Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door Marielleh »

Na heel wat uurtjes op dit en andere fora en allerhande andere internetsites heb ik de volgende concept route: voor een reis met man en kind (dan 8 jaar):

1 Amsterdam- Washington
2 Washington -> div. bezienswaardigheden rond de mall
3 Washington -> musea
4 Washington - Rickett Glenn State Park (364 km) -> State park verkennen
5 Rickett Glenn State park -> State park verkennen
6 Rickett Glenn - Watkins Glenn - Letchworth State park (159km + 119km) -> Watkins Glenn State Park verkennen
7 Letchworth State Park -> State park verkennen
8 Letchworth State Park - Niagara (122km)
9 Niagara
10 Niagara
11 Niagara - Pittsburg (383km)
12 Pittsburgh -> Mount Washington/view met Duquesne Incline, Ducktours
13 Pittsburgh-Columbus (298km)
14 Columbus -> Franklin Park Conservatory and Botanical Gardens
15 Columbus - Mammoth Cave (477km)
16 Mammoth Cave -> tour door grotten, dino park
17 Mammoth Cave - Nashville (152km)
18 Nashville -> waterpark
19 Nashville- Chattanooga (Ruby Falls + Lookout mountain) - GSM (460km)
20 GSM -> GSM verkennen
21 GSM
22 GSM
23 GSM - Atlanta (317km)
24 Atlanta -> coca cola + cnn tour +auarium +tone mountain park
25 Atlanta
26 Atlanta
27 Atlanta
29
30 Atlanta - Amsterdam
31 Amsterdam- Washington

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die tips/trucs hebben aangaande de route!

Aandachtspunten/ mijn eigen gedachten en vragen:
- We zijn de afgelopen jaren in Azie geweest waar we ook (grotendeels) zelfstandig hebben gereisd. Zowel wij als zoon zijn het dus niet vreemd steeds te verkassen.
- Tickets moeten nog gekocht worden (zomer 2019, nog niet alle aanbieders beschikbaar). Ik voorzie dat vliegen vanaf Dusseldorf wellicht goedkoper is of het toch een retourtje DC moet worden. Vanaf het westen van Ned. is Dusseldorf best een stukje maar Atlanta-Washington rijden is verder:-) Hangt een beetje af van wat er ticket-wise op ons pad komt. Alternatieve aankomstluchthavens zouden ook nog NY, Philadelphia of Boston kunnen zijn (Toronto lijkt mij qua autohuur geen optie ivm inleveren in VS)
- We zijn geen wandelaars in de zin van dagen willen hiken. Een aantal keer een hike naar bv een waterval of andere mooie route waarderen we wel maar ook weer niet dagen aan een stuk. Zijn de drie State Parks na Washington dan te veel van het goede?
- Is drie nachten Niagara te veel? Om iets rust in te bouwen vind ik het op zich wel lekker. Of liever in Pittsburg of Mammoth Cave een extra nacht doen?
- Dag 19, is dit te doen? Ik twijfel. Optie zou kunnen zijn toch een nacht in Chattanooga maar omdat we liever niet ergens een nacht zijn heb ik 'm er nu uit gehaald. Optie zou ook nog kunnen zijn Nashville over te slaan en in Chattanooga twee nachten te zijn. Dit stuk van de reis is nog "under construction".
- Vier dagen Atlanta is bewust ruim ivm evt. bezoek bekenden
- Ik heb vooralsnog een dag "over". Wat doe ik ermee? (indien vliegen vanaf Dusseldorf zou dit ook nog een nacht Dusseldorf kunnen worden)
- Mis ik op de route bezienswaardigheden die ik niet mag missen? Buiten Nashville nog waterparken op de route? Favo bij zoon! (Niagara heb ik gezien maar lijkt me een afschuwelijk drukke plek in de zomer, iemand ervaring?)
- Acco: ik wilde graag cabins/huisjes maar ben hier deels van terug gekomen toen ik de prijzen zag. Ik kijk nu naar hotels gecombineerd met appartementen/huisjes via air BNB met kookvoorzieningen. We hebben de voorkeur voor zelf koken maar af en toe een hotel zonder die optie is geen punt. Alle tips zijn welkom op dit vlak:-)
- Welke shop-opties zijn er langs deze route. Ergens een leuke/grote (outlet)-mall? Niet iets wat we dagen lang willen doen maar een of twee keer is een paar uur is wel leuk.

Alvast bedankt voor het meekijken en -denken!
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Concept reis Marielle Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door mtl »

Drie nachten Niagara is te veel. In een dag ben je wel klaar, zoveel is er niet te zien buiten de watervallen.
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Concept reis Marielle Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door covri »

Wij zijn de grens met Canada overgestoken en hebben de Niagara watervallen ook aan de Canadese kant bekeken en eigenlijk veel mooier. Daar ook een boottocht gedaan naar de watervallen.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Concept reis Marielle Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door sanook »

Vanaf de Canadese kant is het inderdaad mooier. De (zelfde) boottocht kun je echter ook vanaf de Amerikaanse kant doen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door Martin & Marianne »

De tijd voor Niagara is indedaad veel te veel. Maar ook Rickets Glen (met 1 n) lijkt me veel net als Letchworth.

Misschien heb je voor beide iets aan ons 2012-verslag.

Marianne
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door hemmie »

Wij deden deze zomer 1 nacht in Niagara. Komend vanuit Toronto hadden we een korte middag aan de Canadese kant. Gekkenhuis daar, veel te druk. Uitzicht op de watervallen is vandaar zeker mooi, maar je bent er ook snel uitgekeken. Volgende ochtend Amerikaanse kant gedaan, vonden we veel mooier. Je kunt er een stuk lopen en de waterval van meer verschillende plekken bekijken. We kochten ook heel goedkoop een kaartje voor de panorama toren, dan kun je meteen ook met de lift omlaag om vlak bij de waterval te komen. Wij deden bewust geen boottocht of andere attracties, als je dat wil heb je natuurlijk meer tijd nodig, maar 2 nachten lijkt me dan ook nog ruim zat.

Wij deden Mammoth Cave in een halve dag (wel tot laat gebleven), dat was genoeg tijd voor de historic tour, een wandeling van een paar km en de junior ranger boekjes van de kinderen. Hele dag is wel mooi, maar meer lijkt me niet nodig, tenzij je meerdere tours wil doen (wij hopen er zeker eens terug te komen, maar vonden voor nu 1 tour voldoende, duurt al 2 uur). Maar misschien hebben wij iets gemist, ik weet nl. niet wat je met het dino park bedoelt.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door tomaat85 »

Ik kan je alleen wat zeggen over het eerste deel van de reis en ik deel de meningen mbt het aantal geplande overnachtingen op diverse plekken. M&M hebben dit ook gezegd en ik zou zeker die verslagen lezen. Het mijne is echt iets voor de thuisblijvers zonder FB en geen literair hoogstandje maar je kan er wel lezen wat wij onderweg van DC naar Niagara hebben bezocht en gedaan (http://85tomaat.blogspot.com/2014/09/bi ... horpe.html).
Gelukkig hebben jullie nog even en dat geeft iig veel voorpret bij het inlezen en keuze's maken. Succes gewenst en veel plezier :wink:
Grote Amerika fan
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door Marielleh »

Dank voor jullie reactie. Jullie verslagen opgezocht en gezien dat ik die inderdaad al gelezen had. Af en toe weet je niet meer wat je waar gelezen hebt:-)

Ik ga met de opmerkingen aan de slag. Niagara was het idee om aan de Canadese kant te slapen en beide kanten te bekijken. Zelf ben ik er zo'n zeventien jaar geleden geweest en toen al was het meer dan behoorlijk toeristisch, dat zal zonder twijfel heel veel erger geworden zijn. In nieder geval gaat daar dus een dag af.
Om (met name voor zoon-lief) wat rust in te bouwen heeft het onze voorkeur minimaal twee nachten ergens te slapen en af en toe een uurtje niks (spelletje, boekje, speeltuin,etc) in te bouwen. Ik ga nog eens puzzelen met de state parks en wellicht moeten we daar toch overwegen een keer een enkele nacht te doen.

Het dino park bij Mammoth is dinosaurworld.

Ticktets is trouwens ook nog een "ding". Nog niet alle aanbieders zijn voor de data die wij op het oog hebben beschikbaar maar hoewel ik ook kijk naar vanaf Dusseldorf en/of vliegen naar NY, Boston, Philadelphia of retour DC kom ik nog altijd erg duur uit (tegen de duizend euro pp). Hopelijk komt er nog wat aantrekkelijkers voorbij!

Zou het retour DC worden, dan moet ik sowieso schrappen want in die ene dag die ik nu over heb van Atlanta naar DC rijden gaat 'm ook niet worden.
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door chippie777 »

Niagara is inderdaad te lang. Een hele dag is voldoende. Atlanta vind ik ook wel erg lang. Coca cola en het Aquarium zijn in een dag te doen. Misschien haal je wat uit onze reisverslagen. In 2011 deden wij Atlanta, in 2013 Washington dc, finger lakes en Niagara en in 2018 de GSM. Vooral GSM is een onderschat park. Vonden wij erg leuk en willen we zeker nog eens heen. Zou er zeker weer een cabine huren.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door Marielleh »

Ik zit te stoeien en kom tot de volgende aanpassing:

4 Washington - Rickett Glenn State Park (364 km) -> auto ophalen in Washington, onderweg langs Walmart oid.
Ik vermoed dat we op deze dag onze huurauto ophalen. Met een rustige start van de dag, boodschappen doen en evt. stop(s) onderweg denk ik niet dat er (veel) tijd overblijft voor het State Park.
5 Rickett Glenn State park -> State park verkennen
Is een hele dag voor alleen dit park te veel? Ik zie op de sites hikes, watervallen, een meer met zwem- en bootopties.... Zoonlief wordt uiteraard erg blij van water en zand.
Alternatief is doorrijden op deze dag naar Watkins Glen maar om nou op een dag beide parken te doen voelt zo gehaast aan.
6 Rickett Glenn - Watkins Glenn - Letchworth State park (159km + 119km) -> Watkins Glenn State Park verkennen
7 Letchworth State Park -> State park verkennen
8 Letchworth State Park - Niagara (122km) 's Morgens vertrekken en de grens over en vanaf de Canadese kant de Falls bekijken + boottocht
9 Niagara - Pittsburg (383km) Na vertrek de Amerikaanse kant van de Falls bekijken en doorrijden naar Pittsburg

Op deze manier zijn we in de state parks een hele dag. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat we ons daar geen volle dagen kunnen vermaken. Ik stel me voor 's morgens naar het visitors centrum en daar met de aanwezige info de dag plannen (en evt. advies vragen).
En een volle dag mag voor ons ook best tot een uur of vier zijn hoor. Dat scheelt natuurlijk ook.
Niagara heb ik behoorlijk beperkt met jullie adviezen. Ik denk inderdaad dat dit meer dan voldoende moet zijn.

In mijn zoektocht naar tickets vind ik nu een optie retour Washington. Dat zou betekenen dat we de dagen die we hier uitspraren ook hard nodig hebben om weer van Atlanta in Washington te komen.

Mij lijkt dit beter. Tips en trucs zijn nog altijd welkom.
Als ik hier min of meer uit ben wil ik het stuk Atlanta - Washington gaan uitpluizen. Ik heb al gezien dat er heel veel meer opties als tijd zijn dus dat wordt keuzes maken:-)

@ Chippie, ik geloof dat ik jouw reisverslagen nog niet gelezen had! Ga ik alsnog doen:-)
Atlanta is bewust "lang" ivm bezoek bekenden, maar er zou ook zomaar nog een dag af kunnen gaan als we door moeten reizen naar Washington.
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door tomhster »

Ik vind dat je een boel onnodige kilometers maakt om er een rondje van te maken. Ik zou kijken of je een open jaw ticket kunt vinden naar Detroit en terug vanaf Atlanta. Vanaf Detroit ben je via Canada binnen 4 uur in Niagara falls en kun je daarna verder afzakken.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door Marcopstal »

2 dagen Washington is ook niet veel.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door Marielleh »

@Marco; IK had eerst drie dagen staan maar wist niet zo goed hoe deze te vullen. Dat klinkt misschien gek want ik weet (uit ervaring) dat je die makkelijk kan vullen maar we moeten het ook voor zoonlief leuk houden. Dagen lang langs gebouwen en monumenten gaat 'm niet worden.
Dus ik dacht een dag de mall en een dag de musea die hij leuk vind of beide twee keer een halve dag. Met wellicht op de dag van vertrek evt. nog langs Arlington.
Een dag langer zou denk ik meer van hetzelfde worden en dan hebben we liever de afwisseling van de natuur in gaan voordat we weer een stad verkennen. Dat is de gedachtegang…..

@tomhster; volledig mee eens dat het aantal km hoog is. In een ideale wereld zou ik de weg terug naar Washington niet maken maar daar starten en eindigen in Atlanta. Echter zoals ik nu de ticketprijzen zie gaat dit minimaal duizend euro duurder zijn (ticket heen Detroit terug Atlanta zelfs twee keer zo duur) en dan heb ik het nog niet over de one-way fee voor de auto...… Dat is heel erg veel geld!
En ik zoek echt wel flexibel, evt. vanaf Dusseldorf of Brussel en/of op DC, NY, Boston, Detroit.
In mijn eerste route van dit bericht is het qua km toch wel te overzien?
Dat gezegd hebbende; dank voor je reactie, we nemen het wel zeker mee!
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door tosca »

Dan is een dagje extra in Washington nog steeds geen overbodige luxe. In de buurt heb je bijvoorbeeld ook nog Great Falls wat goed te combineren is met een bezoek aan Alexandria. Ook een boottochtje over de rivier is erg leuk, ook voor een 8-jarig jongetje kan ik mij voorstellen.

Atlanta heb je inderdaad wel heel veel dagen staan. Wij hadden begin dit jaar 2,5 dag en daarin hebben we ons prima vermaakt. Maar dat kwam ook omdat we gingen shoppen, naar basketbal gingen (2 avonden) en een tour door de Mercredes Benz Arena deden. Wat je nog kunt bekijken is de tour bij CNN, of dat iets voor jullie is? Wij vonden het echt heel erg leuk (neem wel de VIP tour, zoals onze guide zei; je betaalt 2x zoveel maar ziet 10x zoveel). Coca Cola is inderdaad een aanrader, ook voor kinderen!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door Martin & Marianne »

Misschien voor de tickets ook eens in het betreffende topic in het vervoer-forum kijken?
Het lijkt mij dat het veel goedkoper zou moeten kunnen dan 1000 euro pp. Ook een one way zou niet heel duur hoeven te zijn. Kijk je daarvoor wel naar de multicity optie? Drop off kosten zul je wel hebben maar je bespaart dan ook veel tijd en kosten uit.

Marianne
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door tomhster »

Gewoon even willekeurig: 22 juli tot 19 augustus met Icelandair retour Schiphol naar Baltimore/Washington is 680 euro. Dagen daaromheen ongeveer hetzelfde, bagage komt er nog wel bij.
Marielleh
Amerikafan
Berichten: 210
Lid geworden op: 19 aug 2018, 05:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Marielleh: Concept reis Washington - Niagara - Atlanta

Bericht door Marielleh »

Even een update nav de reacties;

Ervan uitgaande dat het verlof van partner deze week okay bevonden orden boeken we idd Icelandair retour DC (tenzij er ineens iets geweldigs anders is, maar dat verwacht ik niet). Dit scheelt echt te veel met terug vanaf Atlanta.

Nadeel: Niagara uit de route. Ik vind dit super jammer ondanks dat ik er zelf al twee maal geweest ben. Had graag man en kind meegenomen omdat ik de watervallen (niet de poespas er omheen) zelf echt heel erg bijzonder vond.
De state parks in upstate NY sneuvelen hiermee ook. Na me in de route verdiept te hebben erg jammer want ze lijken me super. We bewaren dit voor de volgende keer. Wie weet in combi met de Finger Lakes:-)
Voordeel: de route van Atlanta naar DC is mooi. Ben hiermee nu in de weer maar weet zeker dat we de NY state parks inruilen voor heel erg veel andere mooie natuur.

Periode in Atlanta heb ik vooralsnog zo gelaten. We gaan logeren bij het gezin waar ik zeventien jaar geleden als au pair ben geweest (althans bij de ouders, kids zijn uitgevlogen maar zullen we hopenlijk wel ontmoeten) en we willen gewoon graag zo veel mogelijk tijd met hen doorbrengen. We gaan ervan uit dat er daar gewoon gewerkt zal moeten worden dus vertrekken we na het weekend, wat dan weer mooi uitkomt omdat we dan op maandag in de Great Smokey Mountains aankomen. CNN en Coca cola staan op het programma. Zou er tijd over zijn is ook een middagje shoppen welkom en omdat we niet in een hotel zitten kunnen we ook gewoon in/om het huis doorbrengen of bv een lokale speeltuin opzoeken.

Omdat we weer vertrekken vanaf DC heb ik daar aan het einde ook nog wat tijd ingepland. Great Falls en Alexandria ga ik onderzoeken evenals de Mercedes Benz area (was ik nog nergens tegen gekomen).

Zodra de tickets geboekt zijn en ik de (nieuwe) route compleet uitgepuzzeld heb zal ik hiervoor een nieuw topic openen in het andere forum aangezien we nu hoofdzakelijk door de zuiderlijke staten reizen.

Thnx voor de input!
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer