Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
ririanneke
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2022, 13:16

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door ririanneke »

Leuk om te lezen dat jullie zo genieten! Wij gaan over 3 weken.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door Timothy555 »

De vakantie zit er zo goed als op, we rusten momenteel wat uit op JFK waar we binnen een dik uurtje mogen boarden.

Letterlijk alles is deze vakantie goed gegaan.
De heenvlucht was een kleine irritatie omdat Brussels Airport zo kleinzielig was met passagiers voorlaten bij paspoortcontrole (zelf geen problemen gehad, waren ruim op tijd, zie bericht in andere topic van me 10 dagen terug). Vlucht hierheen was top, immigrations duurde 20 minuten en nog 15 minuten later zaten we met koffers en al in een taxi). Hotel krijgt een zeer goed van ons (dikke 8), de kamers waren heel erg proper (elke dag ook service), maar een beetje kleiner dan we gewend zijn voor 4 (dat is vermoedelijk eigen aan New York). De bedden waren zeer goed, de locatie top en het ontbijtbuffet was toch echt uitgebreid genoeg (bagels, croissants en chocoladekoeken, brood, muffins, eieren en spek, divers beleg, zalm, pancakes en waffles,… elke dag heerlijk gegeten.

We hebben ons 98% aan het plan gehouden: Madame Tussauds hebben we op een later moment ingehaald, en de wandeling over de highline met bezoek aan Chelsea market hebben we de laatste dag laten schieten (reden 1: extreem vochtig warme dag, reden 2: het was ‘op’, benen zeiden gewoon neen.
In de plaats heb ik dan ‘The RIDE’ nog uit de New York Pass geplukt, en die gedaan. Ook ben ik op één avond, toen vrouw en dochters al sliepen, naar de late film geweest in een AMC en nadien iets gaan drinken in een bar.

Ik heb overal erg van genoten, en beantwoord graag detailvragen als jullie die zouden hebben. Bewonderenswaardig vind ik dat m’n dochters dit allemaal zonder al te veel gezeur gedaan hebben. Het is bij ons ‘oude’ knaken (ahum… dertigers) dat het echt ‘op’ was.

Het valt me verder op, zeker in vergelijking met Las Vegas, dat NYC erg vuil kan zijn. Mensen gooien vanalles op straat, en het aantal bedelaars is niet bij te houden. Zeker de paar keer dat ik na middernacht nog buiten liep lag er in elke inkom van een gesloten winkel iemand te slapen, hallucineren of bedelen. Enkele mensen gezien die helemaal weg waren van deze wereld. Enkele mensen gezien die gewoon zichzelf beplassen terwijl ze rechtstaan. De penetrante urinegeur op bepaalde plekken… jak. En dan heus niet enkel in de ‘achterbuurten’, integendeel.
Verder ook verrast door de plakkerige, vochtige warmte (het weerbericht zei dat het dit jaar uitzonderlijk was). Geef me maar elke dag 40 graden in Vegas boven 32 in NYC.

Verder, alles top. Heerlijke service overal, heerlijk eten en drinken, fantastische stad die een diepe indruk op me gelaten heeft. Komen we ZEKER terug.

En nu aftellen. Nog twee maand en ik ben 10 dagen naar Las Vegas.

Omdat ik een nummernerd ben, nog enkele stats :D


- 133,5 km gewandeld
- 10,7 km gefietst
- 21 metroritten (unlimited 7 day MetroCard, $33)
- 5 taxiritten ($65 flat rate van en naar luchthaven, rest waren korte ritjes)
- 2 Uber-ritten
- voor €2.510 ‘activiteiten’ uit onze 4 passen gehaald die samen €895 kostten
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door kwarktaart »

Goed te lezen dat jullie een heerlijke reis hebben gehad! Goede vlucht terug en dan weer heerlijk aftellen naar je Vegas trip. Wij genieten nu nog van onze Zuidwesten reis en eindigen in Vegas, ben reuze benieuwd!
ririanneke
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2022, 13:16

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door ririanneke »

Fijn om te lezen dat jullie zo hebben genoten. Wij gaan over 2.5 week, zelfde hotel. Ontbijt klinkt goed. Heb je nog tips mbt drukte? Is het overal druk of valt het mee?
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door Timothy555 »

@ririanneke Ik vond de drukte heel goed meevallen. Het ontbijt specifiek heeft vanaf ongeveer 8u een lijn, maar in nooit langer dan 10 minuten hoeven te wachten (dat was één keer dat we pas rond 9u15 gaan ontbijten waren). Voor 8u ben je er altijd zo in.

New York City zelf viel heel erg mee. 90% van de keren zitplaats op de metro, langste dat ik op eten moeten wachten heb is 30 minuten bij Ess-a-Bagel (bewuste keuze, beste bagels in town dus wou ook aanschuiven). Times Square om 20u is natuurlijk ontzettend druk, maar goed, dat is de Vegas Strip vaak ook, dus eenmaal je mee in die flow bent heb je (of wij toch) daar weinig last van.

Nooit het gevoel gehad ‘sh*t, wat een massa mensen…’

Veel plezier!
Sandy40
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 okt 2012, 11:25

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door Sandy40 »

Wat leuk dat jullie het zo fijn hebben gehad! New York is een geweldige stad!

Wij gaan over 3 weken voor 9 dagen. Omdat het niet onze eerste keer is dat we gaan, probeer ik een beetje af te wegen of het opnieuw aanschaffen van een New York pass het geld waard is. Behalve the Edge en Summit hebben we alle observation decks gehad in NY, hoewel we Top of the Rock nog een keer willen doen in de avond. Jij schrijft dat je ook The Ride hebt gedaan, is dat een aanrader? Ook willen we nu een keer een broadshow mee pikken. Is het jullie gelukt om kaartjes te krijgen met (veel) korting bij TKTS?

Ben benieuwd... :)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door Timothy555 »

Hoi @Sandy40

The Ride vind ik een aanrader, eerst en vooral omdat het een aparte belevenis is, ten tweede ook omdat je gewoon in de airco kan zitten als het warm is. Eigenlijk is dit een activiteit waarbij je tegelijk wat kan uitrusten, vergelijk het met een hop on-hop off buss of een cruise van Circle Line.

Mocht ik opnieuw gaan, dan neem ik de pass opnieuw maar niet voor 10 dagen. ik zou hem dan voor 3 dagen ofzo kopen en op die dag net de dingen gaan doen die je wil doen.

Zeker gelukt, we scoorden de tickets aan 45% korting, betaalden een kleine $300 voor ons 4'en - en het waren héél goede plaatsen, rij 7 beneden, midden in de actie (een klein beetje van het center af).
Die tickets gaan op de site van het theater zelf (even gekeken) voor $140-$160/stuk.
Had ik niet met de kinderen geweest, ik had nog een broadwayvoorstelling bezocht. Er zitten er vele tussen die misschien iets minder voor jonge kinderen geschikt zijn, maar waar ik en mijn echtgenote ongetwijfeld zouden van genoten hebben.

Summit is het enige deck dat ik niet gedaan heb, omdat het niet in de pass zat, we al 4 decks gedaan hadden en er nog eens $300 (zoveel was het ongeveer voor 4'en met een drankje inbegrepen) voor aftikken ook aan de prijs is. Extra reden om nog eens terug te gaan, en wie weet zit het volgende keer gewoon in de pass...
Franka2410
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2019, 11:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door Franka2410 »

Hi Timothy,

Wat leuk om te lezen! Ik vertrek over 2,5 week naar New York voor 8 dagen, ook vanaf Brussel naar JFK en we slapen ook in het RIU Plaza Manhattan Times Square Hotel. En we hebben ook de New York Pass (voor 5 dagen) en zijn van plan dezelfde 4 observatie dekken te bezoeken haha :) . Heel leuk om alle positieve ervaringen te lezen!

Klein vraagje, vond jij het Circle Line Boottocht de moeite waard? Ik lees daar wisselende ervaringen over. Wij gaan ook naar het Vrijheidsbeeld en met de "standaard"ferry van Roosevelt Island naar Brooklyn, dus ik twijfel een beetje of we nog veel nieuws gaan zien. Zeker omdat je een uur van tevoren op de locatie aanwezig moet zijn, er is geen mogelijkheid om te reserveren. En dan ben je toch een hele middag (Landmark) of avond (Harbour Lights) kwijt.

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Franka
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door Timothy555 »

Hi @Franka2410

Ik ben al jaloers, zo fantastisch vond ik NYC! :D

Wij vonden de cruises heel leuk. Wat ik wel niet meer zou doen, is er twee doen. De 'Harbor Lights' keert op een bepaald punt gewoon terug, en de 'grote' cruise gaat helemaal rond Manhattan en laat je meer zien.

De meerwaarde van de 'Harbor Lights' zou dan de lichtjes van de skyline van Manhattan moeten zijn, maar daarvoor vertrok de boot gewoon veel te vroeg in juli. Eind augustus kan dat al beter zijn, gezien het al iets vroeger donker zal zijn, maar wij zagen echt maar op het allerlaatste deel van de boottocht de lichtjes aangaan in de torens (en het was zeker nog niet donker).

De 'Harbor Lights' was een zaterdagavond en immens druk. Bootje zat goed vol. De Landmarks was een zondagochtend (eerste boot, denk rond 10 am?) en die zat maar 30-40% vol. We hebben heerlijk kunnen rondwandelen op de boot, en zowel boven als beneden foto's kunnen nemen.

Dus, als het enigzins in je planning past: neem een vroege boottocht, en doe de Landmarks als je er maar eentje gaat doen.

Een uur op voorhand komen is niet verplicht (ik zag ze mensen toelaten op onze boot tot 10 minuten voor vertrek), maar het zorgt er wel voor dat je de stoeltjes kan uitkiezen tegenover anders nemen wat overblijft.

Enkele pro-tips:

- Breng drinken (of op zijn minst water) mee. Je zit 3u op een boot, er is een bar, maar het is aan typische NYC-prijzen en dan nog wat. Heb er een biertje gekocht aan $13, vrouw een iced coffee aan $6. Blij dat we water meehadden voor tussendoor, want je krijg sowieso een keer dorst en water was ook $5...

- Als je op de boot gaat, en je staat met je gezicht richting de voorkant van de boot, dan wil je stoelen aan de LINKERkant, gezien, rekening houdende met de vaarrichting van de boot, je dan zicht hebt op de meeste landmarks/Manhattan.

- Hoewel iedereen meteen naar boven gaat om 'buiten' te zitten, waren wij blij stoelen beneden te hebben. Het semi-gesloten deel van de boot heeft airco en dat was aangenaam bij 30+-graden en een absurde vochtigheid. Op de ochtendcruise ben ik een uurtje boven gaan zitten (buiten), en hoewel het toen nog voormiddag was, had ik het gevoel van bovenaf gebakken te worden door de zon, en langs onderen nog eens gemicrowaved te worden van de hitte die afkwam van de vloer van de boot. Enfin, persoonlijke keuze dit :wink:


Ik zou het opnieuw doen, deze cruise! Veel plezier, en ik hoor het graag als je nog vragen hebt!
Senia
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 apr 2022, 11:06
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door Senia »

Wat een fijne tips Timothy, wij vertrekken volgende week naar Amerika en zijn de laatste week van onze vakantie in NY city. We hebben een pass en zijn zeker van plan deze cruise mee te pakken. Ook die vroege boot is een fijne tip 😃 Goed om te weten dat waterflesjes mee mogen, ik dacht gelezen te hebben dat dat niet mocht maar dat heb ik dan fout opgeslagen!
ririanneke
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 mei 2022, 13:16

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door ririanneke »

Wij zijn nu bijna een week in New York. De drukte valt mij heel erg mee. Bij de Circleline Cruises kwamen we tegen kwart voor 10 aan zonder reservering en konden direct met de boot van 10 uur mee. Zelfde bij 9/11 museum, Oneworld observatory en Top of the Rock. We genieten van alles maar zien ook de andere kant: vele zwervers en mensen die totaal van het padje zijn. Maar je wordt door niemand lastig gevallen.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door Timothy555 »

@ririanneke is me de laatste twee keer na COVID ook in Las Vegas opgevallen. Er lijken enorm veel mensen op straat te zitten. Al zitten sommigen mentaal niet op straat maar op een andere planeet, schijnbaar…
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door kwarktaart »

Ik vond het aantal zwervers in Las Vegas ook aanzienlijk en inderdaad @Timothy555 ook het aantal ‘mentaal van het padje’ was ook aardig vertegenwoordigd.
manhattan
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 10 mar 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door manhattan »

Ik zag dat jullie op de dag zelf met de New York pass de kaartjes voor het 9/11 museum hebben gehaald. Mag ik vragen hoe laat je in de rij stond, hoe laat je tickets waren en hoeveel keus je daar nog in had.
Senia
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 apr 2022, 11:06
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door Senia »

Heb dat laatst ook gedaan, op een zaterdag, we hadden direct tickets voor het huidige tijdslot dus konden meteen door naar binnen!
Dat gold overigens voor alle musea waar je aan de counter een kaartje nog moest halen, viel mij echt enorm mee!
manhattan
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 10 mar 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door manhattan »

Okay top! Bedankt voor je reactie. Weet je ook of het ook mogelijk is met de New York pass de tickets voor de volgende dag te halen? De dag voordat we naar het museum willen zijn we namelijk ook in de buurt. Dan zou ik eventueel ook al in de rij de kaartjes kunnen halen/tijdslot reserven voor de volgend dag.
Senia
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 apr 2022, 11:06
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door Senia »

Oeh dat durf ik niet te zeggen. Ik ben bang dat dat niet kan. Maar van een ‘rij’ is niet echt sprake. Bij mij waren er in elk geval echt maar 2 mensen voor ons. Dus was echt zo aan de beurt.
Bij het museum of natural history wel wat langer in de rij gestaan, ondanks dat je daar wel een tijdslot moest reserveren, denk een kwartiertje aangeschoven om de reservering in kaartjes om te zetten.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis Timothy555: 10 dagen NYC in juli 2022

Bericht door Timothy555 »

manhattan schreef:
21 sep 2022, 11:26
Ik zag dat jullie op de dag zelf met de New York pass de kaartjes voor het 9/11 museum hebben gehaald. Mag ik vragen hoe laat je in de rij stond, hoe laat je tickets waren en hoeveel keus je daar nog in had.
Sorry voor de late reactie, was op vakantie en had je berichtje niet gezien - rond openingstijd aangekomen gewoon.

En de rij was wel iets meer dan 2 personen, maar nog steeds acceptabel (kwartiertje) en gelijk naar binnen nadien.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer