5 daagjes NY met een puber

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

5 daagjes NY met een puber

Bericht door LeenG »

Hallo,

in april ga ik met mijn neefje van 13 naar NY voor 5 dagen. (Nu ja neefje, hij is een kop groter dan ik ;-) ) . Voor mij is het de 2de keer, voor hem de 1ste keer en hij kan niet wachten! ik ook niet hoor :D Hij denkt bij NY vooral aan "grote gebouwen en het vrijheidsbeeld". We hebben alvast afgesproken dat ik ook een beetje cultuur mag meepikken. Maar eigenlijk houden we allebei vooral van rondhangen, sfeer opsnuiven, naar de mensen kijken,...
mijn eerste idee:

donderdag: landen rond 13u30 - in LIC Hotel tegen uiterlijk 15u? daarna? Al eens naar Times Sq, lijkt mij wel leuk om met hem direct daarnaartoe te gaan, M&M's winkel, ... we zullen wel moe zijn door de lange vlucht maar ik zou zo lang mogelijk wakker willen blijven.

vrijdag: Ellis Island (must voor mij, was vorige keer gesloten door Sandy) + dan varen we langs het vrijheidsbeeld (vindt hij leuk) + wandelen in de financial disctrict, freedom tower, .... + highline park

zaterdag tickets om 11u voor TotR, daarna de omgeving, nog eens naar Times Sq, Grand central, Bryant park, Library,... zuidelijk tot aan Union Sq. (Is Union Sq op zaterdag ook zo levendig? ik herinner mij van mijn eerste bezoek dat daar "na schooltijd" veel jongeren rondhingen, breakdancen enzo) - en dan richting Chinatown om te eten (te voet of subway)

zondag fietsen huren! we fietsen allebei dolgraag en we hebben allebei een goeie conditie. Ik zou fietsen huren bij ons in LIC, over de queensboro Br, naar Central Park, daar een rondje, dan richting Hudson river en langs het fietspad tot Battery PArk, uiteraard over Brooklyn Bridge, terug over een Manhattan of Williamsburg Bridge, en langs East river park terug omhoog

maandag onze vlucht is om 10u 's avonds, dus we hebben nog een hele dag. Harlem? Brooklyn? Lower East side? vorige keer logeerden wij in de LES en ik vond dit een heel leuke buurt om naar mensen in alle vormen en kleuren te kijken! In elk geval, 's avonds terug langs LIC Hotel om onze bagage op te pikken.

Mijn neefje wil ook heel graag straat artiesten bezig zien: graffiti, hip hop, breakdance, skating,... baseball en basketballers bezig zien zal hij ook wel tof vinden

alvast bedankt voor alle tips!
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9253
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door markro »

Misschien ten overvloede, maar lees even in dit topic mee: Reizen met kind van iemand anders.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door meyem »

Dag 1 lijkt me inderdaad prima zo. Lekker even de dynamiek opsnuiven van de stad, maar niet al te lang dwalen, want jullie zijn vast behoorlijk moe tegen die tijd! MIsschien de Top of the Rock doen als je daar energie voor hebt? Dat is altijd een mooi begin ...(aha, ik lees nu dat je al tickets geboekt hebt voor dag 3 ...)

Ga op je fietsdag ook even bij Chelsea Pier kijken. Je kunt daar (de trap is binnen meteen links achter je) ook naar de 1e verdieping, en daar zijn wat voetbalveldjes, maar vooral ook een trapeze school ... als ze net aan het oefenen zijn, is dat een leuk rustpunt.
(Duur, maar echt een aanrader is een tour met: bikethebigapple .... )

En dan heb je natuurlijk ook nog het Rockefeller Park, echt leuk om even rond te kijken. Op 1 van de lantaarnpalen vind je 'The Reaper' ...
Voor je laatste dag blijft er genoeg over ... een van de prachtige musea? Of een specifieke tentoonstelling? (Kijk vooral ook naar de Japan Society, die heeft ook boeiende voorstellingen). Het foto museum, of the Moving Image ...

Washington Square en omgeving is erg leuk. Of een leuke tour. Ik heb met mijn neef (toen 19, maar hij gedroeg zich af en toe als een 12-jarige ..) ook het Louis Armstrong House aangedaan, en dat was wel een succes.

Dit vind ik een fijne site om specifieke dingen bij te houden:
https://www.events12.com/newyork/
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door meyem »

ik probeer het veldje in Greenwich Village te vinden waar ik graag naar straatbasketbal kijk ... maar dat lukt niet zo ... misschien is het deze:
https://www.nycgovparks.org/parks/west- ... eet-courts

hier een overzich, er zijn heeeeeeel veel plekjes waar op straat gesport wordt ... ook veel langs de Hudson:
https://www.nycgovparks.org/facilities/basketball

Je kunt ook gratis kayakken op de Hudson, heb ik 1x gedaan en was echt geweldig leuk. Ze hebben zelfs kleedhokjes, en dat is wel zo handig, want helemaal droog zul je het niet houden ....
https://www.timeout.com/newyork/things- ... -waterways
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door Bennogr »

Misschien ook Museum of Natural History? Dinosaurusskeletten bekijken. Of het Tenement in de Lower East Side, heel indringende kijk op hoe immigranten woonden in het begin van de 19e eeuw.

Basketball te zien op veldjes langs Sixth Avenue rond de 4e straat (tegenover de bioscoop daar).

Kunstenmakers op Washington Square Park in de Village. En als je in Lower Manhattan bent, dan staan daar ook altijd mensen te dansen vlak buiten het gemeentehuis, tegenover het begin van de Brooklyn Bridge. Union Square is ook altijd wel wat te doen, boerenmarkt met allerlei eetspul.

Enz., enz., enz.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door LeenG »

Gratis kayak, wat geweldig! Ze zijn in april nog niet open jammer genoeg. We zullen begin april (5-10) sowieso geluk moeten hebben met het weer. De musea zijn daarom ook handig om achter de hand te hebben for a rainy day. Ik dacht ook nog aan het sea, air space museum.

Handige kalender ook Meyem, ik zie dat er op onze zaterdag een groot kussengevecht is in Washington Sq. :thumbup: dat zal mijn neefje wel geweldig vinden!
chell
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 25 jul 2017, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door chell »

Als je graffiti wilt gaan zien, ga dan naar Bushwick (metro Jefferson Street). Het Bushwick collective maakt echt de meest waanzinnige murals, Ik denk dat je neefje dat heel gaaf gaat vinden. Rondom Williamsburg zit trouwens ook al behoorlijk wat gave street art (en is echt een toffe wijk ook).

Maar Bushwick is écht street art heaven. Ik was daar als een kind in een snoepwinkel (nu ben ik ook wel echt enorm street art liefhebber). Tis een beetje rare industriële wijk, is aan het gentrificeren, dus in eerste instantie voel je je er misschien niet zo op je gemak, maar het is er gewoon veilig.
Reisverslagen/foto's
2015: New York
2018: Roadtrip Las Vegas - Seattle
2022: New York
2023: Anaheim (muziekfestival in the House of Blues)
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door LeenG »

@chell
Ook een heel goeie tip, bedankt. Die kende ik nog niet.
Jammer dat 5pointz afgebroken is
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door Martin & Marianne »

LeenG schreef:Ellis Island (must voor mij, was vorige keer gesloten door Sandy) + dan varen we langs het vrijheidsbeeld (vindt hij leuk)
Onze dochters vonden Ellis Island ook heel interessant en indrukwekkend (zie ons 2008-verslag). En willen jullie niet ook naar het vrijheidsbeeld? Het zijn gecombineerde tours dacht ik.

Marianne
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door LeenG »

Ik denk ook dat Ellis Island hem zal boeien. Stopt de ferry niet sowieso aan beide eilanden? Dan stappen we wel eens uit maar ik hoef niet per se naar boven.
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door miccie »

LeenG schreef:Ik denk ook dat Ellis Island hem zal boeien. Stopt de ferry niet sowieso aan beide eilanden? Dan stappen we wel eens uit maar ik hoef niet per se naar boven.

De boot stopt inderdaad bij beide eilanden. Eerst bij het vrijheidsbeeld daarna bij Ellis Island.
Ik zou het zonde vinden om zomaar door te varen als je er toch bent. Al ga je bij het beeld niet naar boven.
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door tomaat85 »

Hele mooie vooruitzichten hoor. Voor (straat) artiesten denk dan zeker ook aan de Subway stations 42th street etc (ff op youtube opwarmen :wink: ) En een trip naar New York met een jongen van 13 en dan geen sneakerstore's/winkelen in het programma :shock: verbazingwekkend hoor :D . Wat mij betreft wordt de zondag de topdag! Mocht je het in je schema gepast krijgen, fiets dan ook naar red-hook , een buurt in opkomst (als ze er al niet zijn?) en je kan dan langs/door een buurt met gave brownstones fietsen. Alvast veel plezier gewenst! (enne, houdt t weer in de gaten zodat je zeker weet dat je de fietsdag "droog" blijft)
Grote Amerika fan
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door LeenG »

Haha tomaat, die winkels komen we vanzelf wel tegen toch? Neefje is trouwens erg trots op zijn schoenmaat 45 :blink: :lol: en hij wil ook de Trump tower zien!

Ja tomaat, ik heb vorige keer ook de 5boro BT gedaan en vond het heerlijk. Red hook erbij lijkt mij misschien net iets te ver maar we zien wel, ik heb gewoon een globale route in mijn hoofd. Ik zou t liefst op zondag fietsen omwille van het verkeer maar het weer zal zeker meespelen. Nu Ja, hoe vaak regent het een hele dag? Een buitje hier en daar kunnen we wel tegen
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door tomaat85 »

LeenG, mijn opmerking over t winkelen was idd niets meer dan een kwinkslag...Naar NYC gaan en proberen om geen (schoenen)winkel tegenkomen zou pas een opgave zijn :) Ja, ik weet dat nog, dat jullie ook de 5 B BT hebben gedaan, zo VET!
Nogmaals heel veel plezier gewenst....wij gaan in mei dit jaar...en wij gaan zeker ook fietsen :thumbup:
Grote Amerika fan
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door Bennogr »

D'r gaat een bootje vanaf Manhattan naar de Ikea in Red Hook, Brooklyn. Weer eens wat anders. Dan terug doorlopen naar het station van de F trein in Carol Gardens en daarmee terug naar "de stad" zoals mijn Italiaanse buurvrouw dat noemde toen ik in Carol Gardens woonde.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door LeenG »

ik heb voor op vrijdag tickets geboekt voor Ellis Island/vrijheidsbeeld om 11u. Dat wil toch zeggen om 11u aan de ferry in Battery park toch? Ik kon kiezen tussen 9u en 11u maar 9u leek mij wat vroeg, ook al ben je de eerste dag vroeg wakker. Zo kunnen we op het gemak ontbijten, de subway nemen tot aan de Oculus en afhankelijk van het uur, de 9/11 memorial al zien en/of te voet tot Battery Park naar de ferry.

Voor op zondag heb ik fietsen gereserveerd; mooie deal bij https://centralparkbikeride.com/ $28 voor een hele dag. Tot nu toe had ik alleen nog prijzen gezien van $40/dag en meer dus blij mee. Met taxes erbij kwam ik nog op een totaal van $64 maar da's nog steeds goedkoper dan 80$ :thumbup: Véél goedkoper dan een begeleide fietstour en leuk om een hele dag te kunnen rondfietsen. Nu maar hopen op mooi weer! Begin april toch nog een beetje een risico. Nu ja, als Belgen zijn we wel één en ander gewoon, zolang het niet met bakken uit de lucht komt vallen.
Carolena
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 23 sep 2016, 14:03
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door Carolena »

Wij hebben Crown Tickets in mei (18 mei om 10u) via Statue Cruises en dacht gelezen te hebben dat het uur dat je aanduidt, het uur is waarop je de tickets afhaalt. Op die site kan je ook een tabel vinden met de tijden dat de ferry vertrekt. Bij ons is dat iets na 10u al dacht ik, dus wij gaan proberen om daar toch iets voor 10u onze tickets op te halen om dan gelijk de ferry op te kunnen stappen.

Mooie deal voor fietsen! Had die site ook al gezien. Heb je een idee of je kan annuleren? Stel inderdaad dat het geen mooi weer is.. of dat je bijv. kan veranderen van dag?
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door meyem »

Bij veel van dat soort fietsverhuur kun je ook best voort met slechts een paar dagen van tevoren te boeken .... dat houdt je lekker flexibel ....
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Carolena
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 23 sep 2016, 14:03
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door Carolena »

Da's ook een ideetje natuurlijk. Gewoon een paar dagen van te voren via internet reserveren.
Sommige dingen zijn zo voor de hand liggend dat je der niet aan denkt :) !
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: 5 daagjes NY met een puber

Bericht door hemmie »

Wij hebben afgelopen zomer een tijdje basketbal staan kijken bij de West 4th St Courts, we kwamen er toevallig kangs, maar was leuk. Dat was op een zaterdagmiddag, er werd op dat moment een dameswedstrijd gespeeld.
Diezelfde middag waren er in Washington Square Park ook veel straatartiesten.
Laatst gewijzigd door hemmie op 05 feb 2018, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug in Texas!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer