Wonen in New York

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
DonQuichot
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2014, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 3

Wonen in New York

Bericht door DonQuichot »

Hi beste forumers.

Nadat ik twee jaar geleden een half jaar voor mijn werkgever met een J-1 Visum in San Francisco heb gewoond en gewerkt, heb ik nu de mogelijkheid gekregen om voor een langere periode (twee jaar) met een L1 visum in New York te gaan wonen/werken. Een prachtige kans wat mij betreft, en mijn vriendin en ik zijn dan ook van plan om het aanbod van mijn werkgever aan te nemen.

Op het moment dat je zo'n stap gaat maken heb je natuurlijk 1000 en 1 vragen, maar de grootste vraag is eigenlijk: Waar moeten we in vredesnaam gaan wonen. Daar waar het in San Francisco nog redelijk overzichtelijk was, zie ik in New York door de bomen het bos niet meer. Daarom hoop ik van de expertise gebruik te maken die hier op het forum aanwezig is!

Nu wordt waar je kunt wonen in New York natuurlijk grotendeels bepaald door je budget, en wij willen tot zo'n $2500/$2750 per maand betalen. Daarvoor hoeven we niet veel terug te hebben, daar we geen kinderen hebben is een 1-kamer appartement voldoende. Mijn werk bevindt zich in de buurt van Grand Central en Bryant Park op Manhattan en idealiter zou ik maximaal 40 minuten reistijd hebben. Daarnaast hebben we niet veel eisen, al zouden we het liefst in een omgeving wonen waar je veel lunchtentjes en restaurants hebt als ook een lekker park in de buurt om van de buitenlucht te genieten (ik verwacht dat een tuin/dakterras voor ons budget er niet in zit). Om een idee te geven wat wij leuk vinden; tijdens eerdere bezoeken aan New York waren we redelijk gecharmeerd van east-village, Tribeca en Soho. Verder misschien nog relevant om te weten dat wij beide eind twintig zijn en geen kinderen hebben (en dus ook geen rekening hoeven houden met scholen en buitenspelen)

Nu dus de vraag of er hier mensen zijn met wat meer kennis dan wij over New York (en vooral ook de plekken buiten Manhattan, want wij zijn nooit buiten Manhattan geweest), die wat tips/hint kunnen geven over leuke wijken die we zeker mee moeten nemen in onze overweging (wel rekening houdend met ons niet oneindige budget).

Alvast bedankt!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Wonen in New York

Bericht door kastelke »

Proficiat met dit aanbod, en met je huwelijk!
Met je vraag over NYC kan ik je niet helpen, maar heb even geduld, je gaat zeker antwoord krijgen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DonQuichot
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2014, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wonen in New York

Bericht door DonQuichot »

Haha dank. Huwelijk zal waarschijnlijk op een maandagochtend even snel een handtekening zetten zijn ten behoeve van een L2 visum. Ware het niet voor deze "emigratie" zouden we waarschijnlijk nooit gaan trouwen.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Wonen in New York

Bericht door Bennogr »

Wat je budget betreft kun je Manhattan eingenlijk wel vergeten.

Ik zou in de andere sadsdelen gaan kijken. Mijn zoon heeft net een appartement met 1 slaapkamer gevonden in Marble Hill, helemaal in het noorden van de stad, rond de 230e straat en Broadway. Ongeveer een half uur met de ondergrondse naar midtown. Kost hem rond de $1300 per maand.

Wij hebben zelf in Ditmas Park, Brooklyn gewoond, voor de prijzen die je noemt kun je misschien zelfs net een appartement met twee slaapkamers vinden. Ditmas Park is rond Cortelyou Road. Aan de Q ondergrondse, half uur naar Times Square.

Queens is tegenwoordig ook erg in, ook vanwege de prijzen. Ik zou eens gaan kijken op sites als zillow, of gewoon 'apartments New York, NY'. Of hulp vragen aan je werkgever. En let even op dat je niet al te ver van een ondergrondse terecht komt, dat maakt het leven een stuk makkelijker.

Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
USA2004
Amerikakenner
Berichten: 913
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36
Locatie: Arlington, VA
Contacteer:

Re: Wonen in New York

Bericht door USA2004 »

Hier vind je een overzicht van de gemiddelde huurprijzen in Manhattan:

http://www.mns.com/manhattan_rental_market_report
Florida
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 aug 2008, 15:44
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Wonen in New York

Bericht door Florida »

:crazy:
Ik wist dat NYC duur was.... maar schrik hier toch wel behoorlijk van...!
In mijn hoofd was ik al 10x naar NYC verhuisd, maar die droom is wel in duigen gespat nu.

@DonQuichot: heel veel succes met zoeken, hopelijk kun je iets betaalbaars vinden!
DonQuichot
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2014, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wonen in New York

Bericht door DonQuichot »

Dank voor de reacties. Wanneer ik zo het de gegevens van USA2004 pak, lijkt Manhattan inderdaad wellicht wat optimistisch met max $2700,-. Dus dat zal of het budget oprekken moeten worden, of wat meer mijn pijlen buiten Mahattan richten. Benno dank voor je suggestie van Ditmas Park, ik ga me daar eens wat verder over inlezen.

-edit- Ik heb wat op verschillende websites gekeken en zie toch wel wat 1-kamer appartementen binnen budget in bijvoorbeeld east-village. Probleem met gemiddelden is natuurlijk dat je maar naar één kant uitschieters hebt (je hebt wel rentals van 10k per maand, maar niet van -2k per maand :)).
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Wonen in New York

Bericht door Bennogr »

Kennissen van mijn zoon wonen in de East Village in een 2 slaapkamer appartement voor een $2100. Maar ze gaan verhuizen deze zomer, omdat de huur omhoog gaat.

Ditmas Park in Brooklyn is waarschijnlijk nog net te betalen, verderop in Brooklyn wordt het iets goedkoper. Zoals ik al zei, Queens heeft ook nog betaalbare plekken, of dus ten noorden van de Bronx (voorbij 'Spuyten Duivel' -- zo heet het echt, plek waar de Harlem River in de Hudson terecht komt), Marble Hill dus of rond 150 of hoger.

Vraag ook bij toekomstige collega's. En is je werkgever bereid een makelaar voor je te betalen? Die doen ook aan verhuur, niet alleen verkoop, maar vragen meestal 4 tot 6 weken huur voor hun werk. Ik ken een goeie die ik eventueel per pm aan je door kan geven (de man die ons naar Ditmas Park heeft gebracht).

Je kunt een onbeperkte maandkaart kopen voor de ondergrondse en je went snel aan die afstanden (mijn vrouw, altijd een tegenstander van Kindles en andere elektronika, is mede vanwege dat reizen gezwicht en leest nu haar Kindle kapot zo ongeveer, een stuk lichter dan een 'gewoon' boek.)

Overigens: je geeft hier altijd op hoeveel slaapkamers er zijn, de woonkamer wordt gewoon aangenomen, in Nederland, meen ik me te herinneren, is een tweekamerwoning een huis- en 1 slaapkamer. Plus je begint te tellen bij de begane grond, 2e verdieping hier is dus de 1e verdieping in Nederland.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DonQuichot
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2014, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wonen in New York

Bericht door DonQuichot »

Dank Benno voor je reactie.
Mijn werkgever zal in principe een relocation agent in de arm nemen, maar uiteraard kom ik graag goed beslagen ten ijs tijdens gesprekken met die agent. Ik weet nog niet of de agent vrije keuze is of dit door het bedrijf wordt aangewezen, indien vrije keus zal ik je wellicht een PM sturen. Bedankt voor het aanbod. Ik heb ondertussen ook wat contact gehad met lokale collega's en ik merk dat die een wat grote percentage van hun netto salaris uitgeven aan huur dan ik in eerste instantie van plan was. Dus wellicht moet ik mijn budget inderdaad wat oprekken.

Ik heb me ondertussen wat in Ditmas Park ingelezen en de omgeving en vooralsnog ben ik positief. Met de Metro ben ik ongeveer met 40 minuten op kantoor.
Zoiets http://streeteasy.com/rental/1314130-co ... k-brooklyn zit er prima uit en valt ruim binnen budget.
Ik zal vandaag ook wat verder inlezen over Queens. Al is dat natuurlijk ook gewoon een stad op zich, dus ik houd me van harte over de leukere wijken van Queens. Ook ben ik wel benieuwd wat de ervaringen zijn met bijvoorbeeld Hoboken aan de andere kan van Manhattan.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Wonen in New York

Bericht door Bennogr »

Als je bereid bent naar NJ te gaan, is Hoboken geen slechte keus. Zorg wel dat je in de buurt van een PATH treinstation zit, met de auto naar Manhattan kan een ramp zijn. Er is soms wel een speciale busbaan in de ochtend, maar de PATH is een stuk makkelijker, vooral met overstappen naar de ondergrondse.

Succes.

PS. Argyle Road ziet er goed uit. Inderdaad, vlak bij de Q. En Cortelyou is erg leuk aan het worden. Een "food-coop" (gezonde groetenwinkel), leuke restaurantjes, goede pizza, en een cafe met onder meer Belgische bieren (Costello Plan, tegenover de brandweerkazerne). Ben Heemskerk, de eigenaar van het cafe, is in Antwerpen geboren en op heel jonge leeftijd naar de VS gekomen. Spreekt geen Nederlands meer. Hij heeft ook een redelijk nieuw 'gezellig' (roept zijn vader altijd en 1 van de weinige woorden Nederlands die zijn blijven hangen) restaurant een blok verderop. (Doe hem de groeten als je hem tegenkomt).

De buurt heeft zelfs een eigen blog http://ditmasparkcorner.com/
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DonQuichot
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2014, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wonen in New York

Bericht door DonQuichot »

Nogmaals dank Benno.

Ditmas Park lijkt inderdaad een mooie mix tussen ligging (redelijk snel op mijn werk in Manhattan), drukte en prijs. Ik ga nog eens even kijken of ik nog soortgelijke buurten kan vinden in de andere boroughs.
Gebruikersavatar
Amikix
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 03 aug 2007, 23:48
Locatie: USA

Re: Wonen in New York

Bericht door Amikix »

DonQuichot schreef:Mijn werkgever zal in principe een relocation agent in de arm nemen, maar uiteraard kom ik graag goed beslagen ten ijs tijdens gesprekken met die agent. Ik weet nog niet of de agent vrije keuze is of dit door het bedrijf wordt aangewezen, indien vrije keus zal ik je wellicht een PM sturen.
Houd je er rekening mee dat een relocation agent nogal wat anders is dan een makelaar? Het zou jammer zijn om zo'n service af te slaan om je eigen makelaar te kunnen kiezen.
DonQuichot
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2014, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wonen in New York

Bericht door DonQuichot »

Amikix schreef:
DonQuichot schreef:Mijn werkgever zal in principe een relocation agent in de arm nemen, maar uiteraard kom ik graag goed beslagen ten ijs tijdens gesprekken met die agent. Ik weet nog niet of de agent vrije keuze is of dit door het bedrijf wordt aangewezen, indien vrije keus zal ik je wellicht een PM sturen.
Houd je er rekening mee dat een relocation agent nogal wat anders is dan een makelaar? Het zou jammer zijn om zo'n service af te slaan om je eigen makelaar te kunnen kiezen.
Dat besef ik me, ik ging er ook eigenlijk van uit dat de relocation agent niet ook voor makelaar speelt :). Ondertussen heb ik ook met wat toekomstige collega's gesproken, en qua wonen is het een beetje 50/50. De helft die ik heb gesproken wonen op Manhattan (in een studio of max 1-kamer appartement) en de andere helft woont in de Brooklyn (veelal 1-kamer appartement, soms 2).
Ik ben er voor mij zelf wel uit dat ik niet perse in Manhattan wil wonen en liever de "rust" (relatief) van Brooklyn ga opzoeken. Waarbij de omgeving rond Ditmas en Prospect Park me vooralsnog het meeste aantrekt.
DonQuichot
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2014, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wonen in New York

Bericht door DonQuichot »

Zo. Ondertussen zijn we ruim een half jaar verder en hebben we onze visums in het paspoort staan. Mijn (inmiddels) vrouw een L2 en ik een L1A. Tijd om een update te geven!

Alles is qua verhuizing inmiddels geregeld, maar qua wonen in NY ben ik nog geen steek verder. Vanaf volgende week hebben we in ieder geval via mijn werk een maand een appartement in de Silver towers http://www.silvertowers.com op 42nd street. En op dit moment is onze relocation agent/makelaar voor ons aan het kijken naar appartementen voor na de eerste maand. Door een meevaller tijdens de contract onderhandelingen is ons budget inmiddels wel iets omhoog gegaan. Op dit moment willen/kunnen we tot $3200 per maand gaan betalen.

Om maar eens te laten zien hoe veranderlijk een mens is (of in ieder geval ikzelf) in mijn post hiervoor riep ik nog "Ik ben er voor mij zelf wel uit dat ik niet perse in Manhattan wil wonen en liever de "rust" (relatief) van Brooklyn ga opzoeken." zijn we inmiddels als een blad omgeslagen en willen we in ieder geval het eerste jaar toch graag in Manhattan wonen. Met ons budget moet een 1-slaapkamer appartement in sommige wijken net lukken. We twijfelen op dit moment echter nog sterk over waar we willen wonen. Midtown East (Murray hill) heeft als voordeel dat ik naar mijn werk kan lopen en dat het relatief "goedkoop" is. Upper East en Upper West is ook relatief "goedkoop", wel verder van werk, maar dicht bij central park. Chelsea daarentegen lijkt weer wat gezelliger, zekere qua restaurants en bars, maar is weer duurder.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden kiezen in Manhattan voor max $3200 wetende dat je bij Grand Central werkt :D, mochten er suggesties zijn. Ik hoor ze graag :)
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Wonen in New York

Bericht door meyem »

ik kan niet eens beginnen nadenken waar ik zou kunnen/willen wonen voor die prijs ... :lol:
Maar de laatste paar trips heb in Upper West vertoefd en ben er helemaal verliefd op ..... Het heeft zeker de feel van Manhattan, ook veel gezellige pandjes en winkels, maar ook iets van statige detachment ..... Als ik mocht kiezen, zou ik daarvoor gaan. Central Park dichtbij is een hele grote plus ... en aan de andere kant ook Riverside Park ..... als je niet te ver naar het noorden gaat, kun je geheel in New York style alsnog gaan lopen naar je werk :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Wonen in New York

Bericht door meyem »

oh, maar nu bekijk ik je link pas ..... tja, dat is niet de stijl die je in Upper West zo makkelijk vindt ..... :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
DonQuichot
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2014, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wonen in New York

Bericht door DonQuichot »

Die link is buiten het feit dat ik het niet kan betalen, ook niet de stijl die ik ambieer ;-). Een rondje upper east side staat gepland met de relocation agent volgende week. volgens mijn ben ik er bij eerdere bezoeken aan NY nooit geweest, dus ik ben erg benieuwd. Is het qua restaurants ook goed toeven in UES?
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Wonen in New York

Bericht door meyem »

Ik had het over Upper West, waar in ieder geval heel veel restaurantjes zijn.
In Upper East ook wel, maar dat pretendeert toch vooral iets meer upper class te zijn .... dat is ook het gedeelte waar je de echte NYC housewives vindt ..... niet echt waar ik me thuis zou voelen, maar het is vast en zeker goed vertoeven!
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
DonQuichot
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2014, 20:48
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Wonen in New York

Bericht door DonQuichot »

Sorry ik schreef Upper East, ik bedoede Upper west :-)
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Wonen in New York

Bericht door meyem »

Beide characters in de film 'youve got mail' wonen in Upper West.
Ik denk dat het daar uitstekend vertoeven is. Je hebt midtown, de Hudson en CP onder handbereik, de wijk heeft karakter, voelt lekker ruim en is niet overdreven druk. Wat restaurantjes betreft hoef je je zeker geen zorgen te maken, voldoende keuze. Ook nog eens vlakbij het Opera gebouw.

Volgens mij gaat de drukte, de luchtvervuiling en de op elkaar gepropte gebouwen van midtown je sneller benauwen dan je verwacht .... ik loop er graag, maar of ik daar zou willen wonen?
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer