Ervaring met DIBISS?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Pjotr71
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 okt 2015, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 7

Ervaring met DIBISS?

Bericht door Pjotr71 »

Heeft er iemand op dit forum ervaring met de DIBISS (Belgische dienst voor overzeese sociale zekerheid)?
Zo op het eerste zicht lijkt dit wel interessant (als alternatief of aanvulling van een private verzekering), maar misschien heeft één van de lezers hier er al meer ervaring mee.
Dan weet ik meteen of het nuttig is om tijd te steken in alles verder grondig uit te vlooien of dat ik het idee kan afvoeren :-)
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: Ervaring met DIBISS?

Bericht door sachasenne »

Ben ik ook benieuwd naar. Niemand ? Dibiss is trouwens de nieuwe naam voor het vroegere dosz. Misschien is dat bekender.
Groetjes,
Carine
Miami_2017
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2018, 14:40
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Ervaring met DIBISS?

Bericht door Miami_2017 »

Beste,
Heeft iemand ervaring met aansluiting bij Dienst voor de Overzeese Sociale Zekerheid (DOSZ, het vroegere DIBISS), in de plaats van of in aanvulling op een lokale ziekteverzekering in de US? Wij verhuizen in juni naar Miami, waar mijn man onder lokaal contract gaat werken. Er wordt ons een ziekteverzekering vanuit zijn werkgever aangeboden (natuurlijk niet kosteloos maar met bijdrage), maar op het eerste zicht lijkt aansluiting bij DOSZ een goede vervanging hiervan vandaar dat we dit overwegen.

Klein detail: we zijn momenteel een familie met 2 kindjes, ons derde kindje zal in augustus 2018 in Miami geboren worden. De bevalling zal ook onder de nieuwe ziekteverzekering gedekt moeten worden…

Tips / ervaringen?? Alvast veel dank!
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: Ervaring met DIBISS?

Bericht door sachasenne »

Wij zijn sinds 2 jaar verzekerd bij dibiss.
Je kan de ziekteverzekering enkel nemen samen met pensiornsparen.
Wij hebben beide dus. Het laagste bedrag aan pensioensparen zodat we niet zozeer veel kapitaal opbouwen maar wel dat onze jaren meetellen om een volledige loopbaan te behouden.
Samengeteld is dat rond de 450 a 500 euro maandelijks. Waarvan het bedrag ziektebijdrage rond de 150-185 is. Ik weet de exacte opsplitsing niet maar het ligt in die lijn.

Belangrijk om weten is dat dibiss terugbetaalt naar Belgisch tarief.
Als bv een doktersbezoek in B 25 euro kost waarvan je 20 euro terugkrijgt dan ga je ook maar 20 euro terugkrygen in Amerika, ook al betaal je daar bv 100 dollar.

Wat wij hebben in Dubai is een plaatselijke verzekering met 10% copay. Die 10% dat we zelf moeten betalen declareren we in Belgie.

Nu verhuizen we naar Maleisie waar een doktersbezoek goedkoper is dan in Belgie. Hebben we dus geen plaatselijke verzekering meer nodig.

Je houdt alle rekeningen bij en stuurt die naar Dibiss. Ongeveer 1,5 maand later wordt het gestort.
Groetjes,
Carine
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Ervaring met DIBISS?

Bericht door Dutchess »

sachasenne schreef:Belangrijk om weten is dat dibiss terugbetaalt naar Belgisch tarief.
Als bv een doktersbezoek in B 25 euro kost waarvan je 20 euro terugkrijgt dan ga je ook maar 20 euro terugkrygen in Amerika, ook al betaal je daar bv 100 dollar.
Dat lijkt me idd voor Amerika toch wel een enorme adder in het gras. De Amerikaanse kosten voor gezondheidszorg zijn vergeleken met NL/BEL vaak heel hoog. Vooral met een bevalling in het vooruitzicht zou ik aanraden om een goede Amerikaanse verzekering af te sluiten. Kan je dan DOSZ/Dibiss als aanvullende verzekering gebruiken? Of zijn de premies te hoog om dat rendabel te maken?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Miami_2017
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2018, 14:40
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Ervaring met DIBISS?

Bericht door Miami_2017 »

Dank voor de reacties! We hebben al meerdere keren met dosz gesproken en de terugbetaling aan Belgisch tarief kwam nooit ter sprake, dus superbedankt voor de info.
Een goede ziekteverzekering afsluiten in de US zal zeker een must zijn. Ik val alleen even omver van de tarieven van franchise e.d.! De verzerkering van mijn man zijn werk dekt kosten tot 80%, maar met de Amerikaanse tarieven van bevalling e.d. lijkt dat nog een heel wat om zelf te dekken. Hoe pakken jullie de ziekteverzekering in de US aan?!

Heel veel dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
sachasenne
Amerika-expert
Berichten: 6911
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:29
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Saoudi Arabie
Contacteer:

Re: Ervaring met DIBISS?

Bericht door sachasenne »

Als je ooit van plan bent terug te komen zou ik de pensioenregeling van dosz zeker overwegen.
Als 80% gedekt wordt in Amerika kan je nog altyd een gedeelte recupereren in Belgie. Wij zijn met drie verzekerd en ik heb al veel meer dan 180 euro per maand teruggekregen. Anti epileptica die ik neem kosten me hier 300 euro maandelijks. In Belgie ben ik erkend door de mutualiteit en zijn die daardoor gratis. Ik kryg dat dus allemaal terugbetaald.
Voordeel is ook dat als je terugkomt je geen wachttijd hebt voor de ziekteverzekering.
Ik heb pre existing condition, om die reden loopt zelfs onze hospitalisatieverzekering in B nog door. Hij is niet geldig als je in het buitenland woont maar onze bijdragen lopen per domociliering door. Ik doe natuurlijk geen aangifte intussentyd en hoop maar dat als we terugzijn, het gewoon doorloopt zonder dat ze daar iets merken :wink:
Groetjes,
Carine
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer