Reis DutchDeafBoy: 6 dagen NYC in april 2022

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2022, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Zuidoost-Brabant

Reis DutchDeafBoy: 6 dagen NYC in april 2022

Bericht door DutchDeafBoy »

Voor mij is het inmiddels erg dichtbij geworden: 25 april ga ik eindelijk na maanden wachten naar New York City, waar ik tot 30 april verblijf. Echt onwijs veel zin in. Voor het eerst buiten Europa én ook nog eens een solotrip.

Afgelopen november had ik de reis, die via KLM loopt, al geboekt. En dat is maar goed ook, want ik moest nog wel het een en ander aan voorbereiding doen. Paspoort regelen, ESTA regelen. Naast natuurlijk al het vinden van een degelijk hotelletje. Dat is er uiteindelijk eentje geworden op loopafstand van Central Park en Times Square. Driesterrenhotel, met toch wel gemixte reviews. Maar ik ben niet iemand die zich snel beklaagt over wat ik in die reviews voorbij heb zien komen; kleine ontbijtzaal, niet erg gevarieerd ontbijt, beetje van dat soort toestanden. Ik ga overigens niet eens, ondanks dat het inbegrepen zit, in het hotel ontbijten, dus voor mij is dat al niet van toepassing.

Ik heb ook als voorbereiding een reisplan gemaakt, dat mij van dag tot dag in elk geval wat zicht biedt op wat ik wil doen. Ik ga me er niet blind op staren, maar vind het wel fijn een soort leidraad te hebben. Dat ik niet bijvoorbeeld op de dag dat ik naar Brooklyn ga, ook nog even naar het vrijheidsbeeld ga. Ik probeer alles een beetje bij elkaar te houden.

Omdat ik maandag pas richting einde van de middag aankom - half 4 ongeveer - heb ik voor die dag niets ingepland. Ik kijk dan gewoon even wat ik doe. Dinsdag begin ik bij 'Top of the Rock' (vóór 11 uur werd aangeraden), en loop ik een beetje een route af, en dan weer terug richting Central Park. Woensdag wil ik naar het vrijheidsbeeld en Ground Zero, inclusief het befaamde museum waar ik zoveel over heb gehoord. Donderdag naar Coney Island, en naar dat uitkijkpunt van Brooklyn op de skyline van Manhattan, waarna ik dan via de Brooklyn Bridge terug naar Manhattan wandel. Vrijdag Chinatown, Little Italy onder andere, maar ook Stonewall Inn hoop ik eens te kunnen zien. En zaterdagavond vlieg ik weer terug, dus wil ik overdag weer wat in de buurt blijven van het hotel. Wellicht nog een wandeling door Central Park, wat souvenirs mee proberen te krijgen voor de familie enzo etc. Maar het blijft gissen of ik de planning op mijn manier erdoorheen kan krijgen. Qua tijd wel, verwacht ik. Maar het weer speelt natuurlijk ook wel een rol. Dus ik bekijk dat eigenlijk iedere avond vooraf even rustig.

Qua eten en drinken heb ik ook al een lijstje, maar ik merk wel dat als je een beetje 'normaal' wilt eten je al gauw de hoofdprijs kwijt bent. En de hele week alleen maar aan de fastfood, dat is niet mijn gedachte van mijn eerste keer in de Verenigde Staten. :think: Dus mocht iemand suggesties hebben: héél graag!!

Ik ben ook benieuwd hoe het qua communicatie allemaal gaat. Ik ben zelf namelijk doof, zoals mijn naam al prijsgeeft (geen grap dus, voor wie dat dacht). En hoewel ik 'normaal' kan praten en door mijn hoortoestellen ook kan verstaan onder gunstige omstandigheden, las ik dat veel tentjes nog een mondkapjesplicht handhaven. En die dingen zijn echt een gigantisch probleem voor doven en slechthorenden. Nu versta ik het Engels doorgaans wel beter dan Nederlands (en ik beheers de taal zelf meer dan prima), maar hoe dat in de praktijk allemaal zal zijn...

Ik heb er hoe dan ook heel veel zin in. Wordt even spannend, zo alleen en voor het eerst in Amerika, maar wat heb ik hier lang naar uitgekeken zeg!
2022: New York City, NY
2023: Washington, D.C. & Baltimore, MD
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1628
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis DutchDeafBoy: 6 dagen NYC in april 2022

Bericht door BonnyR »

Veel plezier! Misschien een doorzichtig gezichtsmasker meenemen? Met iets van een klein stickertje erop met internationaal symbool voor doven? Geen idee, maar misschien zijn ze dan eerder geneigd eigen mondmasker naar beneden te doen?
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Elizabeth Henry
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2020, 15:53
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Reis DutchDeafBoy: 6 dagen NYC in april 2022

Bericht door Elizabeth Henry »

Ik weet niet wat je 'normaal' eten vindt, maar ik vind dat New York ook juist veel relatief gezond fast food heeft. Denk aan salades, poke bowls, en dergelijke. Dat is niet per se goedkoop, $10-20, maar goedkoper dan restaurants. Wat restaurants vaak toch prijzig maakt zijn de drankjes en tips. Best te doen voor een paar avonden, maar misschien niet alle (ik kan niet in jouw portemonnee kijken).
Wat natuurlijk ook kan is kosten besparen op lunch/ontbijt door dat in de supermarkt te kopen. En een bagel met cream cheese is ook overal voor een paar dollar te krijgen en vult goed.

Verder lijkt het alsof je goed voorbereid bent, veel plezier gewenst!
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1231
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Reis DutchDeafBoy: 6 dagen NYC in april 2022

Bericht door IngridUSA »

Hoi Tom, wat een leuke reis. Wij zijn er die week toevallig ook. Alleen vliegen wij de 25e met KLM vanuit Brussel.

Zo te zien ga je mooie dingen zien en doen.
Misschien is dit ook nog wel een leuk uitje voor je:
https://www.newyork.nl/gratis-new-york/roosevelt-tram/

Ook de app van Eric is erg handig met o.a. de metrolijnen. Je kunt er al je favorieten inzetten zodat je handig kunt zien wat er bij elkaar in de buurt zit:
https://apps.apple.com/nl/app/erics-new ... 1129643452

Goede reis en heel veel plezier!
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2022, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Reis DutchDeafBoy: 6 dagen NYC in april 2022

Bericht door DutchDeafBoy »

BonnyR schreef:
15 apr 2022, 16:49
Veel plezier! Misschien een doorzichtig gezichtsmasker meenemen? Met iets van een klein stickertje erop met internationaal symbool voor doven? Geen idee, maar misschien zijn ze dan eerder geneigd eigen mondmasker naar beneden te doen?
Ik heb toevallig wel al een mondmasker met het symbool voor slechthorendheid, maar de praktijk leert mij dat het gros van de mensen niet weet wat het betekent of er in elk geval alsnog geen boodschap aan heeft. En goed, meestal los ik dat zelf op door expliciet aan te geven dat het prettig is als ik kan liplezen, maar dan hangt het weer van de mensen daar af hoe streng ze met die regels willen zijn. Want ik weet niet hoe de mentaliteit en behulpzaamheid van Amerikanen is, maar als ik af moet gaan op wat ik op televisie zie heb ik er nogal een hard hoofd in.

Maar we zullen zien. Het is ook weer niet zo dat die puntje mij ‘beheerst’ ofzo. Zolang ik maar de VS binnenkom, is mijn gedachte. Met de communicatie komt het uiteindelijk wel goed.
Elizabeth Henry schreef:
15 apr 2022, 17:04
Ik weet niet wat je 'normaal' eten vindt, maar ik vind dat New York ook juist veel relatief gezond fast food heeft. Denk aan salades, poke bowls, en dergelijke. Dat is niet per se goedkoop, $10-20, maar goedkoper dan restaurants. Wat restaurants vaak toch prijzig maakt zijn de drankjes en tips. Best te doen voor een paar avonden, maar misschien niet alle (ik kan niet in jouw portemonnee kijken).
Wat natuurlijk ook kan is kosten besparen op lunch/ontbijt door dat in de supermarkt te kopen. En een bagel met cream cheese is ook overal voor een paar dollar te krijgen en vult goed.

Verder lijkt het alsof je goed voorbereid bent, veel plezier gewenst!
Lunch of ontbijt uit de supermarkt is eigenlijk nog niet eens zo’n slecht idee moet ik zeggen. Ik zal daar zeker eens naar kijken, dank!
IngridUSA schreef:
15 apr 2022, 19:25
Hoi Tom, wat een leuke reis. Wij zijn er die week toevallig ook. Alleen vliegen wij de 25e met KLM vanuit Brussel.

Zo te zien ga je mooie dingen zien en doen.
Misschien is dit ook nog wel een leuk uitje voor je:
https://www.newyork.nl/gratis-new-york/roosevelt-tram/

Ook de app van Eric is erg handig met o.a. de metrolijnen. Je kunt er al je favorieten inzetten zodat je handig kunt zien wat er bij elkaar in de buurt zit:
https://apps.apple.com/nl/app/erics-new ... 1129643452

Goede reis en heel veel plezier!
Dank voor de tip! Heb die app van Eric er op gezet. Ik ben op zich altijd goed voorbereid, en kan zonodig makkelijk dingen opzoeken. Maar ik weet ook van mezelf dat ik soms iets teveel op mezelf vertrouw. Denk dat die app nog wel eens heel handig kan gaan worden. Dan staat al die informatie ook nog eens mooi gebundeld. :)

En jullie ook goede reis en veel plezier!
2022: New York City, NY
2023: Washington, D.C. & Baltimore, MD
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Reis DutchDeafBoy: 6 dagen NYC in april 2022

Bericht door tomaat85 »

Mooie vooruitzichten hoor! ik denk dat je schema voldoende relaxed is om spontane dingen te doen en even "in het moment" te kunnen blijven,
Weet dat je de enige niet bent op de corner van Washington en Water St maar wel echt een gave plek om te zijn. Dumbo heeft best wel wat te bieden dus niet alleen maar voor het uitzicht gaan, bv Pebble Beach (Main street Park) en Jane's Carousel.
Betaalbaar eten bestaat er iig uit om er geen drank bij te bestellen :wink: en ontbijten kan bv ook met yoghurt en muesli op de kamer (mini fridge hopelijk). Er zijn ook zat Deli's waar vaak uitgebreide ontbijt menu's bestaan (oatmeal in alle varianten, Eggs on a Roll etc)
Check ook deze vlog even, hij heeft veel tips om "goedkoop" te eten in NYC, als voorbeeld



Heel veel plezier!
Grote Amerika fan
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2022, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Reis DutchDeafBoy: 6 dagen NYC in april 2022

Bericht door DutchDeafBoy »

Inmiddels ben ik - na flink wat vertraging - heelhuids aangekomen in het prachtige Manhattan en heb ik al een beetje sfeer kunnen proeven. Ik kijk hier echt mijn ogen uit, moet ik wel zeggen. Niet alleen voor zover ik Times Square even heb kunnen ervaren, ook rondom mijn hotel (Hell’s Kitchen) heb ik al aardig wat gezien.

Morgen de eerste ‘normale’ dag, zeer benieuwd!
2022: New York City, NY
2023: Washington, D.C. & Baltimore, MD
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2022, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Reis DutchDeafBoy: 6 dagen NYC in april 2022

Bericht door DutchDeafBoy »

Inmiddels ben ik weer veilig aangekomen in Nederland.

Nou, wat was dit een geweldige trip, zeg! New York City was echt super, en meer dan ik ervan verwacht had. Ik mis het nu al, de op tijd rijdende metro’s, de deli in de ochtend, en wandelen tussen de mensenmassa’s op Times Square, de rust in Central Park..

Ik ga dit vaker doen, solo naar de VS. Dat is me na deze week zeker geworden. ❤️
2022: New York City, NY
2023: Washington, D.C. & Baltimore, MD
jensvos129
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2013, 11:25
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Hoogeveen

Re: Reis DutchDeafBoy: 6 dagen NYC in april 2022

Bericht door jensvos129 »

Hey, hoe is het gegaan met de communicatie en andere praktische zaken? Ik heb zelf een CI en ben ook afhankelijk van liplezen. Dus ben erg benieuwd hoe het gaat met zaken als bijv. TSA / Passport Control.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer