Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

2 dagen New York verkennen

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
stalensnuitje
Amerika-ontdekker

2 dagen New York verkennen

Bericht door stalensnuitje »

Goedemorgen,

Voorafgaand aan ons familiebezoek/rondreis in het Zuidwesten, brengen we eerst nog 2 dagen in NYC door. Dat idee heeft eigenlijk 2 oorzaken:
- Als je vliegt op Phoenix heb je toch al een overstap nodig;
- Een neef van me woont in Queens en daar zullen we overnachten;

Het is dus ook een stukje familiebezoek. We realiseren ons erg goed dat je met 2 dagen maar een fractie van alle bezienswaardigheden bij langs kunt, maar we zouden graag een paar highlights bezoeken. Aan de hand van de tips van Frommers en wat meer zoekwerk heb ik voor beide dagen een lijstje gemaakt met dingen die voor m’n gevoel relatief dicht bij elkaar in de buurt liggen:
Dag 1: Aankomst JFK

Dag 2:
- Empire State Building (daar hoef ik op zich niet perse naar boven)
- New York Public Library
- Grand Central Station
- St. Patrick’s Cathedral
- Rockefeller Centre / Top of the Rock (daar wil ik wel graag boven kijken)
- Times Square

Dag 3:
- Statue of Liberty
- 9/11 Memorial
- Wall Street
- Brooklyn Bridge

Dag 4: Vertrek van LGA (om 06:00u, dus dag 3 hoeft ook niet al te laat te worden :wink:)

Wat ook meetelt is dat mijn neef eigenlijk aan de verkeerde kant van Queens woont :wink: Hij adviseerde ons namelijk om de LIRR of the MTA A-train te nemen, in beide gevallen vanaf Far Rockaway Station (al zijn dat twee aparte stations, vlak bij elkaar). De LIRR zou iets duurder zijn, maar wel comfortabeler en iets sneller naar Penn Station (LIRR is 54min incl. overstap bij Jamaica, A-train 1u10 zonder overstap). Naar Battery Park (dag 3) zou het elkaar denk ik nauwelijks ontlopen.

Al met al is ons “doel” voor deze dagen om dus een aantal bekende hoogtepunten te bekijken en een beetje het New York gevoel op te snuiven als het ware. Als het een beetje te doen is zou ik dan ook wel zo veel mogelijk boven de grond (lees: lopend) willen doen. Of is een hop-on-hop-off bus daar een optie voor?

Denken jullie dat deze dagplanningen een beetje haalbaar zijn? Of zijn er misschien leuke bezienswaardigheden vlakbij waar we dan toch al bijna langs lopen? En heeft er iemand ervaring met de LIRR in vergelijking tot de Subway?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Pieter
Bennogr
Amerika-expert

Re: 2 dagen New York verkennen

Bericht door Bennogr »

Als je maar twee dagen hebt, zou ik een taxi nemen naar het huis van je neef. Vraag hem wel om een goede reisbeschrijving of print iets uit van Yahoo of Google, niet alle taxichauffeurs (of alle .. niet) kennen Queens precies (overigens veel New Yorkers ook niet). Zal niet een al te lange tocht zijn vanaf JFK en zeker de moeite waard als je na een erg lange dag doodmoe het vliegveld uit strompelt.

Loop naar een officiele taxistandplaats, waar iemand met een pet op je erop wijst dat je het nummer van de taxi moet bewaren voor als je eventueel wat in de taxi achterlaat.

Twee dagen is alleen maar aan New York snuiven (en die geur valt best mee). Je hebt een paar levens nodig om de stad echt te leren kennen.

Vergeet niet je aan te melden voor een bezoek aan het 9/11 monument via het web. Gratis kaartjes, maar wel nodig, om de boel in goede banen te leiden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Op dag 2 heb je nog wel wat ruimte over, zijn allemaal (behalve de uitzichtpunten) bezienswaardigheden waar je niet uren mee bezig bent.
stalensnuitje
Amerika-ontdekker

Bennogr schreef:Als je maar twee dagen hebt, zou ik een taxi nemen naar het huis van je neef.
Nou, we logeren bij hem, en vanaf JFK (en naar La Guardia) nemen we inderdaad wel een taxi. Maar volgens http://nyccabfare.com/ komt een enkeltje JFK-ESB op zo'n $52,- uit. En om nou beide dagen dan vanuit Queens een taxi heen en weer naar Manhattan te nemen, dan ben ik 200 dollar aan taxikosten lichter. En of het (met name in het ochtendverkeer) nou zo veel sneller is ...:wink:
Vraag hem wel om een goede reisbeschrijving of print iets uit van Yahoo of Google, niet alle taxichauffeurs (of alle .. niet) kennen Queens precies (overigens veel New Yorkers ook niet). Zal niet een al te lange tocht zijn vanaf JFK en zeker de moeite waard als je na een erg lange dag doodmoe het vliegveld uit strompelt.

Loop naar een officiele taxistandplaats, waar iemand met een pet op je erop wijst dat je het nummer van de taxi moet bewaren voor als je eventueel wat in de taxi achterlaat.

Twee dagen is alleen maar aan New York snuiven (en die geur valt best mee). Je hebt een paar levens nodig om de stad echt te leren kennen.

Vergeet niet je aan te melden voor een bezoek aan het 9/11 monument via het web. Gratis kaartjes, maar wel nodig, om de boel in goede banen te leiden.
Handige tips, bedankt! En snuiven is inderdaad waar het ons om te doen is, ik wil niet als een Japanner overal langsrennen, even snel een foto en weer door :wink:
tosca schreef:Op dag 2 heb je nog wel wat ruimte over, zijn allemaal (behalve de uitzichtpunten) bezienswaardigheden waar je niet uren mee bezig bent.
Mooi. Ik zie veel mensen schrijven dat ze bijvoorbeeld door Little Italy, Chinatown of langs South Street Seaport willen wandelen. Zijn dat nou typische wijken van New York waar wel wat te zien is, of zou dan een stuk Central Park meer de moeite waard zijn?
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Pfoe! Lastige keuze! Beiden zijn erg leuk, maar misschien zou ik zelf nog wel kiezen voor Greenwich Village en SoHo. Hele leuke buurten in NY vol met leuke winkels, boetieks, galleries en restaurants. Tevens kent het ook leuke straatjes, dus niet de grote Avenues :)
stalensnuitje
Amerika-ontdekker

Ik zie op een ander forumgedeelte nu ineens iemand die een auto geregeld had in plaats van het OV. Nu ben ik absoluut geen tegenstander van de metro, zeker in grote steden (Parijs werkt ook prima bijvoorbeeld), maar:
- Een uur trein/metro is een aardig stuk (ook al doe je er met de auto ook zo lang over, dan ben je toch meer "bezig")
- Ik heb inmiddels uitgevogeld dat het ook wel een half uur lopen is naar Far Rockaway
- 's Avonds (laat) een uur met de metro naar het complete uiteinde van de lijn en dan weer een half uur lopen...ik weet niet zo goed wat ik daarbij moet denken
- Taxi vanaf JFK naar m'n neef regelen lijkt me niet zo'n probleem, maar zorgen dat je extreem vroeg wordt opgehaald en om 5u 's ochtends op La Guardia bent??

Ik zit nu te kijken of het misschien een idee zou zijn om een auto te huren. Ik weet dat me dat qua snelheid/tijd waarschijnlijk niet zo veel zal opleveren (alhoewel onze "hele" dagen 2 en 3 september zijn: zondag en Labor Day), maar het idee om zelf de boel een beetje in de hand te hebben vind ik eigenlijk ook wel fijn. Dan is er eigenlijk maar 1 vraag: kun je die auto in/net buiten Manhattan een beetje kwijt?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik ben slechts 1x in NY geweest, en er waren wel plekken waar je de auto kwijt kon. Een flink eind buiten de stukken die je wil zien en het parkeren was peperduur. Reken qua tarief op vele malen Amsterdam qua prijzen. Mocht je van plan zijn om met de auto van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid te reizen dan kan je wel eens heel veel tijd kwijt zijn aan zoeken naar een parkeerplaats. Manhattan met de auto doen raad ik je sterk af.
Betty
Amerikafan

Bericht door Betty »

Manhattan met de auto raad ik je af.
Je zou wel eens veel langer onderweg kunnen zijn dat met het openbaar vervoer. De files zijn niet te voorspellen en kunnen op elk uur van de dag vreselijk lang zijn . (wij hebben vorige week van 68th street & york avenue 1.5 uur gereden om tot de lincoln tunnel te rijden (42th street &9the av)
Parkeren in het centrum kost tussen de 20 en 45 dollar per dag. Na 2 uur parkeren zit je al aan het dagmaximum dus als je van parking veranderd is het weer betalen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

In wat afgelegen plaatsen in New York zijn er altijd 'car services', je neef kent er vast wel een paar, anders zijn ze makkelijk te vinden. (zoek op 'car service in [de wijk waar je neef woont]').

Als je 's avonds de ondergrondse uitkomt in die buurt, staan er vast wel van die 'car service' auto's te wachten en die rijden je dan voor een zacht prijsje naar het huis waar je logeert. 's Ochtends hetzelfde doen, car service naar het ondergrondse station.

Vraag het teleoonnummer van zo'n car service. Ze willen je ook best vroeg in de ochtend komen ophalen om je naar LaGuardia te brengen.

Koop in het ondergrondsestation dan een treinkaartje in een van de machines daar en zet daar $10 (of meer) op. Er vlak naast staan machines waar je die kaart doorheen kunt halen na een paar ritjes en die laten je dan zien hoeveel (of hoe weinig) er nog op die kaart staat. Opladen kan weer via diezelfde kaartmachines. Ondergrondseritje is $2,25 per persoon, dus reken maar uit.

Ik ga nooit met de auto naar Manhattan als het niet absoluut hoeft. Je doet vaak een uur over een traject dat je met de ondergrondse in een half uur rijdt.En parkeren is inderdaad schrikbarend duur. Ik zeg altijd: als je alleen maar naar een parkeer grarage of -terrein kijkt, kost je dat al $20.

Metro in NY is bovendien tegenwoordig vrijwel over be-airconditioned en ze rijden lekker door. Zelfs de aankondigingen van haltes zijn tegenwoordig te verstaan. Plus behoorlijk veilig, vooral als je middenin de trein instapt (conducteu) of helemaal vooraan (machinist).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Je neef heeft toch wel ervaring met dat stuk, hij zal toch ook wel eens van en naar Manhattan reizen?

Zoals Benno al zegt, brengt een carservice je ook midden in nacht van a naar b (dat werkt hier in NL toch net zo?). Maar kan je neef je niet die ochtend naar de metro brengen? Dan hoef je je daar ook geen zorgen over te maken?
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Je kan prima de metro (of de trein) nemen vanaf de Rockaways, als het maar voor twee dagen op-en-neer is.

Op de eerste avond zou ik niet met het OV gaan, want dan ben je letterlijk een uur onderweg, plus 5 dollar voor de airtrain en 2,25 dollar voor de metro pp verder. Een taxi doet er maar een kwartier over van JFK naar de Rockaways en is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

De volgende dag pak je de subway (de A train richting Times Square bijvoorbeeld, duurt een goed uur zonder overstappen, voor 2,25 dollar enkele reis) of de LIRR trein (ongeveer 10 minuten minder reistijd, maar bij aankomst op Penn Station ben je nog best 'ver' van 'alles' vandaan, kosten 7,25 dollar enkele reis).

Met de auto is echt geen optie, tenzij je graag 40-60 dollar per dag betaalt om je auto in een garage te zetten, plus de files de stad in en uit, aangevuld met de stress van de vierbaanswegen waar iedereen doet alsof het er vijf zijn. Lekker een koffie halen, krantje erbij, metro in, alle passagiers bekijken (en de verschillende wijken, want de A rijdt een heel stuk bovengronds) en dan uitstappen midden in de stad. Perfect!

Je zou kunnen overwegen om een weekkaart voor het OV te kopen (29 dollar), zodat je je eigen hop on/hop off kunt maken. Veel goedkoper en heerlijk om even in de airco te zijn: die heb je niet op het dak van een toeristendubbeldekker.

PS Central Park is een must! Echt de moeite om even een kijkje te nemen, bijvoorbeeld bus M10 (of metro B/C) nemen vanaf Columbus Circle, uitstappen bij het American Museum of National History (en daar even die iconische entreehal met dinosaurus op de foto zetten) en vanaf daar naar Belvedere Castle en de grote lawn wandelen, en dan schuin doorsteken terug naar het zuiden. Veel plezier!

PS2 Ik geloof dat ik de nacht voorafgaand aan LaGuardia een goedkoop Airporthotel zou zoeken. Beter dan in de stress midden in de nacht een taxi of car service moeten vinden, die misschien niet komt opdagen en veel geld kost.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Stiek
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Stiek »

bello schreef: Lekker een koffie halen, krantje erbij, metro in, alle passagiers bekijken (en de verschillende wijken, want de A rijdt een heel stuk bovengronds) en dan uitstappen midden in de stad. Perfect!

Kan je ongeveer aangeven welk stuk dat is?
stalensnuitje
Amerika-ontdekker

Geweldig, een site als deze, dan weet je tenminste in no-time of je hersenspinsels geniale of oerstomme ideeën zijn :D

@Bennogr en @bello: ontzettend bedankt, supertips! :thumbup:

Stiek schreef:
bello schreef: Lekker een koffie halen, krantje erbij, metro in, alle passagiers bekijken (en de verschillende wijken, want de A rijdt een heel stuk bovengronds) en dan uitstappen midden in de stad. Perfect!

Kan je ongeveer aangeven welk stuk dat is?
Vanaf Manhattan gezien komt'ie hier, vlak voor station 80th Street en dan blijft'ie "elevated" tot aan het einde van de lijn bij Far Rockaway-Mott Avenue.
stalensnuitje
Amerika-ontdekker

bello schreef:PS2 Ik geloof dat ik de nacht voorafgaand aan LaGuardia een goedkoop Airporthotel zou zoeken. Beter dan in de stress midden in de nacht een taxi of car service moeten vinden, die misschien niet komt opdagen en veel geld kost.
Nog even over deze tip: Plaza Hotel LG / LG Airport Hotel? Of zijn er betere/goedkopere alternatieven te vinden? Ik zou dan denk ik willen proberen om 's ochtends bij m'n neef te vertrekken, bagage bij het hotel te droppen en dan 's avonds direct daar naartoe.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Of overdag je bagage droppen op Penn Station? Moet je wel iets voor betalen, maar scheelt je wel een ritje heen-en-weer naar je hotel.
stalensnuitje
Amerika-ontdekker

Dat is ook een goed idee, scheelt inderdaad een riante omweg :thumbup:

Ik heb wel even wat verder gezocht en ik kwam uiteindelijk deze lijst tegen: The definitive "Where can I leave my bags in NYC?" thread. Voor Penn Station schijn je bijvoorbeeld een Amtrak of EWR transfer ticket nodig te hebben (LIRR niet geldig), maar er moeten zat andere plekken zijn! :)
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

stalensnuitje schreef:oor Penn Station schijn je bijvoorbeeld een Amtrak of EWR transfer ticket nodig te hebben (LIRR niet geldig)
Zo ver had ik nog niet gekeken ;)
stalensnuitje
Amerika-ontdekker

Dat hoeft ook niet, ik ben al lang blij met je tip/idee :thumbup:
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Misschien nog een ander idee: waarom boek je voor die twee nachtjes niet gewoon een hotelkamer?

Als je tegen een gunstige prijs, bijvoorbeeld via Priceline of Hotwire, ergens in Midtown kunt overnachten scheelt je dat een hoop gedoe met vervoer.

Roel.
stalensnuitje
Amerika-ontdekker

Bedankt voor het meedenken, maar het familiebezoek was toch wel een van de redenen om de "stopover" in New York überhaupt te kiezen :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer