Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stad èn Land? New York en dan.....

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
felice
Amerika-ontdekker

Stad èn Land? New York en dan.....

Bericht door felice »

Een puzzel waar we niet goed uitkomen: Tips zijn erg welkom!
We willen in tweede helft juni/begin juli naar de VS. Hebben maximaal 18 of 19 dagen inclusief reis.
Onze dochter zit binnenkort voor haar studie 7 maanden in SF. We (met man- en zoonlief) willen haar bezoeken. De Westkant hebben we paar jaar geleden al bezocht voor vakantie. We willen elkaar daarom bij een nieuwe bestemming ontmoeten en samen vakantie houden.

Yellowstone en Arches moesten vorige keer sneuvelen in onze planning, Dat was nu eerst in onze gedachten maar die hoek hebben we toch laten varen: omwille van beschikbare tijd, bijna onvermijdelijke overlap met vorige reis èn twijfel of het voldoende "nieuws"oplevert.
Combi met New York hebben we intussen ook maar uit ons hoofd gezet als niet realistisch.

We focussen nu op New York (dag of 6) maar lopen beetje spaak op de vraag "wat doen we daaromheen"? Dochterlief zit dan al paar maanden in een stad (SF) en denkt dat ze dan ook wel graag "natuur" wil. Maar hoe maken we een mooie combi/afwisseling?
Onze indruk is dat we behalve Niagara geen hele spannende landschappen te verwachten. Hebben al naar Canada zitten kijken, maar lijkt ons in 18/19 dagen ook nauwelijks realistisch.We twijfelen ook of Washington en Boston echt een must see zijn of toch weer vooral "stad" opleveren die misschien toch minder spannend is dan New York..
Kortom HELP om ons wat verder op weg te helpen.? Misschien ook verkeerde beelden bijstellen?
Ik hoor het allemaal graag om weer even verder te kunnen puzzelen..
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Stad èn Land? New York en dan.....

Bericht door PSVwally »

Je zou vanaf SF via Lake Tahoe en Reno richting Salt Lake City kunnen rijden. Dan naar Yellowstone en via de Grand Tetons en Vernal naar Moab en vanaf Moab naar Denver.

01 SF - Lake Tahoe
02 Lake Tahoe
03 Lake Tahoe - Ely
04 Ely - Salt Lake City
05 Salt Lake City - Yellowstone
06 Yellowstone
07 Yellowstone
08 Yellowstone
09 Yellowstone - Grand Teton
10 Grand Teton - Pinedale
11 Pinedale - Vernal - Moab
12 Moab
13 Moab
14 Moab - ut128- Colorado NM - Grand Junction
15 Grand Junction - Grandby
16 Grandby - RMNP
17 RMNP
18 RMNP - Denver
19 Denver - naar huis
20 aankomst thuis

Overigens kun je je in het Noordoosten ook echt wel 3 weken vermaken hoor. Vanuit NY naar Cape Cod en Boston, via evt Toronto en de Niagara Falls weer Amerika in en dan door Amish country bv richting Washington en dan afsluiten met een paar dagen NY. Ja er zit wel meer stad in, maar ook qua natuur genoeg te doen.

Volgens mij heb je met USAreisen.de geen dropoffkosten voor de huurauto tussen San Francisco en Denver en ga je een compleet andere reis maken als de zuidwest route.
babarage
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door babarage »

De natuur aan de oostkust is misschien wat minder spectaculair dan die aan de westkust maar zeker ook erg mooi. Je vindt er ook leuke dorpjes, een stuk geschiedenis en je komt je tijd wel door. Ik vind et aan de oostkust zo lekker relaxed vakantie vieren.

Boston is een leuke stad, als je in de buurt bent zou ik toch 1 a 2 dagen stoppen. Freedom trail lopen, Kennedy library is interessant, Fenway park (honkbal stadion) bekijken, ff langs Harvard en ik vergeet nog van alles wat je daar kan doen. Vlak buiten Boston het minute man park (begin onafhankelijkheidsoorlog) en een mooie beeldentuin (voor de cultuurliefhebber).

Washington heeft geweldige musea en is zeker het bezoeken waard.

Andere dingen, meer natuur en kleine leuke dingetjes:

Cape Cod
De kust van Maine
Bar Harbor (daar zouden manlief en ik graag wonen) / Acadia parc
White mountains
Een graniet groeve (? Weet niet de nl term maar hier wordt graniet gewonnen) bezoeken in new hampshire
Langs een sugar shack (esdoornsiroop)
Ben & jerries fabriek bezoeken
Langs het hotel van de von Trapp familie (sound of music)
Finger lakes
Adirondack regio, oa Lake Placid van de olympische spelen
Gettysburg

En ik zou nog wel ff door kunnen maar ik zou even zoeken op het forum. De afgelopen jaren hebben meerdere mensen mooie routes gereden in deze regio.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
analogkid
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door analogkid »

Wij hebben in 2010 een rondje NO gedaan. Zie ook het reisverslag in de voetnoot. Genoeg moois te zien daar!
ZW USA: https://www.polarsteps.com/MoniqueLager ... st-us-2025
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
ralph12
Amerika-ontdekker

Bericht door ralph12 »

Je geeft aan graag indrukwekkende natuur te zien (tenminste, dat idee heb ik;)
Dan is de oostkust inderdaad minder spectaculair.

Vraag van mijn kant is overigens of je elkaar eerst wilt ontmoeten in SF of dat jullie elkaar ergens anders kunnen samenkomen.

Als Yellowstone nog gesneuveld is in eerder reizen zou je namelijk een rondje vanuit bijvoorbeeld Calgary kunnen overwegen met daarin Banff, Jasper, Waterton en dan naar Amerika met Glacier NP en Yellowstone NP (en eventueel Grand Teton). Terugvliegen vanuit Salt Lake City of Denver zou ideaal zijn, maar dan heb je wel drop-off kosten vanuit Calgary.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt heel goed naar het westen gaan en toch niet dezelfde dingen doen als in je eerste reis. Wat dacht je van een one way SF - Denver? En zelfs als je denkt dat je op dezelfde plaatsen komt is daar meestal genoeg te zien wat je nog niet eerder hebt gezien. Kijk maar eens naar onze routes en in het bijzonder die van 2008 (met onder andere Yellowstone en Arches).
Wij zijn nu één keer in het noordoosten geweest, en dat is goed bevallen, maar zonder de herfstkleuren die we toen hadden was het wel minder mooi geweest denk ik. Misschien heb je iets aan ons verslag van die reis (2012).

Marianne
Nati
Amerikakenner

Bericht door Nati »

3 jaar geleden hebben wij 4 weken rondgereden in het noordoosten en we hebben nog niet alles kunnen zien. Voor mij was dit 1 van mijn favoriete reizen in de Usa, ondanks onze tegenslag die we toen hadden. De natuur kan je niet vergelijken met het westen maar daarom niet minder mooi maar hier kan je dan weer heel veel geschiedenis opsnuiven. Dit is onze blog hierover http://vanheesinnortheastusa.blogspot.b ... chive.html
In 2013 hebben we een rondje door California gereden en ondanks dat we daar al eens geweest waren hebben we toch onze 3 weken goed kunnen vullen en werd het weer een erg mooie reis. onze reisblog over california http://onzerondedoorhetwesten.blogspot. ... chive.html
felice
Amerika-ontdekker

Bericht door felice »

Dank voor alle reacties. Ik ben gister vast aan de gang geweest met deel van de getipte reisverslagen en dit weekend moeten we "en famille" de koppen nog eens bij elkaar steken.

Nav een vraag: We hoeven niet in San Francisco te starten. We starten gezamenlijk "ergens" en dochterlief komt ook daarnaartoe.
Dat maakt het ook mogelijk om evt in het noordwesten in te korten op de in een van de reacties voorgestelde route. Want we hebben echt niet langer dan 18, max 19 dagen incl reis.

Omdat New York al langer op ons verlanglijstje staat, neigen we daar intussen toch iets meer naar.
De twijfel was meer of er genoeg leuks omheen valt te breien en of het genoeg ontspannen en in mooie natuur ook kan zijn.
Wat me in ieder geval geruststelt uit wat ik in de verslagen zag: Er is toch ook interessante natuur onderweg te spotten (Watkins Glen State Park ieg) en relaxed moet het ook kunnen zijn. We zijn eigenlijk kampeerders (doen we nu niet) en picknickers, en als sfeer zoeken we wel zoiets tussen de steden door.
Intussen zijn we ook wel door jullie overtuigd dat we Washington zeker en Boston eigenlijk ook niet moeten overslaan in ons rondritje :-)
De vergelijking met de natuur van het Westelijk deel moeten we niet maken. Het zal een andere vakantie zijn ja. Daar hebben jullie gelijk in.

Ik ga nog even verder spitten/overleggen en kom graag terug als er nog vragen ontstaan.
felice
Amerika-ontdekker

Bericht door felice »

We hebben een eerste route-opzet gemaakt, maar moeten ergens 1 dag krimpen.. En wat twijfel over opbouw (reisbelasting en relaxmomenten op handige plek?).
Heel graag dus feedback:

Dag 1: Vertrek Schiphol
Dag 2-6 New York
Dag 7: NY > Boston via scenic route en bezoek Yale? Ca. 4 uur echte reistijd?
Dag 8: Boston bezoek
Dag 9: Boston> White Mountain > lake Placid/Adirondacks
Dag 10 Lake Placid/Adirondacks > Watkins Glen/Finger Lakes? Ca 550km.
Dag 11: bezoek Watkins Glen (overnachting ook daar) en wat rommelen
Dag 12: Watkins Glen > naar Niagara Falls (ca. 3 uur) + Bezoek Amerikaanse kant (boot/trap)
Dag 13: Niagara Falls> Gettysburg (of Lancaster of zo). Hele dag rijden, ca. 500 km.
Dag 14: Gettysburg (museum en velden)
Dag 15: Gettysburg > Washington (via Great Falls en shoppen)
Dag 16: Washington bezoeken
Dag 17: Washington bezoeken
Dag 18: Washington naar New York JFK via Amish gebied?
Dag 19: Thuis

Onze vragen/twijfel:
Dag 2-6: Voldoende tijd om hoogtepunten te zien zonder puffen/hijgen.Of overdrijven we nu?
Dag 7-8: Harvard of Yale: Ik kom beide tegen als tip. Is er los van route iets om voor een of ander te kiezen?
Dag 9 : te beladen? Kan dit leuk met minder kilometers?
Dag 11/12: we willen wat relaxtijd inbouwen: is dit een handige indeling hier?
Dag 13: Rickets Glenn moeten we hier onderweg overslaan vermoedelijk?
Dag 14: goede keuze om dit te handhaven en bv extra dag kust/walvis te skippen (leek ons minder uniek)
Dag 18: Moeten we rekenen op onverwachte hindernissen onderweg die de reistijd

Fijn als jullie weer even verder willen helpen....
analogkid
Amerikakenner

Bericht door analogkid »

Veel reisdagen is mijn eerste gedachte. Tussen NYC en Boston kan het (in het begin) behoorlijk druk zijn, dus 4 uur lijkt me optimistisch. Boston maar Lake Placid op een dag is zo'n beetje de hele dag rijden. De dag daarna weer een lange reisdag. Dit laat weinig tijd over om nog wat mee te krijgen van de prachtige natuur van Adirondacks en White Mountains.
ZW USA: https://www.polarsteps.com/MoniqueLager ... st-us-2025
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
Mads
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Mads »

Felice,
Wij doen aanstaande zomer bijna exact dezelfde route. Wij hebben 3 dagen meer en hebben iets meer adempauze op sommige plekken.
Leuke route :lol:

Het is inderdaad soms veel rijden, maar je wilt ook wat zien natuurlijk.
Ik zou alleen de dag Boston, White Mountain naar Lake Placid inkorten of een overnachting ertussen plannen. Want dit betekent racen.
Wij hebben ervoor gekozen om alleen Adirondacks te doen en geen White Mountains. Dat scheelt al iets.
felice
Amerika-ontdekker

Bericht door felice »

Bijna zelfde route: grappig ja, maar niet zo gek geloof ik intussen als je een rondje wilt maken :)

White Mountains eruit: is een optie waarover we het ook al even hebben gehad. Moeten we dan misschien toch maar doen. Pijnlijke keuzes :wink: .

De opbouw van dag 9 tm dag 11 zit ons inderdaad nog niet lekker. Pas op dag 11 hebben we wat rust ingebouwd. Maar of dat de aardigste/beste plek is??
Hebben jullie nog een andere, concrete suggestie voor verbetering? Wat is dan het aardigst?. Beetje natuur/relaxen is wel iets waaraan we ook behoefte hebben.
Extra overnachting is geen optie tenzij het er dan op een ander punt uit kan : we moeten nl sowieso nog ergens een dag krimpen.....

Hoor graag!
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

waarom vlieg je niet eerst naar boston, en van daar uit je trip plannen, dat bespaart je nog een aantal uren rijden,
felice
Amerika-ontdekker

Bericht door felice »

Color01 schreef:waarom vlieg je niet eerst naar boston, en van daar uit je trip plannen, dat bespaart je nog een aantal uren rijden,
Je bedoelt dat dat een dag reizen scheelt van NY naar Boston? Maar dan moeten we toch terug vanuit NY en dan zal de vlucht weer duurder worden.

Is dat de minst interessante dag in onze reis (leek ons nog wel aardig?) of zijn er nog andere opties om het slimmer te plannen/over te slaan om een dag te winnen?
- We hadden zelf het idee dat het bij dag 9 tm 11 nog niet echt lekker zit. Maar hoe beter?
- Mogelijk Gettysburg: is het voldoende de moeite waard om daar een dag aan te besteden? Kan het daar anders?
- New York is ons eerste reisdoel. 5 volle dagen om de belangrijkste dingen een beetje relaxed te kunnen doen (ik zie ons niet meer zo gauw terugkomen). Of is dat toch overdreven?

Heel fijn om hier nog wat input op te krijgen. Of mogelijke andere onhandigheden die jullie zien.
Mads
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Mads »

Wij doen het zo, wellicht heb je er wat aan:

Dag 1: reisdag naar NY
Dag 2 - 5: NY
Dag 6: NY -> Boston
Dag 7: Boston
Dag 8: Boston -> Lake Placid
Dag 9: Lake Placid
Dag 10: Lake Placid -> Ithaca
Dag 11: Ithaca (Watkins Glen)
Dag 12: Ithaca -> Niagara Falls
Dag 13: Niagara Falls -> Reading
Dag 14: Lancaster, Hershey, Amish
Dag 15: Reading -> Washington
Dag 16: Washington
Dag 17: Washington
Dag 18: Washington -> Atlantic City
Dag 19: Philadelphia
Dag 20: NY, vlucht naar huis
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

felice schreef:
Color01 schreef:waarom vlieg je niet eerst naar boston, en van daar uit je trip plannen, dat bespaart je nog een aantal uren rijden,
Je bedoelt dat dat een dag reizen scheelt van NY naar Boston? Maar dan moeten we toch terug vanuit NY en dan zal de vlucht weer duurder worden.
Zijn de tickets al geboekt dan? Je zou een one way kunnen doen, Bostons - NY, of Washington - NY. hoeft niet duurder te zijn qua vlucht. Wel even naar drop off kosten kijken.
felice schreef: - Mogelijk Gettysburg: is het voldoende de moeite waard om daar een dag aan te besteden? Kan het daar anders?
Het is maar net wat je wil, een volle dag lijkt mij veel. Ik vond onze halve dag al veel.
felice schreef: - New York is ons eerste reisdoel. 5 volle dagen om de belangrijkste dingen een beetje relaxed te kunnen doen (ik zie ons niet meer zo gauw terugkomen). Of is dat toch overdreven?
Het is wel mooi, hoewel je in 4 volle dagen ook al veel kunt doen. Met 5 dagen doe je misschien niet meer dan in 4 omdat je met meer tijd waarschijnlijk ook wat meer rustmomenten gaat nemen.

Marianne
felice
Amerika-ontdekker

Bericht door felice »

Dank allemaal weer: dat wordt opnieuw verder puzzelen op route, vluchtmogelijkheden (incl mogelijk interne vlucht dan).
Wel vast deze over Gettysburg: Ik zie een krimpmogelijkheid, maar misschien rekenen we ons te snel rijk :wink:
Martin & Marianne schreef:Het is maar net wat je wil, een volle dag lijkt mij veel. Ik vond onze halve dag al veel.
In jullie reisverslag zag ik dat je in alle vroegte het museum inging en om half drie de velden op. Dan ben je gauw een dag zoet.
Maar als ik het goed begrijp, is dat eigenlijk teveel van het goede.
- Niet de velden op dan? Dat is de enige manier om er wat minder tijd aan kwijt te zijn denk ik, want anders bent je toch even onder de pannen?
- Kunnen we dan dag 14 en 15 samenvoegen: dus overnachten in Gettysburg: 's ochtends bezoek aan museum en meteen door naar Washington via Great Falls en misschien shoppen?
- Hoeveel tijd moet je ongeveer voor Great Falls rekenen als je beetje wandeling wilt maken?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wij deden Gettysburg op weg van Washington naar Lancaster, en we hebben 's morgens eerst nog Great Falls bezocht. Als je er 1 nacht heb je voldoende tijd denk ik, je kunt dan ook nog wat schuiven.
Wij hebben bij Great Falls geen echte wandeling gedaan, alleen de uitzichtpunten. Dat kost niet heel veel tijd. Als je ook nog een trail wilt doen, zoals de River trail zou ik in totaal iets van 2 uur rekenen.

Marianne
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Je kan je rondje ook omdraaien. Dan logeer je de eerste dag bij de luchthaven/autoverhuur en profiteer je van je jetlag door de eerste ochtend na aankomst meteen door te rijden naar DC. Je besteedt dan de laatste 5/6 dagen in New York en kan daar tot de laatste minuut voor vertrek blijven, in plaats van die laatste dag na Philadelphia een beetje te moeten aanmodderen.

NYC kan je dan niet meer in (je hebt geen hotel en mogelijk ook geen auto meer voor je koffers), je wil niet te ver weg nog dingen gaan bezichtigen en op de luchthaven is het ook maar saai. Al met al win je dan een halve of misschien zelfs een hele dag. En eindigen met NYC is natuurlijk briljant, in plaats van je reis uit te laten gaan als een nachtkaarsje.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Tijdesn ons bezoek aan de NE hebben we Rochester bezocht.
Daar is het museum van Margaret Strong, een mevrouw die ooit van alles verzamelde: poppen, poppenhuizen, van alles wat met US cultuur en met US dagelijks leven te maken had.
We hebben toen helaas niet het Eastman huis gedaan. Fotografie, film.

http://townofpittsford.org/home-history ... 08_16_2006

http://www.eastmanhouse.org
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer