Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door IngridUSA »

Op 25 april a.s. vliegen we (gezin, 2 kinderen zijn 19 en 16) van Brussel naar JFK en we hebben daar 6 nachten tot onze beschikking. Wel eerder in de VS geweest, maar nog nooit in New York. De highlights die je voor een eerste keer gaat doen heb ik redelijk in beeld. Anders stel ik die vragen later nog wel.

Ik zou echter ook heel graag een wandeling willen maken met een vrijwilliger van Big Apple Greeter. Tripadvisor is enthousiast, daar zal het niet aan liggen. Zijn er hier nog mensen die daar ervaringen mee hebben (iets recenter dan die van 6 jaar oud via de zoekfunctie)? Of wellicht via via? Je kunt een voorkeur opgeven voor een bepaalde borough en ik zou dan zelf graag the Bronx bezoeken.
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door tomaat85 »

Ingrid, mooie vooruitzichten zeg! Wij hebben 1 ervaring met een Greeter. Helaas voldoet deze ervaring niet aan de leeftijdseis uit jouw bericht maar ik neem toch de vrijheid deze te delen :wink:
Joe was onze greeter , een rasechte New Yorker (geboren en getogen) en al (geruime tijd) met pensioen. Hij heeft daags van te voren contact opgenomen met een plaats en tijd voor het verzamelen en het advies gegeven stevige wandelschoenen aan te doen :D
Hij heeft ons meegenomen door (klein deel van ) Brooklyn en het moet gezegd, we hebben ons kostelijk vermaakt. Misschien wel meer door alle anekdotes dan door hetgeen hij ons heeft laten zien. Uiteraard samen wezen lunchen in een restaurantje waar hij vaste klant was en of t tegen de regels is weet ik niet maar wij hebben de rekening betaald.
Het was een leuke ervaring maar we zullen het niet snel weer doen. De reden hiervoor ligt voornamelijk in het feit dat we vaker in NYC zijn geweest en het samenstellen van een eigen programma ons erg goed bevalt (lees wat we waar willen doen of zien , niet in een dagschema) en we een "verplichting" voor een dag en tijd liever vermijden. Overigens heeft Brooklyn een prominente plaats ingenomen in onze latere bezoeken aan NYC. Wij vinden Brooklyn zo leuk dat we daar onze AirBnB's uitkiezen
Geen idee of dit jullie "helpt" met kiezen maar weet dat deze reactie mij geholpen heeft om weer even weg te dromen....
(wij gaan weer in oktober :wink: )
Veel plezier met de voorbereiding en de uitvoering!
Grote Amerika fan
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door IngridUSA »

Bedankt voor je reactie! Ik weet dat je al veel ervaring hebt in NY want ik heb al veel van je reacties en tips gelezen (en verzameld).
Wat betreft lunch en betalen voor een privé gids: vind ik niet meer dan logisch en vanzelfsprekend.
:offtopic:
Alhoewel dat niet voor iedereen zal gelden. Paar jaar geleden een aantal dagen op Bali met een gids op pad geweest. Die gaf aan dat hij soms apart eet als hij niet uitgenodigd wordt aan tafel bij zijn reisgezelschap van dat moment. En dan ook nog zelf moeten afrekenen. Zo triest. We gaven altijd aan dat hij alles mocht bestellen wat hij wilde (en hij zat uiteraard wel bij ons aan tafel), maar hij nam toch altijd alleen maar een eenvoudig bordje rijst met groenten. Wilde ons niet op extra kosten jagen…
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door IngridUSA »

We zijn net terug van onze citytrip eerste keer NYC. De hierboven genoemde greeter is helaas niet meer doorgegaan, maar ik zal proberen een samenvatting te geven van onze ervaringen. We hadden een Sightseeing Pass voor 7 attracties en de rest van de geplande activiteiten heb ik los geboekt.

25-4: Half de middag aangekomen in het hotel en naar Times Square gelopen. Je moet er geweest zijn, maar ik vind er zelf niet veel aan.

26-4:Op tijd opgestaan uiteraard en na het ontbijt eerst langs St Patrick’s Cathedral en daarna naar Top of the Rock. Wat een prachtig gebouw en je kunt zonder tijdslot naar binnen. In de middag een wandeltocht gemaakt door SoHo, little Italy en Chinatown bij ExperienceFirst (via de Pass). Erg leuk en interessant mede door onze geweldige gids Andrea. 's Avonds naar het Empire State Building (Pass) met tijdslot 20:15 uur. Als je in de schemering wil moet je trouwens nog 10 dollar pp bijbetalen op de pass. Ook een erg mooi gebouw en de lichtjes in het donker zijn prachtig.

27-04: Kaartjes vooraf geboekt voor het vrijheidsbeeld inclusief voetstuk om 12 uur. Vroegere vertrekmogelijkheden waren al uitverkocht, maar met tijdslots maakt dat eigenlijk niet uit. Daarvoor nog even langs de Wall Street Bull gelopen en een rondje Battery Park in afwachting van de ‘incheck’ voor de boot. Misschien lag het aan de periode, maar het parkje is vrij klein en er is weinig te zien en te doen. Het vrijheidsbeeld is prachtig en daarna zijn we uiteraard op Ellis Island ook uitgestapt. Ook hier is genoeg te zien en het is zeker interessant. Het museum naast het vrijheidsbeeld hebben we niet bezocht; er waren op dat moment iets te veel schoolklassen aanwezig.

’s Avonds hebben we ‘MJ the Musical’ bezocht (kaartjes de dag ervoor gewoon online besteld bij Broadway.com). Zang en dans waren geweldig en er komen geloof ik wel 30 bekende liedjes in voor. Wij moesten nog buiten in de rij met onze CoronaCheck-app en een legitimatiebewijs waar we na controle en goedkeuring een stempel kregen op onze hand (…) en de hele show moesten we een mondkapje op. Als ik het goed heb zijn de regels voor de Broadwayshows intussen per 1 mei versoepeld trouwens (in de liften van de torens sta je gerust met 20 man in elkaars nek te hijgen, maar dat terzijde). Na afloop nog even langs Times Square voor wat foto’s in het donker. Veel winkels zijn dan ook nog gewoon open.

28-04: naar 9/11 museum en memorial. Voor het museum had ik losse tickets geboekt gelijk bij opening om 10 uur. Gezien de rij denk ik dat de eerste bezoekers er al zeker voor 09:30 uur staan. Er is ook nog een andere rij voor mensen die geen tickets/tijdslot op voorhand hebben. Enorm indrukwekkend en aangrijpend museum. Wat drukte betreft was het goed te doen. Er is echter 1 onderdeel waarbij je in een aparte ruimte naar binnen gaat en waar je geen foto’s mag maken. Daar was het eigenlijk wel te druk (of de ruimte te klein). Het zou beter zijn als je dit als eerste kunt doen, maar het chronologische verhaal raak je dan kwijt en dat is ook zonde. We hebben in totaal ca. 2 uur in het museum doorgebracht. Aansluitend buiten het memorial bekeken. Daarna koffie en een broodje in de naastgelegen Oculus en vervolgens naar One World Observatory waar we gelijk naar boven konden. Einde van de middag nog de Brooklyn Bridge afgelopen en met de metro terug naar het hotel.

29-04: Als eerste naar de Edge geweest waar we wederom gelijk door konden lopen. Prachtig weer en altijd mooi om zo hoog rond te kijken, maar als vierde toren in de rij maakte deze inmiddels wat minder indruk. Van daaruit de high line grotendeels gelopen (begin ligt bij the Vessel) maar het werd al snel redelijk vol daar. Een mooi gebied, ook architectonisch gezien, waar je zeker goede foto’s kunt maken. Daarna lunch en om 15 uur hadden we onze helicoptervlucht bij HeliNY. Deze met korting als extra bij de Sightseeing Pass kunnen kopen. Alles was daar perfect geregeld en zonder een wolkje aan de lucht was het echt weer een geweldige belevenis. Zeker een aanrader!

30-04: van 10 tot 12 fietstocht in Central Park. Het park is mooi, maar achteraf gezien had ik dit beter buiten het weekend kunnen plannen. Tevens waren de fietsen (van Fancy Apple ook via de pass) er niet best aan toe. Bij een van ons viel een van de trappers er telkens uit en bij 2 andere fietsen liep de ketting er meer dan eens af. We kregen hierbij weinig tot geen hulp van de gids, dus telkens raakten we achterop met nog vuile handen toe. De gids gaf aan dat hij een invaller was op zijn vrije dag en dat verklaarde wellicht waarom hij alle facts van zijn notitieblokje oplas. Alles bij elkaar een beetje jammer.

Na de lunch een bezoek gebracht aan de Intrepid. Onze zoon loopt stage bij Fokker en is liefhebber van luchtvaart en vliegtuigen. Dochter en ik vonden het best okee, maar het was voor ons geen must. Buiten de vliegtuigen nog een rondje vliegdekschip gedaan. We hadden het met 2 uurtjes wel gezien. Het ligt wel redelijk ver van een metrostation, dus extra reistijd voor de wandeling incalculeren. Na het avondeten (schemering) nog een tochtje gemaakt met de Roosevelt Island Tramway. Deze gondel is gratis met de metrocard en erg leuk om even op en neer te ‘zweven’ naar de overkant. We zijn gelijk terug gegaan (uitstappen, rondje om de gondel en aan de andere kant weer gelijk instappen). Langer dan een half uurtje ben je er niet mee kwijt, maar het levert mooie plaatjes op.

01-05: Nog tijd voor een laatste activiteit in verband met vertrek naar huis. Dit heb ik pas ontdekt toen we hier al waren: het Tenement Museum. Dit is een gebouw waarin immigranten destijds hebben gewoond toen ze in Ney York aankwamen. De woningen zijn zo goed mogelijk bewaard gebleven en/of in oorspronkelijke staat teruggebracht. Met een klein groepje kun je een rondleiding met gids boeken en een periode kiezen waar je interesse naar uit gaat. Je leert zo een beetje de mensen kennen die er woonden en de manier waarop ze destijds leefden. Zeer aan te bevelen en ze hebben ook een mooie museumwinkel. Ik kon nog heel kort van te voren tickets boeken: https://www.tenement.org/

Algemene indruk: de tours en boekingen zijn allemaal prima geregeld. Bij de meeste krijg je netjes een dag van te voren nog een herinneringsmailtje. Soms moet je je pass laten scannen, soms niet. Heel veel security controles gehad, maar ook daar raak je aan gewend.

Het was niet te druk in de stad en ook niet in de metro. Ook nergens onveilig gevoeld. We hebben echter ook niet laat of in de nacht met de metro gereisd. Tevens zijn in het weekend soms bepaalde metrostations gesloten en dat kan wel invloed hebben op je route. Het is dan ook gelijk een stuk minder druk op straat. Metrotickets had ik van te voren al besteld via New York MetroCard kopen - NewYork.nl ▷ 2022 Prijzen maar we zijn er onderweg eentje verloren en die hebben we alsnog uit de automaat gehaald. Ik las in andere topics over wietlucht in Las Vegas: nou, die ruik je hier ook diverse keren per dag en meer op straat dan in de metrostations.

Nog een kleine tip met kinderen in de metro: laat eerst 1 ouder gaan, dan de kinderen en als laatste nog een ouder. We zagen een situatie waarbij het even mis ging. In het draaihek moet je zorgen dat je tegen het rek van ‘3 uur’ klaar staat en duwt. Je kunt namelijk maar 1 slag draaien. Als je tegen het rek duwt dat globaal op ‘half 6’ staan dan redt je het niet, maar je metrocard is dan wel gebruikt. Van omstanders begreep ik dat je na 10-15 minuten weer wel opnieuw je kaart kunt gebruiken, maar als een van je kinderen aan de andere kant staan is dat niet prettig. Hier werd het opgelost omdat een vriendelijke dame even haar metropas door het hek aangaf voor een nieuwe (geslaagde) poging.

Al met al een geweldige week gehad en na twee jaar plannen en telkens doorschuiven was het heel bijzonder om eindelijk te kunnen gaan.
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door tomaat85 »

Leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebt gehad! Jullie hebben veel gedaan zeg...zal toch best een dagje met moeie voeten zijn geweest :wink:
Stel je zou moeten kiezen, welke van de "torens" is dan de favoriet?
Grote Amerika fan
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door IngridUSA »

We hebben 80 kilometer gelopen :D
De laatste 2 dagen ging het wel wat moeizamer ja. Vooral die metrotrappen.

Ik vond One World Observatory erg mooi qua ambiance en uitzicht (dan kijk je eigenlijk naar de andere torens en skyline in het noorden). Het Empire State Building is een prachtig gebouw en omdat we daar in het donker waren was die voor ons ook erg bijzonder. Dus dat waren samen voor mij de favorieten.

TotR heeft natuurlijk ook een stuk geschiedenis wat het mooi maakt, maar daar hadden we een bewolkte dag. Anders hadden we een mooiere blik op Central Park kunnen hebben. The Edge had daarom uiteindelijk geen extra toegevoegde waarde meer. Maar als dat je enige toren zou zijn dan is het natuurlijk weer wel erg mooi.

We hebben nog nagedacht over Summit One Vanderbilt, maar voor 4 personen kost dat een kapitaal en daarom hebben we MJ the Musical gekozen. En ik hoef niet zo nodig tussen al die instagrammers 'kijk mij hier eens leuk staan zijn'. Maar het is vast een enorm spektakel en een prachtige belevenis. Zoals er zo veel zijn...
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2022, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door DutchDeafBoy »

Hoihoi, leuk om je verslag te lezen! Zeker omdat ik zie dat je precies in dezelfde week bent geweest als ik, en ook nog eens op dezelfde dag op TotR. Zouden elkaar zomaar eens kunnen zijn gepasseerd! Ik was er zelf direct bij de opening, en mocht zelfs als allereerste naar binnen, dus ik was er ook echt op tijd bij. Wel jammer van de bewolking inderdaad.

Ik herken wat je zegt over Times Square. Moest het even gezien hebben, maar het is niet helemaal ‘het’ NYC. Daarvoor moet je toch echt al die andere bezienswaardigheden hebben gezien of gedaan.

Ik heb zelf trouwens uiteindelijk wel dik 130 kilometers afgelegd, maar moet toegeven dat ik een eventuele volgende keer zonder meer vaker de metro zou pakken, haha. :)
2022: New York City, NY
2023: Washington, D.C. & Baltimore, MD
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door IngridUSA »

Ja ik wist nog dat we gelijk zouden vertrekken. Maar ik had Brussel zonder vertraging en jij Amsterdam met vertraging toch (dat was ook onze oorspronkelijke vlucht) :wink:
Wat een kilometers zeg... en volgens mij las ik ook dat je op dezelfde dag naar het Vrijheidsbeeld zou gaan (woensdag). Er waren zeker meer Hollanders aanwezig!
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2022, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door DutchDeafBoy »

Klopt inderdaad, die vertraging was gigantisch. Ik ben wel blij dat ik de vlucht zelf gewoon ruim op tijd heb gehaald dankzij degelijke voorbereiding.

Ik ben uiteindelijk donderdag naar het Vrijheidsbeeld gegaan. Puur uit praktische overweging; ik had die dag namelijk ook m’n ticket voor het 9/11 Memorial Museum, om 13:00 (voor de woensdag kon ik dat niet meer boeken toen ik dat een week ervoor deed), en omdat ik alles zo had gepland dat het telkens wat bij elkaar lag leek mij dat het handigst.
Al moet ik daarbij de kanttekening plaatsen dat ik ‘last-minute’, door een overschot aan tijd op een van de dagen, besloot even naar Queens (Flushing Meadows Park) en The Bronx (Yankee Stadium) te gaan. Dus 100% heb ik me ook weer niet aan m’n planning gehouden. Maar wat ik er wel op had staan probeerde ik echt voor zover mogelijk te combineren.

Waar ik eigenlijk nog wel benieuwd naar ben trouwens, ook omdat wat mensen in mijn omgeving mij de vraag stelden: zou je zo weer eens terug willen naar NYC? Of heb je het nu wel gezien haha?
2022: New York City, NY
2023: Washington, D.C. & Baltimore, MD
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door IngridUSA »

Tuurlijk zou ik graag terug willen, wie wil dat nou niet :D
Maar er zijn nog zoveel andere mooie plaatsen en dan is iets nieuws toch ook wel weer leuk. Behalve Parijs (waar je toch makkelijker 'langs' komt) gaan we voorlopig nog niet terug naar steden die al een bezoekje gehad hebben. Dus we verzinnen wel weer wat nieuws. Maar voor Amerika graag weer een rondje zuid/west wat in 2020 niet door ging, of nog eens naar Florida. Of noord/west lijkt me ook geweldig.
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2022, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door DutchDeafBoy »

Mooie plannen, en helemaal eens inderdaad! Ik ben me zelf ook al wat aan het oriënteren op m’n volgende keer. Wel zit ik met de beperking van het niet hebben van een rijbewijs en het solo willen reizen, dus even een rondreisje is dan wel ietsjes lastiger hehe.
2022: New York City, NY
2023: Washington, D.C. & Baltimore, MD
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door IngridUSA »

Je kunt hier op het forum eens wat grondiger zoeken. Wil je wel weer naar Amerika?
Bijvoorbeeld Washington of San Francisco of een treinreis is wellicht iets voor je: https://www.amtrak.com/train-routes
Denk er om: je bent nu officieel verslaafd 😊
DutchDeafBoy
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2022, 23:39
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door DutchDeafBoy »

Hahahah, nou je hebt helemaal gelijk hoor! Eén keer New York en ik ben helemaal verliefd op Amerika. 😂 Dus ik wil zeker weten weer terug. Ik zat vooral te denken aan Washington inderdaad, alleen ben ik bang dat ik dan aan een hele week teveel heb. En omdat ik in NYC toch nog wel wat dingen gemist heb overweeg ik een week te doen met voornamelijk Washington, en dan nog enkele dagen NYC. En zo'n treinreis kwam daarbij wel als eerste in mij op, dus dank voor het delen!
2022: New York City, NY
2023: Washington, D.C. & Baltimore, MD
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Citytrip New York IngridUSA eind april 2022

Bericht door IngridUSA »

Ik zie het al, dat gaat helemaal goed komen. Ik hoef je dan ook vast niet meer te wijzen (en anders bij deze) op
viewtopic.php?p=1232749#p1232749
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer