier zal zijn vanwege de omgeving ook.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door nieuwenoord »

Wij zijn drie keer bij San Simeon geweest, alle keren eind april, met hooguit 10 bezoekers.
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Big Sur Coast en Highway 1: tijdindeling?

Bericht door SpaceAce »

Jasmino schreef:In Santa Cruz zullen we wellicht even de benen willen strekken, maar ik denk niet dat het een must is. De Boardwalk zal toch gesloten zijn in januari.
Wellicht dat de boardwalk in het weekend wel open is.. Althans, in november is hij in het weekend gewoon open en in december rondom kerst ook doordeweeks. Dus wie weet.

Persoonlijk vond ik de kustweg tussen San Francisco en Santa Cruz niet zo spannend. Pas bij Big Sur - na Monterey dus - vond ik hem mooi ruig worden.
Maar dat is persoonlijk natuurlijk :) Zelf zijn we van San Francisco naar Santa Cruz via Facebook en Google gereden (en vanaf Monterey dus de kustweg naar Los Angeles pas op). Ook leuk hoor. Met de grote duim op de foto :lol:

Het google-terrein vond ik echt erg leuk! Mooie gekleurde fietsen overal en de Android tuin is ook erg grappig.
Hm, maar ik herinner me nu ineens dat je een Apple fan bent he. Woeps :P :mrgreen:
Laatst gewijzigd door SpaceAce op 09 nov 2015, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer