Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

gospel church

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
findolin
Amerikafan

gospel church

Bericht door findolin »

wij gaan met ons gezin (3 meisjes 11,14,16) 2 volwassenen naar New York in de zomer en verder naar het nooroosten.
Nu zouden we graag een gospeldienst willen bijwonen, weet iemand hier iets over?
bedankt
wilma
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

Voor een historische tour met deelneming aan een service, kun je $49 per persoon betalen: http://www.harlemheritage.com/gospel.shtml. Er zijn ook nog andere bedrijven die zoiets organizeren.

Of je kunt op google "gospel church new york" intikken, en dan komen er verscheidene adressen van kerken naar boven.

Veel plezier,

Margaret
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Ik ben meerdere malen naar de Abysinnian Baptist Church geweest. Dat is de meest bekende en een hele populaire op 138th street in Harlem. Dit is de kerk waar beroemde African Americans naar toe gaan en worden begraven, etc. De voorganger is echt geweldig. Ik krijg echt kippevel als die man praat.

Ik zou je willen aanraden individueel naar de kerk te gaan en gewoon tussen de bevolking te zitten ipv in zo'n busje, waarbij je al gauw het gevoel krijgt van witte toeristen die naar aapjes komen kijken. Je experience is veel beter. Maar er zijn verschillende mensen die die toers hebben gedaan en het vast ook leuk ervaren hebben. Je kan het ook combineren met een gospel brunch en dat is wel erg lekker. Maar je kan ookzelf naar Sylvia's gaan, daarna. Op zondagmorgen is het lekker rustig en heb je een veiliger gevoel in Harlem.

Ik ga binnenkort ook weer, misschien met mijn verjaardag in april.

Als je meer vagen hebt over gospel en zwarte kerken, vraag maar raak. Ik ga nu regelmatig naar de kerk omdat ik me in deze soort kerken erg prettig voel, deel van de zwarte gemeenschap, maar ook van de christelijke gemeenschap en dat had ik een paar jaar geleden niet van mezelf gedacht.
SEEING IS BELIEVING
findolin
Amerikafan

GOSPELCHURCH

Bericht door findolin »

Dank je wel doreennicole.
Kan je gewoon zo'n kerk binnengaan, zo'n tour zie ik niet zo zitten het is best duur, we zijn met zijn vijfen, maar een dienst willen de kinderen ook graag meemaken, jij denkt ook wel dat het voor hun de moeite waard is.
Ze zijn wel gewend om naar een kerk te gaan.
wilma
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Wellicht een heel gevaarlijke vraag, maar ik bedoel het niet slecht, maar ik vraag me het volgende af:

Als je in Harlem naar zo'n kerk gaat, dan stel ik me voor dat ? 90% ? 95% ? 99% van de bezoekers een donkere huidskleur heeft. Niets slechts natuurlijk, maar val je dan niet heel erg op als je dan met je blanke Hollandse huidje daartussen gaat zitten? Gaan mensen je niet raar aankijken? Zijn er niet mensen die sowieso het idee krijgen dat je "aapjes" aan het kijken bent, en die je hiervoor kwalijk gaan nemen?

Ik vroeg het me zo af, ik zou zelf ook graag zo'n kerkdienst beleven, maar bovenstaande zou me er toch van weerhouden, denk ik. Misschien is dat gewoon onwetendheid van mijn kant.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Dan is het eens andersom 8) .

Ik ga af en toe mee naar de Pentacostal kerk van mijn schoonouders en ben idd in de minderheid, valt reuze mee en men stelt het zeer op prijs.
Mijn situatie is natuurlijk wel anders, mijn dochter is de kleindochter van een kerklid, maar in het algemeen, wordt de eerlijke interesse in een andere "cultuur/ beleving"zeer gewaardeerd.
findolin
Amerikafan

gospel church

Bericht door findolin »

is het veilig om in Harlem naar een dienst te gaan.
wilma
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Het kan er best op los gaan in zo'n dienst (in de goede zin van het woord), maar je kunt er gerust gewoon binnen lopen. Ik zou echt geen tour pakken om dit een keer mee te maken. Ook al zouden de mensen je aankijken (en ik denk niet dat dit gebeurd, deze mensen zijn meestal meer geinteresseerd in de dienst) who cares, gewoon je aandacht op de mis houden en er van genieten.

Of het veilig is weet ik niet, maar in de kerk lijkt het me niet gevaarlijk, misschien op de weg ernaar toe en terug?

Er zijn overigens ook kleinere gospel kerken die niet in "Harlem" staan waar je gerust binnen kunt wandelen. Ik moet zeggen dat hier in de VS echt iedereen met open armen ontvangen worden, het maakt echt niet uit welke huidskleur je hebt!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
doreennicole
Amerika-expert

ik ben het niet helemaal eens met de laatste post, want volgens mij is niet iedereen even aardig tegen de mexicaanse al dan niet illegale immigranten en tegen de arabisch uitziende mensen, maar dat is een andere discussie.

wat de gospelkerk betreft, men is er aan gewend in de Abysinnian en de meeste grote kereken dat er (blanke) toeristen binnenkomen. je wordt niet weggekeken en goed ontvangen. men verwacht wel van je dat je meedoet, dat je je netjes gedraagt, dus ook in nette kleding binnenkomt, maar uiteindelijk is men daar voor de spirituele beleving en men is helemaal niet vijandig tegenover niet-zwarten.

het is in Harlem rond die tijd zeker veilig, je kan of met de subway of met een taxi gaan als je het een beetje eng vindt, maar het is klaarlichte dag, er lopen allerlei kerkgangers rond, het is lekker druk, en er zijn weinig andere mensen op straat. het is veel te vroeg voor de gangbangers en junkies, die ik zowiezo niet/nauwelijks gezien heb in Harlem, NY.

het is een hele aparte ervaring en als je geluk hebt is er een geweldig koor, je krijgt een performance waar je normaal god geld voor zou moeten betalen, en vaak een mooie preek, die gerelateerd wordt aan de huidige Amerikaanse maatschappij, het si een geweldige manier om wat van de cultuur te proeven.
SEEING IS BELIEVING
doreennicole
Amerika-expert

Mack schreef:Wellicht een heel gevaarlijke vraag, maar ik bedoel het niet slecht, maar ik vraag me het volgende af:

Als je in Harlem naar zo'n kerk gaat, dan stel ik me voor dat ? 90% ? 95% ? 99% van de bezoekers een donkere huidskleur heeft. Niets slechts natuurlijk, maar val je dan niet heel erg op als je dan met je blanke Hollandse huidje daartussen gaat zitten? Gaan mensen je niet raar aankijken? Zijn er niet mensen die sowieso het idee krijgen dat je "aapjes" aan het kijken bent, en die je hiervoor kwalijk gaan nemen?

Ik vroeg het me zo af, ik zou zelf ook graag zo'n kerkdienst beleven, maar bovenstaande zou me er toch van weerhouden, denk ik. Misschien is dat gewoon onwetendheid van mijn kant.
je kan er dus gerust naar toe, Mack. er zijn altijd toeristen in de zaal, men is het gewend. maar zelfs in de niet superbekende kerken komen ook niet-zwarten. men is meestal erg vriendleijk. bezoekers worden ook speciaal genoemd en bedankt voor het komen. in sommige kerken is er een registratieboek en wordt je persoonlijk verwelkomd. in ieder geval wordt j ere niet weggekeken of gezien als indringers. maar je moet je natuurlijk wel goed gedragen, als je de kerk binnenkomt en de kerk en de congregatie respecteert krijg je respect terug.

echt een aanrader, zie ook mijn andere post. laatje niet weerhouden door de huidskleur.

en het is ook best een grappige ervaring om eens niet in de meerderheid te zijn.
SEEING IS BELIEVING
doreennicole
Amerika-expert

o, en het is goed om dit soort dingen te vragen, mack. het geeft aan dat je sensitief genioeg bent om je te realisreen dat je misscien iemand zou kunnen beledigen en dat is al een geweldige stap. niet iedereen neemt die moeite.
SEEING IS BELIEVING
GPJ73
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door GPJ73 »

Is echt een aanrader als je eens iets anders wil doen dan wat in alle resiboekjes al staat.... 8)

Zelf ben ik in 2003 naar een gospeldienst geweest (FULL gospel in New Orleans) noemen ze dat aldaar en ik heb me best vermaakt want eigenlijk weet je niet wat je mee maakt... De dominee preekte niet maar na twee regels uit de bijbel gelezen te hebben begon ie weer te zingen... zeer leuk om mee te maken en ja we waren een van de weinig blanken die de dienst bezochten... maar in het begin werd gevraagd of gasten even wilden gaan staan, toen we dat maar een beetje angstig deden kregen we verschillende "knuffels" van grote zwarte (maar ook slanke knappe donkere...) vrouwen... zeer bijzonder maar je voelt je meteen heel welkom.... :lol: na afloop (duurde wel bijna 3 uur.... :!: ) was er een grote bbq. En dat zingen van die Af-Am vrouwen is bijzonder, heb je toevallig de DVD van U2 (niet de nieuwste maar Rattle and Hum) kijk dan eens naar het liedje... I still haven't found what I'm looking for volgens mij opgenomen in NY, Harlem en dan weet je wat je mist als je NIET heen gaat... zeer bijzonder zoals zij kunnen zingen.

Plaatje....

Afbeelding
Groeten,
Gert
Londen-VS-Canada (28 days of fun in augustus en september)
Sylke
Amerika-ontdekker

Bericht door Sylke »

Ja, zeker doen hoor!
Ik ben ooit in The Bronx eens met een vriend mee geweest, was ook de enige blanke persoon, maar daar maalde niemand om hoor. Ik werd met open armen ontvangen. Toen ik werd gevraagd op de staan (als gast zijnde) en mij voor te stellen werd iedereen wildenthousiast toen ze hoorden dat ik uit Nederland kwam. Applaus! :-)
De tante van mijn vriend had een gastpreek, en het was allemaal erg interessant. Alles word veel meer op de realiteit aangepast zodat je ook veel beter begrijpt waar zo'n preek precies om draait.

En inderdaad, kleed je netjes, maar dat was je vast al van plan.
doreennicole
Amerika-expert

Sylke schreef:Ja, zeker doen hoor!
Ik ben ooit in The Bronx eens met een vriend mee geweest, was ook de enige blanke persoon, maar daar maalde niemand om hoor. Ik werd met open armen ontvangen. Toen ik werd gevraagd op de staan (als gast zijnde) en mij voor te stellen werd iedereen wildenthousiast toen ze hoorden dat ik uit Nederland kwam. Applaus! :-)
De tante van mijn vriend had een gastpreek, en het was allemaal erg interessant. Alles word veel meer op de realiteit aangepast zodat je ook veel beter begrijpt waar zo'n preek precies om draait.

En inderdaad, kleed je netjes, maar dat was je vast al van plan.
even uit nieuwsgierigheid, als jij de enige blanke persoon was, wat is je vriend dan? en ik vraag dit omdat ik ook heb gelezen dat je vriend pas US Citizen is geworden. het lijkt er dus op dat je een interraciale relatie hebt? ben erg benieuwd hoe je dat ervaart.

beetje :offtopic:
SEEING IS BELIEVING
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Een andere kerk die zeker de moeite waard is, is de Brooklyn Tabernacle, bekend van het beroemde Brooklyn Tabernacle Choir. Voornamelijk een 'black church', maar er is ook veel 'white folk'.

Web site: www.brooklyntabernacle.org
koekeloer
Amerika-ontdekker

Bericht door koekeloer »

Ik ben eerst eens met een tour meegeweest (op een woensdag), er werd toen speciaal voorde touristen een gospeldienst opgevoerd.
Afgelopen jaar ben ik gewoon zelf naar deze kerk gegaan op zondag, geen enkel probleem (je moest trouwens wel een soort van entreegeld betalen....)
adres 2050 5th avenue, mount moria baptist chrch, zondagdienst om 11:00

voor foto"s, zie http://reizen.atspace.com[/img]
Reizen maakt rijk:

Voor reisverslagen en reisfoto's, zie
http://reizen.atspace.com
en
www.alaska2008vacation.com
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Hi koekeloer,

Ik ben even nieuwsgierig: entreegeld voor een kerkdienst?
koekeloer
Amerika-ontdekker

Bericht door koekeloer »

Ja, ze wisten natuurlijk wel dat we eigenlijk voorhet gospel optreden kwamen en moesten een "bijdrage voor de muziek" betalen bij binnenkomst (een paar dollar maar)
Reizen maakt rijk:

en
doreennicole
Amerika-expert

is dit in NY?

ik zou zeker geen "entreegeld" voor een kerk betalen, terwijl er duizenden kerken zijn waar je gratis naar binnen kan. als je gevraagd wordt om te geven op een ander moment dan de collecte vind ik een kwalijke zaak. en vragen ze dit aan iedereen of alleen de blanke toeristen. of vragen ze het aan idereen maar alleen de blanke toeristen voelen zich gedwongen om iets te geven omdat ze idd alleen voor de zang komen?

dat gezegd: ik heb wel regelmatig gedacht dat de kwaliteit van de zang in sommige kerken zodanig is dat je zeker geld ervoor over kan hebben, want je zou ergens anders wel flink wat euros betalen om zulke mooie zang te horen. maar ik ga voor de hele experience en ik geef geld aan de community. meestal hebben ze een specifiek project waar geld naar toe gaat, veel Katrina-slachtoffers de laatste maanden.

ps-je, ik zeg wel blanke toeristen, maar ook Aziatische (Japanse) toeristen zie je regelmatig in de kerk.
SEEING IS BELIEVING
koekeloer
Amerika-ontdekker

Bericht door koekeloer »

doreennicole schreef:is dit in NY?

.
Ja, zoals hierboven al gemeld, adres 2050 5th avenue, mount moria baptist church.
Reizen maakt rijk:

en
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer