To be or not to be ... in Manhattan!

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

To be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door LeenG »

het komt bijna in elk topic over NY terug: mensen zoeken een hotel in NY en dan heb je altijd de voorstanders die per sé in Manhattan willen verblijven en degene die - meestal om budgettaire redenen- buiten Manhattan iets zoeken. Kom, laten we de discussie voor eens en altijd beslechten: Manhattan of niet? :wink:

ikzelf behoor tot de 2de categorie. Ik snap het niet zo goed, die fixatie met Manhattan. NY is zo'n grote stad, de subway heb je sowieso nodig. Ik denk dat niemand alles te voet doet in NY. Ik vond de subway ook heel erg efficiënt, je zit er zelden langer dan 10-15' op om ergens te geraken. Ik vond de subway zelf ook wel een belevenis; de melting pot die NY is, zie je allemaal samen naast elkaar zitten op de subway. Rijk, arm, alle etniciteiten, alle afkomsten, nog een paar performers erbij,... :thumbup:
Buiten Manhattan zijn er ook heel wat leuke buurten waar er 's avonds ook van alles te beleven is. Je ervaart er ook meer het leven zoals het is voor gewone NY-ers, minder toeristenbars, democratischere prijzen, leukere straten,... Overigens waren wij 's avonds meestal toch bekaf tegen 8-9u en zijn we niet echt op stap geweest tot een stuk in de nacht. Een vriendin gaat binnenkort ook naar NY en heeft Holiday Inn in financial district geboekt. Dan zit je wel op Manhattan, maar een echt leuke buurt voor 's avonds lijkt me dat niet.

PS. voor alle duidelijkheid, t is bedoelt als ludiek topic he. Vertel, waarom wil jij wel of niet per se op Manhattan verlbijven?
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door meyem »

Ik snap het wel ... heb een paar maal om financiele redenen in LIC vertoefd (Brooklyn en andere delen van Queens zijn ongetwijfeld een stuk gezelliger), maar elke keer als ik dan de subway instapte op weg naar 'huis', voelde ik toch al een soort van heimwee ...

gelukkig ben ik een budgetreizisgster en boeit een toilet op de gang voor een weekje me geheel niet ... als het lukt wat prijs betreft, zit ik toch liefst in Manhattan :D
Lekker meteen de sfeer opsnuiven zodra je een stap buiten de deur doet ....
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door miccie »

Wat ik me kan voorstellen, is dat als iemand voor het eerst naar New York gaat zich ook (vrijwel alleen maar) in Manhattan zal begeven. Dan wil je niet ver reizen. Mensen die vaker naar NY gaan, zal het minder uitmaken waar het hotel zich bevindt.

Voor mij maakt het niet uit. In 2014 had ik mijn hotel in Brooklyn, en vond dat toen juist een voordeel ten opzichte van een hotel in Manhattan. En nu de komende keer weer Manhattan. Zo blijven we wat afwisselen. :)
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door mtl »

Ik wil graag in Manhattan verblijven maar de prijzen zijn vaak dusdanig dat ik toch maar uitwijk naar Long Island City. Maar bij mijn laatste keer eind september 2015 waren ook de hotels in Long Island City behoorlijk duur en kwam ik uiteindelijk in Jersey City terecht.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door LeenG »

meyem schreef:I ...
gelukkig ben ik een budgetreizisgster en boeit een toilet op de gang voor een weekje me geheel niet ... als het lukt wat prijs betreft, zit ik toch liefst in Manhattan :D
Lekker meteen de sfeer opsnuiven zodra je een stap buiten de deur doet ....
Ik zou dan toch een eigen toilet verkiezen :wink:
En de sfeer heb je in Brooklyn evengoed toch.

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat wij bij ons eerste bezoek ook in Manhattan verbleven, lower east side. Ook niet heel erg centraal maar heel erg leuke wijk.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door Frasi »

Ik vind centrale plek in de stad altijd wel erg fijn. Dat je ook lopend nog een eind kan komen (bijv. 's nachts terug naar je hotel).
Geldt ook voor stedenreizen binnen Europa.
Volgende maand mag ik weer: 7 dagen New York. En ja; op Manhattan.
Heb voor €110/per nacht een aardig hotel gevonden en-suite kamer én met warm ontbijt. The Leo House: midden in Chelsea.
Je moet wel tegen de vele kruisbeelden, paus-foto's en rondlopende nonnen kunnen :lol: :lol: (het is een Katholiek guesthouse).
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door LeenG »

Katholiek.... Nee bedankt , ik heb al genoeg trauma's voor de rest van mijn leven :lol:
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door Marcopstal »

Als je een goede deal kan scoren in Manhattan, waarom niet, het is uiteraard leuk buiten je hotel te stappen en direct in het centrum te zijn. Manhattan is evenwel ook groot en er zijn dan ook wijken waar je nog heel ver van de toeristische attracties zit.

Plaatsen zoals LIC zijn verder een heel goed alternatief. Zo heb ik prachtige foto's van de Manhattan skyline vanaf de rooftopbar van Hotel Z kunnen nemen. En het zicht vanuit de kamers was ook fenomenaal. Om dan nog maar te zwijgen van de parkeermogelijkheden als je met de wagen bent. In Manhattan vaak nagenoeg onmogelijk.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Carolena
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 23 sep 2016, 14:03
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door Carolena »

Toen ik in 2014 voor de eerste keer naar NY ging, was het quasi een last minute ingeving en heb ik toen een pakket via Expedia geboekt dat op dat moment het voordeligste leek. 1100eur voor 3n in het Metro Hotel met zicht op het ESB en dus direct op 5th Avenue.
Omdat het een korte citytrip was verkozen we Manhattan boven budget.
Dit jaar gaan we 7d en was budget belangrijker dan ligging. Ik kan dus nog niet vergelijken, maar ik ben nu ook meer een budgetreiziger geworden, hoewel een hostel absoluut niet voor mij/ons zou weggelegd zijn. Gedeelde badkamer op zich.. zou niet zo'n probleem zijn, wel gehecht aan privacy op het toilet (vooral bij nachtelijke toiletbezoeken zou ik me niet echt op mijn gemak voelen).
Ik ben blij nu met ons hotel LIC. 1 metrohalte van Manhattan verwijderd, dus zelfs als we in de late namiddag even willen gaan opfrissen kunnen we met anderhalf uurtje weer terug in Manhattan zijn. Hoe dat allemaal praktisch verloopt, kan ik pas achteraf vertellen.
Zoals ik al zei, er zijn mensen die er qua budget iets meer voor over hebben, maar ik ben een gescheiden moeder, die toch een groot stuk van de wereld wil zien, dus budget is beperkt nu bij mij.
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door meyem »

@Frasi: Ah, dat Leo House was ik ook al eens op zoektochten tegengekomen ... ben je daar al eens eerder geweest? Ik hou me aanbevolen voor een uitgebreide review met foto's, straks ... :lol:
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door LeenG »

Met "centraal" bedoelen jullie dan echt rond Times Sq? Ik vond dat zelf niet zo'n leuke buurt om iets te gaan drinken, veel grote en echte dure (!) onpersoonlijke bars.

In april ben ik terug in NY maar dan reis ik met mijn neefje van 13, dus echt stappen zit er sowieso niet in. Een grote tv is dan wel weer belangrijk :wink:
Reisgezelschap speelt ook een rol bij de hotelkeuze.
chell
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jul 2017, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door chell »

De keer dat ik in NYC was, zat ik in Jersey City omdat mijn vriend daar zat voor z'n werk. Ik zou nooit zelf in dat hotel gaan zitten, maar vond Jersey zelf prima om te zitten. Met de PATH was ik echt in no time in Manhattan.

Als ik nu zou gaan kijken, dan zou ik in eerste instantie op zoek gaan naar iets in Williamsburg ofzo. Ik heb meer met Brooklyn dan met Manhattan eigenlijk en ik vind het leuk om een beetje tussen de "locals" te zitten en wat minder tussen de toeristen.
Laatst gewijzigd door chell op 07 feb 2018, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reisverslagen/foto's
2015: New York
2018: Roadtrip Las Vegas - Seattle
2022: New York
2023: Anaheim (muziekfestival in the House of Blues)
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 794
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door tomaat85 »

Veel beslissingsvariabelen zijn zowel persoonlijk als generiek. Ik stel me zo voor dat het beschikbare budget altijd een wegingsfactor is. Als geld echt geen rol speelt zou ik heeel centraal op Manhatten boeken...'t Waldorf of zo :wink:.Het geld dat je in je zak kan houden door een hotel "off Manhattan" te nemen kan je andere dingen mee doen (verblijf verlengen, shoppen, eten of drinken, in je zak houden). Het aantal keren dat je (al) in NYC geweest bent. Onze eerste keren altijd midtown gezeten en hoe dan ook, buiten stappen is instant "beleven". Maar dat gevoel was in Brooklyn maar 2 straten verderop te voet ook te krijgen. En Brooklyn is booming op dit moment. Al genoemd is de privacy (of t ontbreken ervan) al dan niet gecombineerd met leeftijd en/of reisgezelschap. Zelf moet ik niet aan een toilet op de gang denken. Ons eerste NYC bezoek (25 jaar terug) hebben we in een YMCA geslapen, wel eigen kamer maar met toilet op de gang...dat was dus verplicht mee als er geplast moest worden :( . Een AirBnB geeft ons heel veel comfort maar is op Manhattan inmiddels of onbetaalbaar of ook gedeeld (en t mag niet) dus als je dat wilt zit je "op zeker" niet op Manhattan. Reistijd is subjectief. Battery Park was vanuit ons adres in Brooklyn korter reizen dan vanaf Midtown.
Mijn conclusie, er is niet "het ene juiste" advies. Bepaal wat je belangrijk vindt en wat je kan/wil betalen en kies...
Oh ja, en ratio en emotie samen in een besluitvormingsproces zijn soms best ingewikkeld :lol:
Grote Amerika fan
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door meyem »

@Leen, toen ik met mijn neef van 18 ging (hij was minder volwassen dan bij zijn leeftijd zou passen, af en toe gedroeg hij zich als een 12-jarige ... we zijn niet verder gekomen dan ontbijten, en vaak avondeten, in de Mac) had ik een uitstekende deal getroffen voor de Pod51. 385 euro voor 7 nachten.
Het was een piepklein kamertje met een stapelbed, maar .... elk bed had een eigen tv-tje met koptelefoon. Dat leek mij een uistekende oplossing voor verschillende smaken en dat was het ook.
Plus dat het stapelbed ons snachts toch weer wat privacy gaf.
tomaat85 schreef: ...hebben we in een YMCA geslapen, wel eigen kamer maar met toilet op de gang...dat was dus verplicht mee als er geplast moest worden
Wat bedoel je met 'verplicht mee als er geplast moest worden'? Durfde je reisgenoot dat niet alleen af?
Mij maakt een toilet op de gang echt niet uit voor die paar nachten. Ik kampeer ook met enige regelmaat en dan deel je die faciliteiten ook massaal. Heb ik gelukkig geen enkel probleem mee, en dat maakt dat ik wat meer keuzes heb in budget opties :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 794
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door tomaat85 »

Meyem, yep dat bedoel ik idd. Mijn meisje durfde niet alleen naar t toilet op de gang s'nachts. Zeker toen hoefde ik (als echte man :wink: ) minder vaak te plassen dan zij. En of er voor die "ik ga niet alleen" angst nu wel of niet een goede reden voor was maakte niet uit, hij was r. Overigens, elke keer met plezier gedaan hoor..uiteindelijk heeft toen het NY virus al toegeslagen :thumbup:
Grote Amerika fan
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door SanFran »

Wij waren in september voor het eerst in NYC. We hadden een hotel op 45th west street in Manhattan. Vond het echt een geweldige locatie. Op loopafstand van ESB, TOTR, Central park, times square, bryant park, 5th avenue, op elke hoek van de straat een metro station. Naast ons hotel een pret a manger. Op loopafstand een five guys, shake shack, panda express. Etc etc. Mochten we ooit weer terug gaan wil ik zeker weer in Manhattan overnachten. Gewoon super fijn om uit je hotel te stappen en direct redelijk centraal te zitten en de sfeer op te snuiven.
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door headhunterke »

Ik ben nu in totaal al een vijftiental keren in NY geweest (vaak een stop van een paar dagen onderweg/op terugweg van ergens anders) en heb een mix van beiden gaan.
Voor mij gaat er niks boven Manhattan. Je hebt in andere boroughs niet dezelfde "feeling" wanneer je je hotel buitenstapt en voor mij is dat deel van de ervaring, zeker als je er een eerste keer bent.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Ice baby
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jan 2018, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door Ice baby »

Locatie, locatie!! :clap:

Voor mij het de locatie erg belangrijk als ik in een stad overnacht. Geldt niet alleen voor NYC maar eigenlijk voor elke city trip. Ik wil liefst zo centraal mogelijk zitten en dan ook nog in een goed hotel. :roll: Dat betekent wat meer geld uitgeven, maar ik heb het er graag voor over. In NYC sliep ik in het Novotel en het Hilton Times Square. Heerlijk als je de deur uitstapt en gelijk middenin alles zit. Ik zou niet elke keer een half uur in de metro willen zitten om 'thuis' te komen, maar dat is natuurlijk ieders persoonlijke keuze/afweging.

Voor een rondreis stap je toch elke keer in de auto en dat is locatie wat minder belangrijk.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door LeenG »

Er is in NY 's avonds ook buiten Times sq wel wat te beleven :wink: ik vind het net leuk om ook andere wijken mee te maken waar vaak minder toeristen zijn.
Een van mijn favoriete wijken is de Lower East Side, wat een mix die je daar ziet! Ook Brooklyn vond ik echt leuk en authentiek
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: to be or not to be ... in Manhattan!

Bericht door meyem »

Helemaal mee eens, LeenG ... NYC heeft zoveel meer te bieden dan alleen maar het drukke centrum rond 45th street .... Elke buurt heeft weer zijn eigen sfeertje en heel veel buurten zijn de moeite van een acceptabel hotel/hostel waard ....
Zelf ga ik liever voor iets met meer persoonlijkheid dan een doosnee Hilton oid ... :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer