All About NEW YORK CITY

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door tosca »

Je kunt echt overal met creditcard of betaalkaart betalen. Behalve misschien straatstalletjes oid. Ook twee drankjes is geen probleem en ze kijken er ook niet raar van op.

Op je betaalkaart zit geen limiet voor betalingen maar misschien wel voor cash opnemen. Maar dat zul je dus niet al te vaak doen.

Voor fooi is gebruikelijk, 15 - 18 of 20 procent. Het staat heel vaak al uitgerekend op je bonnetje. Soms staat er 18 - 20 - 22 procent.
Gebruikersavatar
GinnyUSA
Amerikafan
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 okt 2015, 18:19
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door GinnyUSA »

Met creditcard betalen gaat bij mij eigenlijk altijd goed. Met de gewone pinpas van de ABN heb ik wel regelmatig gehad dat hij geweigerd werd. Vooral bij het winkelen. En dat lag niet aan het saldo :wink:
Gebruikersavatar
GinnyUSA
Amerikafan
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 okt 2015, 18:19
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door GinnyUSA »

En heb bij ABN trouwens ook een standaard maximum wat je per dag aan pinbetalingen kunt doen. Dat is €2500 per dag maar ook makkelijk aan te passen via internetbankieren.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door LeenG »

hoera! ik ga de komende maanden dit topic met plezier ook weer eens doornemen 8) :thumbup:
iris kranenbur
Amerikafan
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 okt 2006, 14:16

Wat leuke tips voor de 'gevorderde NY-ganger'!

Bericht door iris kranenbur »

Hallo allemaal,

Ik ben vorige week teruggekomen van negen heerlijke dagen NY! Het was alweer mijn tiende keer en ik heb een aantal leuke nieuwe dingen ontdekt, die ik graag met jullie wil delen. Misschien is het leuk als er nog meer tips komen van forummers die al vaker zijn geweest? Zo hebben we er allemaal wat aan!

-Brooklyn: bezoek aan de wijk Red Hook. Heel aparte buurt aan het water! Je kunt hier heerlijk wandelen en hebt mooie uitzichten. Enorme supermarkt met aan de achterzijde een leuk terras aan het water. Ook leuk: lunchen of dineren bij Hometown BBQ (zalig vlees en side dishes) en een stuk key lime pie bij het winkeltje Steve's. Daarnaast veel winkeltjes en horeca. Er stopt geen metro in Red Hook, dus ben zelf met de fiets op de ferry vanaf South Sea Port geweest en terug gewoon gefietst naar Manhattan.

-Brooklyn: bezoek aan de wijk Bushwick. Hele 'rauwe' buurt met veel pakhuizen. Je vindt hier veel streetart (er worden ook graffiti tours gegeven), o.a. van The Bushwick Collective. Ook heel veel vintage winkels en leuke bars rondom Troutman Street. Ik vond dit een heel bijzondere wijk om te zien en kom hier zeker terug.

-Brooklyn: Williamsburg is een bekende wijk in Brooklyn, maar wie iets noordelijker loopt, komt uit in Greenpoint. Ontzettend gezellige en drukke buurt waar momenteel veel gebeurt. Met name rondom Franklin Street. Heel veel jonge mensen en jonge bedrijven zijn hier gevestigd (bijv in de hippe hub A/D/O). Leuke tip: als je Greenpoint Ave uitloopt richting East River, kom je bij een ontzettend leuk uitkijk punt uit en een erg toffe horecazaak op het water.

-Brooklyn: shoppen in Downtown Brooklyn. Ook hier zitten alle grote ketens (21th Century, Victoria Secret, Aldo etc), alleen dan minder druk. Junior's is een bekende diner die er ook te vinden is, evenals het nieuwe Citi Point: een winkelcentrum met nieuwe roodhal! Moet wel zeggen dat het minder gezellig is dan in bijv Soho.

-Brooklyn: Smorgasburg, een foodfestival waar veel jong publiek op afkomt dat twee keer per week plaatsvindt in Brooklyn. De ene keer in Williamsburg, de andere keer in Prospect Park. Ik vind Prospect Park sowieso erg leuk! Mooie botanische tuinen, en prachtige Library!

-Brooklyn: ik ben zelf een groot horecafan en zoek dus altijd goed uit waar ik wil eten. Wie eens heel uitgebreid wil eten zou Blanca kunnen overwegen, in East Williamsburg. Achterin de hele drukke pizzeria Roberta's schuilt een tweesterrenresto waar per avond max 12 personen kunnen eten. Het is wel aan de prijs, maar een waanzinnige ervaring!

-Manhattan: in de zomer is er iedere maandag een gratis filmavond in het prachtige Bryant Park. Ik ben hier zelf helaas niet geweest, want het regende de hele avond :( Ik heb wel wat foto's en filmpjes gezien van eerdere edities, en het ziet er supergezellig uit.
newyorkgirl
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 29 mar 2015, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door newyorkgirl »

Goeie tips over Brooklyn! Ik heb de wijk eigenlijk amper echt bezocht tijdens mijn verblijf en wil de volgende keer graag wat meer zien. Je ervaringen hebben me al enthousiast gemaakt.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door LeenG »

Leuke tips Iris! :thumbup:

Ik logeer in april in het LIC Hotel in Long Island City. Ik was al eens aan het rondneuzen en je hebt daar ook het Gantry Plaza State Park, dat ziet er ook een leuk park uit met fantastisch zicht op de Queensboro bridge en Manhattan, met onder andere dit reuzegroot pepsi sign. LIC zou ook een wijk zijn waar momenteel veel gebeurt, nieuwe winkels, horeca etc
544255336.jpg
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door meyem »

Iris, ik zal een link naar je berichtje in het startbericht zetten ... :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
BarryZut
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2016, 10:20
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door BarryZut »

In maart 2017 zijn we voor 6 dagen naar NYC geweest via Dusseldorf met Air Berlin. Vlucht heen was soepel, we hadden echter de pech dat er een aantal vluchten tegelijk aankwamen. Mijn zus was eerder in Amerika geweest, en kon dus via de automatische paspoort controle. Ik mocht lekker aansluiten in de lange lange rij. Echt, dat duurde een eeuwigheid, zeker als je ziet hoe snel je uiteindelijk door de controles heen bent als je gewoon de instructies volgt en vriendelijk bent.
Daarna met de trein (LIRR) naar Manhattan. Trein is super trouwens, snel en goedkoop. Zeker als je hotel vlak bij Penn Station ligt.
Ons hotel ligt in W31st Street (Wolcott Hotel). Hotel zelf is niet bijzonder. Statig maar oud en ze serveren geen ontbijt. Wel koffie/thee met muffins trouwens. In dit geval ging locatie boven luxe, dus zal er verder geen woorden aan vuil maken. En de locatie was perfect. Op loopafstand van bijna alles in Manhattan, onder de rook van ESB en in hartje K-Town (wat al een attractie op zich is).
We kwamen 's avonds aan bij het hotel, vlug opfrissen en naar Times Square. Daar vlug een rondje gedaan, naar mijn mening niet heel bijzonder, en ergens in een zijstraatje wat gegeten. Daarna teruggelopen naar ESB observation deck voor een avondblik over NYC. Leuk, maar omdat de temperatuur die dagen niet boven het vriespunt kwam was het ook snel klaar.
Eerste volle dag zijn we richting WTC getrokken, waar we eerst een rondje gelopen hebben (Lonely Planet Neighbourhood Walks erg nuttig) en daarna op het WTC terrein zijn geweest inclusief museum. Indrukwekkend, maar ook erg Amerikaans opgezet. 's Middags, omdat het toch Saint Paddy's Day was, naar Brooklyn gegaan en de kroeg ingedoken om effe in te drinken voor de Nets/Celtic game 's avonds. Goed dat we dit gedaan hebben, want wat zijn de prijzen in Barclays Center godallemachtig duur. Barclays Center zelf is een juweeltje. Comfortabele stoelen, mooie aankleding en entertainment was prima.
Dag 2 zijn we in het centrum gebleven, rondje Midtown en Central Park gedaan (Neighbourhood Walk Lonely Planet). Jammer dat het die dag een grijze, natte en koude dag was.
Dag 3 weer richting Brooklyn getrokken. Ook daar weer een Walk gedaan, om via de Brooklyn Bridge weer terug te lopen. Hierna Staten Island Ferry (leuk, maar niet meer dan dat) gedaan, en via China Town en Little Italy weer teruggelopen naar ons hotel. 's Avonds weer naar Times Square gegaan om te shoppen en een hapje te eten.
Het is summier een overzicht wat we gedaan hebben. Enige minpuntjes waren het weer en ons hotel. Verder is New York gewoon geweldig. Het rumoer, de drukte, de stad leeft gewoon 24 uur en dat is precies wat ik zo leuk vind. Mensen zijn over het algemeen vriendelijk, verder is alles soepel gegaan en zonder problemen. Je gaat vanzelf mee in de NY state of mind om het zo maar te zeggen :D .
Volgende keer, en die komt er, in ieder geval een periode uitzoeken waar het wat warmer is. :lol:
Gebruikersavatar
Johan VL
Amerikafan
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:45
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door Johan VL »

meyem schreef:Gewoon daar kopen. In de meeste stations zijn apparaten, je kunt cash gebruiken of een credit card. Sommige stations zijn bemand en dan kun je aan het raam kopen.
Als je op JFK landt en met de subway naar Manhattan gaat, dan vind je op het eindpunt van de Airtrain een overstappunt waar altijd een aantal mensen in uniform staan om passagiers letterlijk op weg te helpen met dit soort dingen.
Ik ben het antwoord nog niet tegen gekomen, dus ik stel de vraag hier nog even.

Op JFK koop ik een metrocard voor 7 dagen. 33 dollar. Dan mat de Airtrain naar Jamaica Station. En daar over stappen op de "E". Er staat nog Airtrain Gold en Airtrain Red bij. Neem aan Gold is voor speciale klanten, net als een Goldcard, en dat je gewoon de Airtrain Red moet pakken? Het kaartje van 33 dollar is dus ook voor de airtrain geldig?

hier het kaartje van google:
https://goo.gl/maps/m5DKHjgE9AQ2
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door meyem »

Nee, de airtrain kun je niet met de metrocard betalen .... Je betaalt en koopt beide trouwens pas als je op Jamaica station bent. De Airtrain is gratis tussen de diverse terminals, en je betaalt alleen bij het instappen vanuit de stad of het uitstappen richting de stad.
Ik meen dat het 5$ is, maar het kan ook wat meer zijn, inmiddels. Er zijn wel combi's mogelijk met subway kaarten waar je (eerst?) de airtrain kan betalen, maar die blijft dan 5+$ .... De kaarten zelf kosten namelijk inmiddels 1$ .... hoe dat precies werkt in combi met een 7-daagse kaart, dat weet ik niet. Maar je hoeft je hier absoluut geen zorgen over te maken, op Jamaica lopen altijd uniform mensen van het OV rond om iedereen te helpen met de keuze en het kopen van de juiste kaart ...

Dat gold en red zegt me niets ... de airtrain draait rondjes in 2 richtingen. Dus even kijken welke richting voor jou het kortste is ...
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
Johan VL
Amerikafan
Berichten: 228
Lid geworden op: 17 sep 2014, 20:45
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door Johan VL »

OK, dank :-). Dus instappen en op Jamaica Station de rest :-). Goed om te weten dat het zo werkt. Allemaal nieuw hè :-).
Purk87
Amerikafan
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 jan 2016, 18:46
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door Purk87 »

Wat is New York leuk :clap:
Ik snap nu meteen waarom mensen er zo vaak heen gaan, haha.
[2016] Zuidwest Amerika
[2017] Philadelphia, Washington DC, Boston & New York
[2018] Deep South
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door roelb »

Johan VL schreef:OK, dank :-). Dus instappen en op Jamaica Station de rest :-). Goed om te weten dat het zo werkt. Allemaal nieuw hè :-).
Ter aanvulling: je kunt met een enkele metrocard zowel de subway als de airtrain betalen. Je hoeft dus geen twee aparte kaartjes te kopen.

Om het airtrain station op Jamaica te mogen verlaten heb je $5 aan saldo nodig.

Je kunt saldo (dollar value) combineren met een unlimited-ride produkt op je metrocard. Dus je kunt $10 storten voor de Airtrain (heen en aan het einde van je trip weer terug en daarnaast een 7-day unlimited ride produkt laden ($32). Zo'n unlimited ride produkt is gunstig als je 13 of meer ritjes met de subway maakt. Verwacht je 12 of minder ritjes te maken ben je goedkoper uit door gewoon saldo te storten en per rit te betalen.

Een nieuwe metrocard kost $1. Als je er een van iemand kunt overnemen die recent in NYC is geweest bespaar je jezelf die kosten. Die kun je dan gewoon weer bijladen als je aankomt op Jamaica station. Let op: kaartjes hebben een beperkte houdbaarheid, de vervaldatum staat erop geprint.

Ben je met 3 of meer personen dan loont het om voor de airtrain een 10-ride kaart te kopen. Die kost $25 en is goed voor 10 ritjes. 50% korting op het reguliere tarief dus. Meerdere personen kunnen dezelfde kaart gebruiken (doorgeven over het poortje heen), tot max 4 achter elkaar. Daarna moet je 10 of 20 minuten wachten. Volgens mij kun je dat trouwens niet op dezelfde kaart combineren met een 7-day unlimited ride produkt, maar dat weet ik niet zeker.
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door SanFran »

Purk87 schreef:Wat is New York leuk :clap:
Ik snap nu meteen waarom mensen er zo vaak heen gaan, haha.
Ja echt hé? Dat vonden wij ook. Wij gaan sowieso nog een keer terug :D
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door meyem »

Purk87 schreef:Wat is New York leuk :clap:
Ik snap nu meteen waarom mensen er zo vaak heen gaan, haha.
welcom to the (fan)club :lol:
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door miccie »

Misschien een leuke link voor in de openingspost: Free tours by foot.
http://www.freetoursbyfoot.com/new-york-tours
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
Gebruikersavatar
Ingrid1958
Amerikakenner
Berichten: 726
Lid geworden op: 30 okt 2010, 18:03
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: Tilburg

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door Ingrid1958 »

Purk87 schreef:Wat is New York leuk :clap:
Ik snap nu meteen waarom mensen er zo vaak heen gaan, haha.

Zekers: even laten weten dat ik weer ga en wel met een bijzondere reden deze keer. In augustus voor de 3e keer en vriendinnen van mij voor de 1e keer (zij met partners dus met zijn 5-en in totaal). Wij (de meiden) vieren het feit dat we 60 worden cq geworden zijn in 2018 en zo kunnen plannen dat ik dus met mijn verjaardag in NEW YORK CITY ben , Gaaf He!! :clap: Al weer volop aan het plannen en nieuwe dingen aan het zoeken voor mezelf, uiteraard doen we ook weer de nodige highlights maar ik wil ook wel wat nieuwe dingen gaan zien en bekijken, dus volop weer aan het lezen en info vergaren.
1982 Florida
2005 -2020 Atlanta / Florida (4x) / California (2x/ NYC (3x) / DC / Deep South / New England


http://www.flyingtothewest.waarbenjij.nu
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door miccie »

De stad blijft zeker aantrekkelijk, he. Al ben je er vaker geweest, je komt steeds weer nieuwe dingen tegen.

Wanneer gaan jullie in augustus? Ik ga de 26e augustus weer naar NYC (4e keer) en heb al het een en ander in de planning staan, die ik nog niet eerder gedaan/gezien heb.
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: All About NEW YORK CITY

Bericht door meyem »

Het kriebelt bij mij ook zo af en toe .... (Ingrid, ik ben vorige maand 60 geworden, mag ik mee??? :lol: )
@Miccie: ga je een blog bijhouden? En zo niet, wat voor nieuwe dingen heb je op het programma staan?
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer