Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Planning 6 dagen NYC: Haalbaar?

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
erik2atl
Amerika-ontdekker

Planning 6 dagen NYC: Haalbaar?

Bericht door erik2atl »

Hey allen,

Ik heb een globale planning opgesteld voor mijn 6 dagen New York, vanaf vrijdag 4 november. Wel grappig dat de Marathon op zondag daar ook tussen valt. De planning bevat voornamelijk de toeristische attracties. Wie heeft er evt. tips of alles haalbaar is of een andere volgorde bijv. handiger is? Of zie sommige attracties echt even over het hoofd?! Zaken als ontbijt, dinner en s' avonds de stad in voor drinks staan niet vermeld.

Aansluitende tips zijn ook zeker welkom!

4 nov
ochtend Aankomst Atlanta - La Guardia + transport hotel
middag Planet Hollywood NY Pass ophalen + Times Square/Broadway/etc etc beleven
avond Top of the Rock by night

5 nov
ochtend Wall Street + Ground Zero (incl. tour)
middag Little Italy/Chinatown (+ evt Soho/Greenwich Village)
middag Empire State Building
avond?

6 nov (Marathon)
ochtend Boot naar Statue of Liberty + Ellis Island
middag Marathon bezichtigen langs de route - voornamelijk Central Park
avond Comedy/Broadway musical

7 nov
ochtend/middag Fietsen huren en door Central Park
middag Brooklyn Bridge + Brooklyn Heigts (+ klein rondje Brooklyn)
middag/avond Guggenheim
avond Madison Square Garden?

8 nov
ochtend Grand Central Terminal
middag? (in te vullen met bijv. Soho+Greenwich Village of Central Park of Rockefeller Centre)
avond (ook open)

9 nov (vertrekdatum)
ochtend Macy's/Bloomingdale's etc.
middag klaar maken voor vertrek JFK
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Planning 6 dagen NYC: Haalbaar?

Bericht door Petra/VS »

Volgens mij wil je op 5 november wel heel veel. Misschien kun je een deel daarvan op het relatief lege 8 november zetten (bijvoorbeeld ESB).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Je gaat 's middags naar de ESB, dan sta je zeker lang in de rij. Als je 's ochtends gaat, heb je zomaar een paar uur extra over.

Ik zou niet teveel plannen maar juist de tijd nemen om niet alleen de touristische attracties te zien. In New York is het juist zo leuk om over straat te wandelen of op een bankje te zitten en zo de stad te beleven. Als je dan van attractie naar attractie rent, mis je dit allemaal.

Met "Macy's/Bloomingdales etc" bedoel je "shoppen" of ga je specifiek voor die winkels. Als je wil shoppen, ga dan naar Broadway ter hoogte van Chinatown (dat kun je dan combineren). Als je voor de winkels specifiek gaat, probeer ze dan in te plannen met iets dat in de buurt is (Bloomingdale's met Guggenheim?).

Ook mis je het leukste museum van NYC (volgens mij): Metropolitan Museum of Art. Maar ja, daar ben je zo een dag kwijt :-)
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Carly Cupcake
Amerikafan
Partner van: Hinko

Bericht door Carly Cupcake »

Klinkt goed :-) zin in zeker?
Je planning loopt wat uit één, de ene dag is heel vol en de ander wat minder. Ik zou 5 november een beetje aanpassen. Skip soho/greenwich en ga lekker de hele middag struinen door chinatown en little italy, ga daar lekker wat eten en pak dan 's avonds het empire state. Adembenemend. En dan zou je de 9e nog naar soho/greenwich kunnen gaan. Een bezoekje aan grand central station hoeft niet veel tijd te kosten. Fietsen rond central parc ben je al met al misschien 1,5 tot 2 uur aan kwijt. Brooklyn hights en bridge kan je zo lang over doen als je zelf wilt, maar geniet van het uitzicht!! Ik kon daar de hele dag wel blijven zitten. Zo lekker rustig daar... echt mooi. En inderdaad het metropolitan mis ik nog, maar daar ben je echt wel een hele dag zoet mee. Enorm groot museum. Leuk dat jullie ook naar een musical willen! Times square bezoeken is ook echt leuk, je weet niet waar je moet kijken, en vergeet niet de M&M store te bezoeken! En de disney store!

Heel veel plezier, maar dat gaat wel lukken denk ik :-)
http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
erik2atl
Amerika-ontdekker

Bericht door erik2atl »

Bedankt voor de reacties, idd erg veel zin in!

Ik heb bewust gekozen om Top of the Rock in de avond en ESB overdag te doen, om zo beiden te kunnen zien in verschillende sferen. Ik wil er dus sowieso een 's avonds en een overdag, andersom beter? Ik zal gebruik maken van een NYC Pass, dus dan hoef ik waarschijnlijk niet in de rij voor ESB te staan toch?

Met Macy's/Bloomingsdale's is inderdaad een verzamelnaam voor shoppen, maar tevens het zien van deze bekendste warenhuizen. Als dit "shoppen" ook ergens anders kan doe ik dat ook graag (bijv. bekende outlets?). Hier hoef ik echter geen dag voor uit te trekken, gaat me er meer om tussendoor even mn kledingkast voordelig te vullen. Voor de rest zal ik me nog eens verdiepen in het Metropolitan Museum of Art, nu ik er zulke verhalen over hoor. De Disney Store laat ik links liggen, M&M's (en Apple) zie ik wel zitten. ;-)

Vraag: moet je voor Statue of Liberty en Ellis Island van te voren reserveren?
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Wat ik graag doe: begin op Times Square, en loop dan over Broadway naar het zuiden. Je komt dan vele NY's bekende land marks tegen (Flatiron Building, Union Square, etc), je komt langs/door China Town en Little Italy en je komt onderweg vele vele winkels tegen. Je eindigt in het Financial District, dan kun je langs de Stock Exchange en door naar Battery Park.

Dit kost wel een hele dag, maar je hebt al wandelend wel veel gezien en heel veel gezichten van NY gezien, en niet alleen de touristy stuff. Bovendien kun je direct een aantal dingen van je lijstje afstrepen, en heb je je kledingkast kunnen aanvullen.

Voor mij is die wandeling vaste prik (ik ben nu 3x in NYC geweest).

Als je naar een musical wil en je wil kaartjes kopen via TKTS: ga naar de TKTS in South Street Sea Port, en niet die op Times Square. Ook dat scheelt je zomaar een paar uur. Bovendien kun je bij South Side Sea Port ook goed winkelen. Vorig jaar hebben wij Brooklyn Height, de Brooklyn Bridge en de musical op 1 dag gedaan: als je over de brug loopt, kom je bijna bij South Street Sea Port uit en dan kun je meteen langs de TKTS. Je kunt ontzettend veel tijd sparen door dingen goed te combineren.

Laatste tip: voor shoppen kun je ook naar de Manhattan Mall, die zit bij Times Square in de buurt.
Mack
MW Drawings

Carly Cupcake
Amerikafan
Partner van: Hinko

Bericht door Carly Cupcake »

ESB hebben wij overdag en 's avonds gedaan, toftr alleen overdag. Maar ik vond zelf het uitzicht vanaf het ESB over zuid-manhatten 's avonds echt super. En vanaf toftr kijk je heel mooi uit over central parc, dat zie je dan 's avonds weer minder goed, denk ik.
Volgens mij hoef je niet te reserveren voor statue of liberty. Je hebt daar een soort fort-achtig gebouw in battery parc waar je kaartjes kunt kopen. Vroeg bij zijn!
Even langs seaport is idd ook een goed idee, daar zit ook een ticketboot waar je voordelig kaartjes kunt kopen voor musicals. En een Abercrombie & Fitch die stukken minder druk is dan die op 5th av.!
http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
headhunterke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door headhunterke »

Weet wel dat je in MSG niet heel veel kan doen nu, want ze zijn aan het verbouwen. Ik denk niet dat de tour reeds hervat is. Je kan het enkel van buiten bekijken en de ticket counters, maar verder geraak je niet, tenzij je een show of zo gaat bekijken.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
erik2atl
Amerika-ontdekker

Bericht door erik2atl »

@Mack thanks, ik denk dat ik die wandeling voor de eerste dag ook pak. TKTS zal ik onthouden, hoef ik nu ook nog niks te boeken.

@Carly Ik begreep juist dat Ellis Island/SOL het enige is waarvoor reserveren handig is, wellicht helemaal op de dag van de marathon. Nu nog even beslissen of SOL de moeite is om het eilandje op te gaan, of dat bezichtigen vanaf het water voldoende is?

@headhunterke Mijn hostel ligt redelijk in de buurt van MSG, kijk dat wel even aan dus..
suusja
Amerikakenner

Bericht door suusja »

Als je in het vrijheidsbeeld wilt gaan, moet je wel reserveren.
Eva70
Amerika-ontdekker

Bericht door Eva70 »

Ik zou op 5 november zeker de tijd nemen om Greenwich en SoHo door te lopen, je bent er dan toch al in de buurt en je kunt 's avonds in of rondom Bleecker Street leuk en lekker eten (niet al te toeristisch). ESB kun je een andere dag doen want dat is daar niet in de buurt. Hier http://www.galttech.com/research/travel ... g-tour.php kun je leuke wandelingen vandaan halen, ook voor Brooklyn. Je zou eventueel die dag als eerste Staten Island Ferry doen. Dan vaar je (gratis en vooral zonder lang wachten) langs het SOL.

Op 7 nov. is je volgorde niet logisch want Guggenheim ligt in omgeving Central Park ( op ca. 2/3 van het park vanaf TS gezien). Brooklyn vond ik zelf geweldig, zo lekker rustig met mooie uitzichten op Manhattan. Neem de tijd hiervoor, stel je dat het er ook zo leuk vindt dan zou het zonde zijn als je er te weinig tijd voor uittrekt.

Grand Central kun je combineren met je ontbijt (beneden). Volop keuze in wat je maar lekker vindt.
ESB zou ik 's ochtends vroeg plannen (op een heldere dag). Met je NY pass hoef je niet in de rij voor de kaartjes, maar de rij voor de lift moet je wel gewoon in en die kan heel lang worden. Zelfde geldt voor de boot naar SOL en Ellis Island. Ik heb daar hele lange rijen zien staan. Ik ben er zelf niet heen geweest, maar las overal de tip dat je de eerste boot moet nemen. Als je in het beeld wil, dan moet je wel (zeer ruim) van tevoren reserveren (Crown tickets).

Wat ik mis is High Line Park. Een hele bijzonder park op een oude spoorbaan(http://www.thehighline.org/). Leuk om bij Chelsea Market(http://www.chelseamarket.com/) er even af te gaan en een lekkere lunch te scoren. Als je van Italiaans (eten, drinken, van alles en nog wat) houdt dan is Eataly leuk om te bezoeken (http://eatalyny.com/). Hier kun je lekker eten of lekkere hapjes om mee te nemen halen. Little Italy is maar 1 straat zo ongeveer en daar ben je zo door.

Heel verstandig om je laatste dagen open te houden, kun je alles doen wat je nog niet gedaan hebt. Laat het ook van je stemming en het weer afhangen wat je op welke dag gaat doen. Verder vond ik zelf zowel TS als de Met erg druk en teveel om te doen en te zien. Je moet daar van houden dan vind je het vast super. Zo niet dan kun je er ook zo weer weg gelukkig;-)

Mocht je van sport houden dan kun je kijken of je een wedstrijd van de Knicks (basketbal) kunt bezoeken in MSG. Dat is een hele belevenis.

Op het New York forum van Trip Advisor kun je ook heel veel tips vinden en vragen stellen aan New York deskundigen.

Veel plezier!
erik2atl
Amerika-ontdekker

Bericht door erik2atl »

Top tips Eva, bedankt!

ESB verplaats ik dan wellicht naar de ochtend (9u vroeg zat?) om zo de top drukte te mijden. High Line Park ziet er tof uit, ga ik zeker mee pakken!

Ferry is een idee, maar ik wil graag Ellis Island en het eiland van SOL op. Ik hoef niet in de kroon, maar wil het eigenlijk wel even van dichtbij zien..

Ik ben een groot sportsfan en heb al even naar de Knicks gekeken: basketball is nl. de enige American sport die ik in Atlanta (vanwege het seizoen) niet mee zal kunnen pakken. Kaartjes zijn echter nog nog nauwelijks verkrijgbaar of alleen per 2... Ga ik nog achteraan.
headhunterke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door headhunterke »

Da's eigenlijk niet echt een aanrader hoor. Je ziet op het Liberty Island echt niets, behalve een mooie skyline van Manhattan. Vanop de boot is het veel mooier én je staat geen uur te wachten op een bootje...
Ellis Island vond ikzelf 2 keer niets. Zware teleurstelling vond ik dat. Maar je moet het natuurlijk wel gezien hebben he...
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Jostravels
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Jostravels »

Volgens mij vinden heel veel mensen Ellis Island juist wel een aanrader, toch? Smaken verschillen blijkbaar!
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Ik ben het eigenlijk met Headhunterke eens. Ik ben op beide eilanden geweest: het uitzicht op Manhattan is schitterend, maar het beeld van heel dichtbij is niet zo indrukwekkend en Ellis Island is volgens mij vooral interessant voor mensen die voorouders hebben die op deze manier Amerika binnen kwamen.

Afgelopen keer hebben we de rijen toeristen links laten liggen, na een kwartiertje wachten stonden we op de veerboot naar Staten Island, betaalden niks, genoten van het uitzicht op Manhattan Island en het vrijheidsbeeld en hadden een heerlijk boottochtje zonder lang te wachten.
Mack
MW Drawings

erik2atl
Amerika-ontdekker

Bericht door erik2atl »

Hmm oke, interessant. En de ferry komt redelijk in de buurt van SOL, waarbij je ook de voorkant ziet? Op Ellis Island ging ik vooral af omdat het een must see zou zijn, persoonlijk zou het me niet zo trekken dus wellicht kan ik deze links laten liggen. Ferry is dus zeker een optie, is er vervolgens ook wat te doen op Staten Island?
Eva70
Amerika-ontdekker

Bericht door Eva70 »

Ik had ook geen behoefte om in de immigrantenhistorie op Ellis Island te duiken. Wat een must see is, is voor iedereen weer anders. Als je de gratis ferry naar Staten Island neemt dan vaar je heen en terug langs de voorzijde van SOL. Op de heenweg verdringt iedereen (als de boot tenminste redelijk gevuld is) zich om foto's te maken, maar je hebt tijd zat en terug vaar je er weer langs. Dus die foto's die komen wel. Je ziet het SOL op afstand, voor mij was dat voldoende.

Er zijn vast wel wat dingen te doen op Staten Island, ik meen een museum over Tibet bijv., maar je kunt ook door de terminal lopen en direct de boot weer terugpakken (je moet sowieso van de boot af). Dat hebben wij gedaan. In een uur ben je dan op en neer. Battery Park ligt naast de terminal van de SI-ferry, leuk om doorheen te lopen voor of nadat je naar of langs het SOL geweest bent. Stel dat het lekker weer is en je loopt een eindje door langs de rivier dan kom je zo af en toe weer een terrasje tegen waar je met mooi uitzicht kunt zitten.

Nog iets leuks om even een kijkje te nemen: South William Street. Hier staan nog een paar echte oud Nederlandse panden. Alsof je in A'dam loopt. En geen toerist die er heen gaat of het opvalt. Althans, niet toen wij er waren. Het straatje ligt in omgeving Wall Street (even in Google Maps zoeken). Halverwege deze straat kun je door een smal straatje naar de straat erachter. Wij waren er in juni en toen was dat één en al terras. Geen grote straat dus geen massaterras, maar supergezellig. Zoals we het hier in NL ook kennen, maar dan zonder friet van Piet enzo;-)
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

erik2atl schreef:Hmm oke, interessant. En de ferry komt redelijk in de buurt van SOL, waarbij je ook de voorkant ziet? Op Ellis Island ging ik vooral af omdat het een must see zou zijn, persoonlijk zou het me niet zo trekken dus wellicht kan ik deze links laten liggen. Ferry is dus zeker een optie, is er vervolgens ook wat te doen op Staten Island?
Wij zijn vanaf de ferry op Staten Island direct omgedraaid en in de rij terug naar Manhattan gaan staan, en dat deed de helft van de mensen op de boot ook. Je moet even wachten maar heel snel zit je weer op de boot terug.

Deze foto heb ik gemaakt vanaf de ferry, het lijkt dat dit uitzicht voldoende is :mrgreen:

Afbeelding
Mack
MW Drawings

sifaka
Amerikafan

Bericht door sifaka »

Een paar weken geleden kwam iemand met de tip om eens naar www.plnnr.com te kijken... wellicht ook handig voor jullie planning!
6-10-2011 t/m 2-01-2012: rondje Zuidwest + Chicago - Miami

http://goingusa2011.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer