Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
USAfan
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 22 jan 2007, 15:22
Locatie: Hoorn

Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door USAfan »

Al van kinds af aan ben ik geobsedeerd door Amerika, alles wat met Amerika te maken heeft vind ik geweldig.
Vele bezoekers van dit forum herkennen dit wel denk ik, ben lang niet de enige lijp zeg ik altijd.
Tot mijn grote vreugde heeft mijn USA virus zich ook uitgebreid naar mijn jongste broer, ook hij vind het een geweldig land en wilde er dan ook graag een keer heen (wie niet).

Vanwaar deze korte intro, mijn jongste broer heeft namelijk een spierziekte en is daardoor afhankelijk van een rolstoel en hulp van andere.
Het heeft voor ons dus even geduurd voor we onze vakantie naar Amerika konden regelen, en dan het regelen zelf nog, er moesten zeker een aantal dingen goed geregeld worden zoals een aangepast hotel en hotel kamer. Ook moesten we natuurlijk goed gaan uitzoeken hoe het allemaal in zijn werk ging in Amerika qua rolstoel.

Al zeer snel kwamen we uit op New York, was ook zeker een stad die bovenaan onze lijst stond en nog steeds staat.
Veel dingen op internet gelezen over de mogelijkheden voor mensen in een rolstoel en al snel werd duidelijk dat de Amerikanen er toch wel zeer goed mee om weten te gaan. Er is zelfs een wet die het verplicht maakt dat rolstoel gebruikers overal naar binnen kunnen of gebruik van kunnen maken.

Uiteindelijk hebben we alles kunnen regelen en zijn we (zus en twee broers) op 18 April 2008 vertrokken naar New York.


Vrijdag 18 April

Vroeg opgestaan, werd om 7 uur opgehaald daar mijn zus en een vriendin van haar. Mijn ouders brachten mijn 2 broers naar schiphol en namen gelukkig ook al onze bagage mee. In totaal hadden we 9 koffers en nog een los onderdeel wat mijn broer nodig heeft.
Was voor ons nog een beetje afwachten hoe het allemaal zou gaan met de bagage, we hadden van te voor wel geinformeert over bagage en hadden ook te horen gekregen dat het allemaal kon maar uiteindelijk moet je het nog maar zien bij het inchecken of het allemaal goed gaat.
Gelukkig ging het allemaal goed en werden onze spullen netjes afgegeven en werd er een plannetje gemaakt voor de rolstoel. De rolstoel van mijn broer heeft een kosten plaatje van een gemiddelde nieuwe auto dus moesten we daar goeie afspraken over maken en duidelijk vertellen hoe het werkt allemaal.
Na hem zelf gedeeltelijk uit elkaar gehaald te hebben kwamen ze hem ophalen en is tie later vervoerd naar het vliegtuig.

Wij allemaal afscheid genomen en zijn door de douane gegaan, daar nog even wat gegeten en zijn toen richting vliegtuig gegaan.
Daar ging het gelukkig allemaal goed, wij mochten als eerste het vliegtuig in ivm de rolstoel en de hulp die mijn broer daarbij nog nodig had.
Met 15 min vertraging vertrokken we dan, op naar New York.
Afbeelding

Na een goeie vlucht maar een zeer harde landing waren we dan eindelijk op JFK in New York.
We hadden allemaal wel eens gevlogen maar zo'n landing hadden we nog niet meegemaakt, ging zelfs zo hard dat er voor ons allemaal bagage naar beneden viel.
Ook het remmen van het vliegtuig ging erg hard, het leek wel of ze gewoon te laat waren met het neerkomen op de landingsbaan. Er waren duidelijk meer mensen die dat dachten, maar ach ja, we zijn er, voor de rest ging het allemaal goed.

Op JFK was het gelukkig ook allemaal goed geregeld voor mijn broer, er kwam een rolstoel aan en we werden goed geholpen.
Door de douane, en toen onze koffers opgewacht. Daarna de rolstoel van mijn broer opgehaald en godzijdank was alles nog heel, dat zou echt een drama zijn geweest als er iets stuk zou zijn maar gelukkig zijn ze er goed mee omgegaan.
Wij waren daar nog als enige en mochten toen ook gewoon overal zo doorlopen terwijl we vlak daarvoor er langs liepen en al die mensen gewoon gecontroleerd werden. Nouja goed dan dacht ik, vanwaar al die beveiliging dan als ik zo mag doorlopen omdat wij aan te laten kant waren.

Toen ging het helaas voor de eerste keer fout, onze rolstoel taxi reservering was niet helemaal goed, ze hadden ons op 8 uur gezet terwijl wij er om 4 uur al waren (gewoon volgens de afspraak), gelukkig duurde het maar 1,5 uur en zijn we toch opgehaald door die taxi.

Als je dan daar de grot (zo zag het er echt uit) uitrijd dan kijk je echt gelijk je ogen uit, echt geweldig was dat al.
Eindelijk we zijn er, zeiden we tegen elkaar.
In zo'n taxi rit al genoeg te zien natuurlijk, we reden mooi langs het Shea Stadium.

Ik het Hotel (Hotel Newton) aangekomen ging het gelukkig ook allemaal goed, mijn broer en ik kregen een mooi aangepaste kamer, met de zeer zeldzame roll in shower (zeldzaam in New York), Oo zo simpel maar Oo zo belangrijk voor mijn broer dus.
Mijn andere broer en zus bezochten hun kamer waarna we daarna zijn gaan eten bij de McDonalds die tegenover het hotel lag.
Toen maar naar bed gegaan, we waren toch al redelijk bekaf.

Meer volgt natuurlijk.
Laatst gewijzigd door USAfan op 17 mei 2008, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
USAfan
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 22 jan 2007, 15:22
Locatie: Hoorn

Re: Reisverslag New York April 2008

Bericht door USAfan »

Zaterdag 19 April

We hadden vandaag de "Big Apple Greeter" op het programma staan maar helaas vertelde ze ons op het laatste moment dat het ze niet gelukt was.
Vonden we erg jammer, we hadden specifiek gevraag om een Big Apple Greeter die ook gebruik maakte van een rolstoel, zo wilde wij meer te weten komen over het New Yorkse leven vanuit een rolstoel, maar helaas was dat dus niet gelukt.

Eerst maar even ontbijten, naast het hotel zat "Key West Diner", echt een typisch Amerikaans restaurant, waar wij alweer onze ogen uitkeken.
Toch even wennen dat Amerikaans ontbijt, dat is misschien wel het minst prettige van de Amerikanen, wat een hap zeg. Als je normaal al bijna geen ontbijt neemt dan is dit echt niet te doen, maarja alles wendt, later in de week kon ik al bijna niet meer zonder :).

Toen zijn we het openbaar vervoer gaan uitproberen, ik had natuurlijk allang op internet gelezen dat het met een rolstoel makkelijk te doen in de metro, alleen moet je dan we precies weten waar je het metro station in en uit kunt. Wij zaten op Broadway tussen 95 en 95 straat (Links naast Central Park dus) en het dichtbij zijnde metrostation waar je met een rolstoel in kan was op 72 straat, dat hebben we dus maar gelijk even gelopen en tegelijkertijd genieten van alles wat er om je heen gebeurt.
Op het metrostation gelijk maar 4 metro kaarten gekocht, achteraf hadden we er makkelijk gewoon 3 kunnen kopen, de poort voor de rolstoel deed het vrijwel nergens met een metro kaart en moesten wij dus elke keer zelf de poort open doen vanaf de andere kant.

Nadat we hadden uitgevonden hoe het allemaal werkte zijn we op de metro gestapt richting Penn, daar weer uitgestapt en naar buiten gegaan.
Dan zit je echt met open mond te kijken, echt ongelofelijk. We besloten toen ook maar gelijk door te lopen naar Time Square.
Time Square natuurlijk ook helemaal geweldig, al vaak op tv gezien maar als je er eenmaal zelf loopt, echt bijzonder.
Afbeelding

We zijn daar toen iets gaan eten bij planet hollywood, mooi restaurant met goeie service.
Mijn Broer wilde graag op de foto met de naked cowboy en prompt komen we die gelijk op onze eerste dag tegen, de rest van onze vakantie heb ik hem niet meer gezien terwijl we toch behoorlijk vaak op Time Square waren.

Daarna zijn we gewoon wat gaan rondlopen, uiteindelijk kwamen we bij Grand Central Terminal en hebben daar weer onze ogen uitgekeken, zag er weer mooi uit allemaal.
Vandaar uit zijn we weer terug gegaan naar ons hotel en hebben daar in de straat gegeten bij een zeer goed restaurant, sorry ben de naam vergeten, wij zijn er 2 keer wezen eten omdat het ons erg beviel.
Wat ons nog meer beviel dat was het openbaar vervoer, op de terugweg naar het hotel gingen we de bus proberen. Echt ongelofelijk (Ja sorry alweer ongelofelijk) mijn broer kon gewoon met zijn elektrische rolstoel naar binnen, werd vast gezet en weg reden we. Als je een beetje bekent bent met het rolstoel gebruik dan weet je dat het moeilijk is (misschien soms wel zeer moeilijk) om jezelf te verplaatsen zonder eigen auto, zeker in Nederland is dat nu nog steeds erg moeilijk. In New York zijn dus alle bussen aangepast, in alle bussen kun je dus als rolstoelgebruiker in, daar kunnen ze hier in Nederland nog een voorbeeld aan nemen. Dan kun je je misschien ook wel voorstellen dan onze vakantie al niet meer stuk kon, zo hebben wij het nog nooit meegemaakt. Alleen was de rolstoel van mijn broer iets te groot, maar dat konden we zelf oplossen.

Terug in het hotel kwamen we er achter dat ons fototoestel al 245 gemaakte foto's aangaf, ook onze videocamera had al overuren gedraaid, om maar aan te geven hoeveel we hebben genoten de eerste dag gelijk al. Al die indrukken die op je afkomen, echt geweldig. Wat een geweldige stad is dit toch!!!!
Gebruikersavatar
USAfan
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 22 jan 2007, 15:22
Locatie: Hoorn

Re: Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door USAfan »

Zondag 20 April

Deze ochtend ontbeten we bij een Donut zaak vlak bij ons restaurant, was niet zo jofel, werden helaas slecht bedient vandaar dat we 10 min laten alweer buiten stonden.
Ook deze ochtend gingen we op zoek naar de supermarkt die in de buurt van het hotel moest liggen, als snel hadden we hem gevonden en gingen onze broodnodige dingetjes kopen. Mijn broer heeft ook suikerziekte dus vandaar dat we ervoor moesten zorgen dat we altijd wat te eten bij ons hadden voor hem.

Vandaag stond het Vrijheidsbeeld op de planning, vanaf het hotel zijn we met de bus m104 naar het metrostation 72 Street gegaan, van daaruit de metro gepakt richting penn Station en daar de laatste overstap gemaakt naar de bus m20. Is dus ook alweer een groot verschil, als ze nou een lift hadden op het metrostation South Ferry dan konden wij er ook in één keer heen, maar nu moesten we het per bus doen. Maakte ook verder helemaal niks uit hoor, je ziet buiten veel meer dan onder de grond.
Eenmaal bij de pier aangekomen viel het ons al gelijk op hoe toeristische het eigenlijk allemaal is, er stonden een aantal kraampjes met bijna allemaal Aziatische vrouwtjes die hun spullen aan de man probeerde te brengen. Zag er wel allemaal verleidelijk uit, paar mooie dingen had ik al gezien maar we zouden eerst de twee eilanden gaan bezoeken.

Kaartjes gekocht en toen in de rij gaan staan, daar verbaasde wij ons over de veiligheidscontrole, dat was echt 3 keer beter dan wat wij ondervonden op het vliegveld. Mijn broer zijn rolstoel werd helemaal gecontroleerd, gecontroleerd op gevaarlijke stoffen aan het frame en waarschijnlijk op explosieve aan de onderkant (je kent het wel vanuit films, gaan ze met zo'n spiegel onder de auto kijken, maar hier dan dus onder zijn rolstoel), vond het allemaal wel komische maar begrijp ook wel dat het nodig is, zeker na 09-11.
Hier werd ook weer duidelijk dat Amerikanen erg goed weten wat te doen met een rolstoel, zodra ze het door hadden dat mijn broer in de rij stond mochten we naar voren en gingen we mooi als eerste de boot op. Werden ook weer goed geholpen, de afstap was te groot voor zo'n rolstoel maar binnen 10 sec stonden er 3 mannen klaar om de rolstoel dat stukje op te tillen (let wel, die rolstoel weegt meer dan 150kilo), erg vriendelijk allemaal.

Natuurlijk was de boottocht opzich al geweldig, wij zagen voor het eerst de skyline vanaf het water en aan de andere kant kwam het Vrijheidsbeeld steeds dichterbij.Afbeelding

Op het eiland zelf veel foto's gemaakt natuurlijk, als je er zo rond loopt dan blijft het onwerkelijk, dat gevoel had ik iig.
Daar ook wat gedronken en natuurlijk wat souvenirs gekocht, dat kan niet zonder natuurlijk.
Toen met de andere boot naar Ellis Island gegaan.
Opzich ook wel leuk om te bezoeken maar eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht, ook was het misschien een beetje te langdradig maar das mijn mening natuurlijk.
Komt waarschijnlijk ook omdat ons op een gegeven moment verzocht werd terug te gaan naar de boot, blijkbaar gingen ze sluiten en was dat dus een van de laatste boten terug.
Afbeelding

Weer terug in Manhattan hebben we de bus weer gepakt en zijn uitgestapt op Time Square. Het werd al wat donker dus het zag er weer geweldig uit allemaal.
We hebben daar weer wat rond gelopen en zijn toen gaan eten in een restaurant aan Time Square zelf, was erg lekker en nog goed betaalbaar ook.
Moe maar voldaan hebben we de bus gepakt en zijn naar ons hotel gegaan.

Nou was het nog niet echt laat ofzo maar we waren allen toch wel erg moe en zijn toen ook op een normale tijd gaan slapen.
(De rest van de vakantie haalde we het niet voor 24:00uur)
Aïda
Amerika-expert
Berichten: 1866
Lid geworden op: 14 apr 2004, 08:36
Locatie: Flevoland

Re: Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door Aïda »

Wat een leuk verslag!! Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Sophia
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 feb 2008, 15:15

Re: Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door Sophia »

Leuk verslag! Ik kom al helemaal in de stemming (wij gaan in juli).

Wat goed om te lezen dat dit ook allemaal te doen is als je in een rolstoel zit. Geweldig!
Gebruikersavatar
USAfan
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 22 jan 2007, 15:22
Locatie: Hoorn

Re: Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door USAfan »

Maandag 21 April

Deze ochtend stond het Empire State Building op de planning, we hadden al bedacht om daar dan in de buurt wat te gaan eten.
We gingen aan het ontbijt buffet, was wel lekker allemaal, weer erg veel maar hadden we ook wel weer nodig voor vandaag.
Na te hebben gegeten zijn we opzoek gegaan naar het Empire State Building.

Wat is er dommer dan het vragen naar de weg van iets waar blijkt dat dat gene waarnaar je zoekt recht voor je staat.
Mij lukte het dus om zo dom te zijn, vroeg het aan iemand, hij moest er om lachen en wees omhoog.
Na deze grote blunder zijn we erheen gelopen om dan daar naar binnen te gaan, maar bij de ingang werd ons verteld dat er bijna geen zicht was bovenin, het was blijkbaar bewolkt op die hoogte.
Afbeelding

Nou was dat niet zo'n ramp natuurlijk, de kaartjes die we al hadden waren onze hele vakantie geldig, tijd zat dus.

Toen hebben we daar bij het Empire State Building maar gelijk kaartjes gekocht voor de Hop on Hop Off tour, die stond ook op de planning vandaag en morgen.
Gister hadden we op Time Square (hoofd opstap plaats) al na gevraagd of het met rolstoel ook mogelijk was, dat was allemaal mogelijk en we mochten zelfs passen met de rolstoel dus dat ging goed.
Dus wij kaartjes gekocht voor de tour, voor alle vier de tours hebben we een kaartje. De Brooklyn tour, Uptown tour, Downtown tour en de Night tour.

We zijn begonnen met de Downtown tour, mooi opgestapt bij het Empire State Building en zo een groot gedeelte kunnen zien van de stad, we wilde graag naar Chinatown dus daar zijn we uitgestapt. Wat een beleving is dat daar zeg, ongelofelijk.
Via Chinatown ook nog even door Little Italy gelopen en zo toch nog een behoorlijke tijd bezig geweest, de vrouw onder ons kon zich moeilijk bedwingen met alle goedkope schoenen winkels in Chinatown, dus aan het einde liepen wij met een aantal tassen met vooral schoenen. (oké oké niet alleen de vrouw onder ons, de rest ook)

Daarna weer opgestapt en hebben we de tour helemaal afgemaakt, je ziet zo erg veel van de stad en als je een goeie gids hebt dan is het nog gezellig ook.
Weer uitgestapt bij het Empire State Building, toen eindelijk voor het eerst Starbucks koffie gedronken, moet er een paar dagen op wachten maar dat was het wel waard, was erg lekker. We hadden al eerder in de Starbucks winkel gestaan maar toen werd het niks, was daar veels te druk en mijn broer moest buiten wachten, kon niet naar binnen, zijn we maar weer weg gegaan. Maar nu had ik dan eindelijk een echte Starbucks koffie, was erg lekker.

Aangezien het mooi weer was geworden (ik moest me alweer insmeren tegen de zon) besloten we het opnieuw te proberen bij het Empire State Building, dit keer moest het wel goed komen. Het was niet druk en we konden zo naar binnen, ook daar konden we zo doorlopen naar de bagagecontrole. Natuurlijk werd mijn broer in zijn rolstoel weer helemaal gecontroleerd, ook zijn rugzak en daar vonden ze iets waar de andere nog niet eens moeilijk over deden. Het waren gereedschap dingen en een spuitbus (om een lekke band te kunnen repareren). Na wat uitleg was het goed natuurlijk, toch blijf ik het wel een beetje raar vinden, op het vliegveld hebben ze er totaal niet naar gekeken en ook bij het Vrijheidsbeeld werd er niet naar gekeken. We de prikdingen van de insuline voor mijn broer, die werden er wel elke keer uitgehaald, maar ook dat was elke keer goed na wat uitleg.

Eindelijk konden we dan verder, hier stonden dan wel mensen in de rij maar net als bij het Vrijheidsbeeld mochten we voor en gingen we gelijk de eerste lift in.
Ook bijzonder om dat eens mee te maken, wat een snelheid heeft zo'n lift zeg. Op de 80ste verdieping gelijk weer overgezet naar de volgende lift die ons bracht naar het observatie punt. Wat een ongelofelijk mooi uitzicht, echt super. Ik had verwacht last te krijgen van mijn hoogtevrees maar dat viel heel erg mee, het uitzicht geeft je geen tijd om daar aan te denken.
Echt genieten was dat, zag dat iedereen aan het genieten was, mijn broer heeft echt een tijdje op de zelfde plaats staan kijken (vond het echt geweldig zei hij later).
Doet je dan ook weer goed, was ook echt super daar bovenop.
Na een tijdje dan toch maar weer naar beneden, dan helemaal beneden dan voel je pas hoe klein je eigenlijk bent in deze stad.

We zijn daarna wat gaan winkelen, hebben een restaurant opgezocht en zijn toen naar het begin punt van de Night tour gegaan.
We hadden de laatste bus geloof ik, we stonden mooi vooraan de konden mooi bovenin zitten (mijn broer dan wel onderin).
Zo'n Night tour is toch wel één van de mooiste dingen die we gedaan hebben, eerst een stukje Downtown waarna we via de Manhattan bridge naar Brooklyn reden en we daar het wereld beroemde stukje skyline kregen te zien, echt weer ongelofelijk mooi en weer zo onwerkelijk, alsof je er niet zelf bij bent. Was wel weer genieten.
Daarna startte de chauffeur volgens mij zijn race om weer terug te keren, we racete door Brooklyn heen, daarna weer over de brug, iedereen moest zich bovenop goed vasthouden anders schoot je zo overboord, tjees, die man kreeg echt haast. Daarna nog wat stukjes gezien (rustig aan weer, dat wel) en uiteindelijk weer gestopt bij het begin punt.

Ik kan het echt iedereen aanraden om die Night Tour te doen, is echt geweldig!!

Na die tour begaven we ons richting hotel, ging niet helemaal goed helaas, de lift die we altijd gebruikte op het Time Square station deed het niet meer (teveel in gepist denk ik (sorry)) dus moesten we opeens iets anders verzinnen. Zijn we uiteindelijk via via via toch op het goeie station gekomen (weer een uur verder) en toen naar het hotel gegaan.
Achteraf kwamen we erachter dat de bus die wij elke ochtend namen ook stopt op Time Square, had ons 1,5 uur kunnen schelen die avond.
Laatst gewijzigd door USAfan op 22 mei 2008, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lizzy
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2005, 21:37

Re: Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door Lizzy »

Hoi USAfan,

Wat een leuk en handig verslag om te lezen :doublethumb: . Ik ga het zeker nog een keer op mijn gemak opnieuw lezen. Ik zit zelf in een rolstoel en ben momenteel een trip naar NY voor begin juni aan het plannen. Het hotel (Sofitel) en de vlucht (KLM) zijn al geregeld :) . Nu de rest nog. Heb je nog tips met betrekking tot de rolstoel? Of dingen die heel handig zijn? Ik las dat jullie een speciale taxi vanaf de luchthaven hadden geregeld. Ik heb een inklapbare rolstoel en wilde ter plekke een taxi(busje) regelen, maar wellicht kan ik dat beter vooraf doen? Via wie had jij het gedaan? Konden jullie wel de metrolift gebruiken met een normale metrokaart? Wij willen zo'n 7 dagen pas kopen. Dat is me niet helemaal duidelijk. Nou ja, ik zou het fijn vinden als je me nog een beetje verder op weg kunnen helpen. Het is behoorlijk wat uitzoeken, he? Websitetips zijn natuurlijk ook altijd welkom...
Groetjes,
Gebruikersavatar
USAfan
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 22 jan 2007, 15:22
Locatie: Hoorn

Re: Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door USAfan »

Hey Lizzy,

Wat leuk om te horen dat jij/jullie ook naar New York gaan, en het is zeker behoorlijk wat uitzoeken maar geloof me het is het allemaal waard.
Natuurlijk wil ik tips geven of wat andere informatie, als je ergens mee zit dan hoor ik het graag. Zoiets hebben wij wel gemist eigenlijk, wij waren ook op zoek naar mensen met ervaring, veel dingen kun je wel op internet vinden maar het rechtstreeks horen van mensen die het hebben ervaren is toch echt het beste.

Wij hadden ook een metro kaart voor 7 dagen gekocht (wij alle vier), alleen heeft mijn broer zijn kaart bijna niet gebruikt. De poortjes waar je doorheen moet met je kaart hebben allemaal een aparte doorgang voor een rolstoel, alleen deed de kaartlezer van dat poortje het bijna nooit en moest iemand van ons het poortje openen vanaf de binnenkant (allemaal toeters en bellen gaan er dan af maar niemand reageert daarop, niet op letten dus). Dus eigenlijk heb je als rolstoel gebruiker geen kaartje nodig, iemand moet gewoon het poortje open doen voor je. Ook de bus is gratis voor rolstoel gebruikers, andere kunnen met zo'n metro kaart ook met de bus mee.
De lift is gewoon te gebruiken, voor iedereen.

Dit is een hele goeie site: http://travel.mtanyct.info/
kun je je route laten uitstippelen, als je aangeeft dat je een rolstoel gebruiker bent dan houd die site er rekening mee, zo kan het bijna niet fout gaan.
Ik had ook nog een plattegrond van de metro als PDF bestand, daar stond precies op waar je als rolstoel gebruiker het Station op en af kon, kan alleen de link nu even niet vinden. heb wel het bestand nog, zal hem ff opzoeken.

Nog iets, is een PDF bestand met zeer veel info over gebruiksvriendelijkheid, gaat over de metro, musea, theaters, bioscopen, restaurants en nog veel meer. Staat wel veel info in, is alleen een hele hap, het zijn 118 pagina's. http://www.nyc.gov/html/mopd/downloads/ ... w_2006.pdf

Voor een taxi raat ik je wel aan om het van te voor te regelen, wij hebben dat gedaan bij Super shuttle (Supershuttle.com).
Dan hoef je dus ook niet je rolstoel uit, ze hebben dus een busje met een grote lift.
Super shuttle rijd volgens mij met alleen maar busjes, dus als je het handig vind om je rolstoel ingeklapt mee te nemen dan is zoiets ook te doen. Ook dan raat ik je aan om het te reserveren.
Wij hebben uiteindelijk 1,5 uur moeten wachten, maar er zaten voor ons al mensen te wachten en die stonden er nog steeds toen wij weg gingen. Waren Duitse vrouwen die ook een grotere auto nodig hadden omdat ze met 5 personen waren en dus ook veel koffers hadden.

Hoop dat je er wat aan hebt, ik hoor het wel als nog meer vragen hebt.
ik zal ook nog even verder kijken of ik nog wat andere dingen voor je heb.
Gebruikersavatar
Lizzy
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jan 2005, 21:37

Re: Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door Lizzy »

Hoi,

Bedankt voor je uitleg. Die pagina met een routeplanner voor de metro kende ik nog niet. Lijkt me erg handig.

Op zich vind ik 1,5 uur wachten voor een taxi shuttle nog best wel lang. Ik begrijp dat jullie daar een beetje pech mee hebben gehad. Ik heb al wel de site bekeken. Ik twijfel nog een beetje of ik niet naar een andere oplossing moet kijken, kost misschien iets meer :( . Ik ben namelijk best snel moe en dat kan mijn klachten verergeren. De vlucht is op zich al een test en het is afwachten hoe ik me daarna voel. Ik denk dat het wel goed zal gaan, maar ik wil het wel me zo makkelijk mogelijk maken. Kwam het bij jullie misschien ook om dat jullie met meer personen waren?

De hop on-hop off bus lijkt ons ook wel wat. Jullie hebben gewoon ter plekke de kaartjes geregeld he?

Ik heb de grote pdf. geprint. Mijn printer sloeg gelijk op hol... :mrgreen: Ik had al wel op de internet site van de metro een lijst met haltes gevonden die erop lijkt voor wat betreft de metro dan. Maar deze is uitgebreider.

Thanks!
Groetjes,
Gebruikersavatar
USAfan
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 22 jan 2007, 15:22
Locatie: Hoorn

Re: Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door USAfan »

De terug weg met de zelfde taxi is overigens wel helemaal goed gegaan, hij kwam 15 min later maar dat geven ze ook aan, zit 30 min speeltijd bij.
Als je gaat reserveren dan zou ik het via de telefoon doen. En als je ervan uit gaat dat het reserveren goed gaat dan zul je niet zo'n lange wachttijd hebben.

En voor de Hop on Hop Off tour hebben we gewoon ter plekken kaartjes gekocht idd, je kunt ze bijna niet missen, ze worden je overal aangesmeerd.
Je zit alleen wel beneden met je rolstoel, dus misschien ook verstandig om te vragen of je ff binnen mag kijken met je rolstoel, kun je het ff aanzien of je het wat vind.
(Op Time Square staan ze vaak een langere tijd stil)


Zal straks het vervolg schrijven van mijn verslag.
Gebruikersavatar
USAfan
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 22 jan 2007, 15:22
Locatie: Hoorn

Re: Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door USAfan »

Dinsdag 22 April

Vandaag gingen we de Hop on Hop off tour afmaken, we hadden tenslotte kaartjes voor 2 dagen. We hadden al gezien dat de Bus bijna voor ons hotel stopt, dit was de bus voor de Uptown tour, die we dus ook graag wilde gaan doen.
Wij dus die ochtend weer gegeten in het restaurant naast ons hotel, daarna richting de opstap plaats van de bus gelopen en toen daar minder dan 5 min staan wachten en we konden instappen.

De tour ging vervolgens door Harlem, was wel weer interessant allemaal, ook wat mooie dingen gezien. Ook weer een goeie gids, deze man vertelde erg veel, vaak gebeurt het dat je niet meer luistert omdat het saai word ofzo maar deze man kon het erg goed en vertelde ook dingen die ik zeker niet wist.
Na het stuk Harlem zijn we er bij Central Park uitgestapt, dat wilde wij overigens zeker niet missen, dus zijn we Central Park in gegaan.
Was erg genieten, was ook echt super mooi weer, hebber er een stukje gelopen
Afbeelding

Daarna zijn we gaan lopen richting de appel store, een van mijn broers wilde graag een IPhone kopen daar, maar helaas waren ze daar niet meer op voorraad, dus ging het (voor vandaag) niet door.
Zijn wat verder gaan winkelen daar in die buurt, grote NBA store leeg gekocht :?.
Hebben toen besloten om niet meer verder te gaan met de Hop on Hop off tour, waren verschillende redenen voor maar de belangrijkste was dat we gezien hebben wat we wilde zien en daar ging het om.

We wilde toen graag naar de Brooklyn Bridge, die wilde we ook graag van dichtbij zien en er natuurlijk overheen lopen. Dus na wat zoeken op kaartjes hadden we door hoe we er moesten komen en namen de bus.
De (not) vriendelijke buschauffeur vertelde ons waar we eruit moesten, dus we waren in de buurt toen we uitstapte maar nog lukte het ons om te verdwalen. Uiteindelijk zaten we wel goed maar dat wisten wij dus niet, opeens hadden we het door en vonden we het ook gelijk. Bij het begin van de brug aangekomen kwamen we er ook achter dat het metro station wat er vrijwel voor ligt aangepast is voor rolstoelen, dus we hadden ook gewoon per metro kunnen gaan, had zeker een uur gescheeld, en een paar zere voeten.
Toen dus de brug opgelopen, ook erg leuk weer, natuurlijk ook weer erg mooi om te zien allemaal, mooie skyline vanaf de brug. We zijn maar tot de helft geweest, was ook ver zat vond ik al, we zaten er een beetje mee dat mijn broer ook nog terug moest met zijn rolstoel (terug omhoog dus als je helemaal tot het einde gaat) we moesten natuurlijk nog meer doen en de accu's gingen niet heel lang mee. Dus halverwege besloten we om weer terug te gaan, natuurlijk niet zonder wat foto's te maken.
Afbeelding

Weer terug aan het begin van de brug zijn we even wat gaan drinken en zijn toen de metro ingestapt.
Toen we weer in de buurt van ons hotel kwamen was het allang etenstijd geweest dus we hadden best wel honger. Eerst maar naar het hotel, daar hebben we toen ook de rolstoel onder lading gezet (die was toch echt behoorlijk leeg, hadden we nooit gehaald als we de Brooklyn Bridge helemaal hadden gedaan).
Zo rond 9 uur zijn we ons toch maar eens gaan afvragen waar we wilde gaan eten, al snel kwamen we op het restaurant waar we vanmorgen ook ontbeten hadden, naast het hotel dus. Wel lekker saai, zo'n grote stad en dan ontbijten en dineren in het zelfde restaurant. Ach ja, was lekker dichtbij en we hadden er nog niet 's avonds gegeten. Achteraf hadden we het beter niet kunnen doen, volgens mij moeten die mensen het meer van het ontbijt hebben, dan zit het ook altijd vol, 's avonds dus niet, kon het me wel voorstellen. Jammer maar helaas, we hebben het iig geprobeerd, je kunt niet altijd goed en lekker eten toch.

Daarna hadden we besloten om maar terug naar het hotel te gaan, kon mijn broer ook nog ff goed extra uitrusten (zijn rolstoel ook :) ).
Gebruikersavatar
USAfan
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 22 jan 2007, 15:22
Locatie: Hoorn

Re: Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door USAfan »

Woensdag 23 April

Vandaag hadden we de ochtend en de middag vrij gelaten, was een van de weinige dagen dat we niks gepland hadden.
In de dagen dat we er nu al waren is veel besproken over deze ochtend/middag over wat we nou wilde gaan doen. Er zijn een aantal dingen gepasseerd maar uiteindelijk wilde we toch allemaal naar Madison Square Garden voor een rondleiding.

Dus zijn we die ochtend richting Madison Square Garden gegaan, was mooi makkelijk, het Metro station zat er precies onder. Wij daar eerst even gegeten en toen naar binnen gegaan.
Ik had verwacht dat het druk zou zijn maar dat viel reuze mee, we waren zo aan de beurt en we konden met de eerst volgende tour mee. Ook weer mooi allemaal aangepast voor rolstoelen, af en toe moet je dan een lift nemen terwijl de rest een andere route neemt, verder geen problemen dus.
Was wel leuk allemaal om het te zien, dan uiteindelijk de grote arena die naar mijn gevoel best wel mee viel qua grote maar als je dan hoort hoeveel mensen erin kunnen dan is dat toch verbazingwekkend (sorry weet het aantal niet meer). Het voelde niet zo groot iig, de tour leider vertelde ook dat het veel groter voelt als alles aanstaat.
Afbeelding
Ook vond ik het jammer dat er maar zo'n lullig veldje in lag, had liever het ijshockey veld gezien maarja kan niet alles hebben he. Daarna nog even in de kleedkamers wezen kijken, was ook wel interessant allemaal.
Ondanks mijn gezeur nu hier was het wel erg leuk allemaal hoor om het te zien, ook het museum, waar de tour doorheen ging was wel leuk om te zien. is niet toegankelijk voor bezoekers maar alleen voor genodigde tijdens of na een wedstrijd.

Na die tour zijn we de stad in gegaan en zijn we wat wezen winkelen, alweer schoenen natuurlijk maar nu ook gewone kleding, allemaal erg goedkoop. Ook was mijn broer er in geslaagd om een Iphone te kopen, dit keer niet bij een grote zaak wezen kijken maar juist bij een kleine, daar was hij ook gelijk simlockvrij en mocht hij hem ook testen. uiteindelijk heeft hij er 460 Dollar voor betaalt (geloof ik hoor, zo uit mijn hoofd).
We gingen die avond met de Harbor Light evening cruise dus besloten we dat er twee van ons naar het hotel gingen om onze volle zakken nieuwe kleding te droppen en daarna weer terug te keren. Ik ben toen ondertussen even wezen kijken in de New York Public Library, wat een prachtig gebouw is dat zeg, ben er maar eventjes geweest en ben toen bij mijn zus gaan zitten op de trap van de Library, ook weer typisch iets Amerikaans denk ik dat er veel mensen daar zitten, of te werken of gewoon te genieten van alles (net als ons).
Als je daar dan zit dan hoop je toch echt diep van binnen dat je er vaker zult komen, was echt genieten daar. Prachtig weer was het, aardig veel mensen op de been en veel te veel auto's maar alles bij elkaar doet je genieten, en nog kon ik het niet helemaal bevatten dat ik daar werkelijk in New York zat.

Dat genieten moest er natuurlijk eens mee stoppen en zodra mijn broers er weer waren zijn we ook weer verder gegaan, hadden daar de bus gepakt die ons naar de Harbor Light evening cruise pier bracht. Daar aangekomen hebben we wat gegeten en zijn om 19:00 uur op de boot gestapt. Ook weer helemaal aangepast op rolstoel gebruikers, je moest dan we beneden zitten maar dat was ook perfect.
Eenmaal onderweg was het uitzicht weer grandioos, we gingen vanaf de pier richting het Vrijheidsbeeld en daarvandaan dan onder de Brooklyn bridge & Manhattan Bridge door, eenmaal voorbij die 2 bruggen was het al aardig donker geworden en was het uitzicht nog mooier, al die lichtjes, echt geweldig mooi om te zien.
Ook het Empire State Building en het Chrysler Building waren goed te zien en zagen er mooi uit zo vanaf de boot.
Je denkt snel dat je het op een gegeven moment allemaal wel gezien hebt, maar toch elke keer is het weer even ietsjes anders en ziet het er weer uit alsof je het voor het eerst ziet.
Afbeelding
Andere foto's zijn helaas niet zo goed gelukt, dit is een van de betere met beide gebouwen in één beeld. Wel is het filmen ervan gelukt, zitten erg mooie stukjes bij, misschien plaats ik later een screenshots, moet ik nog ff uitzoeken.
Het was iig een geweldige ervaring!

Daarna zijn we met de bus terug naar Time Square gegaan (alweer :wink: ) en hebben daar weer wat rond gelopen.
Het bleef trekken aan ons dat Time Square, er is volgens mij maar 1 dag geweest dat we er niet zijn geweest, geeft ook niet, was ook geweldig daar, de sfeer was geweldig.
Daarna toch maar naar het hotel gegaan.
Gebruikersavatar
USAfan
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 22 jan 2007, 15:22
Locatie: Hoorn

Re: Reisverslag New York April 2008 + Vervolg

Bericht door USAfan »

Mijn excuses voor het ontbreken van het vervolg.
Heb computer problemen en die vragen veel tijd, als alles is opgelost (verwacht het deze week nog) dan ga ik er zeker mee verder.
Tot die tijd dus nog geen vervolg.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer