Reis Anooouk: planning New York.

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
Anooouk
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jan 2015, 12:32

Reis Anooouk: planning New York.

Bericht door Anooouk »

Beste forumgangers,

Binnenkort vertrekken wij - eindelijk- naar New York, we hebben 9 volle dagen en twee reisdagen. Al met al aardig wat tijd om genoeg te zien.
Na diverse boekjes, het AA forum en op google gezocht, heb ik al met al een aardige planning weten te maken, waarin wij volgens mij alle highlights gaan zien. Toch wil ik hem graag met jullie delen voor tips/ opmerkingen etc. Is het niet haalbaar? Mis ik nu echt iets wat ik zou moeten zien? Ik hoor het graag!

De planning is op hoofdlijnen nu als volgt:

Aankomst op maandag.
We landen om 13.00. Ik verwacht dat we dan rond 16.00/ 17.00 wel in ons hotel zijn, bij Central Park.
Ik wil eigenlijk gelijk naar midtown om de drukte op te zoeken (om toch wakker te blijven) en alvast een eerste indruk te krijgen van NY.

Dag 1: Midtown
We willen de New York City Pas kopen en dan in de ochtend gelijk naar het ESB.
Daarna Midtown verkennen, zoals:
- Madison avenue
- Madison square park
- Flatiron Building
- New york public library
- Bryant Park
- Cryshler building
- Grand central station/ terminal
- Toys a rus (als die open is)
- Theater district
- Waldorf astoria
- Radio City Musical Hall
- St Patrick Cathedral
- Trump Tower
- Time square (als het donker is) en ESB nogmaals als het donker is.
Sommige dingen willen we alleen even bekijken, andere willen we wat langer blijven. Ik ga er overigens van uit dat we op de aankomstdag al wellicht wat hebben gezien.

Dag 2: Wallstreet en downtown
- In de ochtend het 9/11 memorial en museum bezoeken. Op internet zie ik ook: Tribute WTC Visitor Center, maar ik kan het verschil niet echt vinden?
Vervolgens wallstreet en downtown verkennen, waarbij we o.a. het volgende willen zien:

- St. Pauls Chapel
- Woolworth Building
- City Hall
- New york stock exchange
- Charging bull
-Federal Hall
-Trinity Church
-Elevated Acre
- Battery Park

Uiteindelijk ergens op die dag ook One word observatory, jullie nog tips voor het tijdstip?

Dag 3: brooklyn
In de ochtend met de metro naar Brooklyn en daar fietsen huren. Hier willen we het volgende zien/ fietsen (fietsverhuur/ route moet ik nog zoeken)
Brooklyn Bridge Park
Smith Street & Bedford Avenue
Brooklyn Heights
Dumbo
Prospect park - misschien inc. dierentuin.
Park slope
Manhattan Bridge

Einde van de dag fietsen inleveren en teruglopen over de Brooklyn bridge.

Dag 4: Greenwich Village, Soho en Chelsea
In de ochtend naar Chelsea market/ High Line
Meatpacking district
Rondlopen in Greenwich Village, o.a. Carrie Bradshaws huis bezoeken en een cupcake eten bij Magnolia Bakery.
Rondlopen in Soho
Washington Square park
New york University
Top of the rock - is uit de richting, maar wil deze wel aan het begin vd vakantie doen.

Hier vind ik het lastig in te schatten of ik nu iets 'mis', of dat het gewoon leuk is om rond te dwalen, en of het mogelijk is om Little Italy, Chinatown en Nolita te doen.

Om 19.00 Harbour lights cruise. Daarna denk ik naar een Rooftop bar.

Dag 5: Central park
Dit is in het weekend. Een fiets huren en Central Park (een gedeelte) rondfietsen.
Einde van de middag naar Upper East side, fifth avenue en de Roosevevel tram nemen.

Dag 6: Overige
- Ellis island & vrijheidsbeeld cruise.
Daarna weer naar de 'overkant' voor Williamsburg, Groenpoint, Bushwick, East River State Park
Eventueel Coney Island/ Governons Island

Dag 7: Central Park
American Museum of Natural History
Central park- wat we nog niet gezien hebben.
Columbia University (eigenlijk de linkerkant vanaf Central Park)

Dag 8:
Wellicht Chinatown, little italy, nolita en wat we nog niet gezien hebben van de overige dagen.

Dag 9:
Harlem/Bronx wellicht

Dag 10
We vliegen in de avond om 23.30, dus overdag nog genoeg tijd om rond te lopen/ nog niets gepland.

Voor de avonden hebben we sowieso nog niet veel gepland. Het lijkt me leuk om een keer naar een rooftop bar te gaan, naar de bioscoop, times square, en als het lange warme zomeravonden zijn bv ook in (central) park rond te lopen.

Zo, het is een lange post. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Planning New York

Bericht door miccie »

Mooi aantal dagen gaan jullie. Die kunnen jullie met gemak vullen.


Vanuit het Brooklyn Bridge Park heb je een schitterend uitzicht op de skyline van Manhatten. Ik was er eind van de middag en gebleven tot het donker was. Er zijn daar dan ook veel mensen. Mooi uitzicht, en je ziet steeds meer lichten aangaan in de hoogbouw van Manhatten.


Als je naar St. Patrick's gaat, zou ik ook naar St. Thomas Church gaan. Die ligt dichtbij, slechts drie blokken lopen.



Vorig jaar ben ik een paar kleinere park langsgegaan, Washington Square Park, maar ook Union Square Park. Daarbij is op zaterdag ook een markt, tot ik meen 13:00u. Misschien leuk om te zien? Tussen de parken kan je makkelijk met de metro reizen. Derde park was Madison Square Park.


Het Skyskraper Museum is ook leuk. Het is een klein museum, kostte in 2014 slechts 5 dollar toegang. Leuk om toch even te zien als je wat tijd over hebt.


De Staten Island Ferry is ook erg de moeite waard, zowel overdag als 's avonds. Zie foto onderaan.


Het USS Intrepid Sea, Air and Space Museum is mooi. Dit aan boord van een oud oorlogsschip. Hier kan je ook een van de Space Shuttles zien.


Mocht je echt nog tijd over hebben, dan zou ik ook The Cloisters en Bronx Zoo doen.


Ik ben twee keer bijna 9 dagen in New York geweest, en kwam beide keren nog tijd te kort.
Bijlagen
New York 2014, Staten Island Ferry - 142k.jpg
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
Saskia45
Amerikafan
Berichten: 289
Lid geworden op: 19 okt 2016, 13:11
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Anooouk: planning New York.

Bericht door Saskia45 »

Leuk hoor zo lang naar NY!
Een paar tips (wij waren er in juli 4 dagen...):
Met de New York City pass mag je op de avond van je bezoek nog een keer ESB op.
Dat mag in de zomerperiode vanaf 22.00 uur.
Wij waren de dag na aankomst heel vroeg wakker (5.00 uur) en waren 's avonds op tegen dat we om 22.00 uur weer op ESB gingen.
Zou ik een dag later plannen en het weer in de gaten houden. Met nevel/heiig weer zie je minder.

In Chelsea Market zitten veel eettentjes; het is leuk daar rond lunchtijd te zijn.

Wij vonden 9/11 museum erg indrukwekkend en moesten daarna echt even bijkomen. Wellicht opletten met dat wat je er allemaal achteraan plant.

Weet niet of je een oplaadbare metrocard neemt? Vonden wij handig. Binnen 90 min kun je vrij overstappen. Let op dat je de card er dan maar 1x doorheen haalt, ook al ben je met meer personen. Alle nog geldige ritten worden met die ene keer erdoorheen halen geactiveerd/poortje gaat x keer achter elkaar open.
Maar met jouw aantal dagen kun je wellicht ook een 7 dagen kaart oid nemen?! Weet ik niet precies.

Wij hebben de landmark cruise gedaan met Circle line (pier 83). Deze tour vaart vlak voor het Statue langs, en keerde de boot zodat beide zijden van de boot fantastisch uitzicht hadden.

Fietsen in CP op zondag doen. Vonden wij (met twee tieners) geweldig! Niet te snel happen bij een verkoper op straat; wij hadden met klein beetje onderhandelen 3 uur 4 fietsen voor 60 dollar. Wij vonden het krap als je nog wat rondloopt, straattheater kijkt en iets drinkt....

En een honkbalwedstrijd (kaartjes via stubhub.com) zat bij ons in de top 3 van de vakantie (hoewel wij naar de SF Giants zijn geweest).

Voor wat hulp bij rondwandeling door wijken hadden wij Time to momo/100% gekocht.
2000 Zuidwest
2017 New York en Zuidwest
2018 Californië en Oregon
2022 Las Vegas - Yellowstone - Utah
2023 West-Canada
rton
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2017, 01:18
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Anooouk: planning New York.

Bericht door rton »

Ik heb een aantal maanden geleden een rondleiding gedaan bij het Tribute WTC Visitor Center, dit is een memorial opgericht door nabestaande.
Dit zit in de buurt van het memorial, maar niet bij het museum.
Was erg indrukwekkend, de rondleiding werd gegeven door een nabestaande van één van de slachtoffers uit een van de vliegtuigen.
Wij hadden dit gedaan omdat het museum niet bij onze pas inbegrepen zat (wij hadden de NY explorer pass) en deze rondleiding wel, maar waren hier achteraf wel blij mee.
Anooouk
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 jan 2015, 12:32

Re: Reis Anooouk: planning New York.

Bericht door Anooouk »

Ondertussen weer terug uit New York, we hebben echt een fantastische reis gehad! Wat een stad...
Bedankt voor jullie tips! We hebben alles kunnen doen wat we wilde, en vonden vooral het 9/11 museum (bij het memorial) zeer indrukwekkend, evenals de one world oberservatory.

De planning die ik in eerste instantie had gemaakt, is aardig uitgekomen en aantal van jullie tips meegenomen. Wij hebben de harbor lights cruise gedaan en vonden dit ook erg leuk.

Fietsen in central park daarentegen vonden we tegenvallen, omdat het leek alsof je voornamelijk aan de 'buitenrand' moest blijven, omdat daar de fietspaden waren. Gelukkig hadden we die dag een citibike gehuurd, die we uiteindelijk 's avonds hebben gebruikt, en hebben we overdag gewoon gewandeld door CP. Dat vonden we wel erg leuk!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer