Tips bijzondere bezienswaardigheden eerste keer New York

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
USAtheBest
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2019, 12:23
Aantal x V.S. bezocht: 1

Tips bijzondere bezienswaardigheden eerste keer New York

Bericht door USAtheBest »

Ik ga samen met mijn vriendin over een paar weken een volle week (donderdag aankomen in de middag, donderdagavond weer naar huis) naar New York. Ik kwam al een leuk topic hier tegen: viewtopic.php?f=9&t=77269
Vooral het gebouw in de video lijkt me wel leuk :)

Het hotel is al geboekt: Courtyard hotel Midtown west, leek ons een prima hotel. De prijs ligt inmiddels op bijna 3K voor die week, maar dat hebben wij er gelukkig niet voor betaald :P Ook de vliegtickets vielen nog mee toen we ze kochten (rond de €550 p.p. incl. ruimbagage met KLM).

Nu zijn we bezig met het opstellen van een schema wat we globaal willen doen per dag. We willen wel naar wat uitzichtpunten, maar we denken ook aan de prijs. Dus liefst 2, max 3. Welke zijn dan het leukst? We willen sowieso één uitzichtpunt doen rond zonsondergang/begin van de avond, maar zijn er verder nog tips voor tijden waarop we dit moeten doen? En raden jullie aan nu al kaartjes te kopen, of bij aankomst? Of is er nog een tip om daar goedkoop aan te komen?

Daarnaast vind ik het vaak wel leuk om naast de reguliere zaken die iedereen bij een eerste keer NYC bezoekt nog wat dingen mee te pikken die misschien niet in elke reisgids als eerste vermeld wordt. Dus mocht je een leuke tip hebben dan hoor ik het graag! :)
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips bijzondere bezienswaardigheden eerste keer New York

Bericht door GJ »

Wat wij leuk vonden:

- Bijwonen opnames latenight show van Stephen Colbert (maar daarvoor ben je nu misschien al te laat, check 1iota voor ticketmogelijkheden)
- Met het kabelbaantje Roosevelt Island Tram naar Roosevelt Island. Je MTA weekkaart is hiervoor geldig dus het kost ook nog eens niets extra.
- Een fietstour door Brooklyn met Rolling Orange Bikes (het bedrijf is van een Nederlander maar onze gids was een New Yorker in hart en nieren - eigenlijk veel leuker)
- Eten in een food hall. Gotham West Market vonden wij leuk.
Laatst gewijzigd door GJ op 24 nov 2021, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
analogkid
Amerikakenner
Berichten: 1200
Lid geworden op: 28 dec 2009, 17:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Arnhem

Re: Tips bijzondere bezienswaardigheden eerste keer New York

Bericht door analogkid »

Lekker vooruitzicht, hoor! We zijn al een aantal keer in NYC geweest. Een eerste keer zou ik uiteraard de standaard dingen doen, zoals Times Square, Statue Cruise, World Trade Center, etc. Een paar andere tips:
- High Line park i.c.m. bezoek aan Chelsea Food Market
- Probeer een NBA wedstrijd van de Knicks of de Nets mee te pikken (kaarten via stubhub).
- Als het nog lukt, Crown acces tickets voor de Statue of Liberty. Vonden wij verrassend leuk.
- Brooklyn Heights (fantastisch uitzicht skyline!)
- Ik zou bij Statue Cruises ook zeker uitstappen bij Ellis Island en daar een audiotour doen. Heel interessant!
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Tips bijzondere bezienswaardigheden eerste keer New York

Bericht door Tipsy_1 »

super tips hierboven.
Ik voeg nog toe aan het lijstje:
- Sea Carroussel Battery Park
- Hudson yards area is erg gepimpt de laatste jaren. Vessel bekijken voor ie afgebroken (?) wordt (snif snif). the Edge is the view tower daar en er is ook een sjieke mall.
- naar de overkant van de Hudson in Hoboken en Jersey City om een heel ander zicht op de skyline te krijgen.

Timing tips om het traditionele ook bijzonder te houden:
- Brooklyn Bridge 's morgens heel vroeg (7u of zo) ivm drukte
- 9/11 museum book eerste tijdslot. Je wil hier niet in de massa rondlopen. Is erg de moeite. Boek het juiste, je hebt ook een kleiner museumpje dat ik eerst per ongeluk geboekt had. ook leuk maar niet het grote museum dat je zeker niet wil missen.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tips bijzondere bezienswaardigheden eerste keer New York

Bericht door GJ »

Het is trouwens ook leuk om een keer in het donker aan de overkant van de Brooklyn Bridge te gaan kijken naar de skyline van Manhattan, met al die lampjes. Magisch! Misschien kun je dat zelfs wel combineren met een ferry-overtochtje: https://www.ferry.nyc/routes-and-schedu ... -brooklyn/
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 795
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Tips bijzondere bezienswaardigheden eerste keer New York

Bericht door tomaat85 »

Al gezegd, mooie vooruitzichten!
Voor een eerste keer is het mijns inziens niet nodig om te zoeken naar iets wat niet in de reisgidsen staat. Er gebeurt zoveel in NYC (iets met een stad die nooit slaapt :wink: ) en je zal alleen aan de "hoogtepunten" meer dan genoeg hebben om NYC echt te beleven. Onze ervaring is dat b.v.eettentjes het ene jaar onze favoriet zijn en het jaar erop al niet meer bestaat.
Ik zou me voor de eerste keer goed inlezen op dit forum, en op youtube uit het enorme aanbod van bloggers er een paar gaan volgen (mijn tip, https://www.youtube.com/c/HereBeBarr/featured) en op Instagram wat gaan volgen (ik volg secret_nyc , cornersofnyc en retronyc, maar het aanbod is absurd).
Van hieruit stellen jullie je eigen Must-See lijst op. Ik zou die lijst niet (te)ambitieus opstellen, jullie hebben voldoende tijd om ook je rust te nemen en je mee te laten nemen door het moment waarin je zit..wordt geen "slaaf" van je schema.
De tip over het fietsen onderschrijf ik. Wij fietsen altijd wanneer we in NYC zijn maar doen dat op eigen houtje en niet met een gids, kies wat bij je past.
Brooklyn zeker ruim tijd geven, idem voor Williamsburg. Er zijn veel ferry's beschikbaar die je over de Eastriver van en naar brengen.
Geen idee hoe je gaat reizen maar je mag de Subway echt niet mijden (ook hierover kan je op youtube veel vinden)
De skyline gaan bekijken vanaf de Jersey zijde is zeker de moeite waard. Pak de Midtown ferry op 39th street naar Port Imperial/Weehawken. Pak de (forse) trap en verbaas je :D . De ferry terug is de kers op de taart.
Optie is om te bespreken bij Los Charritos, (http://loscharritos.com/) daar te dineren (vraag om een tafel bij het raam) en dan pas terug te gaan.
Wat ik prettig vindt is alles wat ik graag wil zien in My-Maps zetten met herkenbare markers, hier een voorbeeld (https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 68924&z=17) Deze kaart heb ik al tijdje geleden gemaakt dus of die volledig is???
Je kan op je eigen kaart dan ook je hotel markeren en bv plekken waar je graag wilt gaan eten etc. Deze kaart kan je op de telefoon ook openen en dus altijd zien of er nog iets in de buurt is wat je eerder als interessant hebt gemarkeerd.
Grote Amerika fan
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Tips bijzondere bezienswaardigheden eerste keer New York

Bericht door jojostravelusa »

Misschien naar een Speakeasy? Dat zijn bars die tijdens de drooglegging illegaal doorgingen. Sommige bestaan nog steeds en hebben nog steeds een beetje "verboden" sfeer. Je kunt ook een tour langs verschillende bars doen.
https://www.newyork.nl/verborgen-bar-to ... alarmeren.
USAtheBest
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2019, 12:23
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tips bijzondere bezienswaardigheden eerste keer New York

Bericht door USAtheBest »

Bedankt allemaal! Ga er zeker dingen van meenemen :)
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Tips bijzondere bezienswaardigheden eerste keer New York

Bericht door BonnyR »

Wij vonden een toer door Harlem erg leuk met een bezoek aan de kerk met swingende gospel muziek. Wel toeristisch maar leuk. We hadden tip via de site van Erik. https://www.newyork.nl/
Wij vonden veel leuke tips hier.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer