planning 4 dagen New York

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
TineL
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 jul 2011, 17:27

planning 4 dagen New York

Bericht door TineL »

Hallo,

wij sluiten onze reis in het zuidwesten af met enkele dagen New York.
Ik vind het echter heel moeilijk om alles te plannen, heb geen overzicht over waar alles ligt, hoe lang je onderweg bent, ...
Zouden jullie eens willen meekijken hoe we onze dagen best inplannen?
We zullen een metropas en een New York Pass voor 3 dagen nemen.

Deze dingen willen we graag doen met de Pass:
TOTR, een fiets huren en in een park gaan fietsen (Central Park?), American Museum of Natural History, Empire State Building, Mme Tussauds, MOMA, Guggenheim, Metropolitan Museum, Statue of Liberty & Ellis Island, eventueel een zeiltocht met Clipper City (opstappen aan Pier 17) of een tochtje met de watertaxi.

Shoppen hoeft voor ons niet zo. Misschien eens door een winkelstraat wandelen, meer niet.
Bovenstaand lijstje is uiteraard niet allesbepalend, uitbreidingen zijn zeker welkom!

Dit staat al vast:
4 augustus: 21u36 landen op JFK, shuttle naar hotel (BW Hanbee Bowery, Grand Street)
5-7 augustus: ?
8 augustus: 19u35 vertrek op JFK naar Brussel

Alvast bedankt!
Hans en Kim
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2008, 18:36
Locatie: Haarlem

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door Hans en Kim »

Uitbreidingen? Ik zou eerder gaan schrappen :lol: Alleen in het MoMA kan je je al een dag vermaken (Wij hebben ons gefocust op bepaalde afdelingen en waren daar al 4 uur zoet mee). Ook zou ik gezien het gebrek aan tijd of TOTR of ESB doen, en dat afhankelijk van of je in het donker of overdag wilt gaan. Wij hadden wel tijd voor beiden en hebben TOTR overdag gedaan en ESB 's avonds (op memorial day, knetterdruk :roll:).

Ik weet niet hoeveel belang jullie aan Ellis Island hechten (of je het echt wilt bezoeken), maar het Statue of Liberty is iig gesloten voor renovatie. Wij hebben wegens andere prioriteiten ervoor gekozen om gewoon ff heen en weer te varen met de Staten Island ferry. Kom je ook relatief dicht langs het Statue of Liberty en Ellis island.

Fietsen hebben we zowel in Central Park als in Battery Park gehuurd. Bij die laatste zijn we via de oostkant van Manhattan over de Manhattan bridge gefietst, een stukje door Brooklyn en het Brooklyn bridge park, en terug over de Brooklyn bridge terug naar Battery park. Dat vonden wij erg leuk :thumbup:

Metropolitan Museum is zo mogelijk nog groter dan het MoMA en daar ben je zeker een dag zoet als je alles wilt zien zonder als een wervelwind er doorheen te racen :). Wij hebben ons wegens te strakke planning moeten focussen op de moderne kunst en de Nederlandse meesters.

Ik denk dus dat jullie met de dingen die jullie met de pas willen doen al veel te veel willen, en dan heb je eigenlijk nog helemaal niets van de stad gezien (Lower manhattan/9-11 memorial/Wall St/SoHo/TriBeCa/Greenwich/Chelsea/Meatpacking district etc.)
Gebruikersavatar
analogkid
Amerikakenner
Berichten: 1200
Lid geworden op: 28 dec 2009, 17:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Arnhem

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door analogkid »

Je hebt zowel TOTR als ESB op het programma. Dan zou ik er een overdag doen en een 's avonds, anders heb je twee keer ongeveer hetzelfde en je moet voor beiden wel in de rij (ToTR wel mnder lang). Verder wil je wel veel in die 3,5 dag.

Ik zou een dag plannen met
Fietsen door Central Park, 2 tot 3 uur is genoeg.
American Museum of Natural History
Top of the Rock
Eventueel nog Grand Central en/of Public Library.
Times Square (mis ik in je rijtje!)

Dan een dag met
Statue cruise incl Immigration Museum op Ellis Island
9/11 Memorial (ook niet in het rijtje)
Metro naar Brooklyn en Brooklyn Heights. Dan terug wandelen over Brooklyn Bridge
Eventueel nog Financial District (Federal Hall, Wal Street, Bull)

Laatste halve dag nog een of twee musea?

Wellicht kun je nog wat uit ons reisverslag halen, zie de handtekening.
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
TineL
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 jul 2011, 17:27

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door TineL »

Bedankt voor de reacties. Analogkid, ik heb drie volle dagen in New York, en dan nog een halve. Dus een dagje meer dan wat jij dacht.

Ik heb de sites van de musea nog eens grondig bekeken, en op basis daarvan het Metropolitan en het Guggenheim geschrapt.
Dan hou ik de planning aan die analogkid voorstelt:

Dag 1: afhalen new york pas, fietsen in Central Park, Mus. Of Nat. History (alleen de dino's), TOTR, Grand Central, Public Library, Times Square als de avond valt. Eventueel theaterbezoek daarna.

Dag 2: Cruise met Immigration Museum op Ellis Islands, langs statue of liberty, kort bezoek aan Brooklyn, bezoek ESB bij zonsondergang.

Dag 3: moma (verdieping 4 en 5), Chinese en Italiaanse buurten, Meatpacking district en high line

Dag 4: dit is een beetje moeilijk. We hebben dan al onze koffers bij (dat zal veel zijn, na een maand rondreizen) en we hebben dan geen new york pas meer. We hebben pas een vlucht om 19u, dus wat kunnen we dan de hele dag doen?

Tine
Gebruikersavatar
Kokopelli
Amerikakenner
Berichten: 1010
Lid geworden op: 02 jul 2007, 21:55
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door Kokopelli »

Prima planning zo. Vraag voor dag 4 of je een late checkout kunt krijgen in je hotel. Zo hoeften wij pas om 15.00 uur uit te checken. Dat geeft je wat rust en je kunt je nog even opfrissen voor dat je echt vertrekt. en anders kun je vast de koffers wel bewaakt in het hotel achterlaten een paar uurtjes.
Je zou in de ochtend nog een tour kunnen maken bij de NBC studio's. Vonden wij erg leuk.
Zie onderschrift voor de reisverslagen.

Veel plezier!
In september naar het Zuidwesten, te volgen via www.noord-amerika.com/reisverslagen/
tnc0503
Amerikafan
Berichten: 187
Lid geworden op: 30 aug 2011, 11:14

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door tnc0503 »

Even een vraag voor Hans en Kim: tot hoe lang is het Statue of Liberty gesloten? Wij zijn begin augustus in New York, is het dan weer open?
TineL
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 jul 2011, 17:27

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door TineL »

Ik ben Hans en Kim niet, maar heb even gegoogled:
Het is vorig jaar in oktober voor een jaar lang gesloten voor onderhoud.
Dus je zal er in augustus niet op kunnen.
Gebruikersavatar
analogkid
Amerikakenner
Berichten: 1200
Lid geworden op: 28 dec 2009, 17:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Arnhem

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door analogkid »

Als je de highline afwandelt, maak dan even een uitstapje naar de Chelsea Food Market. Dit is een soort markt in een oude koekjesfabriek, met allerlei eettentjes. Erg leuk vonden wij. Er naast zit nog een (relatief rustige) Apple Store als je dat ook wilt meemaken.
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
TineL
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 jul 2011, 17:27

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door TineL »

Ik las het al in je verslag, gaan we zeker doen!
Een Apple store staat niet op het lijstje, in België zijn er ook een aantal en we hebben al iPhone, MacBook, iMac en iPad :wink:
Leuk! De planning krijgt vorm :clap:
lorenzo_obrie
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2012, 13:02

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door lorenzo_obrie »

Ik zou de pass daar pas kopen bij de TOTR, voor 79 dollar mag je daar naar boven, naar ESB, Vrijheidsbeeld/Ellis island boottocht doen, MOMA, Museum of Natural History en Metropolitan museum en nog een naar binnen.
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door tosca »

TineL schreef: Een Apple store staat niet op het lijstje, in België zijn er ook een aantal en we hebben al iPhone, MacBook, iMac en iPad :wink:
Even muggenziften; volgens mij heeft België geen Apple Store, maar alleen resellers :)
TineL
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 jul 2011, 17:27

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door TineL »

Dat zei mijn vriend me ook na het plaatsen van het bericht 8)

On topic, als we naar mme tussauds willen gaan, waar plaatsen we dat dan best tussen?
Gebruikersavatar
Kokopelli
Amerikakenner
Berichten: 1010
Lid geworden op: 02 jul 2007, 21:55
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door Kokopelli »

Op dag 1 zou het beste zijn, dan zit je in de buurt (zit om de hoek bijTimes Square). Maar die dag is al aardig vol.

Anders in de ochtend op dag 4, als je de koffers in het hotel kunt laten.
In september naar het Zuidwesten, te volgen via www.noord-amerika.com/reisverslagen/
TineL
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 jul 2011, 17:27

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door TineL »

Ik denk dat ik de planning nog wat ga wijzigen.
Dag 1 en 2 blijven zoals gezegd.

Dag 3: moma en mme tussauds, China town (daar is het hotel toch), little Italy

Dag 4: Meatpacking district, high line + Chelsea food market

Reden voor deze wijziging: we zullen maar drie dagen een new york pas hebben, en de dingen van dag 4 zijn gratis.
Is dag 3 voldoende gevuld? We bezoeken in het moma alleen de vierde en vijfde verdieping en zullen er niet heel lang blijven. China town en little Italy zal eerder voor s avonds zijn, met het eten. Ik weet niet hoe lang je in mme tussauds bezig bent?
Broes
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 jan 2011, 11:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door Broes »

Nog een tip (net terug uit NY): geef vooral niet te veel geld uit aan één of andere cruise, maar kies bijvoorbeeld voor de East river Ferry, goedkoop en je krijgt zeer mooi overzicht over downtown Manhattan, Brooklyn, Brooklyn bridge en midtown. En als je dagpas hebt, combineer je alles want er zijn zes handige stops.
Wij deden ook boottocht met ellis island en statue of liberty, maar laatste is in renovatie, net als deel Ellis island trouwens.
Ik zou zeker ook het MET aanraden, wij waren onder de indruk van moma maar het MET is ronduit verbluffend! Eigenlijk op zich de trip naar NY al waard!
Wat doe je in het westen? Vorig jaar daar een trip gedaan, het wordt een unieke ervaring voor jullie! Veel plezier!
Op de planning: Canada (juni 2014)
Check onze blog: http://www.reisverslaafd.be
lorenzo_obrie
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2012, 13:02

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door lorenzo_obrie »

de MET vond ik ook erg nice, MOMA was niet zo mijn ding..

Little Italy vond ik ook erg tegenvallen! het is amper 1 hele straat met iets teveel Chinatown eromheen haha
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door tosca »

Broes schreef:Nog een tip (net terug uit NY): geef vooral niet te veel geld uit aan één of andere cruise, maar kies bijvoorbeeld voor de East river Ferry
Wij vonden vorig jaar zo'n cruise juist wel heel erg leuk! Was voor het eerst dat wij het deden, maar vonden het absoluut de moeite waard.
Broes
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 jan 2011, 11:54
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door Broes »

Kan me goed voorstellen dat het de moeite is, maar in mijn ogen - als je keuzes moet maken naar budget toe en zo - is de East river Ferry net als staten island Ferry een goed alternatief.
Wij deden ook boottocht naar Ellis en liberty island en namen per toeval East river Ferry en bleek een fantastische meevaller.
Op de planning: Canada (juni 2014)
Check onze blog: http://www.reisverslaafd.be
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: planning 4 dagen New York

Bericht door tosca »

Dat is waarschijnlijk ook zo! Dat geloof ik graag :)

Maar de manier waarop je het zei, insinueerde je (in mijn ogen) dat het zonde van je geld is dan dit wilde ik even rechtzetten :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer