citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Baksteen666
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 mar 2013, 10:09
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Victoria, BC, Canada

citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Baksteen666 »

Ik heb een vraagje over het verkrijgen van een ander staatsburgerschap dan het Nederlandse.
Iedereen hier zal inmiddels bekend zijn met het verhaal van de Nederlandse familie in Mauritius die de Mauritiaanse nationaliteit hadden aangenomen, niet wetende dat ze de Nederlandse staatsburgerschap opgaven.

Hoe gaat dit nu in zijn werk. Ik ben bekend met de Nederlandse wet wat dat betreft maar op het moment dat een Nederlander in bijvoorbeeld de US het citizenship aanvraagt, hoe komt die informatie terug in NL?
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door hemmie »

Op het moment dat je je Nederlandse paspoort wil verlengen bij een ambassade of consulaat (en ik neem aan ook op Schiphol of 1 van de gemeentes waar NLers in het buitenland dat kunnen doen) moet je je legale verblijfstatus in het buitenland aantonen. Voor de VS dus een visum of greencard. Als je US citizen bent geworden heb je dat niet meer, je Amerikaanse paspoort toont dan immers je verblijfstatus aan, en daarmee is dus duidelijk dat je een 2e nationaliteit hebt.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door nieuwenoord »

Klopt, ook als je je paspoort wilt verlengen bij een van de balies die daarvoor zijn aangewezen in Nederland, moet je je verblijfsvergunning in het woonland tonen. In ons geval onze voorlopige residentieverklaring in Spanje, na vijf jaar wordt die permanent. Als je de Spaanse nationaliteit hebt, wordt je verblijfsvergunning niet meer afgegeven.
Gebruikersavatar
Baksteen666
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 mar 2013, 10:09
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Victoria, BC, Canada

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Baksteen666 »

Juist. Dus theoretisch (en mogelijk ook praktisch), als je vlak voor het aanvragen van citizenship je paspoort vernieuwd kun je het langst "genieten" van dubbele nationaliteit en kun je dus nog reizen op je NL paspoort?
Ik had al zo'n vermoeden dat het zoiets zou zijn.
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Dutchess »

Je zal moeten overwegen hoe belangrijk het voor je is om VS staatsburger te willen worden (als je eenmaal die groene kaart krijgt). Je hebt iig alle tijd om daar over na te denken. Ik heb ook 20 jaar met een groene kaart in de VS gewoond voor ik die stap heb genomen. Ik weet niet zeker of ik het ook had gedaan als ik niet dubbele nationaliteit had kunnen krijgen & houden.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Baksteen666
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 mar 2013, 10:09
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Victoria, BC, Canada

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Baksteen666 »

Oh Dutchess, dat is niet mijn overweging voor de vraag op dit moment. Ik vroeg het me simpelweg af omdat ik er wel eens met mensen over heb gesproken en iedere keer kwamen we uit op het punt dat het land waar nationaliteit wordt aangevraagd dat niet doorgeeft aan het land waarvan de aanvrager afkomstig is. Dus wanneer wordt het dan hard dat je staatsburgerschap opgegeven is. En dat hebben de vorige posters duidelijk beantwoord.
Dus dank daarvoor.

Ik snap je denkmethode overigens.

Ik heb nog een 1 vraag over een uitzonderingspositie voor dubbele nationaliteit. Als een getrouwd stel uit Nederland beiden een green card hebben en 1 vraagt staatsburgerschap aan van het land waar ze wonen. Kan dan de partner aanspraak maken op de dubbele nationaliteit. Oftewel is dit een "loophole"?
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door hemmie »

Hebben wij het ook ov er gehad, en volgens mij wel. Ik heb volgens mij ook wel eens gelezen over een stel dat het zo had gedaan.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
USA2004
Amerikakenner
Berichten: 913
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36
Locatie: Arlington, VA
Contacteer:

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door USA2004 »

Baksteen666 schreef:Ik heb nog een 1 vraag over een uitzonderingspositie voor dubbele nationaliteit. Als een getrouwd stel uit Nederland beiden een green card hebben en 1 vraagt staatsburgerschap aan van het land waar ze wonen. Kan dan de partner aanspraak maken op de dubbele nationaliteit. Oftewel is dit een "loophole"?
Ja, een van beide kan de dubbele nationaliteit krijgen. Dat werkt zo:

1. Getrouwd Nederlands stel. Stel dat de man eerst Amerikaan wordt. Die is dan niet langer Nederlander.
2. De vrouw is nu getrouwd met een Amerikaan, en mag dus een dubbele nationaliteit hebben van de Nederlandse overheid.
3. Dus de man is nu Amerikaan; de vrouw is Amerikaanse en Nederlandse.
Gebruikersavatar
Baksteen666
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 18 mar 2013, 10:09
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Victoria, BC, Canada

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Baksteen666 »

Dat dacht ik ook al inderdaad.

Het is alleen wel zo dat de datum van trouwen voor de datum van aanvraag van staatsburgerschap ligt. Het is de vraag of dat wordt meegenomen in het verhaal.
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Bennogr »

Het draait er bij het aanvragen van de Amerikaanse nationaliteit voor de tweede van het stel om WANNEER het Amerikaan worden plaatsvindt. De trouwdatum doet er niet toe. De regel is, dat je dubbele nationaliteiter kan worden als je op het ogenblik dat je Amerikaan wordt, getrouwd bent met een persoon met de Amerikaanse nationaliteit. Of je de dag daarvoor getrouwd bent of 50 jaar eerder, dat doet er niet toe (volgens mij dan natuurlijk, ik zou dit voor alle zekerheid navragen bij de Nederlandse ambassade in DC of bij buitenlandse zaken (www.minbuza.nl)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door SemJes »

Dus als ik het goed begrijp zit tegelijkertijd de naturalisatieceremonie doen er niet in voor mensen die van deze uitzondering gebruik willen maken?
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Bennogr »

Geen dingen door elkaar halen.

Het Amerikaans staatsburgerschap verkijgen kan nadat je 5 jaar een groene kaart hebt gehad (3 jaar als je met een Amerikaan(se) getrouwd bent). Je vult een aantal formulieren in, stuurt een cheque op, doet een "toelatingsexamen", je gaat naar een ceremonie (waar ze je groene kaart innemen) en nadat je plechtig beloofd hebt de macht van 'prinsen en potentaten' in je oude land niet meer te erkennen, krijg je een officieel certificaat dat je Amerikaan bent. Dat certificaat kun je gebruiken om een Amerikaans paspoort aan te vragen.

Nederland staat daar volkomen los van. Je verliest nog altijd automatisch je Nederlanderschap als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt, maar er zijn sinds 2003 een paar uitzonderingen op die regel. De voornaamste: je mag Nederlander blijven als je de nationaliteit van je partner aanneemt.

Officieel Nederlander blijven is in principe hetzelfde als Amerikaan worden: je vult een aantal formulieren in, stuurt informatie op over jezelf en je partner, betaalt wat en dan krijg je (als je daarom vraagt, wat je natuurlijk doet) een 'bewijs van behoud Nederlanderschap'. Met dat papiertje en je Amerikaanse paspoort, kun je dan je Nederlandse paspoort vernieuwen. Moet wel eens in de 10 jaar, anders ben je je Nederlanderschap kwijt.

Beide handelingen staan dus los van elkaar. Als je Amerikaan wordt, gelden daarvoor de Amerikaanse regels, als je Nederlander wilt blijven valt dat onder de Nederlandse regels.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door SemJes »

Welke dingen zijn door elkaar gehaald dan? Om even m'n eigen voorbeeld te gebruiken; mijn man en ik verkregen op dezelfde datum de green card dus zouden theoretisch gezien op precies dezelfde datum 5 jaar later de papieren voor het aanvragen van naturalisatie aan kunnen vragen. Vervolgens zou een van ons de claim kunnen maken, een aantal jaar later bij het verlengen van het NLse paspoort, dat het ten tijde van de naturalisatie getrouwd was met een Amerikaan... wat waarschijnlijk dus niet opgaat als je tegelijkertijd naturalisatie aanvraagt.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Bennogr »

Daarom is het waarschijnlijk inderdaad beter om even te wachten met die tweede Amerikaanwordenceremonie. Theoretisch zou het volgens mij geen verschil horen te maken, maar je kunt in dit soort gevallen volgens mij beter op veilig spelen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
nearhawaii
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 nov 2012, 02:13
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door nearhawaii »

USA2004 schreef:
Baksteen666 schreef:Ik heb nog een 1 vraag over een uitzonderingspositie voor dubbele nationaliteit. Als een getrouwd stel uit Nederland beiden een green card hebben en 1 vraagt staatsburgerschap aan van het land waar ze wonen. Kan dan de partner aanspraak maken op de dubbele nationaliteit. Oftewel is dit een "loophole"?
Ja, een van beide kan de dubbele nationaliteit krijgen. Dat werkt zo:

1. Getrouwd Nederlands stel. Stel dat de man eerst Amerikaan wordt. Die is dan niet langer Nederlander.
2. De vrouw is nu getrouwd met een Amerikaan, en mag dus een dubbele nationaliteit hebben van de Nederlandse overheid.
3. Dus de man is nu Amerikaan; de vrouw is Amerikaanse en Nederlandse.
Maar wat gebeurt er als dit stel gaat scheiden? Verliest de vrouw dan na verloop van tijd haar Amerikaanse citizenship? En als ze deze aanhoudt, raakt ze dan haar Nederlandschap kwijt bij het aanvragen van een nieuw Nederlands paspoort?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Dutchess »

Je verliest je Amerikaanse staatsburgerschap niet zomaar. Je kan het opgeven, maar daar is een speciale procedure aan verbonden. Er is geen Amerikaanse wet die dubbele nationaliteit verbiedt.

Wat betreft het Nederlandse staatsburgerschap, zoals ik het begrijp, gaat het om je huwelijksstatus op het moment dat je je naturaliseert. Als je op dat moment met een Amerikaan(se) getrouwd bent, kom je voor de uitzonderingsregel in aanmerking. Omdat je nooit weet wat er nog gebeuren gaat in je leven (je Amerikaanse echtgeno(o)t(e) kan overlijden, je kan gaan scheiden), is het dus van belang om zo gauw mogelijk de Verklaring van Behoud Nederlanderschap aan te vragen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
nearhawaii
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 nov 2012, 02:13
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door nearhawaii »

Dutchess schreef:Je verliest je Amerikaanse staatsburgerschap niet zomaar. Je kan het opgeven, maar daar is een speciale procedure aan verbonden. Er is geen Amerikaanse wet die dubbele nationaliteit verbiedt.

Wat betreft het Nederlandse staatsburgerschap, zoals ik het begrijp, gaat het om je huwelijksstatus op het moment dat je je naturaliseert. Als je op dat moment met een Amerikaan(se) getrouwd bent, kom je voor de uitzonderingsregel in aanmerking. Omdat je nooit weet wat er nog gebeuren gaat in je leven (je Amerikaanse echtgeno(o)t(e) kan overlijden, je kan gaan scheiden), is het dus van belang om zo gauw mogelijk de Verklaring van Behoud Nederlanderschap aan te vragen.
Maar is het niet zo dat bij iedere verlenging van je Nederlandse paspoort opnieuw wordt gevraagd of je ook een andere nationaliteit bezit? En hoe werkt het dan als je inmiddels onverhoopt bent gescheiden van je Amerikaanse ex-partner? Dan heb je namelijk geen andere nationaliteit meer op basis van een (lopend) huwelijk.

Raak je dan je Nederlanderschap kwijt op het moment dat je je Nederlandse paspoort wilt verlengen?

In NZ blijkt dat de verklaring voor behoud Nederlanderschap steeds tien jaar geldig is, en dus op tijd verlengd moet worden:

http://nieuwzeeland.nlambassade.org/nie ... iteit.html
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Dutchess »

Disclaimer: de wet specificeert dit niet duidelijk - het volgende is mijn interpretatie maar ik ben geen jurist.

Mijn punt is juist dat het niet is gebaseerd op een lopend huwelijk, maar alleen op het moment dat je je naturaliseert, want dat is het moment dat je (als de uitzonderingsregel op jou niet van toepassing is) je Nederlanderschap zou opgeven. Als je buitenlandse echtgeno(o)t(e) komt te overlijden, verlies je je Nederlanderschap ook niet. Nogmaals: mijn interpretatie.

De informatie in die link lees ik ook anders. Je moet elke 10 jaar je paspoort vernieuwen om je Nederlanderschap te behouden. Dat moet je in persoon doen. Daarmee verleng je je Nederlanderschap met 10 jaar. Als je dat niet in persoon kan doen, kan je in plaats daarvan, die Verklaring Behoud/Bezit Nederlanderschap per post aanvragen en op die manier je Nederlanderschap met 10 jaar verlengen. Maar: als je je paspoort maar elke 10 jaar vernieuwt, hoef je die Verklaring niet telkens te vernieuwen.

Je hoeft alleen maar te bewijzen dat je je Nederlanderschap mag behouden de eerste keer nadat je je paspoort vernieuwt na het verkrijgen van de andere nationaliteit. Daarna behoud je je Nederlanderschap òf door paspoortvernieuwing, òf (indien paspoortvernieuwing niet mogelijk) door verstrekking van Verklaring Behoud Nederlanderschap. Bron 1, eerste alinea, en Bron 2, 4e lid.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
rozijntje
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 feb 2007, 00:44
Locatie: Portland, OR

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door rozijntje »

Bedankt voor alle informatie. Ik heb zelfs ook ooit in het verleden een topic hier over geopend.
Mijn man en ik zijn beide Nederlander ook onze kinderen. Binnenkort gaat mijn man voor het gesprek en test.
Kan ik direct daarna ook het Amerikaans burgerschap aanvragen of moet ik eerst wachten?
Toch vind ik het erg spannend dat mijn man met een paar weken geen Nederlander meer is.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: citizenship en verlies staatsburgerschap in NL

Bericht door Dutchess »

Niet direct na de test/het gesprek. Je moet wachten tot hij de naturalisatieceremonie heeft gehad en z'n certificaat in handen heeft. Succes ermee!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer